تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,701 |
Editor-in-Chief Note | ||
Sports Business Journal | ||
سخن سردبیر، دوره 1، شماره 1، فروردین 2021 اصل مقاله (34.43 K) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
سخن سردبیر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
سخن سردبیر | ||
Editor-in-Chief Note Before and at the beginning of the Iranian Football Premier League in the 1980s, sports managers and presenters used marketing techniques in practice. However, the study and research in business in sports has officially started in sports sciences since 2005. Professors and sports management students have welcomed did their thesis and dissertations on various topics of sports business. Specialist professors and colleagues in the sports business have also compiled and translated valuable scientific books on it. During the last 15 years, this field's quantitative and qualitative growth has progressed so that today, most universities in the country in sports marketing management have established MSc and Ph.D. courses. After the quantitative growth, the importance of qualitative development in a managerial, research, and executive field is the provision of specialized scientific, research, and executive infrastructure. There are administrative and infrastructural deficiencies in sport. Consequently, semi-professional and professional sports have not met the growth opportunities. The marketing specialists are stuck in a vicious cycle due to the Iranian sports market's lack of growth and development. In other words, with insufficient growth of infrastructure, it is not possible to grow the market and professional sports. Therefore, the lack of market development and professional sports makes it impossible to develop infrastructure and increase specialists' skills, experience, and human resources. Meanwhile, specialists in universities and research institutes are engaged in their educational and research work, and managers and experts in the field of executives in sports are managing the Iranian sports market in their way. However, both groups agree that the capacity of the Iranian sports market in an 80 million people society is more than this. So far, the possibility of optimal growth of employment potentials, income generation, and socio-cultural potential has not been provided. One of the missing links in this vicious cycle is the scientific journals of sports marketing. Although they have sincerely published the scientific articles of the researchers in marketing during these 15 years, they sometimes eliminated the valuable and high-level articles in this field. Because the lack of editors' professionals of the mentioned publications stopped the processing list, and their files have been closed. However, some were eventually published, and some have never had the opportunity to be published. Perhaps for some reason, we could understand the editors' decisions. Because sometimes, the placement of marketing studies and research in the scope of current publications was less understandable, and it was necessary to do as soon as possible to publish specialized journals in this field. By changing the regulations of scientific journals, it became possible to obtain a license and provide facilities for publishing the Sports Business Journal. Its publication would not have been possible without the professional, infrastructural, technical, and financial support of Alzahra University and its esteemed editorial board members. Therefore, while thanking all those involved and colleagues and respected authors for submitting their valuable articles, it is hoped that colleagues in submitting their manuscripts and esteemed judges in guiding the dear writers and researchers as much as possible, the journal in the way that is helpful. May it be a valuable asset in the growth of the sports business in Iran and precious heritage for the future.
سخن سردبیر پیش و در زمان آغاز برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران در دهه 80 شمسی، مدیران و مجریان ورزش در عمل از تکنیکهای بازاریابی بهره میبردند. اما مطالعه و پژوهش حوزه کسبوکار در ورزش از سال 1384 بهطور رسمی در دانشکدههای علوم ورزشی آغاز و اساتید و کمکم دانشجویان مدیریت ورزشی با استقبال کمنظیری رسالهها و پایاننامهها خود را در موضوعات مختلف این حوزه انجام دادند. همچنین اساتید و همکاران محترم رشته در انجام تألیفات و ترجمه کتابهای علمی ارزشمندی در زمینههای مختلف بازاریابی همت گماشتند. طی 15 سال اخیر رشد کمی و کیفی این رشته به گونهای پیش رفته که امروزه اکثر دانشگاههای کشور در گرایش مدیریت بازاریابی ورزش اقدام به جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی مینمایند. پس از رشد کمی، آنچه برای رشد کیفی یک حوزه مدیریتی، تحقیقاتی و اجرایی از اهمیت ویژهای برخوردار است، تدارک زیرساختهای علمی، تحقیقاتی و اجرایی تخصصی است. به دلیل رشد ناکافی ورزش نیمه حرفهای و حرفهای در ایران که بنا به دلایل حقوقی، مدیریتی و زیرساختی، و به تبع آن عدم رشد و توسعه بازار ورزش ایران، شکل گرفته متخصصان بازاریابی ورزشی در یک حلقه معیوب قرار گرفتهاند. به عبارت دیگر، با رشد ناکافی زیرساختها امکان رشد بازار و ورزش حرفهای وجود ندارد و با عدم رشد بازار و ورزش حرفهای امکان رشد زیرساختها، مهارت افزایی و تجربه اندوزی متخصصان و منابع انسانی این رشته دچار اختلال میشود. در این میان متخصصان رشته در دانشگاهها و پژوهشگاهها به کار آموزشی و پژوهشی خود مشغولند و مدیران و کارشناسان حوزه اجرایی در ورزش به روش خود در حال اداره بیرق بازار ورزش ایران هستند. لیکن هر دو گروه هم نظرند که ظرفیت بازار ورزش ایران در یک جامعه 80 میلیون نفری بیش از اینهاست و تاکنون امکان رشد بهینۀ پتانسیلهای اشتغالزایی، درآمدزایی و فرهنگی - اجتماعی آن فراهم نشده است. یکی از حلقههای مفقوده این چرخۀ معیوب، نشریات علمی مدیریت ورزشی هستند که هر چند طی این 15 سال بار نشر تولیدات علمی و مقالات محققان و پژوهشگران حوزه بازاریابی را صمیمانه به دوش کشیدهاند، لیکن گاهی مقالات ارزشمند و سطح بالای این حوزه به دلیل عدم نگاه تخصصی سردبیران نشریات مورد اشاره، از فهرست داوری حذف و پروندۀ آنها مختومه شدهاند. هر چند برخی از این مقالات در نهایت در یک نشریه خوب داخلی یا خارجی به چاپ رسیدهاند، اما برخی نیز در عین شایستگی هرگز فرصت انتشار نیافتهاند. شاید به یک دلیل بتوان اینگونه از تصمیم سردبیران را درک کرد. چرا که گاه قرارگیری حوزه مطالعاتی و تحقیقات بازاریابی در اسکوپ نشریات فعلی کمتر قابل درک بوده و نیاز بود تا هر چه سریعتر برای انتشار نشریهای تخصصی در این زمینه اقدام شود. با تغییر آییننامه نشریات علمی، امکان دریافت مجوز و فراهم آوری امکانات برای انتشار نشریه کسبوکار در ورزش میسر شد. پرواضح است که انتشار آن بدون حمایتهای تخصصی، زیرساختی، فنی و مادی از سوی دانشگاه الزهرا(س) و نیز همراهی اعضای محترم هیئت تحریریه آن میسر نمیشد. لذا، ضمن تشکر از تمامی دست اندکاران و همکاران و نیز نویسندگان محترم در ارسال مقالات ارزشمندشان، امید است تا همکاران رشته در ارسال مقالات خود و داوران گرامی در هدایت هر چه مناسبتر نویسندگان و محققان عزیز، نشریه را در راهی که در پیش گرفته یاریرسان باشند. باشد که سرمایهای ارزشمند در رشد کسبوکار در ورزش ایران و میراثی گرانبها برای آیندگان باشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,688 |