تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,804 |
بررسی اثربخشی برنامۀ توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر سرعت پردازش و توجه کودکان مبتلا به طیف اتیسم | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 3 - شماره پیاپی 72، آذر 1402، صفحه 77-88 اصل مقاله (412.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2023.44668.2838 | ||
نویسندگان | ||
الهام شفیعی1؛ علی اکبر ارجمندنیا* 2؛ سوگند قاسم زاده2؛ سعید حسن زاده2؛ مسعود غلامعلی لواسانی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامۀ توانبخشی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر سرعت پردازش و توجه کودکان اتیسم بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری بود. جامعۀ آماری شامل کودکان دبستانی مبتلا به اتیسم در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر تهران بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 20 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارش شدند. گروه آزمایش 20 جلسه مداخله، 30 دقیقه و 2 بار در هفته را دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. آزمون بررسی یکپارچگی عملکرد دیداری – شنیداری برای جمعآوری دادهها در سه مرحله استفاده شد (قبل، بعد و دو ماه بعد از اجرای برنامه توانبخشی شناختی). تجزیه و تحلیل دادهها با روش اندازهگیری مکرر انجام شد. نتیجه نشان داد که برنامۀ توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر سرعت پردازش و توجه کودکان اتیسم تاثیر داشته است. براساس این یافته برنامۀ توانبخشی شناختی مذکور باعث افزایش سرعت پردازش و بهبود توجه کودکان اتیسم شده است. بنابراین پیشنهاد میشود که از این برنامه برای تقویت و ارتقا کارکردهای اجرایی و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان اتیسم استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ توجه؛ سرعت پردازش؛ کودکان طیف اتیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effectiveness of the Rehabilitation Program Based on Executive Functions on Processing Speed and Attention of Children with Autism Spectrum Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Shafiee1؛ Ali Akbar Arjmandnia2؛ Sogand Ghasemzadeh2؛ Saeed Hasanzadeh2؛ Masuoud Gholamali Lavasani2 | ||
1Ph.D Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of the rehabilitation program on processing speed and attention of children with autism spectrum disorder. This research was semi-experimental with a pre-test, post-test, control group and follow-up design. The statistical population included all autistic students in the academic year 2022-2023 in Tehran. A sample of 20 students were selected by purposive sampling and randomly divided into control and experimental groups. The experimental group received 20 sessions of 30 mins cognitive rehabilitation intervention, twice per week while the control group did not receive any intervention. Integrated Visual and Auditory Continues Performance was used to collect data in three stages (before, after and two months later after the implementation of the cognitive rehabilitation program). The data analyses were done by repeated measurement test. The result showed that the cognitive rehabilitation program had effect on the processing speed and attention of students with autism spectrum disorder. Based on this finding, it is suggested that this program can be used to strengthen and improve executive functions of children with autism spectrum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attention, autism spectrum disorder, cognitive rehabilitation, processing speed | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
صمدی، سیدعلی، مک کانکی، روی. (1390). اختلالهای طیف اتیسم، تهران: دوران اولسون، متیو؛ هرگنهان، بی.آر. مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف (1402). تهران: نشر دوران. Ameis, S. H., Haltigan, J. D., Lyon, R. E., Sawyer, A., Mirenda, P., Kerns, C. M., ... & Pathways in ASD Study Team. (2022). Middle‐childhood executive functioning mediates associations between early‐childhood autism symptoms and adolescent mental health, academic and functional outcomes in autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 63(5), 553-562. https://doi.org/10.1111/jcpp.13493 American Psychiatric Association (APA) (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition (DSM-V-TR). Washington, DC: American Psychiatric Press. Beck, L. H., Bransome, E. D J. R., Mirsky, A. F., Rosvold, H. E., Sarason, I. (1956). A continuous performance test of brain damage. Journal of Consulting Psychology, 20(5), 343-350. https://doi.org/10.1037/h0043220 Calderoni, S. (2023). Sex/gender differences in children with autism spectrum disorder: A brief overview on epidemiology, symptom profile, and neuroanatomy. Journal of Neuroscience Research, 101(5), 739-750. https://doi.org/10.1002/jnr.25000 Caplan, B., Kreutzer, J. S., & DeLuca, J. (2018). Encyclopedia of Clinical Neuropsychology; With 230 Figures and 197 Tables. Second Ed. Springer International Publishing, 3371-3375. (2021). Data & statistics on autism spectrum disorder online: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html Chen, C. P., Gau, S. S. F., & Lee, C. C. (2019). Toward differential diagnosis of autism spectrum disorder using multimodal behavior descriptors and executive functions. Computer Speech & Language. 56(12), 17-35. https://doi.org/10.1016/j.csl.2018.12.003 Demetriou, E. A., DeMayo, M. M, Guastella, A. J. (2019). Executive function in autism spectrum disorder: History, theoretical models, empirical findings, and potential as an endophenotype. Front Psychiatry, 10, 753. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00753 Ghasemi, S., Arjmandnia, A. A., & Gholamali lavasani, M. (2019). Designing family-based cognitive rehabilitation package and evaluating its effectiveness on executive functions of dyslexic students. Empowering Exceptional Children, 10(2), 200-215. [In Persian]. https://doi: 10.22034/ceciranj.2019.95990 Hatta, K., Hosozawa, M., Tanaka, K., Shimizu, T. (2019). Exploring traits of autism and their impact on functional disability in children with somatic symptom disorder. Journal of Autism and Developmental. Disorder, 49, 729–737. http://doi.org/ 10.1007/s10803-018-3751-2 Howard, J., Herold, B., Major, S., Leahy, C., Ramseur, K., Franz, L., ... & Dawson, G. (2023). Associations between executive function and attention abilities and language and social communication skills in young autistic children. Autism, 13623613231154310. Johnson, K., Murray, K., Spain, D., Walker, I., & Russell, A. (2019). Executive function: Cognition and behaviour in adults with autism spectrum disorders (ASD). Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(10), 4181–4192. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04133-7 Kramer, E., Koo, B., Restrepo, A., Koyama, M., Neuhaus, R., Pugh, K., Andreotti, C., & Milham, M. (2020). Diagnostic Associations of Processing Speed in a Transdiagnostic, Pediatric Sample. Scientific Reports, 10(1), 10114. https://doi.org/10.1038/s41598-020-66892-z Leontine, W., de Nijs, P. F., Duvekot, J., Greaves-Lord, K., Hillegers, M. H., Brouwer, W. B., Hakkaart-van Roijen, L. (2020). Children with an autism spectrum disorder and their caregivers: Capturing health-related and care-related quality of life. Journal of Autism Developmental. Disorder, 50, 263–277. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04249-w Liang, X., Li, R., Wong, S. H., Sum, R. K., Wang, P., Yang, B., & Sit, C. H. (2022). The effects of exercise interventions on executive functions in children and adolescents with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 52(1), 75-88. https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-021-01545-3 Macoun, S. J., Pyne, S., MacSween, J., Lewis, J., & Sheehan, J. (2020). Effectiveness of an attention and executive function intervention on metacognition in a mixed pediatric sample. Journal of Applied Neuropsychology: Child. 3(11), 240-252. https://doi.org/10.1080/21622965.2020.1794867 Maenner, M. J., Shaw, K. A., & Baio, J. (2020). Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 Years—Autism and Developmental Disabilities. MMWR Surveillance Summaries, 69(4), 1-12. doi: 10.15585/mmwr.ss6904a1 Rindermann, H., & Neubauer, A. C. (2004). Processing speed, intelligence, creativity, and school performance: Testing of causal hypotheses using structural equation models. Intelligence, 32(6), 573- 589. DOI: 10.1016/j.intell.2004.06.005 Samadi, Seyed Ali., McConkey, Roy. (2022). Autism spectrum disorders, Tehran: Doran [in persian] Solari, E. J., Henry, R. A., Grimm, R. P., Zajic, M. C., McGinty, A. (2021). Code-related literacy profiles of kindergarten students with autism. Autism, 1-13. https://doi.org/10.1177/13623613211025904 Takacs, Z. K., & Kassai, R. (2019). The efficacy of different interventions to foster children’s executive function skills: A series of meta-analyses. Psychological Bulletin, 145 (7), 653-697. https://doi.org/10.1037/bul0000195 Wiest, D. J., Wong, E. H., Bacon, J. M., Rosales, K. P. & Wiest, G. M. (2020). “The effectiveness of computerized cognitive training on working memory in a school setting”. Applied Cognitive Psychology. https://doi.org/doi:10.1002/acp.3634 Willoughby, M. T., Wylie, A. C., & Little, M. H. (2019). Testing longitudinal associations between executive function and academic achievement. Developmental Psychology, 55(4), 767-779. https://doi.org/10.1037/dev0000664 Zapparrata, N. M., Brooks, P. J., & Ober, T. M. (2023). Slower processing speed in autism spectrum disorder: A meta-analytic investigation of time-based tasks. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(12), 4618-4640. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05736-3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |