تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,695 |
اثر تعارض والد-فرزند بر علائم افسردگی، درونی کردن مشکلات و پرخاشگری: نقش میانجیگر امنیت عاطفی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 74، اردیبهشت 1403، صفحه 87-101 اصل مقاله (558.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2024.45805.2903 | ||
نویسندگان | ||
حسن جرفی* 1؛ سعید ی قائد امینی هارون2؛ نسیم خواجه پور3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعارض والد-فرزند بر علائم افسردگی، درونی کردن مشکلات و پرخاشگری با توجه به نقش میانجیگر امنیت عاطفی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری از طریق تحلیل مسیر است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان مقطع اول و دوم متوسطه شهر اهواز بود. که از بین آنها تعداد 240 نفر دانش آموز از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد-فرزند، مقیاس امنیت عاطفی، پرسشنامة افسردگی کودکان، پرسشنامة درونی کردن مشکلات و پرسشنامه پرخاشگری بود. داده های پژوهش برای ارزیابی الگوی مفهومی از روش معادلات ساختاری بررسی و برازش مدل تایید شد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از اثر مستقیم تعارض والد-فرزند بر امنیت عاطفی، علائم افسردگی، درونی کردن مشکلات و پرخاشگری و اثر مستقیم امنیت عاطفی بر علائم افسردگی، درونی کردن مشکلات و پرخاشگری بود. همچنین نتایج نشان داد که تعارض والد-فرزند از طریق امنیت عاطفی بر علائم افسردگی، درونی کردن مشکلات و پرخاشگری اثر غیرمستقیم داشت. همچنین پیشنهاد شد برای ایجاد امنیت عاطفی در خانواده، دورههای آموزش فرزند پروری توسط مراجع مرتبط ذیصلاح برگزار گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
امنیت عاطفی؛ پرخاشگری؛ تعارض والد-فرزند؛ درونی کردن مشکلات؛ علائم افسردگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Parent-Child Conflict on Symptoms of Depression, Internalizing Problems, and Aggression: The Mediating Role of Emotional Security | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Jorfi1؛ Saeid Qaed Amini Harouni2؛ Nasim Khajeh Pour3 | ||
1Assistant Professor, Department of Education Management, University of Farhangian, Ahwaz, Iran | ||
2M.A. in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Shahid Chamran, Ahwaz, Iran | ||
3M.A. in Industrial and and Organizational Psychology, Department of Industrial and and Organizational Psychology, University of Shahid Chamran, Ahwaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the effect of parent-child conflict on symptoms of depression, internalizing problems, and aggression with regard to the mediator role of emotional security. The research method is descriptive of structural equations through path analysis. The statistical population of the research included all first and second grade students of Ahvaz city, of which 240 students were selected as a sample through multi-stage cluster sampling. The research tools included parent-child conflict questionnaire, emotional security scale, children's depression questionnaire, internalizing problems questionnaire and aggression questionnaire. The research data was checked to evaluate the conceptual model by the method of structural equations and the fit of the model was confirmed. The results of path analysis indicated the direct effect of parent-child conflict on emotional security, depression symptoms, internalizing problems, and aggression, and the direct effect of emotional security on depression symptoms, internalizing problems, and aggression. Also, the results showed that parent-child conflict had an indirect effect on symptoms of depression, internalizing problems, and aggression through emotional security. It was also suggested that parenting training courses be held by relevant authorities in order to create emotional security in the family. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aggression, depressive symptoms, emotional security, internalizing problems, parent-child conflict | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بخشایی، محبوبه و آزادی، مهران. (1399). نقش واسطهای تعارض والد-فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی. خانواده درمانی کاربردی، 1(2): 104-86.. https:// doi: 10.22034/AFTJ.2020.114293 https://doi:10.22051/JONTOE.2018.16655.1902 دهشیری، غلامرضا؛ نجفی، محمود؛ شیخی، منصوره و حبیبیعسگرآباد، مجتبی. (1388). بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). خانواده پژوهی، 5(2): 177-159. https://jfr.sbu.ac.ir/article_95448.html طالبی، معصومه؛ شهودی، مریم؛ حمزه زاده، فرزانه (1394). روابط بین رهبری اخلاقی و امنیت روانی با مدیریت ریسک در بین پرستاران، مجله پرستاری و مامایی، 13(1)، 47-54. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1837-fa.html عزیزی، مرضیه و صداقت، مستوره. (1400). مقایسه مسئولیت اجتماعی، روابط والدین و فرزند و دانش بهزیستی روان شناختی. مجله پژوهش های جامعه شناسی. 14(4): 139-158. http://soc.garmsar.iau.ir/article_680119.html. محبوبی، طاهر؛ سلیمی، حسین و حسینی، سید عدنان. (1394). تأثیر آموزش خودکنترلی هیجانی بر کاهش پرخاشگری کلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور. دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 4(2): 136-124. https:// doi:20.1001.1.23223782.1394.4.2.9.4 محمدی، نوراالله. (1385). بررسی مقدماتی شاخص های روان سنجی پرسش نامه ی پرخاشگری باس و پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25 (1). https://ensani.ir/file/download/article Aaro, L. E., Davids, E. L., Mathews, C., Wubs, A. G., Smith, O. R., & de Vries, P. J. (2022). Internalizing problems, externalizing problems, and prosocial behavior‐three dimensions of the strengths and difficulties questionnaire (SDQ): A study among South African adolescents. Scandinavian Journal of Psychology, 63(4), 415-425. https://doi: 10.1111/sjop.12815 Aburezeq, K., & Kasik, L. (2021). The psychometric properties for the Arabic version of the questionnaire of adolescents' negative orientation of social. Journal of Studies in Language, Culture and Society, 4(2), 1-19. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/178411 Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423. https://doi.org/10.22055/psy.2008.15788 Ardyan, E., Sutrisno, T. F., & Padmawidjaja, L. (2023). New value creation and family business sustainability: Identification of an intergenerational conflict resolution strategy. Heliyon, 9(5), 1. https://doi: 10.1016/j.heliyon. 2023.e15634 Azizi, M., & Sadaqat, M. (2020). Comparison of social responsibility, parent-child relationships and psychological well-being knowledge. Journal of Sociological Researches. 14(4): 139-158. [Text in Persian]. http://soc.garmsar.iau.ir/article_680119.html. Bakshaei, M., & Azadi, M. (2019). The mediating role of parent-child conflict in the relationship between differentiation and social anxiety. Applied Family Therapy, 1(2), 104-8. [Text in Persian]. https://doi: 10.22034/AFTJ.2020.114293 Buss, A.H., & Perry, M.P. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459. https://www.psytoolkit.org/survey-library/aggression-buss-perry.html Cheung, R. Y. (2021). Constructive interparental conflict and child adjustment in the chinese context: A moderated mediation model of emotional security and disintegration avoidance. Journal of Child and Family Studies, 30, 733-745. https://doi:10.1007/s10826-020-01851-w Chou, C. P., Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. In R. H. Hoyle, Structural equation modeling: Concepts, issues and applications. California: Sage Cordova, J. V., Gee, C. B., & Warren, L. Z. (2005). Emotional skillfulness in marriage: Intimacy as a mediator of the relationship between emotional skillfulness and marital satisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(2), 218-235. https://doi: 10.1521/jscp.24.2.218.62270 Davies, P. T., Pearson, J. K., Cao, V. T., & Sturge-Apple, M. L. (2023). Family-level antecedents of children’s patterns of reactivity to interparental conflict: Testing the reformulation of emotional security theory. Developmental Psychology, 59(1), 99-107. https://doi: 10.1037/dev0001497 Dehshiri, Gh., Najafi, M., Sheikhi, M., & Habibi-Asgarabad, M. (2008). A preliminary investigation of the psychometric properties of the Children's Depression Inventory (CDI). Family Studies, 5(2), 159-177. [Text in Persian]. https://jfr.sbu.ac.ir/article_95448.html Fine, M. A., & Schwebel, A. I. (1983). Long-term effects of divorce on parent-child relationships. Developmental Psychology, 19, 703-713. https://doi.org/10.1037/0012-1649.19.5.703 Khan, F., Fraley, R. C., Young, J. F., & Hankin, B. L. (2020). Developmental trajectories of attachment and depressive symptoms in children and adolescents. Attachment & Human Development, 22(4), 392-408. https://doi: 10.1080/14616734.2019.1624790 Kovacs, M., & Beck, A. T. (1977). An empirical-clinical approach toward a definition of childhood depression. Depression in Children. Diagnosis, treatment, and conceptual models, 1-25. https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60994-8 Lougheed, J. P., Duncan, R. J., Keskin, G., & Marceau, K. (2022). Longitudinal associations between mother–child conflict and child internalizing problems in mid-childhood. Development and Psychopathology, 34(1), 263-272. https://doi: 10.1017/S0954579420000863 Mahboubi, T; Salimi, H; Hosseini, S. A. (2014). The effect of emotional self-control training on reducing verbal aggression of Payam Noor University students, two scientific-research quarterly journals of social cognition, 4(2), 124-136. [Text in Persian]. https://doi:20.1001.1.23223782.1394.4.2.9.4 Manual, A. P. B. S. (2023). Fostering intimacy and participant engagement on the zoom platform. The Virtual Group Therapy Circle: Advances in Online Group Theory and Practice, 166. Mohammadi, N. (2006). A preliminary investigation of the psychometric indices of Bass and Perry's aggression questionnaire. Journal of Social and Human Sciences of Shiraz University, 25(1). [Text in Persian]. https://ensani.ir/file/download/article. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Assessing mediation in communication research (pp. 13-54). London: The Sage sourcebook of advanced data analysis methods for communication research. Raes, F., Pommier, E., Neff K.D, Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self-compassion scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18(3), 250-255. https://doi. org/ 10.1002/cpp.702 Rice, J., McTernan, M., & Cordova, J. (2023). The influence of relationship pattern labeling on intimacy, acceptance, and relationship satisfaction. Journal of Marital and Family Therapy, 49(2), 317-332. https://doi.org/10.1111/jmft.12623 Savage, J., & Ellis, S. K. (2019). Academic achievement, school attachment, and school problems in the differential of violence. Journal of Developmental and Life-Course Criminology, 5, 243. https://doi.org/10.1007/s40865-018-0090-0 Schudlich, T. D. D. R., Jessica, N. W., Erwin, S. E., & Rishor, A. (2019). Infants' emotional security: The confluence of parental depression, interparental conflict, and parenting. Journal of Applied Developmental Psychology, 63, 42-53. https://doi:10.1016/J.APPDEV.2019.05.006 Talebi, M., Shoudi, M., & Hamzezadeh, F. (2014). Relationships between ethical leadership and psychological safety with risk management among nurses, Journal of Nursing and Midwifery, 13(1), 47-54. [Text in Persian]. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1837-fa.html Wang, Z., Li, C., & Ai, K. (2022). Family economic strain and adolescent aggression during the COVID-19 pandemic: Roles of interparental conflict and parent-child conflict. Applied Research in Quality of Life, 17(4), 2369-2385. https://doi: 10.1007/s11482-022-10042-2 Xiao, B., Bullock, A., Coplan, R. J., Liu, J., & Cheah, C. S. (2021). Exploring the relations between parenting practices, child shyness, and internalizing problems in Chinese culture. Journal of Family Psychology, 35(6), 833-845. https://doi: 10.1037/fam0000904 Xu, Y., Zhou, Y., Zhao, J., Xuan, Z., Li, W., Han, L., & Liu, H. (2021). The relationship between shyness and aggression in late childhood: The multiple mediation effects of parent-child conflict and self-control. Personality and Individual Differences, 182, 1110-1158. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111058 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |