تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,769 |
آسیب های زبانی وجهویژه و تکلیفویژه در گفتار و خواندن: مطالعه موردی یک بیمار زبان پریش فارسی زبان | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 49، اسفند 1402، صفحه 9-30 اصل مقاله (635.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2023.44432.2323 | ||
نویسندگان | ||
امیرعباس رفیعی فاضل* 1؛ رضا نیلی پور2 | ||
1دکتری تخصصی علوم شناختی-زبانشناسی، گروه زبانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد زبانشناسی بالینی، گروه آموزشی گفتار درمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل نظری مطرح در مطالعات زبانپریشی بررسی این پرسش اساسی است که آیا الگویهای آسیبدیدگی میان وجوه گوناگون زبان مجزا، مرتبط یا دارای گسستی دوگانه هستند. مقالۀ حاضر توصیفی از یک بیمار فارسیزبان (ای.جی) است که پس از سکتۀ مغزی انسدادی دچار آسیبهای زبانی وجهویژه و تکلیفویژه شدهاست. ارزیابی کلی آسیبهای زبانی ای.جی با استفاده از نسخۀ بالینی آزمون تشخیصی زبانپریشی فارسی، شاخص شدت زبانپریشی 86 را نشان داد. افزون بر این، بررسی عملکرد او در آزمایههای خواندن آزمون تشخیصی زبانپریشی فارسی3 نشاندهندۀ شاخص بهرۀ زبانی 60 بود. همچنین، توانایی خواندن واژه، خواندن جمله و تکرار جمله را در آزمایههای نسخۀ فارسی آزمون زبانپریشی برای دوزبانهها مورد ارزیابی قرار دادیم. با ارزیابی عملکرد بیمار از طریق این ابزارها در زمان پس از شروع عارضه (دورۀ مزمن) مشخص شد که او دچار زبانپریشی حرکتی فراقشری است. دو مشخصۀ بارز این بیمار مشتمل بودند بر (الف) وجود نوعی گسست وجهویژه با آسیب چشمگیر درک خواندن با وجود توانایی درک شنیداری نسبتاً سالم؛ و (ب) وجود مجموعهای از علائم دستورپریشی تکلیفویژه در بیان کلامی و روخوانی بلند جملهها با وجود توانایی نسبتاً سالم در تکرارکردن جملهها. افزون بر این، بررسی مشخصههای کلی خطاهای دستوری در این بیمار نمایانگر وجود برخی از علائم دستورپریشی همگانی و زبانویژه بود. دادههای بالینی حاضر در تقابل با بخثهای مطرح پیرامون وجود مناطق زبانی یکپارچه در مغز است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانپریشی؛ گسست وجهویژه؛ دستورپریشی تکلیفویژه؛ زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modality- and Task-Specific Impairments in Speaking and Reading: A Case Report From Persian | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirabbas Rafiee Fazel1؛ Reza Nilipour2 | ||
1PhD in Cognitive Science-Linguistics, Department of Linguistics, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Emeritus Professor of Clinical Linguistics, Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The question of whether specific patterns of impairment across different language modalities are isolated, associated, or doubly dissociated has been a major theoretical issue in aphasiology. In this paper, we describe modality- and task-specific language impairments in a Persian-speaking patient (AG) with ischemic stroke. AG’s overall language impairments were evaluated using the bedside version of Persian Western Aphasia Battery (P-WAB-1), which indicated an Aphasia Quotient (AQ) index of 86. Moreover, his performance on the Reading subtests of the Persian Diagnostic Aphasia Battery (P-DAB-3) indicated a Language Quotient (LQ) index of 60. We also evaluated his word reading, sentence reading, and sentence repetition using the subtests of the Persian version of the Bilingual Aphasia Test (BAT). Based on his performance on these assessment tools during the chronic post-onset time, AG was diagnosed with transcortical motor aphasia. Notably, he exhibited two striking characteristics, namely, (a) a modality-specific dissociation, with severely impaired reading comprehension in the face of relatively spared auditory comprehension; and (b) a set of task-specific agrammatic symptoms in verbal expression and out-loud sentence reading in the context of relatively well-preserved sentence repetition. The general characteristics of our patient’s grammatical violations also highlight certain universal and language-specific agrammatic impairments. The present clinical linguistic data argue against the existence of monolithic speech-related regions in the brain. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
aphasia, modality-specific dissociation, task-specific agrammatism, Persian | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |