تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,721 |
رابطه حساسیت و توجه سرمایهگذار نسبت به گزارشگری مسئولیت اجتماعی و اثر تعاملی عملکرد شرکت بر آن | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 51، فروردین 1403، صفحه 63-88 اصل مقاله (517.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2024.45498.3183 | ||
نویسندگان | ||
شهناز مشایخ* 1؛ مهسا طهماسبی آشتیانی2 | ||
1دانشیار ،گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در شرایط کنونی تخصیص بخشی از سود شرکت به منظور اجرای فعالیتهای مربوط به مسئولیت اجتماعی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. توجه به این موضوع نه تنها سبب بهبود و توسعه ابعاد حرفهای و اجتماعی فعالیت شرکتها میگردد، بلکه بر عملکرد مالی شرکتها نیز از طریق افزایش جذابیت آنها برای سرمایهگذاران خرد و نهادی تأثیرگذار است. به همین دلیل، افزایش توجه و حساسیت سرمایهگذار به عملکرد شرکت سبب افزایش پاسخگویی و در نتیجه پرداختن به مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی و گزارشگری آن توسط شرکت خواهد گردید. در واقع سرمایهگذاران و استفادهکنندگان بیرونی، گزارشات مسئولیت اجتماعی را به عنوان منبع مهمی جهت ارتباط با شرکت در نظر میگیرند. در این تحقیق برای اندازهگیری حساسیت و توجه سرمایهگذار از میزان جستجوی نماد شرکت در گوگل و برای اندازهگیری درجه گزارشگری مسئولیت اجتماعی از روش تحلیلی آزمون محتوا با استفاده از معیارهای در نظر گرفته شده در چک لیست طراحی شده توسط حساس یگانه و برزگر (1394) استفاده گردید. همچنین بهمنظور محاسبه عملکرد شرکت، شاخص بازده داراییها مورد استفاده قرار گرفت. دادههای مورد بررسی پژوهش مربوط به 175 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1395 لغایت 1400 میباشد. بهمنظور آزمون فرضیهها از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، توجه سرمایهگذار با درجه گزارشگری مسئولیت اجتماعی توسط شرکت رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین عملکرد شرکت، رابطه مثبت بین توجه سرمایهگذار با درجه گزارشگری مسئولیت اجتماعی توسط شرکت را تشدید میکند. بهطورکلی افزایش میزان توجه سرمایهگذار سبب افزایش سطح افشای شرکت در ارتباط با مسئولیت اجتماعی خواهد شد. پرداختن به موضوع حساسیت و توجه سرمایهگذار میتواند منجر به آن شود که شرکتها بیش از پیش در صدد بهبود سازوکارهای طراحی شده برای عمل به مسئولیت اجتماعی و در نتیجه ارتقای کیفیت بالا و ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاران بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه سرمایهگذار؛ گزارشگری مسئولیت اجتماعی؛ عملکرد شرکت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Interactive Impact of Investor Attention and Company Performance on Corporate Social Responsibility Reporting | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahnaz Mashayekh1؛ Mahsa Tahmasebi Ashtiani2 | ||
1a Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, AlZahra University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. student, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, AlZahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the current situation, the allocation of a part of the company's profit to implement activities related to social responsibility has been given more attention. Paying attention to this issue not only improves the professional and social dimensions of companies' activities but also affects the financial performance of companies by increasing their attractiveness to retail and institutional investors. For this reason, the increase in investor's attention and sensitivity to the company's performance will increase accountability and, as a result, address the issues related to social responsibility and its reporting by the company. Investors and external users consider social responsibility reports as an important source of communication with the company. This research, to measure the investor's attention from the Google search volume of the company's symbol and to measure the degree of social responsibility reporting from the analytical method of the content test using the criteria considered in the checklist designed by Hassas Yeganeh and Barzegar (2014) was used. Also, to calculate the performance of the company, the return on assets ratio was used. The data examined in the research are related to 175 companies admitted to the Tehran Stock Exchange from 2015 to 2014. To test the research hypotheses, multivariate regression was used. Based on the findings of this research, investor attention has a positive and significant relationship with the degree of Corporate social responsibility reporting by the company. Also, the company's performance intensifies the positive relationship between investor attention and the degree of social responsibility reported by the company. In general, increasing the level of investor attention will increase the company's disclosure level about social responsibility. Addressing the issue of investor sensitivity and attention can lead companies to improve the mechanisms designed to act on social responsibility, and as a result, improve high quality and create attractiveness for investors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Investor attention, Corporate social responsibility reporting, Company performance | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اخگر، محمد امید، امینی، پیمان، مرادی، آزاده. (1402). بررسی تاثیر عملکرد زیست محیطی بر ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر محافظه کاری حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای تجربی حسابداری، 13(1)، 121-140.
حاجیها، زهره، سرفراز، بهمن. (1393). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها و هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای تجربی حسابداری، 4(4)، 105-123.
حساس یگانه، یحیی، سهرابی، حسینعلی و غواصی کناری, محمد. (1399). ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش شرکت. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(45)، 1-20.
حساس یگانه، یحیی و قدرت الله برزگر، (1394)، مدلی برای افشای مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکت ها و وضعیت موجود آن در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 53 ، 91-110.
حیدری کرد زنگنه غلامرضا، نوروش ایرج، جعفری محمد حسن (1396). مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله اقتصادی (دوماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی)، ۱۷ (۳ و ۴) :۵۳-۷۸.
خان احمدی، محبوبه، دستگیر، محسن، و علی احمدی، سعید. (1400). بررسی ارتباط سودآوری و شهرت شرکت بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتی در ایران، اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 15(55 )، 269-295.
زارع بهنمیری، محمد جواد، نظری شمس آبادی، احمد و بیکی، نیلوفر. (1401). مسئولیت پذیری اجتماعی و احساسات سرمایهگذاران با رویکرد معادلات همزمان، حسابداری و منافع اجتماعی، 12(1)،61-80.
صحت، سعید، مسافری راد، فراز، شریعت پناهی، سید مجید. (1389). رابطه بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 8(32)، 121-140.
عرب مازار یزدی, محمد و طالبیان, سید محمد. (1387). کیفیت گزارش مالی، ریسک اطلاعاتی و هزینه سرمایه، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 6-21، 1-30.
فخاری، حسین و فلاح پور، فرهاد. (1396). بررسی اثر میانجی عملکرد مالی بر رابطه میان مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مدیریت مالی، 7(20)، 97-114.
فضیلت، فرهاد، ولی پور، هاشم، شاهوردیانی، شادی. (1400). اثر تعدیلی مسئولیت اجتماعی بر ارتباط سرمایه گذاری و عملکرد با تاکید بر عوامل مبتنی بر نظریه نمایندگی، دانش سرمایهگذاری، 10(38)، 389-410.
کرمانی احمد، الوداری حسن (1401). بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد شرکت، فصلنامه پژوهش های علوم مدیریت، 4 (13)، 1-10.
گرکز، منصور، حقدادی، محمدرضا. (1400). بررسی ارتباط مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و خوانایی صورتهای مالی، پژوهش های تجربی حسابداری، 11(2)، 47-70.
Akhgar, M. O., Amini, P., & Moradi, A. (2023). The Effect of Environmental Performance on Stock Price Crash Risk with Emphasis on Conservative Accounting in TSE. Empirical Research in Accounting, 13(1), 121-140 (In Persian).
Aouadi, A., Marsat, S., 2018. Do ESG Controversies Matter for Firm Value? Evidence from International Data. Journal of business Ethics, 151 (4), 1027–1047.
Arabmazar Yazdi, M., & Talebian, M. (2008). Financial Reporting Quality, Information Risk and Cost of Capital. Empirical Studies in Financial Accounting, 6(21), 1-30(In Persian).
Azhar, M.K., Rashid, K., Khuram, M.K., 2022. Environmental, social and governance (ESG) - augmented investments in innovation and firms’ value: a fixed-effects panel regression of Asian economies. China Finance Rev. Int. 9 (04), 11–19.
Brogi, M., Lagasio, V., 2019. Environmental, Social, and Governance and Company Profitability: are Financial Intermediaries Different? Corp. Soc. Responsib. Environ. Manag. 26 (3), 576–587.
Chen, Y., Zhang, T., 2018. Intermediaries and Consumer Search. International Journal of Industrial Organization, 57 (3), 255–277.
Cheng, F., Chiao, C., Wang, C., et al., 2021. Does Retail Investor Attention Improve Stock Liquidity? A Dynamic Perspective. Econ. Model. 94, 170–183.
Fakhari, H., & Fallahpour, F. (2017). The Mediating Effect Of financial Performance On The Relationship Between Corporate Social Responsibility And Market Value-Added (Study: At Listed Companies in The Tehran Stock Exchange). Financial Management Perspective, 7(20), 97-114 (In Persian).
Fazilat, F., Valipour, H., & Shahverdiani, S. (2021). The moderating effect of social responsibility on the relationship between investment and performance with emphasis on factors based on agency theory. Journal of Investment Knowledge, 10(38), 389-410 (In Persian).
Fombrun, C.J., Gardberg, N.A., Barnett, M.L., 2000. Opportunity platforms and safety nets: corporate citizenship and reputational risk. Bus. Soc. Rev. 105 (1).
Gao, Y., Li, Y.Y., Wang, Y.J., 2023. The dynamic interaction between investor attention and green security market: an empirical study based on Baidu index. China Finance Rev. Int. 13 (01), 57–66.
Garkaz, M., & Haghdadi, M. (2021). Corporate Social Responsibility and Financial Statements Readability. Empirical Research in Accounting, 11(2), 47-70 (In Persian).
Giese, G., Lee, L.E., Melas, D., et al., 2019. Foundations of ESG Investing: how ESG Affects Equity Valuation, Risk, and Performance. J. Portfolio Manag. 45 (5), 69–83.
Hajiha, Z., & Sarfaraz, B. (2015). The Relation between Corporate Social Responsibility and Cost of Equity Capital of Firms Listed in Tehran Stock Exchange. Empirical Research in Accounting, 4(4), 105-123. doi: 10.22051/jera.2015.1905 (In Persian).
Harmayuni, V, Luthan, E, Fontanella, A. (2023). The Influence of CSR Dimension on investor attention during the COVID-19, Maker: Jurnal Manajemen, Vol 9, No 1.
Hassas Yeganeh, Yahya, Sohrabi, Hossein Ali and Ghavasi Kanari, Mohammad. (2020). The relationship between social responsibility reporting and corporate value. Financial Accounting and Auditing Research, 12(45), 1-20 (In Persian).
Hassas Yeganeh, Yahya and Barzegar, Qodratullah, (2014), a model for disclosing corporate social responsibility and sustainability and its current status in companies admitted to the Tehran Stock Exchange, Stock Exchange Quarterly, 53, 91-110 (In Persian).
Heydari Kurd, Zanganeh Gholamreza, Norush Iraj, Jafari Mohammad Hassan (2016). Social responsibility and financial performance in companies admitted to the Tehran Stock Exchange, Economic Magazine bimonthly review of economic issues and policies, 17 (3 ,4): 53-78 (In Persian).
Hussain, N. & Javed, B. & Sarmad, M. (2019). Corporate Social Responsibility and Investor’s Intention to Invest: Analyzing the Role of Corporate Identity and Corporate Image, Journal of Commerce and Social Sciences, 13(1), 150-164.
Ioannou, J., Serafeim, G. (2015). The Impact of Corporate Social Responsibility on Investment Recommendations: Analysts’ Perceptions and Shifting Institutional Logics. Strategic Management Journal, 36 (7), 1053-1081.
Kansal, M., & Singh, S. (2012). Measurement of corporate social performance: An Indianperspective, Social Responsibility Journal,8(4), 527–546.
Khan Ahmadi, Mehboubeh, Dastgir, Mohsen, Ali Ahmadi, Saeed, (2021). An Investigation of the Relationship between Profitability and Company Reputations on Corporate Social Responsibility Disclosure in Iran. Financial Economics, 15(55), 269-296 (In Persian).
Kent, P., & Ung, K. (2003). Voluntary Disclosure of Forward-Looking Earnings Information in Australia. Australian Journal of Management, 28(3), 273-285.
Kermani Ahmad, Al-Odari Hassan (2022). Investigating the impact of social responsibility on company performance, Management Science Research Quarterly, 4 (13), 1-10.
Kim, H.D., Kim, T., Kim, Y., Park, K., (2019). Do long-term institutional investors promote corporate social responsibility activities? J. Bank. Financ. 101, 256–269.
Lys, T., Naughton, J., Wang, W. (2015). Signaling through corporate accountability reporting, Journal of Accounting and Economics, 60(1), 56-72.
Martellini, P., Menzio, G., 2018. Declining Search Frictions, Unemployment and Growth. J. Politic. Economy, 128 (12), 4387–4437.
Porzio, Claudio & Salerno, Dario & Stella, Gian Paolo, 2023. "Retail investors’ sensitivity to the development and promotion of CSR issues", Finance Research Letters, Elsevier, 53(C).
Roberts, P.W., Dowling, G.R., 2002. Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strat. Manag. J. 23 (12), 1077–1093.
Sehhat, S., Mosaferi Rad, F., & Shariat Panahi, M. (2010). Investigating the Relationship among Economic Value Added, Return on Equity and Return on Investments in Insurance Companies. Empirical Studies in Financial Accounting, 8(32), 121-140 (In Persian).
Swamy, M. Dharani, Fumiko Takeda. (2019), Investor attention and Google Search Volume Index: Evidence from an emerging market using quantile regression analysis, Research in International Business and Finance, (50) 1-17.
Thome, F. (2009). Corporate Responsibility in the Age of Irresponsibility: A Symbiotic relationship between CSR and the Financial Crisis?, International Institute for Sustainable Development.
Wang, M., Chen, Y., 2017. Does Voluntary Corporate Social Performance Attract Institutional Investment? Evidence from China. Corp. Govern. 5, 338–357.
Wu, L., Kwan, H.K., Yim, F.H., et al., 2015. CEO Ethical Leadership and Corporate Social Responsibility: a Moderated Mediation Model. J. Bus. Ethics 130, 819–831.
Xi, L., Li, R., Wu, S. (2023). Does investor attention affect corporate ESG performance Evidence from internet search volume, Finance Research Letters.
Zare Bahnamiri, M. J., Nazari, A., & Beiky, N. (2022). Corporate Social Performance and Investor Sentiment: A Simultaneous Equation System Approach. Journal of Accounting and Social Interests, 12(1), 61-80. (In Persian).
Zongye Yang. The impact of investors’ attention on stock price. AEMPS (2023), Advances in Economics, Management and Political Sciences, 6(1), 124-135.
Giese, G., Lee, L.E., Melas, D., et al., 2019. Foundations of ESG Investing: how ESG Affects Equity Valuation, Risk, and Performance. J. Portfolio Manag. 45 (5), 69–83. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |