تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 933 |
تعداد مقالات | 7,666 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,514,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,896,681 |
تاثیر حکمرانی خوب بر نابرابری درآمد با تاکید بر بی ثباتی سیاسی | ||
تحلیل های اقتصادی توسعه ایران | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1403، صفحه 227-250 اصل مقاله (463.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/ieda.2024.46408.1406 | ||
نویسندگان | ||
معصومه حاجیلی دوجی1؛ زهرامیلا علمی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد نظری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2استاد، گروه اقتصاد نظری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر، افزایش نابرابری درآمد، ناکارآمدی اقتصادی و فقدان عدالت اقتصادی، بهویژه در کشورهای درحالتوسعه، نقش بسزایی را برای دولتها در تعیین توزیع مناسب درآمدها ایفا کرده است. از اواسط دهه 1990، همزمان با گسترش ادبیات نهادگرایان جدید، حکمرانی خوب بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی تأثیرگذار در توزیع عادلانه فرصتها و درآمدها و توسعه کشورها مطرح شده است. در این راستا در مطالعه حاضر با تمرکز بر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا)، به بررسی اثر مؤلفههای حکمرانی خوب بر نابرابری درآمد در بازه زمانی 2008 تا 2021 با استفاده از رویکرد گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی (SGMM) پرداخته شد. نتایج برآورد الگو نشان داد که بیثباتی سیاسی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای حکمرانی، نابرابری درآمد را در کشورهای منطقه منا افزایش میدهد. از جانب دیگر، گسترش آزادیهای مدنی و افزایش شفافیت اقتصادی میتواند به کاهش نابرابری درآمد در این کشورها منجر شود. بررسی متغیرهای کلان نیز نشان میدهد که افزایش درآمد سرانه، فرصتهای کاهش نابرابری را فراهم میکند، درحالیکه افزایش اندازه دولت ممکن است با افزایش نابرابری درآمد همراه باشد؛ زیرا در کشورهای کمتر توسعهیافته -که اغلب کشورهای منا نیز در این دسته قرار دارند- افزایش اندازه دولت با افزایش مخارج جاری صورت میپذیرد. با وجود اثر برونرانی، افزایش مخارج نامولد دولت، کاهش سرمایهگذاریهای مولد بخش خصوصی، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نابرابری درآمدی را در پی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نابرابری درآمد؛ بیثباتی سیاسی؛ روش گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی؛ کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Good Governance on Income Inequality with an Emphasis on Political Instability | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoomeh Hajili Davaji1؛ ZahraMila Elmi2 | ||
1M.Sc. Department of Economics, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
2Professor, Department of Economics, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In recent decades, increasing income inequality, economic inefficiency, and lack of economic justice, especially in developing countries, have played a significant role for governments in determining the appropriate distribution of incomes. Since the mid-1990s, along with the expansion of new institutionalism literature, good governance has been proposed as one of the essential components influencing the fair distribution of opportunities and incomes and the development of countries. In this study, focusing on the Middle East and North African countries (MENA region), we investigated the effect of good governance components on income inequality from 2008 to 2021 through the use of the Systemic Generalized Moments Method. The results of the estimation showed that political instability - one of the most important components of governance - increases income inequality in MENA countries. On the other hand, expanding civil liberties and increasing economic transparency can lead to the reduction of income inequality in these countries. The result of the estimation also shows that an increase in per capita income provides opportunities for reducing inequality, while an increase in the size of the government may be accompanied by an increase in income inequality. This is because in less developed countries - MENA countries included - the increase in government size is often done by increasing current expenses. Despite crowding out, an increase in unproductive government expenditures leads to decreasing productive investments in the private sector, a decrease in economic growth, and an increase in income inequality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Income Inequality, Political Instability, System Generalized Moments Method, Middle East and North African Countries | ||
مراجع | ||
حسینی، سیده محدثه؛ احمدی شادمهری، محمدطاهر و گرجی پور. (1400). بررسی تأثیر دموکراسی بر رابطه رشد اقتصادی با نابرابری درآمدی در ایران. فصلنامه اقتصاد مقداری، 8(1)، 16-1.
زایندهرودی، محسن؛ خسروآبادی، محمد و شکیبایی، علیرضا. (1395). بررسی تأثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر توزیع درآمد با بهکارگیری پانل دادهها (مطالعه موردی: کشورهای منتخب جنوب غربی آسیا). پژوهشهای اقتصادی، 17(3)، 52-25.
سلاطین، پروانه. (1387). تأثیر حکمرانی خوب بر رشد اقتصادی در گروه کشورهای منتخب (OPEC,OECD)، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
محسنی، فضیلت. (1390). تحلیل تأثیر شاخصهای حکمرانی خوب بر شاخص توسعه انسانی: مطالعه موردی کشورهای جنوب شرقی (ASEAN)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
مرادی، فاطمه؛ جعفری، محمد و فتاحی، شهرام. (1400). تأثیر حکمرانی خوب بر نابرابری درآمد در کشورهای منتخب درحالتوسعه و توسعهیافته: با تأکید بر کنترل فساد. فصلنامه اقتصاد مقداری، 20(3)، 135-110.
مرادی، مهدی و سلمانپور، مهدی. (1396). تأثیر حکمرانی خوب بر توزیع درآمد در کشورهای منتخب عضو سازمان همکاری اسلامی. جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 4(10)، 54-33.
مهربانی، وحید. (1392). گسترش حق رأی، دموکراسی و نابرابری درآمدها: یک الگوی نظری و برخی شواهد از ایران. پژوهشهای اقتصادی، 15(3)، 173-151.
میدری، احمد و خیرخواهان، جعفر. (1386). حکمرانی خوب، بنیان توسعه؛ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، چاپ اول.
References
Alesina, A; & Perotti, R. (1996). Income distribution, political instability, and investment. European Economic Review, 40(6), 1203-1228.
Alesina, A; & Tabellini, G. (1990). A Positive Theory of Fiscal Deficits and Government Debt. The Review of Economic Studies, 57(3), 403-414.
Allen, C; Breuer, A; Kercher, J; Balasubramanian, P; Leininger, J; & Gadgil, A. (2023). The Role of Good Governance in Reducing Poverty and Inequality 1: Evidence from a scoping review of interlinkages between SDGs 16, 10, and 1. Governing the Interlinkages between the SDGs, 30-50.
Arimah, B. (2004). Poverty reduction and human development in Africa. Journal of Human Development, 5(3), 399-415.
Barro, R. J. (2000). Inequality and growth in a panel of countries. Journal of Economic Growth, 5(1), 5–32.
Calderón, C. A; Chong, A; & Valdés, R. (2004). Labor market regulations and income inequality: evidence for a panel of countries. IDB working paper, Inter-American Development Bank, Washington, DC.
Chambers, D; & O'Reilly, C. (2022). Regulation and income inequality in the United States. European Journal of Political Economy, 72, 102101.
Coccia, M. (2021). How a Good Governance of Institutions Can Reduce Poverty and Inequality in Society?. In: Faghih, N; Samadi, A.H. (eds) Legal-Economic Institutions, Entrepreneurship, and Management. Contributions to Management Science. Springer, Cham; 65-94.
Cukierman, A; Edwards, S; & Tabellini, G. (1992). Seigniorage and Political Instability. American Economic Review, 82(3), 537-555.
Djankov, S; La Porta. R, lpez-De-Silanes, F; & Shleifer, A. (2002). The Regulation of entry. Quarterly Journal of Economics, 117 (1), 1-37.
Ferreira Filho, J. A. (2022). The Impact of Political Competition and Governance on Economic Growth and Income Distribution: Evidence for Latin American and East Asian Countries. International Journal of Recent Scientific Research, 5(6), 88-99.
Hoseini, M; Ahmadi Shadmehri, M. T; & Gorjipour, M. J. (2021). The Effect of Democracy on the Relationship between Economic Growth and Income Inequality in Iran. Quarterly Journal of Quantitative Economics, 18(1), 1-16. (In Persian).
Houle, C. (2017). Inequality, Ethnic Diversity, and Redistribution. The Journal of Economic Inequality, 15, 1-23.
Huang, C. J. & Ho, Y. H. (2018). The Impact of Governance on Income Inequality in Ten Asian Countries. Journal of Reviews on Global Economics, 7, 217-224.
Huang, C. J. (2013). Corruption and income inequality in Asian countries: bootstrap panel Granger causality test. Romanian Journal of Economic Forecasting, 16(4), 161-170.
Jantti, M; Pirttilä, J; & Rönkkö, R. (2020). The Determinants of Redistribution around the World. Review of Income and Wealth, 66(1), 59-73.
Jenmana, T; Alvaredo, F; & Piketty, T. (2018). Income inequality, political instability, and the Thai democratic struggle. The Paris School of Economics Masters in Analysis and Policy in Economics Working Paper.
Kaufmann, D; Kraay, A; & Zoido, P. (1999). Governance matters. World Bank Policy Research Working Paper, 2196.
Landell-Mills, P. (1992). Governance, cultural change, and empowerment. The Journal of Modern African Studies, 30(4), 543-567.
Mehrbani, V. (2015). Enfranchisement, Democracy and Income Inequality: A Theoretical Model and Evidence from Iran. The Economic Research, 15(3), 151-173. (In Persian).
Meltzer, A. H; & Richard, S. F. (1981). A Rational Theory of the Size of Government. Journal of Political Economy, 89(5), 914-927.
Midari, A. & Khairkhahan, J. (2007). Good governance, the foundation of development. Islamic Council Research Center, first edition. (In Persian).
Mohseni, F. (2011). Analyzing the effect of good governance indicators on the human development index of: A case study of Southeast countries (ASEAN), Master's thesis, Isfahan University. (In Persian).
Moradi, F; Jafari, M; & Fatahi, S. (2023). The impact of good governance on income inequality in selected developing and developed countries with an emphasis on control of corruption. Quarterly Journal of Quantitative Economics, 20(3), 110-135. (In Persian).
Moradi, M; & Salmanpour, A. (2018). The effect of good governance on income distribution in a selected group of Organization of Islamic Countries (OIC). Sociology of Social Institutions, 4(10), 33-59. (In Persian).
O'Neil, T; Foresti, M; & Hudson, A. (2007). Evaluation of citizens' voice and accountability: review of the literature and donor approaches. London, Department for International Development.
Oualy, J. M. R. (2021). Income inequality and socio-political instability in Sub-Saharan Africa. Managing Global Transitions, 19(1), 49-72.
Persson, T; & Svensson, L. E. (1989). Why a stubborn conservative would run a deficit: Policy with time-inconsistent preferences. The Quarterly Journal of Economics, 104(2), 325-345.
Policardo, L; & Sanchez Carrera, E. J. (2020). Can income inequality promote democratization? Metroeconomica, 71(3), 510-532.
Ravallion, M. (2010). Do poorer countries have less capacity for redistribution? Journal of Globalization and Development, 1(2).
Salatin, P. (2008). The effect of good governance on economic growth in the selected group of countries (OPEC, OECD), PhD thesis, Islamic Azad University. (In Persian).
Sarwar Lateef, K. (1991). Comment on “Governance and Development,” by Boeninger. The World Bank Economic Review, 5(1), 295-298.
Shafique, S; Haq, R; & Arif, G. M. (2006). Governance and income inequality [with Comments]. The Pakistan Development Review, 751-760.
Shehzadi, I; Siddique, H. M. A; & Majeed, M. T. (2019). Impact of Political Instability on Economic Growth, Poverty and Income Inequality ‘. Pakistan Business Review, 20(4), 825-38.
Trung, V. (2022). Unbundling the effect of political instability on income redistribution. European Journal of Political Economy, 75, 102189.
Zayanderoody M, khosroabadi M, shakibaeei A. (2017). The Effects of Good Governance Indicators on Income Distribution Using Panel Data (Case Study: Selected South-Western Asian Countries). The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 17(3), 25-52. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |