تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 926 |
تعداد مقالات | 7,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,434,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,850,868 |
شناسایی و واکاوی محرکهای تغییر رشته فارغالتحصیلان سایر رشتهها به حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، دی 1402، صفحه 55-82 اصل مقاله (493.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2023.45189.3176 | ||
نویسندگان | ||
محمد برهانی مژدهی1؛ سجاد نقدی* 2؛ وحید احمدیان2؛ علیرضا فضل زاده3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت.، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت.، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی دلایل تغییر رشته فارغالتحصیلان سایر رشتهها به حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد و واکاوی وضعیت این دانشجویان بعد از انتخاب رشته حسابداری میباشد. بهعبارت دیگر، انگیزهها و محرکهای تغییر رشته دانشجویان سایر رشتهها به حسابداری چیست و آیا اکنون از شرایط فعلی خود در رشته حسابداری رضایت دارند یا خیر؟ روش پژوهش با توجه به ماهیت آن از نوع مطالعات کیفی است که از طریق مصاحبه با 24 نفر از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی در رشتهای غیر از حسابداری تحصیل نموده و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حسابداری مشغول به تحصیل هستند، انجام شده است .همچنین برای استخراج مقولهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. براساس یافتهها 35 زیر مقوله شناسایی شد که از عوامل مؤثر بر انتخاب رشته حسابداری می-باشد. این زیر مقولهها شامل بازار کار و درآمد، علاقه و توانایی، توصیه دیگران، ماهیت و ویژگی-های حسابداری، ماهیت رشته کارشناسی و عوامل اجتماعی میباشند. علاوه بر این، 54 زیرمقوله در حوزه منابع شناخت از رشته حسابداری، نقاط قوت و ضعف حسابداری و میزان انطباق پیش تصورات با واقعیت رشته حسابداری شناسایی گردید، همچنین از دیدگاه دانشجویان سایر رشتهها، 21 مهارت منحصر به فرد را میتوان به حسابداری اضافه نمود. بهطورکلی، نتایج حاکی از آن است دانشجویانی که آگاهانه و با شناخت کافی تغییر رشته دادهاند، از انتخاب خود رضایت دارند و مهارتهای قابل توجهی به حسابداری خصوصاً از بعد تحلیلگری و تفکر انتقادی اضافه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فارغالتحصیلان حسابداری؛ انتخاب شغل؛ فارغالتحصیلان سایر رشتهها؛ تغییر رشته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Analyzing the Drivers for Graduates of other Fields to Change Their Fields to Accounting in Master's Degree | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Borhani mojdehi1؛ Sajad Naghdi2؛ Vahid Ahmadian2؛ Alireza Fazlzadeh3 | ||
1Department of Accounting, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor, Accounting Department, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Associate Professor, Accounting Department, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to identify the reasons for switching to accounting by graduates of other fields in the master's degrees and to analyze the situation of these students after choosing a major in accounting. In other words, what are the motivations and drivers for students from other fields to change to accounting, and in the accounting, field are they satisfied with their current conditions or not? The research method according to its nature is qualitative through interviews with 24 students who studied at the undergraduate level in a field other than accounting and the master's level in the field of accounting, The Thematic analysis method has been used to extract categories. Based on the findings, 35 subcategories were identified, which are among the factors influencing the choice of accounting field. These sub-categories are classified under six main categories work market and income level, interest and ability, order from others, nature and characteristics of the accounting field, nature of undergraduate field, and social factors. In addition, 54 subcategories were identified in the field of ways to know about accounting, the strengths and weaknesses of accounting, and the degree of conformity of preconceptions with reality. Also, from the point of view of students of other fields, 21 unique skills can be added to accounting. In general, the results indicate that the students who changed majors knowingly and with sufficient knowledge are satisfied with their choice and add significant skills to accounting, especially in terms of analysis and critical thinking | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accounting graduates, Job selection, Graduates of other fields, Field selection, Continuing education | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
اجاقی، محمدامین و طالبوند، مسلم (1394). بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری. شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آینده ساز. استان مازندران.
ایازی، رسول؛ نعمتی انارکی، لیلا؛ اکبری، زهرا و بلوچ، محمدرضا (1400). عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی. مجله اطلاعرسانی پزشکی نوین، 2 (7): 19-27.
بادآور نهندی، یونس و تقیزاده خانقاه، وحید (1398). عوامل موثر برانتخاب رشته دانشجویان حسابداری در دانشگاههای ایران. پژوهشهای تجربی حسابداری، 9 (1): 93-118.
پرویشی، محمدعلی؛ عربزاده، میثم؛ صفری گرایلی، مهدی و قدرتی، حسن (1402). طراحی مدل حسابداری مدنی: مدلسازی بازنمایی سیستمی. حسابداری و منافع اجتماعی، 13 (2): 169-202.
زارع، ایمان؛ ترکزاده ماهانی، علی و مومنی، فاطمه (1402). تبیین کیفیت افشاء با محوریت تئوری ساخت یابی از منظر اسلام. پژوهشهای تجربی حسابداری، 13 (3).
زین آبادی، حسن رضا؛ فرزانه، محمد و دارابی، فاطمه (1397). مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشته ها به مدیریت آموزشی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی؛ 7 (13): 146-160.
سرمدی، غلامغلی (1375). عوامل موثر بر انتخاب رشته تحصیلی. تربیت، 11 (9)، 14-11.
سلیمانی، عفت و هویدا، رضا (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناختی اجتماعی بندورا. کتاب ماه علوم اجتماعی، 17 (63): 91-97.
سـواری ممبنـی، آمنه (1393). شناسـایی سـازههای مؤثـر بـر گرایـش جوانـان روسـتایی شهرسـتان باغملـک نسـبت بـه اشـتغال در حرفـه کشـاورزی. پایاننامـه کارشناسـی ارشـد. دانشـگاه کشـاورزی و منابـع طبیعـی رامیـن خوزسـتان.
عباسزاده، محمد (1390). تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعه شناسی کاربردی؛ 23 (1): 19-34.
مصطفوی، سید ابوالفضل؛ رمضانلو، پریا و عسگری، نادیا (1391). عوامل موثر بر انتخاب رشته داروسازی و میزان تغییر در انگیزه دانشجویان در طول دوره تحصیل. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 5 (9): 33-41.
معروفی، یحیی و آداک، موسی. (1396). بازنمایی تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم تربیتی در ارتباط با پدیده تغییر رشته (مطالعه ای پدیدارشناسی). مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 7(20 )، 33-56.
گلدسته، اکبر؛ سهرابی، منیره و صادقی آذر، محمد (1401). بررسی عوامل موثر بر تصمیم دانشجویان به تغییر رشته در دوره کارشناسی ارشد. نامه آموزش عالی، 15(59): 91-112.
References
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (2018). The AICPA pre-certification core competency framework.
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (2019). Trends in the supply of accounting graduates and the demand for accounting recruits.
Abbas zade, M. (2012). Validity and reliability in qualitative researches. Journal of Applied Sosiolgy, 23(1), 19-34. (In Persian).
Ademola, A. O; Olowookere, J. K; & Oladipo, O. A. (2021). Perception of Undergraduate Accounting Students towards Professional Accounting Career in Nigeria. International Journal of Higher Education, 10(3), 107-118.
Alanezi, F.S; Alfraih, M.M. and Haddad, A.E. (2016). Factors influencing students ‘choice of accounting as a major: further evidence from Kuwait. Global Review of Accounting and Finance, 7(1), 165-177.
Arquero, J.L; Byrne, M; Flood, B. and Gonzalez, J.M. (2009). Motives, expectations, preparedness and academic performance: a study of students of accounting at a Spanish university. Revista de Contabilidad, 12(2), 279-299.
Arquero, J.L; Fernández-Polvillo, C; Hassall, T. and Joyce, J. (2015). Vocation, motivation and approaches to learning: a comparative study. Education Training, 57(1), 13-30.
Ayazi R, nemati anaraki L, Akbari Z, baluch M. (2021). The influencing factors of selecting the field of study for the students of librarianship and medical information. Modern Medical Information Science, 7(2), 19-27. (In Persian).
Badavar Nahandi, Y; & Taghizadeh khanqah, V. (2019). Accounting Major Choice in Iranian Universities. Empirical Research in Accounting, 9(1), 93-118. (In Persian).
Atadero, R. A; Rambo Hernandez, K. E; & Balgopal, M. M. (2015). Using social cognitive career theory to assess student outcomes of group design projects in statics. Journal of Engineering Education, 104(1), 55-73.
Bakken, L. L; Byars-Winston, A; & Wang, M. F. (2006). Viewing clinical research career development through the lens of social cognitive career theory. Advances in Health Sciences Education, 11(1), 91-110.
Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 359-373.
Bartol, K.M. and Srivastava, A. (2002). Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems. Journal of Leadership and Organizational Studies, 9(1), 64-76.
Bong (2001). Role of self-efficacy and task-value in predicting college students’ course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26(4), 553-570.
Brown, V. L; Tegeler, A. C. (2022). Giving Accounting a Second Chance: Factors Influencing Returning Students to Choose Accountin. Issues in Accounting Education, 37(1), 1-18.
Byrne, M. and Flood, B. (2005). A study of accounting students’ motives, expectations and preparedness for higher education. Journal of Further and Higher Education, 29(2), 111-124.
Byrne, M; Flood, B; Hassall, T; Joyce, J; Montano, J.L.A; Gonzalez, G. and Tourna-Germanou, E. (2012). Motivations, expectations and preparedness for higher education: a study of accounting students in Ireland, the UK, Spain and Greece. Accounting Forum, 36(2), 134-144.
Chemers, M.M; Hu, L. and Garcia, B.F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64.
Denice, P. A. (2021). Choosing and chaging course: post-secondary and the process of selecting a major field of stydy. Sociological perspectives, 64(1), 82-108.
Diegelman, N. M; & Subich, L. M. 2001. Academic and vocational interests as a function of outcome expectancies in social cognitive career theory. Journal of Vocational Behavior, 59(3), 394-405.
Enget, Kathryn & Garcia, Joanna L. & Webinger, Mariah. (2020). majoring in accounting: Effects of gender, difficulty, career opportunities, and the impostor phenomenon on student choice. Journal of Accounting Education, Elsevier, 53(3).
Goldasteh, A; Sohrabi, M,. & Sadeghi azar, M. (2022). Investigating Factors Affecting Students' Decision to Change of Major in Master's Degree. Higher Education letter, 15(59), 91-112. (In Persian).
Gushue, G.V; Scanlan, K.R.L; Pantzer, K.M. and Clarke, C.P. (2006). The relationship of careerdecision- making self-efficacy, vocational identity and career exploration behavior in African American high school students. Journal of Career Development, 39(1), 19-28.
Hart, M; J. Kremin, and W. R. Pasewark. (2017). Growing up: How audit internships affect students’ commitment and long-term intentions to work in public accounting. Issues in Accounting Education, 33(2), 47–63.
Hernandez, P.R; Schultz, P.W; Estrada, M; Woodcock, A. and Chance, R.C. (2012). Sustaining optimal motivation: a longitudinal analysis of interventions to broaden participation of underrepresented students in STEM. Journal of Educational Psychology, 105(1), 89-107.
Hoai, V.P; Thi, T.N.K. and Thanh, H.C.T. (2016). Factors influence students’ choice of accounting as a major. Proceeding of The 10th International Days of Statistics and Economics, 1471-1481.
Hsieh, P; Sullivan, J.R. and Guerra, N.S. (2007). A closer look at college students: self-efficacy and goal orientation. Journal of Advanced Academics, 18(3), 454-476.
Jaradat, M. S. (2017). Reasons influence student's decision to change college majors.
International Journal of Humanities & social sceinces, 7(3).
Karlsson, P; & Noela, M. (2022). Beliefs influencing students’ career choices in Sweden and reasons for not choosing the accounting profession. Journal of Accounting Education, 58, 720-756.
Lee, H.S; Flores, L.Y; Navarro, R.L. and Kanagui-Muñoz, M. (2015). A longitudinal test of social cognitive career theory’s academic persistence model among Latino/a and White men and women engineering students. Journal of Vocational Behavior, 88(3), 95-103.
Lent, R.W; Brown, S.D. and Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behaviour, 45(1), 79-122.
Lent, R. W; Brown, S. D; & Hackett, G. (2000). Contextual supports a barriers to career choice: a social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 39(2), 36−49.
Lent, R. W; S. D. Brown, and G. Hackett. (2002). Social Cognitive Career Theory. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishing.
Lent, R.W; Brown, S.D; Schmidt, J.A; Brenner, B; Lyons, H.Z. and Treistman, D. (2003). Relation of contextual supports and barriers to choice behavior in engineering majors: test of alternative social cognitive models. Journal of Counseling Psychology, 50(4), 458-465.
Liguori, E. W. (2012). Extending Social Cognitive Career Theory Into The Eentrepreneurship Domain: Eentrepreneurial Self-efficacy Mediating Role between Inputs, Ooutcome Expectations, And Intentions. Doctoral dissertation, University of South Florida.
Madsen, P. E. (2015). Has the quality of accounting education declined? The Accounting Review, 90(3), 1115–1147. https://doi.org/10.2308/accr-50947
Maroufi , Y; & Adak, M. (2018). Represent of the lived experience of postgraduate students of education with respect to the change of major; a phenomenological study. Educational Measurement & Evaluation Studies, 7(20). (In Persian).
Mostafavi, A; Ramezanloo, P; & Asgari, N. (2012). Pharmacy Students› Reasons for Choosing Pharmacy as a Career and Changes in Their Motivation during the Course. Journal of Medical Education development, 5(9), 33-41. (In Persian).
Ojaghi, M. Talebvand, M. (2015). Investigating the effective factors on the choice of accounting students. Scientific Research Company and futuristic consulting. Mazandaran Province. (In Persian).
Pajares, F. (2006). Self-efficacy during childhood and adolescence. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 339-367.
Parvishi, M. A; Arabzadeh, M; safari gerayeli, M; & Ghodrati, H. (2023). Designing a Model for Civil Accounting: Systematic Representation Modeling. Journal of Accounting and Social Interests, 13(2), 169-202. (In Persian).
Peña Calvo, J. V; Inda Caro, M; Rodríguez Menéndez, C; Fernández García, C. M. (2016). Perceived Supports and Barriers for Career Development for Second Year STEM Students. Journal of Engineering Education, 105(2), 353-365.
Rababah. A. (2016). Factors Influencing the Students’ Choice of Accounting as a Major: The Case of X University in United Arab Emirates. International Business Research. 7(1), 25-32.
Sarmadi, Gh. (1995). Factors affecting the choice of field of study. Education, 11(9), 11-14. (In Persian).
SavariMombeni, A. (2014). Identifying the structures that influence the tendency of rural youth in Baghmelk province to work in agriculture. Master thesis. Ramin Khuzestan University of Agriculture and Natural Resources. (In Persian).
Segal, G; Borgia, D; & Schoenfeld, J. (2002). Using social cognitive career theory to predict self-employment goals. New England Journal of Entrepreneurship, 5(2), 47-56.
Soleimani, E. Hoveida, R. (2013). Investigating the concept of self-efficacy in Bandura's social cognitive theory. Social science book monthly, 17(63), 91-97. (In Persian).
Solomon, I. (2008). Conversations with the Big 4 accounting firms’ chief executives. Current Issues in Auditing, 2(1), 13–27.
Swain, M. R; and K. J. Olsen. 2012. From student to accounting professional: A longitudinal study of the filtering process. Issues in Accounting Education. 27(1), 17–52. https://doi.org/10.2308/iace-50076
Uyar, A; Güngörmüs, A. and Kuzey, C. (2017). Factors affecting students’ career choice in accounting: the case of a Turkish University. American Journal of Business Education (AJBE). 4(10), 29-38.
Wilson, T. D. (2013). Theory in information behaviour research. Eiconics Ltd.
Yazdanpanah, M; Feyzabad, F. R; Forouzani, M; Mohammadzadeh, S; & Burton, R. J. (2015). Predicting farmers’ water conservation goals and behavior in Iran: A test of social cognitive theory. Land Use Policy, 47(1), 401-407.
Zafar, B. (2013). College major choice and the gender gap. Journal of Human Resources, 48(3), 545-595.
Zare, I; Ali, T. M; Fateme, M. (2023). Explaining the quality of disclosure based on the theory of Structuration and the Islamic approach. Empirical Research in Accounting, 13(3). (In Persian).
Zeynabadi, H. R; Farzaneh, M; & Darabi, F. (2018). Academic migration: A reflection on thereasons of changing majors to educational administration in MA from other courses. Journal of Educational Planning Studies, 7(13), 146-160. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |