تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,061 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,741 |
جستاری تاریخی، تطبیقی و عقلانی پیرامون آیه ی« وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی» در سنت اسلامی و عهد عتیق | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 7، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 166-190 اصل مقاله (715.43 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2023.43160.3841 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی همتی* 1؛ سعید میری2 | ||
1دانشیار گروه تفسیر و علوم قرآنی، دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی شیراز، ایران. | ||
2دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان؛ | ||
چکیده | ||
درک ماهیت لکنت زبانی موسی(ع) می تواند گرهگشای برخی شبهات کلامی گردد که ناظر به غیرمعقول بودن نقص جسمانی، بهویژه معیوب بودن زبان رسول الهی است. هدف، درک حقیقت لکنت زبانی منتسب به این پیامبر الهی است؛ بر اساس تلقی لغویون، مفسران و ودانشمندان و درک دیرپای موجود در سنت اسلامی از آیه 27 سوره طه «وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی» و نیز برخی اشارات قرآنی و روایی دیگر، منظور از «عقدة» لکنت ظاهری و عضوی ایشان می باشد. گام بعدی تطبیق نظریه مختار از متون اسلامی بر تصریحات و اشارات عهد عتیق با رویکردی زبانشناسانه به این مسئله است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکردی تطبیقی است. از نتایج این پژوهش آن است که: «لکنت به معنای عدم فصاحت، بلاغت و رسائی سخن به عللی ازجمله:کاستی اعتماد به نفس ناشی از قتل قبطی و تنگی سینه موسی(ع)، نظر راجح بوده و دیدگاه مألوف و شایع پیشین، یعنی نقص عضو، در معرض تردید و انکار قرار دارد. «عقدة»، در واقع دغدغهای بوده که موسی(ع) به هنگام بعثت خواستار برطرف شدن آن از خداوند سبحان شده بود و خداوند نیز با انتصاب هارون(ع) به وزارت ایشان، دعایش را مستجاب و آن مانع را برطرف ساخت. جالب آن که آموزههای عهد عتیق نیز با دلالت زبان شناسانه و نیز معناگرایانه با صراحت بیشتری مؤید و گویای همین رأی اخیر می باشند. | ||
تازه های تحقیق | ||
به طور خلاصه می توان دلایل موافقان و مخالفان لکنت زبانی(جسمانی) موسی(ع) را در میان مفسران مسلمان، صرفنظر از اینکه لکنت تا آغاز رسالت حضرت موسی ادامه داشت یا تا پایان عمر ایشان، چنین برشمرد: الف) دلایل موافقان لکنت زبانی(عضوی)
ب) دلایل مخالفان لکنت زبانی(عضوی)
الف. چگونه طفل ریگ داغ را در دهان خود میگذارد در حالی که باید ریگ داغ را رها یا پرت کند!؛ ب. چگونه زبان موسی(ع) که ابزار اصلی تعامل رسول با مردمان است، می توانسته دچار چنین عارضه ای گردد؟؛ ج. لکنت زبان پیامبر با حکمت الهی ناسازگار است؛ د. لکنت زبان رسول با حجت بالغه الهی ناسازگار است (با این نقیصه حجت الهی بر بندگان تمام نمی شود)؛ و. اقرار موسی(ع) به فصاحت خویش (وَ أَخِی هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً)؛ یعنی گرچه من هم فصیحم، ولی هارون از من فصیحتر است، حال آن که فصاحت با لکنت زبان سازگار نیست. ز. ترس موسی(ع) از تکذیب فرعونیان (إِنِّی أَخافُ أَنْ یُکَذِّبُون) با لکنت غیرعضوی سازگارتر است تا لکنت ظاهری و عضوی. چه بسا معقود اللسانی که فصیح هم هست! ح. تعلیل موسی(ع) به تفقه و درک عمیق کلامش (یَفْقَهُوا قَوْلی) برای حل عقده؛ زیرا با زبانی که دارای لکنت ظاهری است هم میتوان معنای سخن را عمیقاً فهماند، ولو با مشکل.
گرچه برداشت عمومی و تقریباً مستمر مسلمانان اعم از مفسران و عامه مسلمین از عقده (گره) زبانی موسی(ع) در آیه (وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی)، همان لکنت زبانی فیزیکی و عضوی میباشد ولیکن با بررسی دقیقتر آیه مورد بحث، آیات مرتبط، روایات وارده و تصریحات و اشارات عهد عتیق، به نظر میرسد این نظریه از قوت لازم برخوردار نبوده، بلکه مراد از لکنت اشاره شده در آیه و آموزههای وحیانی و دلایل عقلی، همانا نارسایی زبانی موسی(ع) از حیث بیان فصیح، بلیغ و شیوای آموزهها، معانی و مفاهیم وحیانیای بوده، که وی مأمور به تبلیغ آن بوده است و وی لکنت زبانی به معنای شایع و معمول نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ عهد عتیق؛ موسی (ع)؛ لکنت زبان؛ مفسران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Historical, Comparative and Rational Discussion on the Verse "Wahlul 'Uqdatan min Lisᾱnῑ" in Islamic Tradition and Old Testament | ||
نویسندگان [English] | ||
MohammadAali Hemati1؛ Saeed Miri2 | ||
1Associate Professor, Department of Qur'anic Exegesis and Sciences, University of Noble Qur'anic Sciences and Sciences, Faculty of Qur'anic Sciences, Shiraz, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Islamic Studies, Khatam Al-Anbia University of Technology, Behbehan | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the nature of the Prophet Musa's language stuttering can solve some theological misconceptions that point to the unreasonableness of the physical defect, especially the defectiveness of the language of the Messenger of God. The research's goal is to understand the truth of language stuttering attributed to this divine prophet. According to the opinion of linguists, commentators and scientists, and the long-standing understanding in the Islamic tradition, from verse 27 of Surah Tᾱhᾱ, as well as some other Qur'anic and narrative references, the meaning of "'Uqdat" is his external and organic stuttering. The next step is to compare the preferred theory of Islamic texts to the statements and references of the Old Testament with a linguistic approach. This research, based on the descriptive-analytical-comparing method, concludes that, "Stuttering means the lack of eloquence of speech due to reasons such as lack of self-confidence caused by killing the Coptic man and tightness in the chest of Moses (as). So, the preferred opinion and the previous common view, i.e., organ defect, is subject to doubt and denial. "'Uqdat" was a concern that Moses (as) asked God to remove during his mission. God answered his prayer and removed that obstacle by appointing Harun (as) to his ministry. Surprisingly, the teachings of the Old Testament, with their linguistic and semantic implications, support and express this recent opinion more clearly as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, The Old Testament, Moses, stuttering, commentators | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |