تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,217 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,480 |
گونهشناسی فنی و بصری چلنگریهای دَر و پنجرههای تهران عصر پهلوی دوم | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 40، مهر 1402، صفحه 72-92 اصل مقاله (3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.42062.1876 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شیخی* 1؛ امیرحسین عباسی شوکت آباد2 | ||
1دانشیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران، نویسنده مسئول | ||
2دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنراسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ابنیه تهران در دوره پهلوی دوم دارای چلنگری با طرحهای متنوع هستند که نشان از هنر دست آهنگران تهرانی است. هدف مقاله، بررسی شیوه طراحی، ساخت و تکنیکهای بهکار رفته در چلنگریهای در و پنجره تهران دوره پهلوی دوم است و به دنبال پاسخ بدین پرسشهاست: 1) شیوه طراحی، ساخت و تکنیک چلنگری (پنجره و دَر) ها در تهران چیست؟ و 2) نقوش آنها کدامند؟ روش پژوهش بهصورت توصیفی - تحلیلی و گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و بهویژه میدانی که تعداد نمونهها 900 عدد پنجره و دَر، جمعآوری، آنالیز و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهند که، شیوه طراحی بهصورت ساده و انتزاعی و نیمه انتزاعی بوده و نحوه گسترش نقوش مستقل (تکی)، قرینه (یک - دوم، یک - چهارم)، واگیرهای (4*1، 4*3، 2*3، 4*4، 2*6، 4*6، 3*1، 3*2، 4*2، 5*4) هستند. نحوه ساخت و تکنیک نیز طرح موردنظر را روی صفحه تخمین کپی کرده و سپس، بهوسیله تسمههای فلزی به پهنای 2 سانتیمتر و قطر 5/0 سانتیمتر و گاهی، ورقههای آهن نقوش را آماده و روی دَر و قاب پنجره نصب میکنند. نقوش در پنج دسته انسانی، حیوانی، گیاهی، هندسی و گره چینی، انتزاعی هستند. تنوع طراحی، شیوه گسترش و نقوش در چلنگریهای این دوره، پیرو نقشمایههای گره ایرانی بر آجر، چوب و بهویژه، کاشیکاری، نقاشیهای انتزاعی مانند پیت موندریان و مکاتب قرن 19م. (سوپره ماتیسم، ریونیسم، کنستراکتیویسم) بوده و همچنین، استفاده از نقوش ایرانی در این دوره کمرنگ شده و غالب نقوش تابع مدرنیته حاکم در ایران هستند. چلنگریها در این دوره، ریشه هویتی ایرانی - اروپایی داشته و تمامی نقوش و فرمها از ابعاد و شکل دَر و پنجرهها تبعیت میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: معماری؛ تهران؛ پهلوی دوم؛ چلنگری؛ دَر - پنجره | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Technical and Artistic Typology of Blacksmithing (Chelengari) in Tehran During the Second Pahlavi Period | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Sheikhi1؛ Amir Hossein Abbasi Shokat Abad2 | ||
1Associate Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Applied Arts, University of Arts, Tehran, Iran, Corresponding Author | ||
2PhD. Student, Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art , Faculty of Art, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Blacksmithing entails the transformation of metal to craft iron tools. Historically, the crafting of metal goods fell under the domain of Chelengar. This entity prepared the primary substrate of the metal for pattern acceptance and Zomudgari. Skilled craftsmen then etched patterns and inscriptions onto the metal. Literally, Zamud also conveys the addition of ornamental roles and components. Essentially, Chalangar and Zamudgar collaborated closely in construction endeavors. With the emergence of iron doors and windows, this practice has evolved to embellish windows and entrances of distinctive locales. Within the traditional framework of ancient trades and vocations, blacksmiths ranked among artisans who forged iron in furnaces, shaping metal components into diverse tools through a process of hammering. Chalengari, a branch of blacksmithing, also referred to as small blacksmithing, stands out. Nevertheless, due to industrialization affecting numerous metal structures, this artistic pursuit has faded from memory. In yesteryears, it showcased the aesthetic sensibilities of Iranian instrument makers in various forms, embodying cultural expressions and reflecting elements of Iranian identity. Notably, the initial aspect captivating artists within households was the entryway's view - encompassing doors and windows. During the second Pahlavi era in Tehran, structures boasted splendid window railings and doors adorned with assorted designs, highlighting the artistry of Tehrani blacksmiths. From the era of Qajar monarchs, statesmen, and intellectuals, fascination with major European metropolises grew. Western advancements in modernity captivated attention. This phase witnessed changes that retained national identity and upheld traditions. However, during the Pahlavi era, an ideology promoting the replacement of the old by the new gained ascendancy in Iran. Consequently, there exists a need to engage in research to revive the art of changari, shedding light on the motifs, techniques, and forms employed in these fences, windows, and doors. What constitutes the methodology underlying the design, construction, and technique of Chelengari (windows and doors) blacksmithing in Tehran, along with their motifs? The research approach is descriptive-analytical, employing information collection from libraries and the field. A total of 900 windows and doors were amassed, analyzed, and scrutinized. Findings reveal that design methods are characterized by simplicity and abstractness, involving semi-abstract renderings. Symmetry motifs are dispersed through single, analogous (one-second, one-fourth), and contiguous (4*1, 4*3, 2*3, 4*4, 2*6, 4*6, 3*1, 3*2) patterns. Construction techniques involve transcribing desired designs onto estimating pages. Subsequently, utilizing metal straps measuring 2 cm in width and 0.5 cm in diameter, or at times iron sheets, craftsmen prepare and affix motifs onto door and window frames. These motifs can be categorized as abstract, comprising human, animal, plant, geometric, and Chinese knot themes. The diversity of design, developmental processes, and motifs in Chelengari blacksmithing during this era draw inspiration from Iranian knot motifs found in brick, wood, and particularly tiling. Abstract paintings of 19th-century schools (Suprematism, revisionism, constructivism) further influence these motifs, intertwining with prevailing motifs of Iranian modernity. Throughout this span, Chelengaris exhibit a fusion of Iranian-European roots, with all patterns and forms harmonizing with door and window dimensions and shapes. Moreover, the inception of window railings, door guards, and balcony protections in Tehran dates back to the Qajar period. This trend persisted through subsequent architectural epochs, particularly the first and second Pahlavi periods, resulting in progress and evolution within railing-window and door-balcony protection construction. However, this trend witnessed a decline during the latter Pahlavi era, sparking significant alterations in design and pattern dissemination. Commencing in the Qajar period, Chelengris embodied elements of embellishment, privacy, and security. Over time, especially in the second Pahlavi era, their decorative aspect gained prominence. The infusion of Western architectural influences, coupled with heightened external engagement, showmanship, and an emphasis on facades and urban exteriors, became noticeable since the Qajar era. This era also marked increased interaction between Tehran's populace and other cities and nations, infusing urban environments with vibrancy and fostering outward-looking perspectives. The evolution of these metal barriers adorning windows underwent substantial change from the Qajar era to the second Pahlavi period. Essentially window guards, these installations served both protective and decorative roles after exterior windows were put in place, transforming cityscapes. These transformations were driven by factors such as Western advancements across various domains, expanded trade, the transformative effects of the constitutional movement on social structures, and the migration of craftsmen to neighboring countries like the Caucasus. Notably, interactions with foreign societies, the rise of unions and guilds, the movement of businesspeople and intellectuals abroad, and exposure to new cultural and social content further contributed to these shifts. This period also witnessed the arrival of modernization in Iran as the nation faced new neighbors in England and Tsarist Russia, prompting a confrontation with Western influences. The introduction of modern materials like rebar, beams, and cement for factory, bridge, and railway construction, alongside the dissemination of drawings, postcards, and photographs, further fueled these shifts. Modernization was fostered by factors such as the constitutional movement, sending students abroad for education, translations of foreign texts, and the influence of Western architects' works. These developments deeply impacted Iranian life across literature, poetry, and the arts, ultimately resulting in a departure from traditional forms, the adoption of Western architectural styles, and a fusion of global features with native Iranian architectural concepts. Conclusively, the architecture of the Pahlavi period drew from late Qajar architecture, modernism, and neoclassical archaism (nationalism). During the second Pahlavi era, architecture seamlessly aligned with modern architectural paradigms. This period saw an attempt to merge native Iranian architectural elements with global modern features to create structures universally resonant across diverse cultures and races. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keyword: Blacksmithing(Chelengari), Door-window, Architecture, Tehran, Pahlavi II | ||
مراجع | ||
منابع
آموزگار، ژاله (1370). تاریخ اساطیر ایران، تهران: چشمه.
اسپنانی، محمدعلی و بروجنی، پیوند (1390). مطالعه نقشمایه گلدانی در قالیهای خشتی روستایی چهارمحال و بختیاری (با تاکید بر مناطق چالشتر، شلمزار و بلداجی)، گلجام، دوره 7، شماره 18، 31- 48.
اشرف، احمد و بنو عزیزی، علی (1387). طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمه سهیل ترابی، تهران: نیلوفر.
اورسل، ارنست (1353). سفرنامه اورسل، ترجمه علیاصغر سعیدی، تهران: افست.
ای ولف، هانس (1384). صنایعدستی کهن ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
باباییسودانی، سمانه (1397). بررسی و ریشهیابی نقوش بصری درب، پنجره و نردههای فلزی 1300 تا 1350 در اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، اصفهان: موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی سپهر اصفهان.
بانی مسعود، امیر (1388). معماری معاصر ایران، تهران: هنر معماری.
بنجامین، س. ج. و. (1363). ایران و ایرانیان، ترجمه محمد حسین کردبچه، تهران: بدرقه جاویدان.
بهداد، حمید و مجابی، سیدعلی (1400)، تنوع طرح و نقش در کوبههای ابنیه تاریخی بافت سنت شهر یزد، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 26، شماره 3، 51- 64.
پارسانیا، حمید (1383). مدرنیته در ایران، آموزه، شماره 6، 121- 127.
پاکباز، رویین (1378). دایره المعارف هنر: نقاشی، پیکرهسازی، گرافیک، تهران: فرهنگ معاصر.
جاری پور قهرود، محمد و فرخ فر، فرزانه (1401). گونهشناسی آثار زمودگری نصب شده بر درهای ورودی ابنیه قاجاری کاشان، هنرهای صناعی ایران، دوره 5، شماره 2، 65- 82.
حسینیسیر، سیدحسین (1393). بررسی نرده پنجرههای بناهای دوره قاجاریه در همدان، صفه، دوره 24، شماره 67، 101- 126.
خزایی، محمد و سماواکی، شیلا (1381). بررسی نقوش پرنده بر روی ظروف سفالی ایران، مطالعات هنرهای تجسمی، شماره 18، 6- 11.
خزایی، محمد (1386). تاویل نقش طاووس و سیمرغ در بناهای عصر صفوی، هنرهای تجسمی، شماره 26، 24- 27.
داندیس، دونیس (1380). مبانی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: نگاه.
دشتگل، هلنا شین (1386). خروس سفید از متن تا تصویر، فرهنگ مردم، دوره 44، شماره 21 و 22، 34- 47.
دشتی، محمد (1390). شرح و تفسیر آموزشی نهج البلاغه، خطبههای حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، قم: موسسه تحقیقاتی امیرالمومنین (ع).
ذیلابی، نگار (1396). حرفه آهنگری در میان منابع اسلامی از منظر تاریخ اجتماعی، تاریخ و تمدن اسلامی، دوره 13، شماره 2، 39- 60.
ریاضی، محمدرضا (1381). بافتهها و نقوش ساسانی، تهران: گنجینه هنر.
زمرشیدی، حسین (1365). گره چینی در معماری اسلامی و هنرهای دستی، شیراز: دانشگاه شیراز.
سخنپرداز، کامران و مراثی، محسن (1388). بازتاب هنر ایران باستان در تزیینات وابسته به معماری خانه امامجمعه و خانه منسوب به امیرکبیر، نگره، دوره 4، شماره 13، 53- 68.
سرلو، خوان ادواردو (1389). فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضائلی، تهران: جیهون.
شریف، حمیدرضا؛ حبیبی، امین و جمالآبادی، عبدالله (1395). کارکرد اقلیمی هنر گره چینی در معماری اسلامی - نمونه موردی: بناهای مسکونی قاجاری شیراز، پژوهشهای معماری اسلامی، دوره 4، شماره 4، 60- 73.
شمیم، علیاصغر (1388). ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران: زریاب.
شوالیه، ژان و گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها، ترجمه مهرانگیز اوحدی، تهران: دستان.
شهری، جعفر (1381). تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم، زندگی، کسبوکار، تهران: رسا.
شهیدی، حسین (1383). سرگذشت تهران، تهران: دنیا - راه مانا.
شیرینبیان، محبوبـه (۱۳۸۸). مطالعـه عناصـر تشـکیل دهنده طراحـی داخلـی خانههای تـاریخی کاشـان، پایاننامـه کارشناسی ارشـد پژوهش هنر، تهران: دانشگاه شاهد.
صارمی، علیاکبر و رادمهر، تقی (1376). ارزشهای پایدار در معماری معاصر ایران، تهران: سازمان میراثفرهنگی کشور.
صمدی، مهرانگیز (1367). ماه در ایران، تهران: اشرافی.
علیبابایی، اکرم (1394). اصناف در دوره ناصری بر مبنای اسناد، تهران: علم ورزش.
غلامیرکن آبادی، زهره (۱۳۹۰). نمادشناسی تصویری مار بر کوبه درها در هنـر اسـلامی، پایاننامـه کارشناسی ارشـد صنایع دستی، اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان.
فرخی، یزدان (1387). بر آن بیبها چرم آهنگران (پژوهشی بر جایگاه اجتماعی آهنگران)، تهران: مزدکنامه.
کوهزاد، نازنین (1389). تقدس نقش سرو در هنر ایران، نقشمایه، دوره 3، شماره 5، 7- 16.
کیان، مریم (1381). چلنگری در هنرهای سنتی، کتاب ماه هنر، دوره 46، شماره 45، 62- 66.
مبینی، مهتاب و شافعی، آزاده (1394). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تاکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچبری)، جلوه هنر، دوره 7، شماره 2، 45- 64.
محجوب، محمدجعفر (1382). یادداشتهایی درباره کبوتر و کبوتربازی، مجموعه مقالات درباره افسانهها و آداب و رسوم مردم ایران، تهران: چشمه.
محمدی، سمیه (1393). بررسی و شناخت یک قطعه پارچه مخمل مربوط به دوره قاجار کاخ نیاوران و ارایه طرح حفاظت و مرمت، پایاننامه کارشناسی ارشد طراحی پارچه، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
مروتی شریفآبادی، صفیه (۱۳۹۲). شناخت صنایع دستی بهکار رفته در معماری سنتی دوره قاجار شهرستان اردکـان (بـا معرفـی خانـه تقدیری)، پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، یزد: دانشگاه علم و هنر.
مطهریان، سیماسادات (1395). آشنایی باهنر زمودگری، تهران: پرورش ذهن فرزام.
مهرنگار، منصور (1390). بررسی جلوههای نمادین (نوشتار و نقش) بر پهنه در خانههای یزد، کتاب ماه هنر، شماره 159، 64- 81.
نجیب اوغلو، گلرو (1379). هندسه و تزیین در معماری اسلامی (طومار توپقاپی)، تهران: روزنه.
نواده ماهپیکر، فرشته (۱۳۹۷). مطالعه نقش و عملکرد کوبه در شهرهای اصفهان و تبریز از قاجار تا پهلوی، پایاننامه کارشناسی ارشـد صنایع دستی، تهران: دانشگاه هنر.
یاحقی، محمدجعفر (1369). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.
References
- Ashraf, A., Banu Azizi, A., (2007). Social classes, state and revolution in Iran (a collection of essays), translated by: Sohail Torabi, Tehran: Nilofar. (Text in Persian).
- Babaei Sudani, S., (2017). "Investigating and tracing the visual motifs of doors", windows and metal fences from 1300 to 1350 in Isfahan, master's thesis, visual communication, non-profit, non-governmental higher education institution of Sepehr, Isfahan. (Text in Persian).
- Bani Massoud, A., (2009). Contemporary Architecture in Iran, Tehran: Art of Architecture. (Text in Persian)
- Bealer Alex w. (2009). the art of black smithing, castle book. (Text in Persian).
- Behdad, H., Mojabi, S.A., (2021), "Variety of Designs and Patterns in the Kobahs of Historical Buildings of the Tradition of Yazd City", Journal of Fine Arts-Visual Arts, Volume 26, Number 3, 51-64. (Text in Persian)
- Benjamin, S.J., (1984). Persia and the Persians, translated by Hossein Kurd Bacheh, Tehran: Azman Javidan Publications. (Text in Persian).
- Chevalier, J., Gerbran, A., (2015). A dictionary of symbols, translated by: Mehrangiz Ohadi, Tehran: Dostan. (Text in Persian).
- Dashtgol, H., (2007). "White Rooster from Text to Image", People's Culture,44 (21-22). (Text in Persian).
- Dundis, D., (2001). A primer of visual literacy, translated by Masoud Sepehr, Tehran: Negah Publications. (Text in Persian).
- E.Wolff, H., (2004). Ancient Iranian handicrafts, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (Text in Persian)
- Farrokhi, Y., (2008). On the priceless leather of blacksmiths, a research on the social status of blacksmiths, Tehran: Mazdak Nameh. (Text in Persian).
- Hosseini Sir, S.H., (2014). "Investigation of window railings of Qajar era buildings in Hamedan", Sofeh, 24(67), 101-126. (Text in Persian).
- Jaripour Ghahrood, M., Farrokhfar, F., (2022). "Typology of Zamoudgari works installed on the entrance doors of the Qajar building of Kashan", Iran's Artificial Arts Quarterly, Volume 5, Number 2, 65-82. (Text in Persian)
- Khazaei, M,. (2007). "Interpretation of the role of peacock and Simorgh in Safavid era buildings", Visual Arts Quarterly, (26), 24-27. (Text in Persian).
- Khazaei, M., Samavaki, S., (2002). "Investigation of bird motifs on Iranian pottery", Visual Arts Studies,(18), 6-11. (Text in Persian).
- Kian, M., (2002). "Chilangari in traditional arts, Book of mah honar", 46(45), 62-67. (Text in Persian)
- Kohzad, N., (2010). "The sanctity of the role of cedar in Iranian art", Naqshmayeh Scientific Research Journal, 3(5), 7-16. (Text in Persian).
- Mahjoub, M., (2012). Notes on Pigeons and Pigeoning, Collection of Articles on Legends and Customs of Iranian People, Tehran: Cheshme Publishing. (Text in Persian).
- Mehrangar, M., (2018). "Variety of designs and motif in the Knocker of historical buildings in the traditional texture of Yazd City", Ketab Mah Honar,(159), 64-81. (Text in Persian).
- Mobini, M., Shafei, A., (2014). "The role of mythological and Sacred Plants in Sassanid Art (With emphasis on relief, metalworking and stucco) ", Jelve-Honar, 7(2), 45-64. (Text in Persian).
- Mohammadi, S., (2014). "Investigation and recognition of a piece of velvet fabric related to the Qajar period of Niavaran Palace and presentation of conservation and restoration plan", master's thesis, field of textile design, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University, Central Tehran branch. (Text in Persian).
- Morovati Sharif abadi, S., (2012). "Understanding the handicrafts used in the traditional architecture of the Qajar period of Ardakan city (with the introduction of the house of honor) ", master's thesis, Yazd: Faculty of Art and Architecture, University of Science and Art. (Text in Persian).
- Motaharian, S.S., (2015). Getting to know the art of zamudgari, Tehran: Farzam's mind development. (Text in Persian).
- Necipoglu, G., (2000). The Topkapı scroll: geometry and ornament in Islamic architecture , Tehran: Rozaneh. (Text in Persian).
- Pakbaz, R,. (1999). Encyclopedia of art: painting, sculpture, graphic arts, publication: contemporary culture. (Text in Persian).
- Parsania, H., (2004). "Modernity in Iran", Amouzeh Quarterly,(6), 121-127. (Text in Persian).
- Samadi, M., (1988). The month in Iran, Tehran: Ashrafi. (Text in Persian).
- Sarmi, Ali., Radmehr, T., (1997). Sustainable values in contemporary Iranian architecture, Tehran: Iran's Cultural Heritage Organization. (Text in Persian).
- Serlo, J.E., (2010). A dictionary of symbols, translated by Soudabe Fazali, Tehran: Jihoon Publications. (Text in Persian).
- Shahidi, H., (2004). The story of Tehran, published by: Dunya - Rah Mana. (Text in Persian).
- Shamim, A., (2008). Iran during the Qajar dynasty, Tehran: Zaryab. (Text in Persian).
- Sharif, H,. Habibi, A., Jamal Abadi, A., (2015). "Climatic Function of Girih Art in Islamic Architecture- Case study: Residential building at Qajar era in Shiraz", JRIA, 4(4), 60-73. (Text in Persian).
- Sokhan pardaz, K., Merasi,M., (2008). "The reflection of ancient Iranian art in the decorations related to the architecture of the house of Imam Jumeh and the house attributed to Amir Kabir", Negareh Quarterly, 4(13). (Text in Persian).
- Spanani, M., Borojni, p., (2019). "A study of vase pattern in clay carpets of Chaharmahal and Bakhtiari villages (with emphasis on the more challenging areas, Shalamzar and Beldaji) ", Goljam, 7(18), 31-48. (Text in Persian).
- Teacher, J., (1991). Mythological History of Iran, Tehran: Cheshme Publishing House. (Text in Persian).
- Ursel, Ernest (1974). Le Caucase et la perse, translated by Ali Asghar Saeedi, Tehran: Offset. (Text in Persian).
- Yahaghi, M., (1990). A Dictionary of Myths and Narrative Symbols in Persian Literature, Tehran: Contemporary Culture. (Text in Persian).
- Zilabi, N., (2016). "Blacksmithing in Islamic Sources: A Social History Approach", Journal of Islamic History and Civilization, 13(2), 39-60. (Text in Persian).
- Zomrashidi, H., (1986). Chinese knot in Islamic architecture and handicrafts, Shiraz University Publishing Center. (Text in Persian).
Ali Babaei, A., (2014). Market & guidls in nasseri era according to the evidences, Tehran: Science Science. (Text in Persian).
-Gholami Roknabadi, Z., (2019). "Pictorial symbolism of the snake on the doorknob in Islamic art", master's thesis, Isfahan: Faculty of Arts, Isfahan University of Arts. (Text in Persian).
Navadeh mah pykar, F., (2017). "The study of the role and performance of kube in the cities of Isfahan and Tabriz from Qajar to Pahlavi", Master's thesis, Farabi Autonomous Campus, University of Arts. (Text in Persian).
-Nylander. C. (1970). "Ionians in Pasargadae", Studies in Old Persian Architccture Boreasi,(139). (Text in Persian).
-Riazi , M.R., (2012). Sasanian weavings and motifs, Tehran: Ganjineh Honar. (Text in Persian).
-Shahri, J., (2002). Social history of Tehran in the 13th century, life, business, Tehran: Rasa. (Text in Persian).
-Shirin Bayan, M., (2008). "A study of the constituent elements of the interior design of the historical houses of Kashan", Master's thesis, Faculty of Arts, Shahid University. (Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |