تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,415 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,966 |
بازاندیشی در سیر تحول مفهوم «بربر» در یونان عصر عتیق (از نبرد ترویا تا جنگهای یونانی-پارسی) | ||
تاریخ اسلام و ایران | ||
مقاله 5، دوره 32، شماره 56 - شماره پیاپی 146، دی 1401، صفحه 119-142 اصل مقاله (543.27 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/hii.2023.42214.2721 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین مقدّس1؛ مرتضی دهقاننژاد* 2؛ اسماعیل سنگاری3 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ ایران قبل از اسلام، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2استاد گروه تاریخ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه تاریخ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در متون بازمانده از عصر کلاسیک یونان (حدود 507-323پ.م) به واژهای پُربسامد -بهویژه برای اشاره به پارسیان هخامنشی- برمیخوریم که امروز هم در ادبیات سیاسی جهان کاربرد دارد: «بربر» یا براساس تلفظ تاریخی آن، «بَربَرُس» (βάρβαρος). این واژه که نخستین بار در سرود دوم از «ایلیاد» هومر به صورت βαρβαρόφωνος (= بربر-زبان/ بربر-آوا) برای اشاره به کاریاییان به کار رفته است، تنها دلالت بر «ناهمسانیِ زبانی» داشت و «بیگانه» معنا میداد. طی سدۀ هفتم تا ششم پیش از میلاد، استعمال این واژه فزونی یافت و از آن نه تنها برای «دیگریسازی»[1] زبانی، بلکه برای اشاره به «تمایزاتِ فرهنگی» و «ارزشگذاری نظام اجتماعی اغیار» استفاده شد. در پژوهش پیش رو، نگارندگان بر آن بودهاند تا با تدقیق در ایلیاد هومر و پارهنوشتههای یونانی بازمانده از سدۀ ششم پیش از میلاد (عصر عتیق: حدود 800-507پ.م)، دلالتهای معنایی واژۀ بربر را -به مثابه مفهومی غیریّتساز- وا پژوهیده، نقاط عطف تحول آن را برجسته سازند. یافتههای پژوهش حاضر که با تکیه بر منابع کتابخانهای و با بهرهگیری از روش تبیین عقلانی فراهم آمده، نشان میدهد که واژۀ بربر از همان سپیدهدمان یادکردش در چکامۀ هومر، با دلالتهای (تلویحاً یا صراحتاً) منفی عجین بوده است. همچنین با اصلاحات سولون در آتن و رشد فزایندۀ «بهبردگیگیری» غیریونانیان در جهان یونانی سدۀ ششم پیش از میلاد، رفتهرفته مرز میان دو مفهوم «بربر» و «برده» برداشته شد و تحقیر «بردگان بربر» به شکلگیری ایدۀ «برتری یونانی بر غیریونانی» انجامید. [1]. Othering | ||
کلیدواژهها | ||
یونان باستان؛ دیگریسازی؛ بربر؛ برده؛ هومر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rethinking on the Evolution of the Concept of “Barbarian” in Archaic Greece: From the Trojan War to Greco-Persian Wars | ||
نویسندگان [English] | ||
Amirhossein Moghaddas1؛ Morteza DehghanNezhad2؛ Esmaeil Sangari3 | ||
1PhD Student of History of Ancient Iran, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
3Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the surviving texts from the classical period of Greece, we come across a common word-especially in reference to the Achaemenid Persians-that is still used in the political literature of the contemporary world: Barbarian, derived from the Greek word βάρβαρος. This word, first used in the second book of Homer's Iliad as βαρβαρόφωνος (= speaking a foreign language), indicated only linguistic heterogeneity and meant stranger. Between the 7th and 6th centuries BC, the use of this word increased and it was used not only for linguistic "othering" but also to refer to cultural differences and appreciation of the social system of non-Greeks. In the upcoming study, the authors aimed to analyze the semantic implications of the word βάρβαρος and highlight the turning points of its development by scrutinizing Homer's Iliad and other preserved fragments from the 6th century BC (Archaic period). The results of the present study, based on library sources, show that the word βάρβαρος has been associated with negative connotations (implicit or explicit) since the beginning of its existence in Homer's poetry. Moreover, with Solon's reforms in Athens and the increasing enslavement of non-Greeks in the Greek world of the 6th century BC, the boundary between the two terms "barbarian" and "slave" was gradually erased, and the humiliation of barbarian slaves led to the emergence of the idea of "Greek superiority over non-Greeks." | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ancient Greece, Othering, Barbarian, Slave, Homer | ||
مراجع | ||
- آثِنایُس (1386)، ایرانیّات در کتاب بزم فرزانگان، برگردان و یادداشتها از جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
- ارسطو (1382)، اصول حکومت آتن، ترجمه و تحشیۀ محمدابراهیم باستانیپاریزی، با مقدمۀ غلامحسین صدیقی، تهران: علم.
- استاتارد، دیوید (1397)، تاریخ یونان باستان در پنجاه زندگینامه، ترجمۀ شهربانو صارمی، تهران: نشر ققنوس.
- استرابو (1396)، جغرافیای استرابو: سرزمینهای زیر فرمان هخامنشیان، ترجمۀ همایون صنعتیزاده، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار با همکاری نشر سخن، چاپ دوم.
- افلاطون (1399)، پنج رساله، ترجمۀ محمود صناعی، تهران: هرمس، چاپ نهم.
- ائوریپیدس (1399)، کاهنههای باکوس، ترجمۀ عاطفه طاهایی، تهران: نشر دات، چاپ سوم.
- ثوکودیدس (1397)، تاریخ جنگ پلوپونزی، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- دوبلویس، لوکاس و روبارتوس واندراسپک (1400)، دیباچهای بر جهان باستان، ترجمۀ مرتضی ثاقبفر، تهران: ققنوس، چاپ هفتم.
- دیوگنس لائرتیوس (1393)، فیلسوفان یونان، ترجمۀ بهراد رحمانی، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم.
- سنگاری، اسماعیل، امیرحسین مقدّس و عرفانه خسروی (1401)، تاریخنگاری و تاریخنگری در دنیای باستان: زندگی، زمانه و کارنامۀ هرودوت هالیکارناسوسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
- عبدالرحیمزاده، سید نعمتالله (1395)، «سولون، راهبر آتن به سوی دموکراسی»، غربشناسی بنیادی، سال هفتم، شمارۀ 1، صص45-66.
- عهد عتیق: کتابهای شریعت یا تورات (1393)، ترجمۀ پیروز سیّار، تهران: هرمس.
- کیتو، هامفری دیوی (1393)، یونانیان، ترجمۀ سیامک عاقلی، تهران: نشر ماهی.
- گراهام، دانیل دبلیو (1399)، پارهنوشتههای پیشاسقراطی، ترجمۀ بهناز دهکردی، تهران: نشر امیرکبیر.
- میرزایی، علیاصغر (1389)، «دربارۀ ماهیّت، مختصات و چارچوب امپراتوری هخامنشیان»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهراء، سال بیستم، شمارۀ 5، صص113-147.
- هرودوت (1389)، تاریخ هرودوت، ترجمۀ مرتضی ثاقبفر، ج1، تهران: اساطیر.
- Almagor, E. (2005), “Who Is a Barbarian? The Barbarians in the Ethnological and the Cultural Taxonomies of Strabo”, Strabo’s Cultural Geography, D. Dueck, H. Lindsay and S. Pothecary (eds), Cambridge and NewYork: Cambridge University Press, pp.42–55. - Aristophanes (2004), Thesmophoriazusae, Colin Austin and S. Douglas Olson (eds) with Introduction and Commentary, Oxford: Oxford University Press. - Aristotle (1984), The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, vol. 1 and 2, Edited by Jonathan Barnes, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. - Aygün, Ö. (2017), The Middle Included: Logos in Aristotle, Evanston and Illinois: Northwestern University Press. - Beekes, R. S. P. (2010), Etymological Dictionary of Greek, with the assistance of Lucien van Beek, Leiden and Boston: Brill. - Benveniste, É. (2016), Dictionary of Indo-European Concepts and Society, E. Palmer (Trans), Chicago: Hau Books. - Bernsdorff, H. (2021), Anacreon of Teos: Testimonia and Fragments, vol.1, Oxford and NewYork: Oxford University Press. - Burkert, W. (1976), “Das hunderttorige Theben und die Datierung der Ilias”, Wiener Studien, No.89, pp.5–21. - Burstein, S. M. (2010), “Changing Greek Views of Achaemenid Persia in the Classical Period”, Nāme-ye Īrān-e Bāstān: The International Journal of Ancient Iranian Studies 10 (1-2), pp.3–15. - Cartledge, P. A. (2002), The Greeks: A Portrait of Self and Others, Oxford: Oxford University Press. - Chantraine, P. L. (1968), Dictionnaire étymologique de la langue grecque, vol.1, Paris: Éditions Klincksieck. - Ehrenberg, V. (2011), From Solon to Socrates: Greek History and Civilization during the Sixth and Fifth Centuries B.C, London and NewYork: Routledge. - Euripides (1996), Bacchae, Richard Seaford (Trans), With an Introduction and Commentary, Warminster: Aris & Phillips Ltd. - Finley, M. I. (1980), Ancient Slavery and Modern Ideology, NewYork: Viking Press. - Graham, D. W. (2008), “Heraclitus: Flux, Order, and Knowledge”, The Oxford Handbook of Presocratic Philosophy, Patricia Curd and Daniel W. Graham (eds), Oxford and NewYork: Oxford University Press, pp.169–188. - Graham, D. W. (2010), The Texts of Early Greek Philosophy: The Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics, vol.1, Cambridge: Cambridge University Press. - Hall, E. (1989), Inventing the Barbarian, Greek Self-Definition through Tragedy, Oxford and NewYork: Oxford University Press. - Hall, J. M. (2002), Hellenicity: Between Ethnicity and Culture, Chicago: University of Chicago Press. - Harrison, T. (1998), “Herodotus’ Conception of Foreign Languages”, Histos, No.2, pp.1–45. - Herodotus (1920, 1921 and 1925), Herodotus, vol. 1, 2 and 4, A. D. Godley (Trans), London and Cambridge: Heinemann; Harvard University Press. - Homer (1919), Odyssey, vol.1, A. T. Murray (Trans), Revised by G. E. Dimock, Cambridge, MA: Harvard University Press. - Homer (1924), Iliad, vol.1, A. T. Murray (Trans), Revised by W. F. Wyatt, Cambridge, MA: Harvard University Press. - Kelly, A. D. (2011), “Barbarians”, The Homer Encyclopedia, vol.1, Margalit Finkelberg (ed), Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell. - Kim, H. J. (2013), “The Invention of the ‘Barbarian’ in Late Sixth-Century BC Ionia”, Ancient Ethnography: New Approaches, Eran Almagor and Joseph Skinner (eds), London and NewYork: Bloomsbury Academic, pp.25–48. - Kyrtatas, D. J. (2011), “Slavery and Economy in the Greek World”, The Ancient Mediterranean World, vol. 1 of The Cambridge World History of Slavery, K. R. Bradley and P. A. Cartledge (eds), Cambridge: Cambridge University Press, pp.176–193. - Lejeune, M. (1958), Mémoires de philologie mycénienne. Première série (1955-1957), Paris: Centre National de la Recherche Scientifique. - Levine Gera, D. (2003), Ancient Greek Ideas on Speech, Language, and Civilization, Oxford: Oxford University Press. - Lévy, E. (1984), “Naissance du concept de barbare”, Ktèma: civilisations de l'Orient, de la Grèce et de Rome antiques, No.9, pp.5–14. - Long, T. (1986), Barbarians in Greek Comedy, Carbondale: Southern Illinois University Press. - Marincola, J. (2007), “The Persian Wars in Fourth-Century Oratory and Historiography”, Cultural Responses to the Persian Wars: Antiquity to the Third Millennium, E. Bridges, E. Hall, and P.J. Rhodes (eds), Oxford: Oxford University Press), pp.105–127. - Mayrhofer, M. (1998), Etymologisches Wörterbuch des Altindoarischen, vol.2, Heidelberg: Carl Winter, Universitätsverlag. - Müller, M. (1867), “Barbara und βάρβαϱος”, Zeitschrift für vergleichende Sprachforschung auf dem Gebiete des Deutschen, Griechischen und Lateinischen, 16 (6), pp.453–454. - Osborne, R. G. (2009), Greece in the Making, 1200–479 B.C, London: Routledge. - Page, D. L. (ed) (1962), Poetae Melici Graeci, Oxford: Clarendon Press. - Parke, H. W. and D. E. W. Wormell (1956), The Delphic Oracle, The Oracular Responses, vol.2, Oxford: Basil Blackwell. - Patterson, O. (1982), Slavery and Social Death: A Comparative Study, Cambridge, MA: Harvard University Press. - Pokorny, J. (1959), Indogermanisches etymologisches Wörterbuch, vol.1, Bern: Francke. - Rosivach, V. (1999), “Enslaving Barbaroi and the Athenian Ideology of Slavery”, Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 48, pp.129–157. - Smith, N. D. (1991), “Aristotle’s Theory of Natural Slavery”, A Companion to Aristotle's Politics, D. Keyt and F. D. Miller, Jr. (eds.), Oxford: Blackwell Pub, pp.142–155. - Strabo (2014), The Geography of Strabo, Duane W. Roller (Trans), Cambridge and NewYork: Cambridge University Press. - Tordoff, R. (2013), “Introduction: Slaves and Slavery in Ancient Greek Comedy”, Slaves and Slavery in Ancient Greek Comic Drama, B. Akrigg and R. Tordoff (eds), Cambridge: Cambridge University Press, pp.1–62. - Tuplin, C. (1999), “Greek Racism? Observations on the Character and Limits of Greek Ethnic Prejudice”, Ancient Greeks: West and East, Gocha R. Tsetskhladze (ed), Leiden: Brill, pp.47–75. - Weiler, I. (1968), “Greek and Non-Greek World in the Archaic Period”, GRByS, No.9, pp.21–29. - Weidner, E. (1913), “βάρβαρος”, Glotta, No.4, pp.303–304. - Wrenhaven, K. L. (2011), “Greek Representations of the Slave Body: A Conflict of Ideas?”, Reading Ancient Slavery, Richard Alston, Edith Hall and Laura Proffitt (eds), London: Bristol Classical Press, pp.97–120. - Xenophon (1914), Cyropaedia, vol.2, W. Miller (Trans), Cambridge, MA: Harvard University Press.
Abdorahimzadeh, Seyed Nematollāh (2016), “Solon: The Leader of Athens to Democracy,” Occidental Studies 7(1), Pp. 45–66. [In Persian] ‘Ahd-e ‘Atiq: Ketābhā-ye Šari’at yā Towrāt (2014), Translated by Piroz Sayyar, Tehran: Hermes Publication. [In Persian] Aristotle (2003), De republica Atheniensium, Translated by Mohammad Ebrahim Bastani Parizi, Fifth Edition, Tehran: ‘Elm Publication. [In Persian] Athenaeus (2007), Īrānīyyāt dar Ketāb-e Bazm-e Farzānegān, Translated by Jalal Khaleghi-Motlagh, Tehran: the Center for Great Islamic Encyclopaedia. [In Persian] Blois, Lukas de, and R. J. van der Spek (2021), An Introduction to the Ancient World, Translated by Morteza Saqebfar, Seventh Edition, Tehran: Qoqnūs Publication. [In Persian] Diogenes Laertius (2014), De vitis philosophorum, Translated by Behrad Rahmani, Second Edition, Tehran: Markaz Publication. [In Persian] Euripides (2020), Les Bacchantes, Translated by Atefe Tahaei, Third Edition, Tehran: Dāt Publication. [In Persian] Graham, Daniel W. (2020), The Texts of Early Greek Philosophy the Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics, Translated by Behnaz Dehkordi, Tehran: Amīrkabīr Publication. [In Persian] Herodotus (2010), The Histories of Herodotus, 2 vols., Translated by Morteza Saqebfar, Tehran: Asāṭīr. [In Persian] Kitto, Humphrey Davy Findley (2014), The Greeks, Translated by Siamak Aqili, Tehran: Māhī Publication. [In Persian] Mirzaei, Aliasghar (2010), “About the Nature, Coordinates and Framework of the Achaemenid Empire,” Quarterly Journal of History of Islam and Iran of Alzahra University 20(5), Pp. 113–147. [In Persian] Plato (2020), Laches, Lysis, Ion, Protagoras and Symposium, Translated by Mahmud Sanaei, Tehran: Hermes Publication. [In Persian] Sangari, Esmaeil, Amirhosein Moqaddas and Erfaneh Khosravi (2022), Historiographie et Perspective Historique dans le Monde Ancien: la vie, l’époque et les actes d’Hérodote d’Halicarnasse, Second Edition, Tehran: Tehran University Press. [In Persian] Strabo (2017), Strabo’s Geography: Lands under Achaemenid Rule, Translated by Homayun Sanatizadeh, Tehran: Doctor Mahmud Afshar Publication with the cooperation of Soḵan Publication. [In Persian] Stuttard, David (2018), A History of Ancient Greece in Fifty Lives, Translated by Shahrbanu Saremi, Tehran: Qoqnus Publication. [In Persian] Thucydides (2018), Geschichte des Peloponnesischen Krieges, Translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: ‘Elmī - Farhangī Publication. [In Persian]
Almagor, E. (2005), “Who Is a Barbarian? The Barbarians in the Ethnological and the Cultural Taxonomies of Strabo,” In: Strabo’s Cultural Geography, D. Dueck, H. Lindsay and S. Pothecary (eds), Cambridge and New York: Cambridge University Press, Pp. 42–55. Aristophanes (2004), Thesmophoriazusae, Colin Austin and S. Douglas Olson (eds.) with Introduction and Commentary, Oxford: Oxford University Press. Aristotle (1984), The Complete Works of Aristotle: The Revised Oxford Translation, 2 vols., Edited by Jonathan Barnes, Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Aygün, Ö. (2017), The Middle Included: Logos in Aristotle, Evanston and Illinois: Northwestern University Press. Beekes, R. S. P. (2010), Etymological Dictionary of Greek, with the assistance of Lucien van Beek, Leiden and Boston: Brill. Benveniste, É. (2016), Dictionary of Indo-European Concepts and Society, E. Palmer (Trans.), Chicago: Hau Books. Bernsdorff, H. (2021), Anacreon of Teos: Testimonia and Fragments, 2 vols., Oxford and New York: Oxford University Press. Burkert, W. (1976), “Das hunderttorige Theben und die Datierung der Ilias,” In: WS 89, Pp. 5–21. Burstein, S. M. (2010), “Changing Greek Views of Achaemenid Persia in the Classical Period,” In: Nāme-ye Īrān-e Bāstān: The International Journal of Ancient Iranian Studies 10(1-2), Pp. 3–15. Cartledge, P. A. (2002), The Greeks: A Portrait of Self and Others, Oxford: Oxford University Press. Chantraine, P. L. (1968), Dictionnaire étymologique de la langue grecque, vol. I, Paris: Éditions Klincksieck. Ehrenberg, V. (2011), From Solon to Socrates: Greek History and Civilization during the Sixth and Fifth Centuries B.C., London and New York: Routledge. Euripides (1996), Bacchae, Richard Seaford (Trans.), With an Introduction and Commentary, Warminster: Aris & Phillips Ltd. Finley, M. I. (1980), Ancient Slavery and Modern Ideology, New York: Viking Press. Graham, D. W. (2008), “Heraclitus: Flux, Order, and Knowledge,” In: The Oxford Handbook of Presocratic Philosophy, Patricia Curd and Daniel W. Graham (eds.), Oxford and New York: Oxford University Press, Pp. 169–188. Graham, D. W. (2010), The Texts of Early Greek Philosophy: The Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics, 2 vols., Cambridge: Cambridge University Press. Hall, E. (1989), Inventing the Barbarian, Greek Self-Definition through Tragedy, Oxford and New York: Oxford University Press. Hall, J. M. (2002), Hellenicity: Between Ethnicity and Culture, Chicago: University of Chicago Press. Harrison, T. (1998), “Herodotus’ Conception of Foreign Languages,” In: Histos 2, Pp. 1–45. Herodotus (1920–1925), Herodotus, 4 vols., A. D. Godley (Trans), London and Cambridge: Heinemann; Harvard University Press. Homer (1919), Odyssey, 2 vols., A. T. Murray (Trans.), Revised by G. E. Dimock, Cambridge, MA: Harvard University Press. Homer (1924), Iliad, 2 vols., A. T. Murray (Trans.), Revised by W. F. Wyatt, Cambridge, MA: Harvard University Press. Kelly, A. D. (2011), “Barbarians,” In: The Homer Encyclopedia, 3 vols., Margalit Finkelberg (ed.), Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell. Kim, H. J. (2013), “The Invention of the ‘Barbarian’ in Late Sixth-Century BC Ionia,” In: Ancient Ethnography: New Approaches, Eran Almagor and Joseph Skinner (eds.), London and New York: Bloomsbury Academic, Pp. 25–48. Kyrtatas, D. J. (2011), “Slavery and Economy in the Greek World,” In: The Ancient Mediterranean World, vol. 1 of The Cambridge World History of Slavery, K. R. Bradley and P. A. Cartledge (eds.), Cambridge: Cambridge University Press, Pp. 176–193. Lejeune, M. (1958), Mémoires de philologie mycénienne. Première série (1955-1957), Paris: Centre National de la Recherche Scientifique. Levine Gera, D. (2003), Ancient Greek Ideas on Speech, Language, and Civilization, Oxford: Oxford University Press. Lévy, E. (1984), “Naissance du concept de barbare,” In: Ktèma: civilisations de l'Orient, de la Grèce et de Rome antiques, N°9, Pp. 5–14. Long, T. (1986), Barbarians in Greek Comedy, Carbondale: Southern Illinois University Press. Marincola, J. (2007), “The Persian Wars in Fourth-Century Oratory and Historiography,” In: Cultural Responses to the Persian Wars: Antiquity to the Third Millennium, E. Bridges, E. Hall, and P.J. Rhodes (eds.), Oxford: Oxford University Press), Pp. 105–127. Mayrhofer, M. (1986-2002), EWAia, 3 Bände, Heidelberg: Carl Winter, Universitätsverlag. Müller, M. (1867), “Barbara und βάρβαϱος,” In: Zeitschrift für vergleichende Sprachforschung auf dem Gebiete des Deutschen, Griechischen und Lateinischen 16(6), Pp. 453–454. Osborne, R. G. (2009), Greece in the Making, 1200–479 B.C., London: Routledge. Page, D. L. (ed.) (1962), PMG, Oxford: Clarendon Press. Parke, H. W. and Wormell, D. E. W. (1956), The Delphic Oracle, 2 vols., Oxford: Basil Blackwell. Patterson, O. (1982), Slavery and Social Death: A Comparative Study, Cambridge, MA: Harvard University Press. Pokorny, J. (1959), Indogermanisches etymologisches Wörterbuch, 3 Bände, Bern: Francke. Rosivach, V. (1999), “Enslaving Barbaroi and the Athenian Ideology of Slavery,” Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 48, Pp. 129–157. Smith, N. D. (1991), “Aristotle’s Theory of Natural Slavery,” In: A Companion to Aristotle's Politics, D. Keyt and F. D. Miller, Jr. (eds.), Oxford: Blackwell Pub, Pp. 142–155. Strabo (2014), The Geography of Strabo, Duane W. Roller (Trans.), Cambridge and New York: Cambridge University Press. Tordoff, R. (2013), “Introduction: Slaves and Slavery in Ancient Greek Comedy,” In: Slaves and Slavery in Ancient Greek Comic Drama, B. Akrigg and R. Tordoff (eds.), Cambridge: Cambridge University Press, Pp. 1–62. Tuplin, C. (1999), “Greek Racism? Observations on the Character and Limits of Greek Ethnic Prejudice,” In: Ancient Greeks: West and East, Gocha R. Tsetskhladze (ed.), Leiden: Brill, Pp. 47–75. Weiler, I. (1968), “Greek and Non-Greek World in the Archaic Period,” In: GRByS 9, Pp. 21–29. Weidner, E. (1913), “βάρβαρος,” In: Glotta 4, Pp. 303–304. Wrenhaven, K. L. (2011), “Greek Representations of the Slave Body: A Conflict of Ideas?” In: Reading Ancient Slavery, Richard Alston, Edith Hall and Laura Proffitt (eds.), London: Bristol Classical Press, Pp. 97–120. Xenophon (1914), Cyropaedia, vol. 2, W. Miller (Trans), Cambridge, MA: Harvard University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |