تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,128 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,399 |
رابطه بین تسلط اجتماعی مخاطب و کاربرد راهبردهای درخواست توسط دانشآموزان نوجوان ایرانی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 49، اسفند 1402، صفحه 149-186 اصل مقاله (456.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2023.44415.2320 | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی آهنگر* 1؛ صدیقه زینلی دستوئی2؛ سمیه محدث3 | ||
1استاد زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
2استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهشگران بسیاری به بررسی کنش گفتاری درخواست در فرهنگها و جوامع گوناگون پرداختهاند. همسو با هدفهای این پژوهشها، مقالة حاضر در پی استخراج و مقولهبندی راهبردهای (کنش گفتاری) درخواست بهکاربردهشده بهوسیلة دانشآموزان نوجوان ایرانی بر اساس الگوی درک کنش گفتاری بینفرهنگی مطرحشده توسط بلوم-کولکا، هاوس و کاسپر (1989) با در نظر گرفتن رابطة بین تسلط اجتماعی (قدرت) مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای درخواست است. دادهها از طریق پرسشنامه تکمیل گفتمان و ایفای نقش گردآوری شد که بهوسیلة 100 دانشآموز نوجوان دبیرستانی بیرجندی (50 دختر و 50 پسر) تکمیل و اجرا شد. یافتههای آزمون خیدو و همچنین دو روش گردآوری دادهها نشان داد که تفاوت معناداری بین تسلط اجتماعی مخاطب و نوع و تعداد راهبردهای درخواست بهکاربردهشده بهوسیلة این نوجوانان وجود دارد. افزون بر این، «آگاهکنندهها»، «آمادهسازها» و «زمینهسازها» بیشترین راهبردهای بهکاررفته در دادههای پژوهش، چه در پرسشنامه تکمیل گفتمان و چه در ایفای نقش بودند. همچنین، تسلط اجتماعی پائینتر گویشوران نسبت به مخاطب منجر به کاربرد راهبردهای پیچیده شد. بنابراین بهنظر میرسد که نظام فرهنگ ایرانی با درنظر گرفتن ادب زبانی شکل سلسلهمراتبی داشته باشد. همچنین، از جنبة کاربرد راهبردهای درخواست توسط نوجوانان بیرجندی تفاوتی بین دو پیکره، یعنی دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه تکمیل گفتمان و ایفای نقش وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
درخواست؛ تسلط اجتماعی؛ نوع راهبردهای درخواست؛ تعداد راهبردهای درخواست؛ دانشآموزان نوجوان ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between the Addressee’s Social Dominance and Request Strategies Usage by Iranian Teenage Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali Ahangar1؛ Seddigheh Zeynali Dastuyi2؛ Somayeh Mohaddes3 | ||
1Professor in General Linguistics, University of Sistan and Bauchestan, Zahedan, Iran | ||
2Assistant professor in General linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
3MA in General Linguistics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The study of request speech act has been considered by many researchers in various cultures and communities. In line with the goals of these studies, the cuurent article aims to extract and categorize the request speech act strategies used by Iranian teenager students (ITS) based on Cross Cultural Speech Act Realization Project (CCSARP) coding scheme proposed by Blum-Kulka, House and Kasper (1989) with regard to the relationship between the social dominance (power) of the addressees on the type and number of request strategies. The data were collected via Discourse Completion Test (DCT) and role-play filled and performed by 100 Birjandi high school students of Persian (50 girls and 50 boys). The results of the Chi-square test and also the two data collection methods employed showed that there was a significant relationship between the addressee’s social dominance and the type and number of request strategies used by ITS. In addition,“Alerters”, “preparatories” and “grounders” were the most employed strategies by the participants in both DCTs and role-plays. Besides, the lower social dominance of the speaker towards the addressee resulted in the application of complex strategies. So, it seems, with regard to politeness, Iranian cultural system to be hierarchical. Moreover, regarding the use of the request strategies by ITS, the findings didn’t show any difference between the two corpora, i.e., the data gathered via DCTs and role-plays. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
request, social dominance, type of request strategies, number of request strategies, Iranian teenage students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |