تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,332 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,732 |
«از آنِ خودسازی» در پرترههای گلن براون | ||
پژوهش نامه گرافیک نقاشی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 10، شهریور 1402، صفحه 16-28 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/pgr.2023.42123.1196 | ||
نویسندگان | ||
زهرا پاکزاد* 1؛ مینا فروغی دهنوی2 | ||
1استادیارگروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران، نویسنده مسئول. | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تعاریف هنر پستمدرن به دلیل دو ویژگی عدمِ قطعیت و کثرتگرایی همیشه در سایهای از تشتت و چندپارگی بودهاست. از سوی دیگر این هنر از راهبردهای مختلفی در خلق آثار بهره میبرد تا بتواند این ویژگیها را به نمایش بگذارد. «از آنِ خودسازی» یکی از این روشها است که با بسیاری از خصلتهای هنر در دوران پستمدرنیسم در ارتباط قرار میگیرد. گلن براون، هنرمند معاصر، با استفاده از این روش به بخشی از اصول پستمدرن دست مییابد و در آثارش به نمایش میگذارد. این مقاله در پاسخ به چگونگی و چرایی بهرهگیری از اقتباس در بخشی از نقاشیهای براون به این نتیجه میرسد که او در انتخاب موضوعات، ساختار، محتوا و حتی نامگذاری آثارش، میان آثار خود و پیشمتنهایش گفتوگو ایجاد میکند. با ترکیب و تغییر در اثر، ساختار موردِ اقتباس را دگرگون میکند و در نتیجه بر مسئله نفی اصالت اثر هنری در دوره پستمدرن تأکید میورزد. دغدغه وی تأکید بر حفظ بداعت و تازگی در مفهوم اثر هنری است، نه صورت و ساختار. در آثارش بهوسیله اقتباس، برخی مفاهیم هنر پیشامدرنی و پیشاپستمدرنیسم از جمله خود رسانه نقاشی و مفهوم اکسپرسیون را مورد سؤال جدی قرار میدهد. براون با استفاده از ابزار از آن خودسازی صورتگرایی و ساختارگرایی هنر پیشامدرنی و پیشاپستمدرنیته را موردکنایه و استهزا قرار داده و به شکلی از نقد عملی دست مییابد، با ترکیب، تغییر و درهم آمیختن در اثر، ساختار موردِ اقتباس را دگرگونه میکند و در نتیجه بر مسئله نفی اصالت اثر هنری هم تأکید میورزد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: از آنِ خودسازی؛ پرترهنگاری؛ گلن براون؛ هنر پستمدرن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Appropriation" in Glenn Brown's Portraits | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Pakzad1؛ M. Foroughi Dehnavi,2 | ||
1Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Arts, Alzahra University, Tehran, Iran, Corresponding Author. | ||
2MA., Department of Painting, Faculty of Arts, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Postmodern art is characterized by several distinctive features, one of which is appropriation. This concept is closely intertwined with intersexuality, establishment of intertextual relationships, negation of authenticity, and decentering of meanings. Numerous artists, among them Glenn Brown, find inspiration in historical epochs like the Baroque and Renaissance periods, infusing these influences into their own artistic creations. This study embarks on an exploration of notion of appropriation in Glenn Brown's portraiture. To achieve this goal, we will commence by offering definitions of postmodernism and appropriation, followed by a thorough analysis of five portrait paintings by Brown through lens of this perspective. This research adopts a descriptive-analytical approach and leverages digital versions of internet articles, along with the original digital copies of the artworks for image compilation. From Glenn Brown's extensive body of work, we have handpicked five appropriated portrait paintings for in-depth examination. The concept of appropriation emerges as pivotal postmodernist approach in realm of art. This concept entails artists borrowing, altering, and reshaping elements from pre-existing sources. During this creative process, artists draw upon elements from historical and contemporary texts, popular culture, advertisements, mass media, and even works of fellow artists, integrating and transforming these elements within their own creations. These transformations can encompass altering original meanings or engendering striking collisions of ideas. In addition to being evident in all forms of visual art, spirit and philosophy of postmodernity have introduced new materials and tools, alongside technology, into many works of visual art. Postmodernism in visual art not only manifests itself in artworks but also introduces new materials and tools, frequently reshaping landscape of modern painting. In postmodern painting, influence of past modernist movements is discernible, and conceptualism is acknowledged as significant characteristic. Postmodern painters reevaluate artistic values of the past and present textual content in their works to audience anew. This form of painting is a result of neo-expressionism, conceptualism, and pop art, but it offers a new artistic experience with an emphasis on viewer participation, structural disruption, and semantic complexity. The portrait genre has manifested in various ways throughout history of visual arts, at times within realm of two-dimensional art such as drawing and painting, and at other times by delving into three-dimensional space and sculptural expression. "Portraits serve diverse functions and are presented through various media. Painting is the most prevalent medium for representation of portraits. In the United States and Europe, the creation of portraits declined during the years between 1940 and 1950 due to greater focus on abstract and non-figurative art. However, with advent of postmodern art after the modern era, portraits lost some of their traditional functions and underwent transformations in style and media. The years between 1960 and 1970 marked a revival of portrait art, with artists like Lucian Freud and Francis Bacon creating significant paintings. Many contemporary artists, such as Andy Warhol, Alex Katz, and Chuck Close, shifted their attention to portrayal of faces. Glenn Brown is another contemporary artist who has displayed a unique perspective in the realm of painting and portraiture. Glenn Brown, a contemporary English artist, has been actively engaged in realms of painting, design, and sculpture, and has been subject of individual exhibitions at prestigious institutions. As a multi-disciplinary artist, Glenn Brown draws inspiration from a diverse array of artistic sources, encompassing painting, film, literature, and music, which he seamlessly incorporates into his paintings. His body of work can be broadly categorized into three primary groups: paintings rooted in appropriation of famous artworks and historical painting techniques, scientific-imaginary paintings, and sculptures. In context of this article, our focus will be directed towards providing an overview of Brown's works that fall within the ambit of the first group. In Rembrandt's portrait, which is created in the Baroque style, the color palette prominently showcases earthy tones of brown and ochre, leaning towards a sense of warmth. The subject's face is gently bathed in soft, warm light, crafting a subtle contrast. In contrast, the lower portions of the canvas, including the subject's attire and the background, are rendered in deeper shades, thereby emphasizing a sense of darkness. However, in Glenn Brown's artwork, the portrait exhibits characteristics that diverge from Rembrandt's work. Conclusion The emergence and evolution of postmodern art have been shaped by numerous factors, with its origins often traced back to the late tendencies of modern art. Among the postmodern artists who have harnessed the revolutionary and transformative aspects of new painting styles during this era, Glenn Brown stands out. Through the adept utilization of appropriation as a tool, he engages in satire and mockery of the formalism and structuralism prevalent in pre-postmodern and pre-post-postmodern art. By combining, altering, and amalgamating elements within his works, he fundamentally reconfigures the structure, which is subject to adaptation. In doing so, he highlights issue of negating artistic authenticity in a novel and thought-provoking manner. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Appropriation, Glenn Brown, Portrait Painting, Postmodern Art | ||
مراجع | ||
منابعپاکباز، روئین (1395). دایرهالمعارف هنر: نقاشی، پیکرهسازی و هنر گرافیک. تهران: فرهنگ معاصر.
حسنشاهی، فائزه؛ نصری، امیر (1392). «بررسی کارکردهای پرترهنگاری غرب». نقشمایه، 16 (5)، 15-21.
حسنوند، محمدکاظم (1397). «درآمدی بر پستمدرنیسم و تجلی آن در هنرهای تجسمی». مبانی نظری هنرهای تجسمی، 3 (1)، 20-5.
درخشانی، مژده (1398). «جستاری در باب اصالت و از آن خودسازی در آفرینش آثار هنرهای تجسمی». پیکره، 8 (18)، 92-101.
ژیلسن، آنبییر (1388). «تصویر وارونه نظام نیمهنمادی و معنای مکانی؛ فراگفتمان». ترجمه امیر بیگلری. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، 3 (12)، 11-95.
شادقزوینی، پریسا (1392). مروری بر تاریخ نقاشی معاصر عرب (از آرنوو تا پستمدرنیسم). تهران: سمت.
شیوا، آیسان؛ حسامی، منصور؛ شاکری، زهرا (1399). «از آن خودسازی هنری و تعیین جایگاه حقوقی پدیدآورنده». کیمیای هنر، 9 (36)، 49-61.
صداقتکیش، آرش (1388). «گلن براون». تندیس، 161، 4-5.
عمیدی، افسانه (1386). «پستمدرن در هنر». رشد آموزش هنر، 12 (5)، 30-33.
فرحبخشپور، حسین؛ شایگانفر، نادر (1397). «بررسی ناپدیدی هنر در عصر فراواقعیت از منظر بودریار با تأکید بر آثار ریچارد پریینس بهمثابه مصادیق آن اندیشه». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 21 (3)، 5-12.
قرهباغی، علیاصغر (1380). تبارشناسی پستمدرنیسم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
کلهر، مژگان (1395). سیر تحول تاریخ نقاشی چهرهنگاری در نیمه دوم قرن بیستم. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سوره، تهران.
لوسیاسمیت، ادوارد (1393). مفاهیم و رویکردهادر آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم: جهانی شدن و هنر جدید، ترجمه علیرضا سمیعآذر، تهران: نظر.
میرزاییعطاآبادی، مائده (1393). پرترهنگاری در تاریخ هنر. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، تهران.
نظری، پروین (1396). مؤلفههای هنر پستمدرن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز. آذربایجان شرقی.
وارد، گلن (1383). پستمدرن، ترجمه قادر فخررنجبری و ابوذر کرمی، تهران: ماهی.
References
Amidi, A. (2007). “Postmodernism in Art”. Growth in Art Education, 12 (5), 30-33, (Text in Persian).
Brown, G. (2009). Gleen Brown: Three Exhibitions, London: Gagosian Gallery, in association with Rizzol International Publications, Inc.
Derakhshani, M. (2020). “Investigation of Originality and “Appropriation” in the Creation of Visual Arts”. Paykareh, 8(18), 89-101. doi: 10.22055/pyk.2020.15615, (Text in Persian).
Farahbakhsh Pour, H., Shaygan Far, N. (2020). “Disappearance of Art in Hyper real Era in Baudrillard’s Perspective with the emphasis on Richard Prince’s Works as the examples of those ideas”. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 25 (3), 5-12. doi: 10.22059/jfava.2018.264019.666003, (Text in Persian).
Geslin, A. B. (2009). “Converse Image; Semi-Symbolic System and Place-Bound Meaning: Meta-Discourse.” Translated by Amir Biglari, PazhouheshNameh-e Farhangestan-e Honar, 3 (12), 95-11, (Text in Persian).
Gharebaghi, A. (2001). Genealogy of Postmodernism. Tehran: Cultural Research Office, (Text in Persian).
Hasanvand, M. K. (2018). “An Introduction to Postmodernism & its Manifestation in Visual Arts”. Journal of Theoretical principles of Visual Arts, 3 (1), 5-20, (Text in Persian).
Hassanshahi, F., Nasri, A. (2013). “Examining the Functions of Western Portrait Painting”. Naqshe-Maye, 16 (5), 15-21, (Text in Persian).
Kalhor, M. (2016). Evolution of Portrait Painting in the Second Half of the Twentieth Century. Master's Thesis. Soreh University. Tehran, (Text in Persian).
Katalin, S. (2010). Glenn Brown- the Painting of Mash-up Culture. Budapest: Ludwig Museum- Museum of Contemporary Art.
Lucie, E. (2014). Movements in Art since 1945: Issues and Concepts. Translated by Alireza Samii-Azar. Tehran: Nazar, (Text in Persian).
Mirzaei-Ataabadi, M. (2014). Portrait Painting in Art History. Master's Thesis. Alzahra University. Tehran,(Text in Persian).
Nazari, P. (2017). Elements of Postmodern Art. Master's Thesis. University of Tabriz. East Azerbaijan, (Text in Persian).
Pakbaz, R. (2016). Encyclopedia of Art: Painting, Sculpture, Graphic Arts, Tehran: Contemporary Culture, (Text in Persian).
Reichelt, V. (2005). Painting's Wrongful Death: The Revivalist Practices of Glenn Brown and Gerhard Richter. PhD thesis, Visual Art, Queensland College of Art, Griffith University South Brisbane.
Reichelt, V. (2005). Painting's Wrongful Death: The Revivalist Practices of Glenn Brown and Gerhard Richter. Queensland College of Art, Griffith University South Brisbane, Australia, Thesis (Professional Doctorate).
Sedaqat Kish, A. (2009). “Glenn Brown”. Tandis, 161, 4-5, (Text in Persian).
Shad Ghazvini, P. (2013). An Overview of Contemporary Arab Painting History (From Arnaud to Postmodernism). Tehran: SAMT, (Text in Persian).
Shiva, A., Hassami, M., Shakeri, Z. (2020). “Appropriation Art and Recognition of the Legal Status of the Autho”. Kimia-ye-Honar, 9(36), 49-61, (Text in Persian).
Ward, G. (2004). Postmodernism. Translated by Ghader Fakhrranjbari and Abouzar Karami. Tehran: Mahi, (Text in Persian).
URLs
URL1: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Honore_Fragonard_A_Boy_as_Pierrot.jpg (6 August 2023)
URL2: https://en.wikipedia.org/wiki/Cornelis_van_der_Geest (6 August 2023)
URL3:https://en.wikipedia.org/wiki/Skull_of_a_Skeleton_with_Burning_Cigarette (6 August 2023)
URL4: https://glennbrown.co.uk/artworks (6 August 2023)
URL5: https://www.wikiart.org/en/rembrandt/bust-of-a-laughingyoung-man (6 August 2023).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |