تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,790 |
واکاوی جایگاه آلبرشت دورر در رنسانس: هنر کلاسیک، تصویرسازی و چاپ | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.44362.2009 | ||
نویسندگان | ||
حسام اسمعیلی* 1؛ مصطفی ندرلو2 | ||
1کارشناس ارشد تصویرسازی، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دورهی رنسانس با جنبش اومانیسم، بازیابی ویژگیهای هنر کلاسیک و پیشرفت در حوزهی چاپ و با تسهیل دسترسی به اطلاعات و آموزش پیشرفتهای فراوانی را در حوزههای هنری، علمی، فلسفه و ادبیات به همراه داشت. این دوره به عنوان نقطهی عطفی در تاریخ شناخته میشود که بر روی تمدن غرب تأثیر بسزایی داشته است. در این دوره دو نظام بصری نقاشی و تکنولوژی چاپ نقشی اساسی در پیشبرد تفکرات رنسانس داشتند. نظام نقاشی با استفاده از نظریههای جدید در باب تناسبات، پرسپکتیو و زیباییشناسی و تکنولوژی چاپ با تسهیل توزیع متون ادبی و فلسفی و آثار هنری امکانات جدیدی را در جهت انتقال آگاهی فراهم کردند و باعث گسترش پژوهش علمی و تجربی شدند. در این بین آلبرشت دورر با ترکیب هنر رنسانس ایتالیا و رنسانس شمالی و با تکنیکهایی که در دوران جوانی فرا گرفت، موفق به ایجاد دستاوردهای جدیدی در حیطهی هنر و چاپ شد. پاسخ به این پرسش که نقش آلبرشت دورر در شکلگیری موقعیت اجتماعی جدید هنر و هنرمند در دورهی رنسانس چگونه بوده است هدف اصلی این مطالعه است که به شیوهی توصیفی-تحلیلی و با اتخاذ رویکرد تاریخی به آن میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که هنرمند با بهکارگیری آموزههای اومانیستی رنسانس، نوآوریها و تکنیکهای جدیدی را در حوزهی تصویری ایجاد میکند. جایگاه تصویرگر رنسانس از پیشهوری ساده پیشی گرفته و ارزش کار هنری، تصویرسازی و چاپ، بیش از پیش توسط هنرمند مشخص میشود. همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد دورر نقش مهمی در شناخت ظرفیتهای اقتصادی تکنولوژی چاپ برای هنرمند عصر رنسانس و ناشران داشته است. تکثیر آثار هنری و ادبی در قالب کتب تصویری پنجرهای تازه را به روی انسان عصر رنسانس میگشاید، و دورر، با درک این فضا، مسیر تازهای را برای استقلال اقتصادی هنرمند هموار میکند. از دیگر نتایج این مطالعه تأکید هنرمند بر دفاع از حق نشر آثار است. تلاشهای دورر را میتوان نقطهی آغازی برای تصویب قانون حق نشر در نظر گرفت که به موجب آن ارزش مادی و معنوی، خلاقیت و تلاش هنرمند حفظ میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آلبرشت دورر؛ اومانیسم؛ رنسانس؛ اروپایشمالی؛ هنر کلاسیک؛ چاپ؛ تصویرسازی | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Albrecht Dürer's Role in the Renaissance: Classical Art, Illustration and Printing Technology | ||
نویسندگان [English] | ||
Hesam Esmaeili1؛ Mostafa Naderloo2 | ||
1Master of Art in Illustration, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, University of Art, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The Renaissance period, characterized by a remarkable progression in art, science, philosophy, and literature, emerged as a pivotal milestone in the cultural and intellectual evolution of Western civilization. This transformative era was marked by the revival of classical art forms, groundbreaking advancements in printing technology, intellectual reforms, and the Humanist movement, which significantly enhanced access to information and education. As a result, the Renaissance era stands as a turning point that profoundly influenced Western civilization for centuries. Painting and printing played crucial roles in driving the intellectual and artistic advancements of the Renaissance. Innovations in perspective, proportions, and aesthetics revolutionized the painting world. Simultaneously, the advent of printing technology facilitated the widespread dissemination of literary works, philosophical texts, and art, thereby accelerating the spread of knowledge on an unprecedented scale. These visual mediums collectively fostered a culture of rationality, empirical research, and sophisticated information classification systems. Among the notable Renaissance figures, Albrecht Dürer exemplifies the era's spirit by seamlessly blending Italian and Northern Renaissance art with his mastery of printing techniques acquired during his youth. This unique amalgamation revolutionized printmaking and artwork, further enriching the diverse tapestry of the Renaissance period. Because of this, Dürer's role in shaping the new, elevated social status of artists during the Renaissance was seminal, forming a key focus of modern studies on the era. Dürer was a pioneering artist of the Renaissance, incorporating humanistic principles into his work and paving the way for financial autonomy among artists. He achieved this through the publication of artistic works and illustrated books. Notably, during this era, personalizing artworks with a distinctive signature was not as widespread or popularized as it is today. However, Dürer's insistence on this practice and his pursuit of copyright protection significantly contributed to the establishment of legal frameworks. He showed that to maintain the worth of an artist's ingenuity and creativity, it is crucial to establish copyright protocols for artistic works. This would not only uphold the value of an artist's endeavors but also elevate the status of art within society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Albrecht Dürer, Humanism, Renaissance, Northern Europe, Classical Art, Printing, Illustration | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 |