تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,624,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,858 |
شناسایی مصادیق الگوهای دیداری نمایشهای جنسیّتی در آثار تجسمی هنرمندان معاصرِ گیلان | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.46782.2145 | ||
نویسندگان | ||
زهرا خوش نقش1؛ محسن مراثی* 2 | ||
1گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رخ داده در سالهای اخیر و ظهور هنر اجتماعی، درواقع هنر معاصر نوعی از کنشهای اجتماعی و فمنیستی جامعه محسوب میشود. پژوهش حاضر به شناخت و تحلیل منتخبی از آثار هنرمندان گیلانی که به نوعی مصداق بازتاب رویکردهای فمنیستی هستند، میپردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که بر اساس دیدگاه گافمن، مصادیق الگوهای دیداری نمایشهای جنسیتی بازتاب یافته در آثار هنرمندان معاصر گیلانی کداماند و فراوانی هر یک چقدر است؟ هدف پژوهش حاضر، شناسایی نمونههایی از بازتاب رویکرد فمنیستی به عنوان رویکرد اجتماعی در آثار هنرمندان گیلانی است. ضرورت انجام تحقیق در آن است که شناخت کنش هنرمندان معاصرِ بومی میتواند درباره چگونگی تعامل و کنش هنرمندان بومی با جامعه خویش دانش لازم را تولید کند. روش تحقیق از منظر هدف بنیادی و ازنظر ماهیت به روش تحلیل محتوایکیفی انجام شده و زیر مجموعه تحقیقات فمنیستی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش ترکیب روش کتابخانهای و میدانی است. نتیجه بررســیها نشان میدهد که بر اساس نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن الگوهای: مناسکیشدن فرمانبری، اندازهنسبی، رتبهبندیکاری و فضای نمادین، لمسزنانه، عقبنشینیمقبول در آثار مورد مطالعه قابل تشخیص است. الگوی مناسکی شدن فرمانبری با حدود ۳۵ درصد از بیشترین درصد فراوانی در آثار هنرمندان معاصر گیلانی برخوردار است. الگوی عقب نشینی مقبول با حدود ۲۹ درصد و الگوی نمایشی لمسزنانه با حدود ۱۵درصد در رده دوم و سوم فراوانی قرارگرفتهاند. بقیة الگوها نیز، با ۴ تا ۷ درصد فراوانی، در ردههای بعدی جدول توزیع فراوانی قراردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
فمنیسم؛ هنرمندانِ معاصر گیلان؛ نظریة بازتاب؛ اروینگ گافمن؛ جامعهشناسی هنر | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Instances of visual patterns of gender representations in Plastic Art works of Gilanian Contemporary Artists | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Khosh Naghsh1؛ Mohsen Marasy2 | ||
1Art Research Department, Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
2Art Research Department, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
According to the social, cultural and political changes that have occurred in recent years and the emergence of social art, contemporary art is considered a type of social and feminist actions of the society. The present study deals with the recognition and analysis of selected works of Gilani artists, which in a way reflect feminist approaches, and tries to answer the question that, according to Goffman's point of view, the examples of visual patterns of gender representations reflected in the works of artists What are Gilani's contemporaries and what is the frequency of each one? The aim of the current research is to identify examples of the reflection of the feminist approach as a social approach in the works of Gilani artists. The necessity of conducting research is that knowing the actions of contemporary native artists can produce the necessary knowledge about how native artists interact and act with their society. The research method was conducted from the perspective of the fundamental goal and from the nature of the qualitative content analysis method and is a subset of feminist research. The data collection method in this research is a combination of library and field methods. The results of the research show that based on Erving Goffman's performance theory, the patterns of: ritualization of obedience, relative size, work ranking and symbolic space, touching, acceptable withdrawal can be recognized in the studied works. Ritualization of subordination pattern with about 35% has the highest frequency in the works of Gilani contemporary artists. Acceptable withdrawal pattern with 29% and touchy show pattern with 15% are ranked second and third in frequency. The rest of the patterns, with 4 to 7 percent frequency, are in the next categories of the frequency distribution table. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
feminism, contemporary artists of Gilan, reflection theory, Erving Goffman, sociology of art | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 |