تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,679 |
منفعت طلبی؛ ارزش های انگیزشی و تجاری سازی حرفه حسابرسی: شواهدی از بخش خصوصی حسابرسی | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 53، مهر 1403، صفحه 213-238 اصل مقاله (543.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2023.44146.3145 | ||
نویسندگان | ||
الهه زارع ابراهیم آبادی1؛ بهمن بنی مهد* 2؛ مهدی مراد زاده فرد3؛ قدرت الله طالب نیا4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
3دانشیار گروه حسابداری ،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
4دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حرفه حسابرسی مسئولیت حفاظت از منافع عموم را به عهده دارد. این مسئولیت مورد تردید قرار گرفته است، زیرا به نظر می رسد صنعت حسابرسی به طور فزاینده ای به سوی تجاری سازی حرکت می نماید. تجاریسازی به معنی حفظ مشتری و اهمیت دادن به مشتری است. شواهد در بازار حسابرسی ایران نشان میدهد که موضوع حفظ و همچنین جذب مشتری برای موسسات حسابرسی بسیار مهم است. از این رو، هدف این پژوهش آن است تا در درجه اول دیدگاه حسابرسان درباره تجاریسازی حرفه حسابرسی را بررسی و در درجه دوم روابط میان منفعتطلبی حسابرس و ارزش انگیزشی او و تاثیر این دو بر تجاریسازی را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش نمونه شامل مدیران و شرکای حسابرسی شاغل در موسسات خصوصی حسابرسی است که نمونه ای به تعداد 146 از این جامعه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسش نامه است. آزمون فرضیه نیز از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد گرایش حسابرسان به تجاریسازی حرفه حسابرسی تحت تاثیر منفعت طلبی آنان است. همچنین ارزشهای انگیزشی مبتنی بر منافع فردی حسابرسی اثری مثبت و معنیدار بر منفعتطلبی حسابرس دارد، اما بر تجاریسازی حرفه حسابرسی تاثیر معنیداری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی؛ ارزشهای انگیزشی؛ منفعتطلبی و حرفهحسابرسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Utilitarianism; Motivational Values and Audit Commercialization: Evidence of the Audit Private Sector | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Zare1؛ Bahman Banimahd2؛ Mehdi Moradzadefard3؛ Ghodraollah Talebnia4 | ||
1Ph.D. Student, Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The audit profession has a responsibility to protect public interests, this responsibility has been questioned because the audit industry seems to be becoming increasingly commercial. The evidence of Iran's audit market shows that new customer attraction is very important for audit firms. Therefore, the purpose of this research is to firstly examine the auditors' point of view about the commercialization of the audit profession and secondly to examine the relationship between the auditor's utilitarianism and his motivational value and the impact of these two on audit commercialization. The statistical population of this study includes managers and audit partners working in private audit firms, and a sample of 146 was selected from this population. The methodology of the current research is descriptive and its instrument is a questionnaire. Hypothesis testing has also been done through the method of structural equations. The results of this study show that auditors' tendency to commercialize the auditing profession is influenced by their self-interest. Also, auditor’s motivational values have a positive and significant effect on the auditor's self-interest, but it does not have a significant effect on the commercialization of the auditing profession | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Commercialization, Motivational Values, Utilitarianism and Audit Profession | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
آراد، حامد؛ خلعتبری، عبدالصمد؛ پوررضا تمیجانی، معصومه (1400). توسعه تجاریسازی حرفهحسابرسی در ایران: تحلیلی از جایگاه هویت حسابرسان. دانش حسابرسی، 21(84)، 119-149.
آراد، حامد؛ مشعشعی، سیدمحمد؛ بیانفر، فاطمه. (1401). تجاریسازی حسابرسی و بهزیستی روانی حسابرسـان: تحلیلـی از محیط حسابرسی ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 29(1)، 1-25 باقرآبادی ، سید محمد؛ نیکو مرام هاشم (1402) اعتماد اجتماعی، هویت اخلاقی و تجاری سازی حرفه حسابرسی ، پژوهش های حسابرسی حرفه ای ،3(12)، 128-141
باقرزادگان؛رضا، مرادزاده فرد؛ مهدی، بنی مهد؛ بهمن و پورزمانی، زهرا.(1401). تاثیر نئولیبرالیسم بر قضاوت اخلاقی حسابرسان. نشریه علمی حسابداری و منافع اجتماعی، 12(4): 134-115.
تسلیمی، محمدسعید؛آقازاده، هاشم؛ اسفیدانی، محمد ؛ کرمی، مسعود.(1382). نقدی بر فلسفه های بازاریابی. دانش مدیریت،شماره60-61. 3-21.
جعفری، مصطفی؛ رضایی، فاطمه .(1395). مدیریت دانش بازاریابی و عملکرد صنعت بانکداری ایران. مجله کاوش های مدیریت بازرگانی ، 8(16)، 79-98
جوادی یگانه، محمدرضا ؛ هاشمی، سیدضیاء.(1384). تعارض نفع فردی و نفع جمعی( دوراهی اجتماعی و عوامل موثر بر آن). فصلنامه علوم اجتماعی، 26(3)، 141-173.
شجاع، نفیسه؛ بنی مهد، بهمن ؛ وکیلی فرد، حمیدرضا .(1397). بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت های بازاریابی. مجله های پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی. 10(38)، 31-46
صفرزاده، محمد حسین ؛ هوشمند کاشانی، عباس.(1399). ویژگی های حسابرس، گرایش های حرفه ای و تجاری و تاثیر آنها بر کیفیت حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی ، 17(68)، 145- 165.
صفری ، امیر.(1389) . نقش مشتری مداری و بازاریابی در بانکداری نوین. دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی ، مرکز بازاریابی خدمات مالی
کابلی ، مونا السادات ؛ رحمانی ، علی ؛ نیکومرام، هاشم ؛ رهنمای رودپشتی ، فریدون (1399) . اثربخشی ارزش های انگیزشی شوآرتز و اخلاق حرفه ای حسابداری بر گزارشگری مالی متقلبانه ، مطالعات تجربی حسابداری مالی ، شماره 66 ، 27-50
محسنی تبریزی،علی رضا؛ صداقتی فرد، مجتبی.(1390). پژوهشی درباره بی تفاوتی اجتماعی در ایران( مورد پژوهش: شهروندان تهرانی). جامعه شناسی کاربردی. 22(3)، 1-22.
مشهدی قره قیه، هادی ؛ بنی مهد، بهمن؛ فرقاندوست حقیقی، کامبیز؛ مرادزاده، مهدی.(1398). ماکیاولیسم، پول پرستی، فرهنگ مشتری مداری و خرید اظهار نظر حسابرسی از سوی صاحبکار. مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ،8(29)،161-174.
معید فر، سعید.(1380). تبیین جامعهشناختی تقدم مصالح فرد بر مصالح جمعی در ایران. مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ. جلد2. 203-224.
موسوی شیری ، سید محمود ؛ پهلوان، مریم.(1394). توازن بین مسئولیت های حسابرسی و عمل بازاریابی توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران. مجله پیشرفت مالی حسابداری دانشگاه شیراز(مجله علوم اجتماعی و انسانی پیشین)، 7(2)، 218-183
مهدوی، غلامحسین ؛ دریایی، عباسعلی.(1394). نگرش حسابرسان کارآفرین و سایرین به تعادل زمانی بین فعالیتهای بازاریابی و حسابرسی. دانش حسابداری مالی، 2(4) ،25-1
ملکی ، دنیا ؛ نیکومرام ، هاشم (1402). رابطه میان فریبکاری و منفعت طلبی در میان حسابرسان: شواهدی از حسابرسان شاغل در بخش دولتی و خصوصی ، دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری ، 8(15)، 121-144.
ناظمی، رویا؛ ایمانی، حمیدرضا. (1397). رابطه مولفه های اخلاقی منفعت طلبی شخصی و نگرانی برای دیگران با عدم صداقت علمی. اخلاق در علوم و فناوری، 13(2 )، 61-68 .
References
Agyemang, O.S; Ansong, A. (2016).Role of personal values in investment decisions: Perspectives of individual Ghanaian shareholders, Management Research Review, Vol. 39 No. 8, pp. 940-964.
Ahmed, A.E; Ucbasaran, D; Cacciotti, G; Williams, T.A.( 2022). Integrating psychological resilience, stress, and coping in entrepreneurship: a critical review and research agenda. Entrep. Theory Pract. 46 (3), 497–538.
Alberti, C.T; Bedard, J.C; Bik, O; Vanstraelen, A. (2022). Audit Firm Culture: Recent Developments and Trends in the Literature, European Accounting Review, Vol. 31( 1): 59–109.
Amah, E; Ahiauzu , A. (2014). Shared values and organizational effectiveness: A study of the Nigerian banking industry , Journal of Management Development 33(7),694-708.
Arad, H. & A .halatbari & M Pourreza Timjani.(2021). Development of commercialization of accounting profession in Iran: An analysis of auditors' identity position. Auditing Knowledge, 21(84), 119-149.(In Persian).
Arad, H. & M. Masheshai & F. Bianfar.(2022). Commercialization of auditing and auditors' psychological well-being: an analysis of Iran's auditing environment. Accounting and auditing reviews, 29(1), 1-25(In Persian).
Bagherabadi, S.M; Nikoumaram , H; (2023) Social trust, moral identity and commercialization of auditing profession , Professional auditing Research, Vol.3 (12) , 128-141. (In Persian)
Bagherzadegan, R; Moradzadehfard , M; Banimahd, B. Pourzmani, Z.(2023). The effect of neoliberalism on auditors' moral judgment. Scientific Journal of Accounting and Social Interests, 12(4): 115-134. (In Persian).
Barrett, M; Gendron, Y. (2006). WebTrust and the ‘commercialistic auditor’: the unrealized vision of developing auditor trustworthiness in cyberspace . Accounting Auditing Accountability Journal,19(5),631-662.
Bevilacqua, E. (2022). Emotional foundations of the market: Sympathy and self-interest. Frontiers in Sociology, 7, 1054291.
Broberg, P; Umans, T; Skog, P; & Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 374-399.
Broberg, P; Umans, T; & Gerlofstig, C. (2013). Balance between auditing and marketing: An explorative study. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1), 57-70.
Bombaerts, G. (2023).Relational positionism: a constructive interpretation of morality in Luhmann's social systems theory. Kybernetes, Vol. 52 ( 13), 29-44.
Collin, S.-O. Y; Jonnergård, K; Qvick, P; Silfverberg, B; & Zabit, S. (2017). Gendered career rein: A gender analysis of the certification process of auditors in Sweden. International Journal of Auditing, 11, 17-39.
Doron, M.E. (2023). Reputation and commercialism: Did accounting have a golden age? The US audit profession. Journal of Accounting and Public Policy,42(4): 1-25.
Jafari, M. & Rezaei; F.(2015).Management of marketing knowledge and performance of banking industry of Iran. Journal of Business Management Explorations, 8(16), 79-98. (In Persian).
Javadi Yeganeh, M. & S. Hashemi. (2004). Conflict of individual interest and collective interest (social dilemma and factors affecting it). Social Sciences Quarterly, 26(2),141-173(In Persian).
Gordieieva, T; & Tsaturian, A. (2023). Analysis of trends and determinants of the" Big 4" companies in the global audit market. Technology audit and production reserves, 4(4/72), 6-11.
Kaboli ,M; Nikomaram ,H; Rahnamay Roodposhti, F. (2020). The effectiveness of Schwartz's motivational values and the professional ethics of accounting on fraudulent financial Reporting. Empirical studies of financial accounting , 33(3), 27-50. (In Persion).
Kirca, A.H. and Tomas M. Hult, G.(2009).Intra‐organizational factors and market orientation: effects of national culture, International Marketing Review, 26(6), 633-650.
Li, H., Xu, L. and Fan, Y. (2021). Cultural distance and customer orientation strategy of Chinese service MNEs under the belt and road initiative. Cross Cultural & Strategic Management,28(3),657-678.
Lindeman, M; Verkasalo, M. (2005). Measuring values with the Short Schwartz's Value Survey. Journal of Personality Assessment, 85(2),170-178.
Mahdavi, Gh. & A. Mariya. (2014). The attitude of entrepreneur auditors and others to the time balance between marketing and audit activities. Financial accounting scientific-research journal, 2(4), 1-25 (In Persian).
Mashhad Qaraqiyeh, H,. .Banimahd; B. Forghandoost Haghighi, K; Moradzadehfard, M. (2018). Machiavellianism, money worship, customer oriented culture and buying audit opinion from the employer. Scientific Research Journal of Management Accounting and Auditing, 8(29),161-174. (In Persian).
Maliki D, Nikomram H. (2023). The relationship between deception and self-interest among auditors: evidence from auditors working in the public and private sectors. journal of value and Behavioral Accounting, 8(15), 121-143.(In Persian)
Miragaya-Casillas, C; Aguayo-Estremera, R; Ruiz-Villaverde, A. ( 2023) University students, economics education, and self-interest. A systematic literature review. International Review of Economics Education, 43(2),1-25
Moeedfar, S. (2010). Sociological explanation of priority of individual interests over collective interests in Iran. A collection of articles on society and culture.Vol.2, 203-224(In Persian).
Mohseni Tabrizi, A ; Sedaghati Fard, M. (2017). A research about social indifference in Iran (case of research: citizens of Tehran). Applied sociology. 21(3), 1-22.(In Persian).
Moshagen, M; Hilbig, B. E; Zettler, I. (2018). The dark core of personality. Psychological Review, 125(5), 656- 688.
Mousavi, M. Pahlavan,M. (2014). The balance between audit responsibilities and marketing practice by members of the public accountants community of Iran. Journal of Accounting Advances, 7(2), 36-52. (In Persian).
Nazimi, R.. Imani, H. (2017). The relationship between the moral components of personal interest and concern for others with scientific dishonesty. Ethics in Science and Technology, 13(2), 61-68. (In Persian).
Picard, C.( 2016). The marketization of accountancy. Critical Perspectives on Accounting. 34(1),79-97.
Prince,M., Yaprak,A., Cleveland,M., Davies,M.A.P., Josiassen,A., Nechtelberger, A., Nechtelberger, M., Palihawadana, D., Renner, W., Chovanova Supekova, S. and Von Wallpach, S.(2020).The psychology of consumer ethnocentrism and cosmopolitanism: a five-country study of values, moral foundations, gender identities and consumer orientations. International Marketing Review, 37 ( 6), 1013-1049.
Phelps, E. S. (2006).Economic Culture and Economic Performance: What Light Is Shed on the Continent’s Problem? CCS Working Paper No.17, Center on Capitalism and Society, Columbia University, New York, July.
Ponomareva, Y., Uman, T., Broberg, P., Vinberg, E. and Karlsson, K. (2020).Commercialization of audit firms and auditors’ subjective well-being. Meditari Accountancy Research, 28 (4), 565-585.
Safari, A. (2009). The role of customer orientation and marketing in modern banking. The Second International Conference on Financial Services Marketing, Financial Services Marketing Center https://www.civilica.com/Paper-FSMC02-FSMC02_033.html(In Persian).
Safarzadeh, M; Houshmankashani, M.(2019). Auditor characteristics, professional and commercial trends and their impact on audit quality. Empirical studies of financial accounting, 17(68), 145-165(In Persian).
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental socialpsychology, 25(3),1-65.
Schwartz Sh.H; Boehnke. K.(2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality 38(3),230–255.
Shoja, N; Banimahd, B; Vakilifard, H. (2017). Examining the opinion of auditors about marketing activities, Fnancial accounting and auditing research journals. 10(38), 31-46. (In Persian).
Canadian Institute of Chartered Accountants. (2002). Marketing professional services: How to win new clients and keep the ones you have. Canadian Institute of Chartered Accountants.
Taslimi, M; .Aghazadeh; H. Esfidani; Karmi, M. (2012). A critique of marketing philosophies. Knowledge of Management, No. 60-61,3-21.(In Persian).
Tsung, Y. C; & Tseng, L. M. (2023). The effects of positive personality on life insurance salespeople's customer orientation. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, (ahead-of-print).
Wang, W; Cao, D; & Ameen, N. (2023). Understanding customer satisfaction of augmented reality in retail: A human value orientation and consumption value perspective. Information Technology & People, 36(6), 2211-2233.
Wang, T; Han, L; Yang, Z; & Jia, Y. (2023). The effect of cultural differences on the relationship between contract governance and opportunism. European Journal of Marketing, 57(11), 2974-3004.
Wei, Y; & Morgan, N. A. (2004). Supportiveness of organizational climate, market orientation, and new product performance in Chinese firms. Journal of product innovation management, 21(6), 375-388. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |