تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,789 |
تحلیل محتوای عنصر آشنایی زدایی در عکس های معطوف به زندگی روزمره | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، تیر 1403، صفحه 128-137 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2023.41299.1449 | ||
نویسندگان | ||
فرشته دیانت* 1؛ امیرعباس محمّدی راد2؛ نادر شایگان فر3 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا | ||
2گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دتنشگاه هنراصفهان،اصفهان، ایران. | ||
3گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
این تحقیق به کاوش عنصر آشناییزدا که به چگونگی تبدیل موضوع روزمره به اثرهنری منجر میگردد، می-پردازد. لذا پژوهش پیشرو میکوشد با استفاده از روش تحلیلمحتوایکیفی(تحلیل معنایی یانیس) به کشف چگونگی تبدیل موضوعات روزمره به ابژهی هنری نائلآید. در اینگونه آثار، امرروزمره سند تلقیشده و آثار هنری نه تنها با بیان ایده و به چالشکشیدن امرروزمره بلکه به کمک عنصر آشناییزدا و رسانهی عکاسی سعیدارند تا به معنا و مفهومی جدید دست پیدا کرده و ادراک هنری مخاطب را برانگیزند. در واقع این آثار با تأکید بر امرروزمره و اهمیت بخشی به آن، نقشی مهم و اساسی در ایجاد معنا و تبدیل آن به اثری هنری ایجاد میکنند. نتایج این بررسی به صورت مفصل در جدول 1 و 2 ارائه شدهاست. جدول شماره یک بااستفاده از روش تحلیلمحتوایمعنایی به بررسی پنج عامل مهمی که همزمان به معنای مورد نظر هنرمند، جامعه مورد هدف و ویژگی روش او در بهرهبردن از روش آشناییزدایی میپردازد، اشاره دارد. جدول شمارهی دو از نه عامل آشناییزدا در مجموعهها نام میبرد که هر کدام در برخی از این خصوصیات با هم وجه اشتراک دارند. شایان ذکر است این پژوهش، در استفاده از روش کیفی تحلیل محتوا در مطالعهی آثار هنری عکاسی و به ویژه امرروزمره دارای نوآوری است.آنچه از یافتههای این پژوهش حاصل میگردد این است که ابژهها، وقایع و رخدادهای معمول زندگیروزمره به گونهای از عوامل مهم و تأثیرگذار در ایجاد اثر هنری به شمار میروند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ آشناییزدایی؛ امرروزمره؛ عکاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
De-familiarization Content Analysis in Everyday Life Photography | ||
نویسندگان [English] | ||
Fereshteh Dianat1؛ Amirabbas Mohammdirad2؛ nader shaygan far3 | ||
1Department of Graphic Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Faculty of Visual Art,.University of Isfahan, Isfahan. Iran | ||
3professor/Faculty of Research Excellence in Art and Entreprenership.Isfahan University of Art | ||
چکیده [English] | ||
De-familiarization applies methods like forming ambiguity in the meaning of the artwork, inducing the audience to think, and removing common habits of this study, to investigate the de-familiarization element which resulted in changing everyday life subject to artwork. Therefore, this survey attempts to apply qualitative Content Analysis Method (Yanis Semantic Analysis) to discover how to change everyday life objects into artwork subjects. In such works, everyday life issue is considered a document, and artworks attempt to convey a new meaning and concept and interest the audience not only through the expression of ideas and challenging everyday life issue but also by applying de-familiarization element and photography. Such artworks play a fundamental role to emphasize and thus make everyday life issues important. The results of this study are presented in Tables 1 and 2 of the article. The first table applied the content analysis method to survey five important factors that point to the meaning intended by the artist, his target society, and the characteristics of his method in applying de-familiarization. The second table names nine elements of de-familiarization in series with some common characteristics. It should be noted that this study innovatively applied the qualitative content analysis method to study photography artworks, specifically everyday life issues. This study leads us to the fact that common objects and events in everyday life are considered effective and important factors in forming artworks. The objects of daily life are one of the most important themes or elements of the consistency part of the formation of an artwork. Since the subject of these works is completely derived from the real thing, with the most similarity to the subject or exaggeration of its concepts, by questioning the normal thing in everyday life or by using the medium of photography in transmission. The meaning and concept of the artwork play a fundamental and central role. Current writing sprang from the collection of photos that pivoted around everyday life subjects and how they have changed into artwork. This study answers the question of “how everyday life issues change into artwork through de-familiarization”. Highlighting elements and activities taken for granted as everyday visual habits are more concentrated on here. Actually, freedom from repetition and thinking in new expressing methods to create an artwork, making everyday life subjects important, as well as getting help from the power of thought in creating such artworks, help the artists. For further clarification, works of Iranian artists like Behnam Sadeghi, Farhad Fakhrian, Gohar Dashti, Neda Razavi poor, and Shahab Fotohi are studied here. De-familiarization applies methods like forming ambiguity in the meaning of the artwork, inducing the audience to think, removing common visual habits, challenging social issues taken for granted, or presenting everyday subjects in galleries or a municipal area to concentrate and emphasize everyday life issues and adore them. This survey attempts to apply the qualitative content analysis method (Yanis Semantic Analysis) to study the works in which artists created an artwork out of everyday life issues and invited the audience to think by highlighting it through de-familiarization in different ways. This representation helps the viewer to grasp something more than what is going around him and see aspects that he has never noticed before. This writing is intended to remind the fact that events and things around us in the world, are not neutral objects just to be used or accepted, but each one represents a symbol and a reminder of one of our specific behaviors. Any of these objects hold a specific and different function and reaction. We are not distant from objects and events around us, in a way that each one is somehow related to our lifestyle and us. Paying attention to everyday life phenomena, challenging them, or regretting their shortage pioneers the creation of artwork. Artworks are intended to attract our attention to the point that art has turned into an unrepeatable part of our social structure. This study is written by qualitative content analysis and source collection method, are field and library. Artworks are selected by purposive sampling. Content analysis as a scientific technic was common during the twentieth century and was first applied by journalist students and then by sociologists; and it is considered to be one of the most common and useful research methods. Truly any researcher somehow deals with it. In this method, there is no need for collecting information. Information is available and needs to be inferred or in other words, analyzed. In this method, the researcher’s thoughts have more impact on the result than theories and information. Content analysis is a technic to express objective and orderly expression and revealed content. Content analysis is a kind of classification of signs and description of the explicit content of the message. Whereas most research conducted by the content analysis method is aimed at inferences beyond description, the importance of description in content analysis should not be taken for granted. Anyway, the exact representation of symbolic qualities is mandatory. Content analysis can be defined as a technic for the classification of symbols. Content analysis is a method to diagnose and highlight points or main axes in the context of a photo, film, etc. actually, content analysis as a tool provides causal analysis that means not only describes an image on a surface but also deep in and specifies reasons and factors that provides a surface network of reality in every social field. This study is focused to introduce artworks of Iranian artists whose subject matter is confirmed to be everyday life as an ordinary, natural event that cannot be taken for granted. But, such common phenomena, even without any edition and just in form of art, especially photography, challenge a social event or phenomenon and turn it into conceptual artwork by expressing a valuable idea through photography. These works of art teach us that observing art does not mean consuming it passively. Rather, during it, we become a part of the world to which both art and the audience belong. Observing the world is not a passive act and changing things will not be without effect. Art is a continuous and profound encounter in which the work of art is the starting point in the process of continuous exploration of meaning. The constant concern for beauty, the impressive qualities of form, and the search for meaning have never been denied. Rather, the effort has been made to point out those preoccupations that are in line with the characteristics of contemporary life without paying attention to the usual and conventional methods and established media. What comes to life in us when we see these works is to think that the power of creativity occurs due to the creation and processing of original mental forms, and at the same time, although these works represent the external reality of the primary subject; But it was not its true self and was represented in a new form and meaning. We can receive their content and content from any form or form and assume as if we already know them. It is created with the help of photographic images and not by repeating past meanings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, De-familiarization, Everyday Life Issue, Photography, Iran | ||
مراجع | ||
آدامز، لوری (1392). روش شناسی هنر، ترجمه علی معصومی، تهران: نظر.
آرچر، مایکل (1398). هنر بعد از 1960، ترجمه کتایون یوسفی، تهران: حرفه هنرمند.
احمدى، بابک (1370). ساختار و تاویل متن، تهران: مرکز.
ازکیا، مصطفی (1396). روشهای تحقیق کیفی از نظریه تا عمل، جلد2، تهران: کیهان.
اسکروتون، راجر (1386). عکاسی و بازنمایی، ترجمه بابک محقق، تهران: فرهنگستان هنر.
برت، آر، ال (1398). تخیل، ترجمه مسعود جعفری، تهران: مرکز.
بیاتی، شکوفه (1392). آشناییزدایی در تبلیغات با تکیه بر عکسهای تبلیغاتی، کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری، تهران: دانشگاه تهران.
پاپلی یزدی، لیلا (1400). مادیتهای معاصر، تهران: حکمت کلمه.
پارمزانی، لوردانا (1396). شورشیان، ترجمه مریم چهرگان و سمانه میرعابدی، تهران: نظر.
خیری، محمد (1389). اقتباس برای فیلمنامه (پژوهشی در زمینه اقتباس از آثار ادبی برای نگارش فیلمنامه(، چ. سوم، تهران: سروش.
ژیژک، اسلاوی (1384). گزیده مقالات: نظریه، سیاست، دین، گزینش و ویرایش فرهادپور، اسلامی و مهرگان، تهران: گام نو.
سارکوفسکی، جان (1382). نگاهی به عکسها، ترجمه فرشید آذرنگ، تهران: سمت.
ساروخانی، باقر (1393). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول اصول و مبانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ساروخانی، باقر (1393). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلد دوم بینشها و فنون، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شمیسا، سیروس (1383). نگاهی تازه به بدیع، تهران: فردوس.
عسگریکیا، فرشاد (1399). تحلیل محتوای عکاسی جنگ تحمیلی ایران و عراق در فاصله سالهای 1359- 1361، پایاننامه دکتری رشته پژوهش هنر، تهران: دانشگاه هنر.
کریپندورف،کلوس (1383). تحلیل محتوا مبانی روششناسی، تهران: نی.
کهون، لارنس (1391). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
گراندبرگ، اندی (1392). بحران واقعیت، ترجمه مسعود ابراهیمی مقدم و مریم لدنی، تهران: فرهنگستان هنر.
لاجوردی، هاله (1388). زندگی روزمره در ایران مدرن (با تامل بر سینمای ایران)، تهران: ثالث.
لینتون، نوربرت (1383). هنر مدرن، ترجمه علی رامین، تهران: نی.
ماتراوز، دِرِک (1384). هنر، بیان، احساس. گروه مترجمان، تهران: فرهنگستان هنر.
مارزونا، دانیل (1390). هنر مفهومی، ترجمه فاطمه عبادی، تهران: نظر.
معتمدنژاد، کاظم (1376). روش تحقیق در محتوای مطبوعات، جلد1، تهران: دانشکده علوم اجتماعی.
مکاریک، ایرنا ریما (1383). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
هارلند، ریچارد (1386 ). دیباچهای تاریخی بر نظریهای ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمه بهزاد برکت، رشت: دانشگاه گیلان.
_ Berelson, B.R. (1954). A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago: University of Chicago Press. _ Janis, I. L (1965). Facilitating Effects of "Eating-While-Reading". J Pers Soc Psychol. _Bergman, M., & Paavola, S. (Eds.) (2003). The Commens Dictionary of Peirce’s Terms. Peirce's Terminology in His Own Words. http://www.helsinki.fi/science/commens/dictionary _Chandler, D. (2001). Semiotics (The Basic). USA & Canada: Routledge. _Dewey, J. (1958). Art as Experience. New York: Capricorn Books, G. P. Putnam’s Sons. _Haraway, D. (1991). Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. London: Free Association Books. _Jameson, F. (1983). Postmodernism and Consumer Society, “In the Anti-Aesthetic. Essay on Postmodern Culture. (Ed. H. Foster). WA: Bay Press. _Marzona, D. (2005). Conceptual Art. Germany: Taschen. _Mitchell, W. J. T. (2005). What Do Pictures Want? The Lives and Love of Images. Chicago: The University of Chicago Press. _Newton, K.M. (1997). Victor Shklovsky: ‘Art as Technique’. In: Newton, K.M. (eds) Twentieth-Century Literary Theory. London: Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-349-25934-2_1 _Peirce, C. S. (1974). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. (Vol. 5). Harvard University Press. _Pierce, C. (1931-58). Collected Writings. (Ed. Charles). UK: Harward University Press. _Pool, M. Scott; Folger, Josef. P. (1981), A Coding Scheme for Studying Group Interactions in International Negotiations: A Methodological Advance on the IPA Protocol. British Journal of Management. January. 112. 455-477. _Strazny, P. (2005). Encyclopedia of Linguistics. (Vol. 1). New York & Oxon.
URLs: date access:6/5/2022 URL1.www.akkasee.com, URL2. www.akkasee.com, date access:9/8/2022 URL3. Mohsen.Gallery, date access:5/5/2023 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |