تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 924 |
تعداد مقالات | 7,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,425,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,844,315 |
تاثیر سینما بر عکاسی در پایان قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.45496.2075 | ||
نویسندگان | ||
فرناز موذن* 1؛ احمد الستی2؛ لیلا منتظری3 | ||
1گروه هنر ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران . | ||
2گروه سینما، دانشکده هنرهای زیبا،دانشگاه تهران ، ایران | ||
3گروه هنر ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پس از ابداع عکاسی و به دنبال آن تولد سینما ،هر دو این هنر ها مسیر رشد و تحول را با فاصلهای کمتر از یک قرن سایه به سایه یکدیگر طی کردند .عکاسی که از۱۸۳۷م تا ۱۸۹۶م یعنی زمان تولد سینما به تجربه های گوناگون دست زده بود هم در تکنیک و هم در مضمون راهنمای سینمای نوظهور شد .سینما این هنر جدید گوی سبقت را در جذب مخاطب از دیگر هنرها ربود و آرام آرام به تاثیرگذارترین هنر زمان تبدیل شد. سینمای نو پا نه تنها وامدار عکاسی ،که وامدار ادبیات،نقاشی ،تئاتر و موسیقی هم بود .اما ارتباط مستقیم عکاسی و سینما با تصویر ثبت شده تعامل این دو را نسبت به دیگر هنر ها پررنگتر کرد . از سوی دیگر جریان های فکری هم عصر با تولد سینما نیز مباحث نظری ویژه ای را رقم زد که نظریه های عکاسی و تئوری های فیلم را در پی داشت . هدف این مطالعه نشان دادن تاثیر سینما بر عکاسی معاصر ویافتن پاسخ برای چرایی این تاثیرگذاری،با استفاده از مطالعات نظری صورت گرفته در این زمینه به روش مطالعه توصیفی،تحلیلی منابع مکتوب و منابع تصویری با رویکرد به آرا اندیشمندانی مانند والتر بنیامین خصوصا در مقاله اثر هنر در عصر بازتولید تکنیکی، هنری کارتیه برسون و نظریه لحظه قطعی و نظریه های جدیدتری مانند تصویر زمان ژیل دلوز است .جریانات فکریی که به نظر می رسد تاثیر پذیری سینما از هنرها را معکوس کرده ودر جهت تاثیرسینما بر دیگر هنرها تغییر داده است .اکنون در ابتدای قرن بیست یکم میلادی و به دنبال تحولات فکری انتهای قرن بیستم میلادی این ردپای سینما است که بر عکاسی دیده می شود .در پی این تحولات،مطالعه عواملی مانند زمان،سکون،قاب،حرکت،تداوم و توالی نشان می دهد که شکلی نو از زبان بصری درسینما و عکاسی رقم خورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
" تاثیرات متقابل "؛ "سینما "؛ "عکاسی "؛ "تصویرـزمان" | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cinema's effecting in photography at the 20th and beginning of 21st century | ||
نویسندگان [English] | ||
farnaz moazen1؛ Ahmad Alasti2؛ Leila Montazeri3 | ||
1Department of Art ,Science and Research Branch ,Islamic Azad University , Tehran ,Iran. | ||
2Department of Cinema ,Tehran University ,Tehran ,Iran. | ||
3Department of Art ,Science and Research Branch ,Islamic Azad University , Tehran ,Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract After the invention of photography and followed by the birth of cinema, both these arts went through the path of growth and evolution with a distance of less than a century. A photographer who had experienced various experiences from 1837 to 1896, which is the birth of cinema. It emerged as a guide to cinema both in terms of technique and theme. This new art of cinema stole the lead from other arts in attracting the audience and gradually became the most influential art of the time. The new cinema was not only indebted to photography, but also indebted to literature, painting, theater and music. But the direct connection between photography and cinema with the recorded image made the interaction between the two more prominent than other arts. On the other hand, the currents of thought at the same time as the birth of cinema also brought about special theoretical discussions that resulted in photography theories and film theories. The purpose of this study is to show the influence of cinema on contemporary photography and to find the answer for why this influence, using theoretical studies conducted in this field by the method of descriptive study, analysis of written sources and visual sources with an approach to the opinions of thinkers such as Walter Benjamin, especially in the article of Art in the era of technical reproduction, Henri Cartier-Bresson and the theory of the definitive moment and newer theories such as Gilles Deleuze's image of time. The currents of thought that seem to have reversed the influence of cinema on the arts and changed the direction of the influence of cinema on other arts. Now at the beginning of the 21st century and following the intellectual developments of the end of the 20th century, this is the trace of cinema that is seen on photography. Following these developments, the study of factors such as time, stillness, frame, movement, continuity and sequence shows that a new form of visual language has been established in cinema and photography. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" mutual effects", "cinema", " photography", " image-time" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 |