- افشانی، علیرضا، عباس عسگری ندوشن و سمیه فاضل نجفآبادی (1388). «بازتولید نقشهای جنسیتی در کتابهای فارسی مقطع ابتدایی». پژوهش زنان. دورة 7. شمارة 1. صص 87-107. Retrieved from <https://jwdp.ut.ac.ir/article_28288.html>
- تاج مزینانی، علی اکبر و مهدیه حامد (1393). «بررسی تحول فرهنگ جنسیتی در کتب درسی (مطالعهای تطبیقی پیرامون کتابهای فارسی اول ابتدایی سالهای 1357، 1362 و 1382)». فصلنامه علوم اجتماعی. دورة 21. شمارة 64، صص 73-104. https://doi.org/10.22054/qjss.2014.343
- حاتمی، پدرام و بهزاد رهبر (1395). «بررسی چگونگی نمود سوگیری جنسیتی در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی تألیف مؤلفین ایرانی و غیرایرانی». ارائه شده در دومین کنفرانس ملی چارسوی علوم انسانی. 22 اسفند. شیراز، مرکز توسعة آموزشهای نوین ایران. Retrieved from < file:///C:/Users/Narges/Downloads/7131395h0202.pdf>
- حاتمی، محمدرضا و سارویه مذهبی (1390). «رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود». تحقیقات فرهنگی ایران. دورة 4. شمارة 2. صص 185-209. https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.14.008
- حاضری، علیمحمد و علیرضا احمدپور خرمی (1391). «بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388». زن در توسعه و سیاست. دورة 10. شمارة 3. صص 75-96. https://doi.org/10.22059/jwdp.2012.29483
- حسینی فاطمی، آذر و زهرا حیدریان (1389). «نمود جنسیت در کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی تحلیل واژگان ومحتوا با رویکردی معیار-مدار» مطالعات زبان و ترجمه. دورة 42. شمارة 2. صص 77-92. Retrieved from < https://ensani.ir/file/download/article/20140518144732-9932-4.pdf>
- ذوالفقاری، حسن، مهبد غفاری و بهروز محمودی بختیاری (1382). فارسی بیاموزیم؛ آموزش زبان فارسی دورهی مقدماتی(جلد اول)، میانه(جلد دوم و سوم) و پیشرفته(جلد چهارم و پنجم). تهران: مدرسه. Retrieved from <https://madresehpub.ir/my-account/>
- رضائی، طاهره و فرزان سجودی (1394). «بازنمایی جنسیت در متون دیداری کتابهای آموزش زبان انگلیسی به غیرانگلیسی زبانان از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر؛ مطالعة موردی: Four Corners (2), American English File (2) & Interchange (2)». جستارهای زبانی. دورة 6. شمارة 3. صص 115-140. Retrieved from <http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3618-fa.html>
- روحانی، علی و سمیه اکبرپور (1393). «نمود جنسیت در کتاب American English File». مطالعات زبان و ترجمه. دورة 47. شمارة 2. صص 107-131. https://doi.org/10.22067/lts.v47i2.30619
- سیفاللهی، سیفاله و مریم ابراهیمی (1387). «نقش و منزلت زن در کتابهای درس فارسی مدارس آموزش و پرورش ایران». پژوهشنامه علوم اجتماعی. دورة 2. شمارة 1. صص 49-75. Retrieved from < https://ensani.ir/file/download/article/20120329160012-5078-11.pdf>
- شهسواری، آنوشا و بلیک آتوود (1394). فارسی ایران امروز. تهران: مرکز مطالعات خاورمیانه تگزاس در آستین.
- عابدینی بلترک، میمنت، محمدجواد لیاقتدار و سیروس منصوری (1393). «بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم دوره ابتدایی ایران». زن و جامعه. سال 5. شمارة 20. صص 19-34. Retrieved from < https://jzvj.marvdasht.iau.ir/article_684.html>
- عبادی، سامان و بهمن ابراهیمی مرجل (1394). «بازنمایی جنسیت در کتب آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: مطالعة موردی جلد دوم و سوم مجموعة «فارسی بیاموزیم»». پژوهشنامة آموزش زبان فاسی به غیرفارسیزبانان. دورة 4. شمارة 2. صص 27-46. Retrieved from <https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_748.html>
- عباسی، زهرا و هادی یعقوبینژاد (1397). «تأثیر پیشینة زبانی و جنسیت بر میزان انگیزش در فارسیآموزان غیرایرانی در طول یادگیری زبان فارسی». پژوهشنامة آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. دورة 7. شمارة 2. صص 103-126. https://doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1541
- علینوروزی، رضا، وحید قاسمی و رعنا محمدتقینژاد (1394). «تحلیل محتوای مقایسهای تصاویر کتابهای درسی ایران و سوریه با تأکید بر نابرابری نقشهای جنسیتی». جامعهشناسی کاربردی. دورة 26. شمارة 1. صص 17-38. Retrieved from <https://jas.ui.ac.ir/article_18385.htm>
- فروتن، یعقوب (1389). «جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران». زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). دورة 8. شمارة 3. صص 195-216. Retrieved from < https://ensani.ir/file/download/article/20120426154411-5037-20.pdf>
- فروتن، یعقوب (1390). «زنان و زبان: بازنمایی هویت جنسیتی در کتابهای زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی مدارس ایران». مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان. دورة 9. شمارة 2. صص 161-181. https://doi.org/10.22051/jwsps.2011.1402
- فروغان گرانسایه، فاطمه، امیرمسعود مولودی و علیرضا خرمایی (1398). «بررسی بازنمایی جنسیتگرایی در ساختواژة زبان فارسی: رویکردی پیکرهبنیاد». زبانشناسی اجتماعی. دورة 2. شمارة 2. صص 11-20. https://doi.org/10.30473/il.2019.43498.1219
- قبول، احسان (1389). آموزش نوین زبان فارسی. ج1. مشهد: انتشارات احسان قبول.
- مطهری، شهلا و محبوبه سعادت (1394). «بررسی زبان جنسیتی در مطبوعات اجتماعی ایران: مطالعة موردی چهار مجلة خانوادگی پرتیراژ». زبان پژوهی. دورة 16. شمارة 7. صص 133-157. https://doi.org/10.22051/jlr.2015.2093
- موسوی، سیدرضا و زهرا علیمراد (1395). «بررسی نحوه بازنمایی شخصیتهای مرد و زن در دو کتاب آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان: «فارسی بیاموزیم» و «آموزش نوین زبان فارسی»». مجموعه مقالات اولین همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. به کوشش مهینناز میردهقان. تهران: نویسه. صص 1-9.
- نرسیسیانس، امیلیا (1384). مردمشناسی جنسیت. تهران: نشر افکار. Retrieved from < https://www.gisoom.com/book/1304590/>
- وکیلیفرد، امیررضا و شراره خالقیزاده (1391). «رابطة جنسیت و بکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم». پژوهشنامة آموزش زبان فاسی به غیرفارسی زبان. دورة 1. شمارة 1. صص 25-59. Retrieved from <https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_139.html>
- Abbasi, Z. & Yaghoubinezhad, H. (2018). The effect of language background and gender on non-Iranian Persian language learners’ motivation level during acquisition. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 7(TOME 16), 103-126. https://doi.org/10.30479/jtpsol.2018.1541 [In Persian]
- Abedini Baltork, M., Liyaqatdar, M. & Mansuri, S. (2015). Representations of gender quarterly, roles in the textbooks of sixth year of primary school in iran. Journal of Women and Society, 5(20), 19-34. https://jzvj.marvdasht.iau.ir/article_684.html [In Persian]
- Afshani, A., Asgari Nadushan, A. & Fazel Najafabadi, S. (2009). Reproduction of gender roles i'n the elementary school books of Farsi. Women Research, 7(1), 87-107. https://jwdp.ut.ac.ir/article_28288.html [In Persian]
- Norowzi, R. A., Ghasemi, V. & Mohammad Taghi Nejad, R. (2015). Comparative Content analysis of picture books by iran and syria, with emphasis on the role of gender inequality. Journal of Applied Sociology, 26(1), 17-38. https://jas.ui.ac.ir/article_18385.htm [In Persian]
- Ebadi, S. & Ebrahimi Marjal, B. (2015). Gender representations in the textbooks of teaching persian to non- persian speakers: A case study of “let’s learn Persian” (Vol. 2 & 3). Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 4(2), 27-46. https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_748.html [In Persian]
- Foroughan Geransaye, F., Moloodi, A. & Khormaee, A. (2019). The study of sexism representation in persian word formation: A corpus-based approach. Journal of Sociolinguistics, 2(4), 11-20. https://doi.org/10.30473/il.2019.43498.1219 [In Persian]
- Foroutan, Y. (2010). Gender socialization in Iiranian textbooks (case study: primary schools). Woman in Development and Politics, 8(3), 195-216. https://ensani.ir/file/download/article/20120426154411-5037-20.pdf [In Persian]
- Foroutan, Y. (2011). Women and language representation of gender identity in Farsi, Arabic, and English textbooks of the Iranian schools. Women's Studies Sociological and Psychological, 9(2), 161-181. https://doi.org/10.22051/jwsps.2011.1402 [In Persian]
- Gabhoul, E. (2016). Modern teaching of Persian language. Ehsan Gaboul Publication. [In Persian]
- Hatami, M. & Mazhabi, S. (2012). Dia and women view to their gender identity. Journal of Iranian Cultural Research, 4(2), 185-209. https://doi.org/10.7508/ijcr.2011.14.008 [In Persian]
- Hatami, P. & Rahbar, B. (2017). Evaluation of the Representations of Gender Bias in Images of English Language Teaching Books by Iranian and Non-Iranian Authors. The Second National Conference of 4 Corners of Humanities, 1 July, Shiraz, Iran's Modern Education Development Center [In Persian]. Retrieved from < file:///C:/Users/Narges/Downloads/7131395h0202.pdf>
- Hazeri, A. & Ahmad Pour Khorami, A. (2012). Gender representation in the course books of middle school and high school (case study of Farsi course book of 2009-10). Women in Development & Politics, 10(3), 75-96. https://doi.org/10.22059/jwdp.2012.29483 [In Persian]
- Hoseini Fatemi, A. & Heidariyan, Z.(2010). Gender delineation in high school and pre-university ELT textbooks: A criterion-oriented approach to text analysis. Language and Translation Studies (JLTS), 42(2), 77-92. https://ensani.ir/file/download/article/20140518144732-9932-4.pdf [In Persian].
- Mead, G. H. (1934). Mind, Self, and Society. Chicago IL: University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/M/bo20099389.html
- Motahari, S., Saadat, M. (2015). Sexist language in the social magazines of Iran: A case study of four high-circulating magazines. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 7(16), 133-157. https://doi.org/10.22051/jlr.2015.2093. [In Persian]
- Musavi, S.R. & Alimorad, Z. (2015). Investigating the representation of male and female characters in two books on teaching Persian to non-Persian speakers: "Let's Learn Persian" and "Modern Teaching of Persian language". In Mir Dehghan, M. (ed.), Proceedings of the First National Conference on the Analysis of Persian Language Teaching Resources for Non-Persian Speakers (pp. 1-9). Neviseh. [In Persian]
- Nercissians, E. (2005). Gender anthropology. Afkar. https://www.gisoom.com/book/1304590/ [In Persian]
- Rezaei T. & Sojoodi F. (2015). The representation of sexuality in visual texts of English language teaching books to non-English language speakers based on visual-social semiotics: The case study of American English File (2), Four Corners (2), and Interchange (2). Language Related Research, 6(3) :115-140. http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3618-fa.html [In Persian]
- Roohani, A. & Akbarpour, S. (2014). Gender representation in American English File textbook. Language and Translation Studies (JLTS), 47(2), 107-131 https://doi.org/10.22067/lts.v47i2.3061 [In Persian]
- Seifollahi, S. & Ebrahimi, M. (2008). The role and status of women in textbooks of 'Farsi' in the Iranian schools. Journal of Social Sciences, 2(1), 49-75. https://ensani.ir/file/download/article/20120329160012-5078-11.pdf [In Persian]
- Shahsavari, A. & Atwood, B.(2015). Persian of Iran today: An inroductory course. Volume 1. Center for middle eastern studies the university of Texas at Austin. [In Persian].
- Tahriri, A. B., & Moradpour, P. (2014). Gender representation in ‘Top-Notch’ series: A critical discourse analysis perspective. International Journal of Research Studies in
sychology, 3(2), 39-51. https://doi.org/10.5861/ijrsp.2014.633
- Tajmazinani, A. & Hamed, M. (2014). A study of the evolution of gender culture in textbooks (comparative studies on the first elementary Persian books in 1978, 1983 and 2003). Social Sciences, 21(64), 73-104. https://doi.org/10.22054/qjss.2014.343 [In Persian]
- Vakilifard, A. & Khaleghizade, S. (2012). Relation between gender and using learning strategies for Persian language as a second language. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 1(TOME 1), 25-59. https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_139.html [In Persian].
- Zolfaghari, H., Ghafari M. and Mahmoudi Bakhtiar, B. (2007). Let's learn Persian. Teaching Persian language: Elementary (1st Volume), Intermediate (2nd and 3rd volume), Advanced (4th and 5th Volume). Madreseh. https://madresehpub.ir/my-account/ [In Persian]
|