تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,887 |
A Critical Discourse Analysis of Vision Textbooks: Representation of Social Relations and Ideology | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 16، آذر 2023، صفحه 1-31 اصل مقاله (379.77 K) | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2022.38772.1608 | ||
نویسندگان | ||
Sepideh Abdolhay1؛ Narjes Ashari Tabar* 2؛ AmirHossein Sarkeshikian3 | ||
1MA Graduate, Department of English, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. abdolhay@qom-iau.ac.ir | ||
2Assistant Professor, Department of English, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of English, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. | ||
چکیده | ||
Considering the importance of the textbooks within the field of ELT, EFL textbooks should be subjected to for their suitability. Therefore, this article compared three dimensions of meaning (i.e., contents, subject positions, and social relations) in the conversations of the three volumes of the Vision textbook series developed by Iranian educational system. To this end, the theory and procedures of critical discourse analysis, as expounded by Fairclough (1989), were applied to the corpus of the study. The analysis into the dimension of contents revealed that the focus of material developers was more on the topics of everyday and school issues. The analysis into subject positions demonstrated that the material developers had focused more on the student character, with a tinge of gender inequality. The analysis into social relations disclosed their focus on the family and school life relationships for older students, tending to depict male supremacy. Besides, it was revealed that the ideology of Iran centrism had been underscored in the three textbooks thereby focusing on the issue of localization. Finally, two semi-structured interviews were conducted with two material developers of Vision series, which corroborated the CDA results. The findings of this study may have implications for language teachers and material developers. | ||
کلیدواژهها | ||
critical discourse analysis؛ ideology؛ localization؛ social relations؛ subject positions؛ textbook evaluation | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل گفتمان انتقادی سری کتابهای ویژن: نمود روابط اجتماعی و ایدیولوژی | ||
نویسندگان [English] | ||
سپیده عبدالحی1؛ نرجس اشعری تبار2؛ امیرحسین سرکشیکیان3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
3استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
با توجه به اهمیت کتب در زمینه یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی، تجزیه و تحلیل آنها بسیار حیاتی به نظر می رسد. از این جهت این مقاله به بررسی سه بعد معنا (محتوا، هویت اجتماعی افراد و روابط اجتماعی) و همچنین آشکارسازی ایدئولوژی های پنهان در مکالمه های کتب زبان انگلیسی ویژن 1، 2، و 3 در سیستم آموزشی ایران می پردازد. برای این منظور، نظریه و رویه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (1989)، در تحلیل گفتگوها استفاده شد و سه بعد معنا طبقهبندی و به صورت آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل بعد محتوا نشان داد که تمرکز تهیه کنندگان مطالب بیشتر بر موضوعات روزمره و مدرسه بوده است. تجزیه و تحلیل موقعیت های موضوعی نشان داد که مطالب بیشتر بر شخصیت دانش آموز با رنگ و لعاب نابرابری جنسیتی تمرکز کرده اند. تجزیه و تحلیل روابط اجتماعی نشان داد که بر روابط خانوادگی و زندگی مدرسه برای دانشآموزان مسنتر با میل به مردسالاری تمرکز دارد. علاوه بر این، مشخص شد که ایدئولوژی ایران گرایی در سه کتاب درسی مورد تأکید قرار گرفته و بر موضوع بومی سازی تأکید شده است. در نهایت، مصاحبه نیمه ساختاریافته با دو نویسنده سری ویژن انجام شد که موید نتایج فوق بود. نتایج این مطالعه احتمالا برای معلمان زبان خارجه و نویسندگان کتب درسی مصادیق کاربردی دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تحلیل گفتمان انتقادی, ایدئولوژی, بومی سازی, روابط اجتماعی, هویت اجتماعی, ارزیابی کتاب | ||
مراجع | ||
Alavimogaddam, S. B., Kheirabadi, R., Rahimi, M., & Davari, R. (2016). Vision 1. Ministry of Education. Alavimogaddam, S. B., Kheirabadi, R., Rahimi, M., & Davari, R. (2017). Vision 2. Ministry of Education. Alavimogaddam, S. B., Kheirabadi, R., Rahimi, M., & Davari, R. (2018). Vision 3. Ministry of Education. Amini, M., & Birjandi, P. (2003). Gender bias in the Iranian high school EFL textbooks. English Language Teaching, 5(2), 134–147. https://doi.org/10.5539/elt.v5n2p134 Ansary, H., & Babaii, E. (2003). Subliminal sexism in current ESL/EFL textbooks. Asian EFL Journal, 5(1), 1-15. https://www.asian-efl-journal.com/main-editions-new/subliminal-sexism-in-current-eslefl-textbooks/index.htm Baleghizadeh, S., & Motahed, M. J. (2010). An analysis of the ideological content of internationally developed British and American ELT textbooks. The Journal of Teaching Language Skills, 29(2), 1–27. Retrieved from https://tesl.shirazu.ac.ir/article_406_faace25f83d9bfe93ce1f1eb3cb0eeb1.pdf Bataineh, A. (2020). Analysis of gender bias in two Arabic language textbooks. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 3(12), 181–186. https://doi.org/10.32996/ijllt.2020.3.12.22 Beiki, M., & Gharaguzlu, N. (2017). The analysis of Iranian English school textbook: A CDA study based on Norman Fairclough’s 2001 model. International Journal of Humanities and Cultural Studies, 4(1), 55–67. https://www.academia.edu/80426519/The_Analysis_of_Iranian_English_School_Text_Book_A_CDA_Study_Based_on_Norman_Faircloughs_2001_Model Bloor, M., & Bloor, T. (2007). The practice of critical discourse analysis: An Introduction. Routledge. Chalak, A., & Ghasemi, B. (2017). A critical discourse analysis of four advanced ELT textbooks based on Fairclough's Framework. Journal of Research in Applied Linguistics, 8, 60–66.https://doi.org/10.22055/rals.2017.12869 Clarke, J. & Clarke, M. (1990). Stereotyping in TESOL materials. In B. Harrison (Ed.), Culture and the language classroom (pp. 36–42). Macmillan and Modern English Publications. Cots, J. M. (2006). Teaching “with an attitude”: Critical discourse analysis in EFL teaching. ELT Journal, 60(4), 336–345. https://doi.org/10.1093/elt/ccl024 Delshad, J. (2015). A critical discourse analysis of Iranian English textbooks of the 7th grade junior high school [Unpublished master’s thesis]. Hakim Sabzevari University. Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford University Press. Fairclough, N. (1989). Language and power. Routledge. Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. Longman. Fairclough, N. (2001). Language and Power (2nd ed.). Pearson Education. Fairclough, N. (2015). Language and power (3rd ed.). Longman Hamledari, M. (2017). A comparative analysis of Iranian old and newly-developed junior high-school English textbooks within the Faircloughian framework [Unpublished master’s thesis]. Shahrekord University. Islam, K. M. M., & Asadullah, M. N. (2018). Gender stereotypes and education: A comparative content analysis of Malaysian, Indonesian, Pakistani and Bangladeshi school textbooks. PLoS ONE, 13(1), e0190807. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190807 Koupaee Dar, Z., Rahimi, A., & Shams, M. R. (2010). Teaching reading with a critical attitude: Using critical discourse analysis (CDA) to raise EFL university students’ critical language awareness (CLA). International Journal of Criminology and Sociological Theory, 3(2), 457–476. https://ijcst.journals.yorku.ca/index.php/ijcst/article/view/30585/28534 McGrath, I. (2002). Materials evaluation and design for language teaching. Edinburgh University Press. Monchinski, T. (2008). Critical pedagogy and the everyday classroom. Springer. Mukundan, J., & Nimehchisalem, V. (2008). Gender representation in Malaysian secondary school English language textbooks. Indonesian Journal of English Language Teaching, 4(2), 155–173. https://www.neliti.com/publications/243969/gender-representation-in-malaysian-secondary-school-english-language-textbooks Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge University Press. Siegel, A. (2014). What should we talk about? The authenticity of textbook topics. ELT Journal, 68(4), 363–375. doi:10.1093/elt/ccu012 Taki, S. (2008). International and local curricula: The question of ideology. Language Teaching Research, 12(1), 127–142. https://doi.org/10.1177/1362168807084503 Tomlinson, B. (2003). Developing materials for language teaching. Bloomsbury. Van Dijk, T. A. (2000). Ideology and discourse: A multidisciplinary introduction. Sage. Whitehead, D. (2015). Foreword. In C. Kennedy (Ed.), English language teaching in the Islamic Republic of Iran: Innovations, trends and challenges (p. 3). British Council. Wodak, R., & Meyer, M. (2001). Methods of critical discourse analysis. Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |