تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,738 |
تاثیر جنسیت، سن و تحصیلات بر نگرش زبانی بین کردزبانان مهاباد با رویکرد آزمون تطابق گوینده | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 49، اسفند 1402، صفحه 83-96 اصل مقاله (324.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2023.45109.2355 | ||
نویسندگان | ||
جاوید فریدونی* 1؛ شیما زردی2 | ||
1گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا (شعبه ارومیه)، ارومیه، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
مقالة حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای جنسیت، سن و تحصیلات بر نگرش عاطفی کردزبانان شهر مهاباد نسبت به زبان فارسی معیار و زبان کردی می پردازد. از آنجا که احساسات افراد نسبت به زبان خودشان یا دیگران با نگرش زبانی آنها در ارتباط است، این مؤلفه مهم در تعیین موفقیت در برنامه ریزی زبان، سرعت یادگیری، انتخاب و به کاربردن زبان و پیشبینی منقرضشدن یا پایداربودن یک زبان اثرگذار است. جامعة آماری این پژوهش 80 نفر از دو زبانه های کردی-فارسی شهر مهاباد بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش حاضر در چهارچوب نظری زبانشناسی اجتماعی-شناختی قرار دارد و نگرش سنجی پژوهش به روش غیر مستقیم (آزمون تطبیق صدا) انجام شد. پس از توزیع پرسشنامه و انجام آزمون تطبیق صدا، دادههای گردآوریشده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل آماری نشان داد که متغیرهای جنسیت، سن و تحصیلات در شهر مهاباد تأثیری بر نگرش عاطفی کردزبانان دوزبانه نسبت به زبان فارسی معیار و زبان کردی نداشت و کردزبانان مهاباد نسبت به زبان فارسی معیار و زبان کردی نگرش مثبتی داشتند و تفاوت معناداری میان دو زبان مورد بررسی دیده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی اجتماعی؛ نگرش زبانی؛ دوزبانگی؛ آزمون تطابق گوینده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Gender, Age, and Education on Language Attitudes Among Kurdish Speakers in Mahabad: A Matched-Guise Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Javid Fereidoni1؛ Shima Zardi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Linguistics, Faculty of Literature, Alzahra University, Urmia Campus, Urmia, Iran | ||
2M.A. in Linguistics, Department of Educational Sciences, School of Medicine, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article examines the impact of gender, age, and education on the attitudes of Kurdish speakers in Mahabad towards standard Persian and the Kurdish language. Since people’s emotions towards their own or others’ languages are related to their language attitudes, this important component plays a significant role in measuring success in language planning, learning speed, language selection and use, and predicting the extinction or sustainability of a language. The study’s statistical population consisted of 80 Kurdish-Persian bilinguals in Mahabad who were randomly selected. This study is situated within the theoretical framework of sociocognitive linguistics, and the research perspective was measured through an indirect method (matched-guise test). After distributing the questionnaire and conducting the matched-guise test, the collected data were analyzed. The results of the statistical analysis showed that the variables of gender, age, and education in Mahabad had no significant impact on the attitudes of bilingual Kurdish speakers towards standard Persian and the Kurdish language. The Kurdish speakers of Mahabad exhibited numerically positive attitude towards the standard Persian language compared to Kurdish language, but no significant difference in terms of any of the mentioned variables was observed between the two languages under study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sociolinguistics, Language attitude, Bilingualism, Matched-guise test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |