
تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 960 |
تعداد مقالات | 7,934 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,425,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 9,543,582 |
مقایسۀ اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش/ تعهد و آموزش تنظیم عاطفه بر بدتنظیمی هیجانی و افسردگی در افراد مبتلا به صرع | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 4 - شماره پیاپی 77، اسفند 1403، صفحه 73-88 اصل مقاله (581.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2024.46406.2932 | ||
نویسندگان | ||
عسل خرمی نژاد1؛ فائزه جهان* 2؛ پرویز صباحی3؛ سقا افراخته4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی مقایسۀ اثربخشی درمان پذیرش/تعهد و آموزش تنظیم عاطفه بر بدتنظیمی هیجانی و افسردگی در افراد مبتلا به صرع بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحلۀ پیگیری 2 ماهه بود. جامعۀ آماری کلیه افراد مبتلا به صرع مراجعه کننده به انجمن صرع شهر تهران در سال 1402 بودند. از این تعداد، 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل جایگزین شدند. مقیاس بدتنظیمی هیجانی و افسردگی اجرا شد. سپس، درمان پذیرش/ تعهد با گروه آزمایش 1 و آموزش تنظیم عاطفه با گروه آزمایش 2 به صورت گروهی و هر کدام 8 جلسۀ 90 دقیقهای هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس آزمون پس از مداخله و مرحلة پیگیری 2 ماه بعد اجرا گردید. داده ها با تحلیل واریانس مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری داشته است و آموزش تنظیم عاطفه اثربخشی بیشتری داشت. میتوان گفت که آموزش تنظیم عاطفه و درمان پذیرش/تعهد میتوانند بهعنوان شیوه های مناسب برای افراد مبتلا به صرع به کار برده شوند و تقدم استفاده با آموزش تنظیم عاطفه است. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ آموزش تنظیم عاطفه؛ بدتنظیمی هیجانی؛ درمان مبتنی بر پذیرش/تعهد؛ صرع | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Comparing the Effectiveness of Acceptance/Commitment Therapy and Affect Regulation Training on Emotional Dysregulation and Depression in People with Epilepsy | ||
نویسندگان [English] | ||
Asal Khoraminejad1؛ Faezeh Jahan2؛ Parviz Sabahi3؛ Saqqa Afrakhteh4 | ||
1Ph.D Candidate in General Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Psychology, Semnan University, Semnan, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Psychology, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to compare the effectiveness of acceptance/commitment therapy (ACT) and affect regulation training (ART) on emotional dysregulation and depression in people with epilepsy. This semi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and 2 months follow-up. By convenience sampling 45 of these people were selected and randomly assignment in the 2 experimental groups and 1 control group. The emotion regulation scale and depression was performed. Participants in group1 with ACT and group 2 with ART took 8 training sessions of 90 minutes, one session per week. All participants completed tests, once a week after the end of sessions, also, the follow–up stage two months later. The obtained data were analyzed through the analysis of variance with repeated measures. The results showed that both interventions had a significant effect on emotional dysregulation and depression and ART was more effective in emotional dysregulation and depression. Based on the results of the present study, it can be said that ART and ACT can be used as a treatment methods to on emotional dysregulation and depression in people with epilepsy and priority of use is with ART. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acceptance/commitment therapy, affect regulation training, depression, emotional dysregulation, epilepsy | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بهشتی، فرشته؛ و گرجی، یوسف. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر نشانگان افسردگی و امید به زندگی زنان مبتلا به نوروپاتی دیابتی. نشریۀ علمی و پژوهشی زن و مطالعات خانواده، 15(57)، 10-1. https://doi.org/10.30495/jwsf.2022.1931321.1578 دابسون، کیت؛ محمدخانی، پروانه؛ و مساحچولابی، امید. (1386). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک -۲ در یک نمونۀ بزرگ مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی. مجلۀ توانبخشی، 8(1)، 87-80. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-135-fa.html کرمانی مامازندی، زهرا؛ و طالعپسند، سیاوش. (1397). ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان دانشگاه سمنان. نشریۀ علمی آموزش و ارزشیابی، 11(42)، 142-117. https://jinev.tabriz.iau.ir/article_543435.html وحیدی مطلق، لیدا؛ مکوندحسینی، شاهرخ؛ نجفی، محمود؛ و زمانی قلعه تکی، غلامرضا. (1399). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان: یک مطالعه با کاربندی کنترلشده تصادفی. نشریۀ کومش، 22(3)، 427-419. http://dx.doi.org/10.29252/koomesh.22.3.419 Aimaier, G., Qian, K., Zheng, Z., Peng, W., Zhang, Z., Ding, J., & Wang, X. (2022). Interictal heart rate variability as a biomarker for comorbid depressive disorders among people with epilepsy. Brain Sciences, 12(5), 671-682. https://doi.org/10.3390/brainsci12050671 Akyuz, E., Arulsamy, A., Hasanli, S., Yilmaz, E. B., & Shaikh, M. F. (2023). Elucidating the visual phenomena in epilepsy: A mini review. Epilepsy Research, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.eplepsyres.2023.107093 American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc.. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Beck, A. T., Steer, R. A. & Brown, G. K. (1996). Manual for Beck Depression Unventory-II. San Antonio, TX: Psychological Corporation https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/t00742-000 Beheshti, F., & Gorji, Y. (2022). The effectiveness of affect regulation training on depression syndromes and life expectancy in women with diabetic neuropathy. Women and Family Studies, 15 (57), 115-133. (Text in Persian) https://doi.org/10.30495/jwsf.2022.1931321.1578 Berking, M., & Lukas, C. A. (2015). The affect regulation training: A transdiagnostic approach to the prevention and treatment of mental disorders. Current Opinion in Psychology, 3(1), 64-69. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.02.002 Berking, M., & Whitley, B. (2014). Development of the “affect regulation training”(ART) program. Affect Regulation Training: A Practitioners' Manual, 53-65. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-1022-9_6 Berking, M., Eichler, E., Luhmann, M., Diedrich, A., Hiller, W., & Rief, W. (2019). Affect regulation training reduces symptom severity in depression–A randomized controlled trial. PloS One, 14(8), 1-10. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0220436 Clary, H. M. M., Giambarberi, L., Floyd, W. N., & Hamberger, M. J. (2023). Afraid to go out: Poor quality of life with phobic anxiety in a large cross-sectional adult epilepsy center sample. Epilepsy Research, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.eplepsyres.2023.107092 Dobson, K., Mohammadkhani, P., & Masah Cholabi, O. (2007). Psychometric summary of the Beck-2 depression questionnaire in a large sample of patients with major depression. Journal of Rehabilitation, 8(1), 87-80. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-135-fa.html Ertan, D., Aybek, S., LaFrance Jr, W. C., Kanemoto, K., Tarrada, A., Maillard, L., & Hingray, C. (2022). Functional (psychogenic non-epileptic/dissociative) seizures: why and how?. Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry, 93(2), 144-157. http://dx.doi.org/10.1136/jnnp-2021-326708 Fang, S., & Ding, D. (2020). The efficacy of group-based acceptance and commitment therapy on psychological capital and school engagement: A pilot study among Chinese adolescents. Journal of Contextual Behavioral Science, 16(1), 134-143. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.04.005 Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. https://psycnet.apa.org/doi/10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94 Gross, J. J. (2014). Emotion regulation: Conceptual and empirical foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation (pp. 3–20). The Guilford Press. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/51774644/ Hamilton, M. A. X. (1959). The assessment of anxiety states by rating. British Journal of Medical Psychology, 32(1). 50-55. https://doi.org/10.1111/j.2044-8341.1959.tb00467.x Hamilton, M. A. X. (1967). Development of a rating scale for primary depressive illness. British Journal of Social and Clinical Psychology, 6(4), 278-296. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1967.tb00530.x Han, Y., Zhong, R., Yang, J., Guo, X., Zhang, H., Zhang, X., & Lin, W. (2023). Alexithymia and related factors among patients with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 138(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2022.108975 Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44 (1), 1-25. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.06.006 Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and commitment therapy as a unified model of behavior change. The Counseling Psychologist, 40 (7), 976-1002. https://doi.org/10.1177/0011000012460836 Hayes, S. C., Strosahl, K. D., &Wilson, K.G. (2016). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change. Second Edition. New York: Guilford Press https://psycnet.apa.org/record/2012-00755-000 Hill, M. L., Schaefer, L. W., Spencer, S. D., & Masuda, A. (2020). Compassion-focused acceptance and commitment therapy for women with restrictive eating and problematic body-checking: A multiple baseline across participants study. Journal of Contextual Behavioral Science, 16(1), 144-152. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.04.006 Kermani Mamazandi, Z., & Taleh Pasand, S. (2018). Psychometric Characteristics of Difficulties in Emotion Regulation Scale in Semnan University Students. Journal of Instruction and Evaluation, 42(1), 117-142. (Text in Persian) https://jinev.tabriz.iau.ir/article_543435.html Mula, M., & Sander, J. W. (2019). Current and emerging drug therapies for the treatment of depression in adults with epilepsy. Expert Opinion on Pharmacotherapy, 20(1), 41-45. https://doi.org/10.1080/14656566.2018.1543402 Sadeghnezhad, H., Teimory, S., & Amiri, M. (2020). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on emotion regulation in epileptic patients. Social Determinants of Health, 6(1), 37-37. https://doi.org/10.22037/sdh.v6i1.34990 Tombini, M., Assenza, G., Quintiliani, L., Ricci, L., Lanzone, J., & Di Lazzaro, V. (2020). Alexithymia and emotion dysregulation in adult patients with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 113(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2020.107537 Vahidi Motlagh, L., Makvand Hosseini, S., Najafi, M., & Zamani Ghaleh Taki, G. (1400). Effectiveness of acceptance and commitment group therapy on improving the quality of life and its components of drug refractory epileptic patients. Koomesh, 22 (3), 419-427. (Text in Persian) http://dx.doi.org/10.29252/koomesh.22.3.419 Wenjie, H. A. N., Youtian, Z. H. O. U., Zhensheng, L. I., Jianjie, K. A. N. G., & Bingmei, D. E. N. G. (2024). Risk factors of depression and anxiety in epilepsy patients and their relationship with quality of life HAN Wenjie. Journal of Practical Medicine/Shiyong Yixue Zazhi, 40(4), 1-10. https://openurl.ebsco.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 366 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |