تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 935 |
تعداد مقالات | 7,686 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,529,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,905,860 |
بررسی رابطه بین شهرت شرکت، برندکارفرمایان و مسئولیت اجتماعی شرکتی | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، دی 1402، صفحه 221-244 اصل مقاله (645.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2023.44319.3149 | ||
نویسندگان | ||
علی اژدری* 1؛ مهدی ناظمی اردکانی2؛ الهه تقیان عمانی3 | ||
1دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران. | ||
2استادیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به این که سه عامل مسئولیت اجتماعی ، برند و شهرت سازمان ها نقش بسزائی در موفقیت سازمانها ایفا کرده و باعث ایجاد مزیت رقابتی برای آنها میشود، بنابراین تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی، برند کارفرمایانوشهرت سازمانها میباشد.این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان مالی شهرکهای صنعتی استان یزد است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 288 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد و برای آزمون فرضیهها و تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است.مسئولیت اجتماعی سازمانها بر برند کارفرمایان و شهرت سازمانها تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین برند کارفرمایان بر شهرت سازمانها تاثیر مثبتی داشته و سبب ایجاد شهرت برای سازمانها میشود.با توجه به نتایج تحقیق، سازمانها جهت دستیابی به شهرت باید به مسئولیت اجتماعی و ایجاد برند مناسب اهمیت زیادی دهند زیرا این عوامل باعث ایجاد تصویر بهتری از برندسازمان ها شده و به برآورده شدن انتظارات اجتماعی ودستیابی آنها به اهداف اقتصادی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهرت شرکتها؛ برند کارفرمایان؛ مسئولیت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Relationship between Corporate Reputation, Employer Branding, and Corporate Social Responsibility | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Azhdari1؛ Mahdi Nazemi Ardakani2؛ Elahe Taghian omani3 | ||
1Ph.D. Department of Accounting, Faculty of Management, Economics and Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran, | ||
2Assistant Professor, Faculty of Economics, Management and Accounting, Campus of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
3M.Sc. Department of Accounting, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Given the significant role of corporate social responsibility, employer branding, and corporate reputation in the success of organizations and their competitive advantage, the present study aims to investigate the relationship between corporate social responsibility, employer branding, and corporate reputation. This research has been conducted with an applied objective and a descriptive research method. The statistical population of this study includes financial employees of industrial companies in Yazd province, and using the Cochran formula, a sample of 288 individuals was selected. A questionnaire was used to measure the research variables, and the structural equation modeling approach using partial least squares was employed for hypothesis testing and data analysis. The results indicate that corporate social responsibility has a positive and significant impact on employer branding and corporate reputation. Employer branding also has a positive impact on corporate reputation and contributes to the creation of a positive reputation for organizations. According to the research findings, organizations should attach great importance to corporate social responsibility and create a suitable brand to achieve a good reputation. These factors create a better image of the organization's brand help meet social expectations and achieve their economic goals | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corporate Reputation, Employer Branding, Corporate Social Responsibility | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع
اسدی،لیلا؛ واعظ،سید علی؛ جرجر زاده، علیرضا و کعب عمیر، احمد. (1400). مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش آفرینی نقدی با تاکید بر نقش تعدیلی استراتژی کسب وکار. حسابداری و منافع اجتماعی, 12(1), 27-68.
بای، ناصر؛ منظمی، امیرحسین؛ اصفهانینیا، اکرم؛ حاجی انزهایی، زهرا؛ قنبرپور نصرتی، امیر (1398). مطالعه اثر مسئولیت اجتماعی بر وفاداری مشتریان باشگاههای بدنسازی با نقش میانجی شهرت باشگاه. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی.9(17)، 93-81.
حضرتی، مهدی؛ رستمی، وهاب؛ قربانی، بهزاد (1397). مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری,4(2),223-233.
رحیمیان، اشرف (1392). برندکارفرما:راهبرد نوین مدیریت سرمایههای انسانی. دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاهامامحسین(ع)، دورهپنجم، شماره2: 150-125.
صائب نیا، سمیه؛ غفاری ارسون، مریم؛ جاویدی، اکبر (1397). بررسی تاثیر جذابیت کارفرما و ابعاد آن بر قصد استخدام کارکنان در شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. (8)2- 15-26.
صالحی، الهام (1398). بررسی تاثیر جذابیت برندکارفرما بر شهرت سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری. (2)5، 132-140.
گرمسیری, صدیقه؛ وکیلی فرد, حمیدرضا؛ طالبنیا, قدرتاله (1396). بررسی اثر کیفیت گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها، ویژگیهای حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی، بر شهرت اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت. (35)10، 31-43.
مصطفایی، پرستو؛ حسینی، سید علی. (1400). تحلیل محتوای کیفی گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت ها با تأکید بر ذینفعان اجتماعی . حسابداری و منافع اجتماعی, 11(3), 79-112
نعامی، عبداله؛ غلامپور، اسداله (1395). بررسی ساختار عاملی مسئولیت اجتماعی، رضایت مشتری، شهرت سازمانی و عملکرد در بنگاههای اقتصادی (مطالعه موردی: بانک شهر). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری; ۵ (۱۷):۱-۱۲.
هادیزاده مقدم، اکرم؛ امیرخانی، طیبه؛ عبدالمالکی، مریم (1395). بررسی تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی، مطالعات مدیریت، 25(81): 169-151
References
Aksak, E. O, Ferguson, M. A; & Duman, S. A. (2016). Corporate social responsibility and CSR fit as predictors of corporate reputation: A global perspective. Public Relations Review, 42(1), 79-81.
Alehi, E. (2018). Investigating the impact of the attractiveness of the employer's brand on the organization's reputation. Management and accounting studies quarterly. (2) 5, 132-140. (In Persian).
Alamgir, M; & Nasir Uddin, M. (2017). The Mediating Role of Corporate Image on the Relationship between Corporate Social Responsibility and Firm Performance: An Empirical Study. International Journal of Business and Development Studies, 9(1), 91-111.
Aljumah, A. I; Nuseir, M. T; & El Refae, G. A. (2022). Business Analytics and Competitive Advantage for SMEs in UAE: A Mediating Role of Technology Assets. In 2022 International Arab Conference on Information Technology (ACIT) ,1-9.
Alnıaçık, Esra; Alnıaçık, Omit (2012). "Identifying dimensions of attractiveness in employer branding: effects of age, gender, and current employment status". ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 58, 1336-1343.
Al Sakkaf, S. Y; Farouk, S; & Abu Elanain, H. M. (2023). Corporate social responsibility towards education and corporation performance in the UAE: the mediating role of corporation reputation. Social Responsibility Journal, 19(2), 305-327.
Antón, M; Ederer, F; Giné, M; & Schmalz, M. (2023). Common ownership, competition, and top management incentives. Journal of Political Economy, 131(5), 1294-1355.
Asadi, L; Vaez, S. A; Jorjor Zadeh, A; & Kaabomeir, A. (2021). Business Strategy Moderating Effect on the Relationship between Firms’ Social Responsibility Dimensions and Value Creation. Accounting and social benefit, 12(1), 27-68. doi: 10.22051/jera.2020.28539.2565 (In Persian).
Bai, N, Nejri, A H, Esfahaninia, A, Haji Enzahai, Z, Qanbarpour Nosrati, A. (2018). Studying the effect of social responsibility on the loyalty of customers of fitness clubs with the mediating role of club reputation. Contemporary researches in sports management. 9(17), 81-93. (In Persian).
Berthon, P.; Ewing, M.; Hah, L. L. (2005). "Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding". International Journal of Advertising, 24(2), 151- 172.
Cabrera-Luján, S. L; Sánchez-Lima, D. J; Guevara-Flores, S. A; Millones-Liza, D. Y; García-Salirrosas, E. E; & Villar-Guevara, M. (2023). Impact of Corporate Social Responsibility, Business Ethics and Corporate Reputation on the Retention of Users of Third-Sector Institutions. Sustainability, 15(3), 1781.
Carpenter, D. P; & Krause, G. A. (2012). Reputation and Public Administration. Public Administration Review, 72(1), 26–32.
Florea, N. V. (2011). Using branding to attract, recruit, and retain talented staff, Journal of Management and Marketing, 8(2): 283-297.
Garmsiri, S, Vakilifard, H, Talebnia, Q. (2016). Investigating the effect of the quality of corporate social responsibility reporting, corporate governance features, financial performance, on the social reputation of companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Management Accounting. (35) 10, 31-43. (In Persian).
Ghaffari, M. Konjkaomanfard, A. (2017). The effect of social responsibility on the development of the brand value of tourism destinations (case study: Isfahan city), social studies of tourism. (11) 6, 139-162. (In Persian).
Ghayor, S M, Rajoui, M, Velizadeh Moghadam, T, Rais al-Sadati, S F. (2018). The relationship between social responsibility and moral reputation and special value of the brand; Analysis of the mediating role of trust. Ethics in science and technology. 14 (2): 121-128. (In Persian).
Hadizadeh Moghadam, A, Amirkhani, T, Abdulmaleki, M. (2015). Investigating the impact of organizational reputation on organizational citizenship behavior, Management Studies, 25(81): 151-169. (In Persian).
Hendriks, M. (2016). Organizational reputation, organizational attractiveness and employer branding: Clarifying the concepts. Master thesis. Faculty of behavioral, management and social sciences Master Business Administration.
Hosseini, Seyed Rasul, Eskandari, Qorban, Ganji, Hamidreza, Sultanpour, Hamed. (2019). Investigating the effect of organizational risk management and audit committee characteristics on companies' reputation. Accounting and social benefit, 40(11), 99-136. (In Persian).
Jahanbakhsh Javid, N; & Amini, M. (2023). Evaluating the effect of supply chain management practice on implementation of halal agroindustry and competitive advantage for small and medium enterprises. International Journal of Computer Science and Information Technology, 15(2023), 8997-9008.
Jao, R; Hamzah, D, Laba, A. R; Mediaty (2020). Financial Performance,Reputation, and Firm Value: Empirical Evidence of Non-financial CompaniesListed in Indonesia Stock Exchange, International Journal of AcademicResearch in Accounting, Finance and Management Sciences 10, 1 ،117-124 .
Jebril, I; Almaslmani, R; Jarah, B; Mugableh, M; & Zaqeeba, N. (2023). The impact of strategic intelligence and asset management on enhancing competitive advantage: The mediating role of cybersecurity. Uncertain Supply Chain Management, 11(3), 1041-1046.
Khan, I; & Fatma, M. (2023). CSR Influence on Brand Image and Consumer Word of Mouth: Mediating Role of Brand Trust. Sustainability, 15(4), 3409.
Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Liu, W; Wei, W; Choi, T. M; & Yan, X. (2022). Impacts of leadership on corporate social responsibility management in multi-tier supply chains. European Journal of Operational Research, 299(2), 483-496.
Maaloul, A; Zéghal, D; Ben Amar, W; & Mansour, S. (2023). The effect of environmental, social, and governance (ESG) performance and disclosure on cost of debt: The mediating effect of corporate reputation. Corporate Reputation Review, 26(1), 1-18.
Moroko, L. & Uncles, M. D. (2008). Characteristics of successful employer brands, Journal of Brand Management, 16(3): 160-175.
Mustafaei, Prasto, Hosseini, Seyed Ali. (2021). Qualitative content analysis of corporate social responsibility reports with emphasis on social stakeholders. Accounting and social benefit, 11(3), 79-11. (In Persian).
Noami, A, Gholampour, A. (2015). Investigating the factor structure of social responsibility, customer satisfaction, organizational reputation and performance in economic enterprises (case study: Shahr Bank). Scientific-Research Quarterly of Economics and Urban Management; 5 (17):1-12. (In Persian).
Park, E. (2019). Corporate social responsibility as a determinant of corporate reputation in the airline industry.journal of Retailing and consumer services 47:215-221.
Plungpongpan, J.; Tiangsoongnern, L; & Speece, M. (2016). University social responsibility and brand image of private universities in Bangkok. International Journal of Educational Management, Vol. 30, No. 4, pp. 571-591
Ponzi, L. J; Fombrun, C. J; & Gardberg, N. A. (2011). RepTrak™ pulse: Conceptualizing and validating a short-form measure of corporate reputation. Corporate Reputation Review, 14, 15-35.
Qurbani, B. (2017). Social responsibility and company reputation. Management and Accounting Studies Quarterly, 4(2), 223-233eputation. Experimental Accounting Research, 40(11), 99-136. (In Persian).
Rahimian, A. (2012). Employer Brand: A New Strategy for Human Capital Management. Human Resources Management Research Quarterly of Imam Hossein University (A.S.), Fifth Volume, Number 2: 125-150.(In Persian).
Raj, A. B; & Subramani, A. K. (2022). Building corporate reputation through corporate social responsibility: the mediation role of employer branding. International Journal of Social Economics, 49(12), 1770-1786.
Schuberth, F; Zaza, S; & Henseler, J. (2023). Partial least squares is an estimator for structural equation models: A comment on Evermann and Rönkkö (2021). Communications of the Association for Information Systems, 52(1), 711-714.
Shin, I; Kim, S; & Shin, D. (2016). Mineralogy and sulfur isotope compositions of the uraniferous black slates in the Ogcheon Metamorphic Belt, South Korea. Journal of Geochemical Exploration, 169, 1-12.
Saeb Nia, S. Ghafari Erson, M, Javadi, A. (2017). Investigating the impact of employer attractiveness and its dimensions on the intention to hire employees in small and medium-sized companies in Ardabil province. Specialized scientific quarterly of new research approaches in management and accounting. (8)2-15-26. (In Persian).
Szegedi, K; Németh, T; & Körtvési, D. (2023). Employer Branding in the Fashion Industry: CSR Actions by Fashion SMEs. Sustainability, 15(3), 1827.
Vuong, T. K; & Bui, H. M. (2023). The role of corporate social responsibility activities in employees’ perception of brand reputation and brand equity. Case Studies in Chemical and Environmental Engineering, 7, 100313.
Verčič, A. T; & Ćorić, D. S. (2018). The relationship between reputation, employer branding and corporate social responsibility. PUBLIC RELATIONS REVIEW, 44(4), 444-452.
Wang, D. H-M; Chen, P-H; Yu, T. H-K; & Hsiao, C-Y; (2015), the effects of corporate social responsibility on brand equity and firm performance, Journal of Business Research, 68, 2232–2236.
Wei, J; Ouyang, Z; &Chen, H. (2017).Well known or wellliked? The effects of corporate reputation on firm value at the onset of a corporate crisis. Strategic Management Journal, 38(10), 2103–2120.
Zyphur, M. J; Bonner, C. V; & Tay, L. (2023). Structural equation modeling in organizational research: The state of our science and some proposals for its future. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 495-517. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |