تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,924 |
مطالعه تطبیقی نقوش مشاغل سنگ مزارات آرامستان تخت فولاد با ارامنه جلفای اصفهان | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 38، اردیبهشت 1402، صفحه 7-23 اصل مقاله (7.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2023.41486.1841 | ||
نویسندگان | ||
بهاره جهانمرد* 1؛ مهدی محمدزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه هنر اسلامی،دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران، نویسنده مسئول. | ||
چکیده | ||
فلسفه مرگ و زندگی، از اعتقادات مشترک تمامی ادیان و تمدنهای بشری است که به شکلی نمادین و مقدس در سنگ مزارات آرامستان تخت فولاد و جلفای اصفهان حضور یافته است؛ و موزهای از انواع نقوش و کتیبهها از دوره صفوی تا معاصر بهنمایش میگذارد. یکی از تزیینات متداول در این آرامگاهها، نقش مشاغل و جایگاه اجتماعی متوفی به هنگام حیات خود است که، بهصورت ادوات و ابزارهای مشاغل، تجلییافته و یا صورت شمایل انسانی به خود گرفته است. ارتباط و تعامل مسلمانان و ارامنه، قرابت ادیان توحیدی و تجربه زیستی مشترک آنان در اصفهان موجب اشتراکات هنری بسیاری طی چند صدسال در تخت فولاد و جلفا شد، و نقش مهمی در بازشناسی فرهنگ، هنر و جهانبینی مفهوم زندگی - مرگ و حیات پس از آن دارد. در پژوهش پیشرو، که اطلاعات آن بهصورت میدانی و اسناد و منابع کتابخانهای گردآوری شدهاند، تلاش میشود با روش توصیفیتحلیلی نقوش مشاغل سنگمزارهای مسلمانان با ارامنه (صد سنگمزار)، مورد مطالعه تطبیقی قرار گیرد. در این پژوهش، به این پرسش پاسخ داده میشود: چه رابطهای میان نقوش انسانی و ابزار مشاغل سنگمزارهای ارامنه با تخت فولاد، با درنظرگرفتن اصول مبانی هنر اسلامی و مسیحیت وجود دارد؟ نتایج نشان میدهند که، مشاغل در مزارات آرامستان جلفا، عمدتاً، نقوش زنان و مردان در حال انجام کار و پیشه خود بهصورت شمایلگرایی جلوهگر شده؛ اما در اکثر مزارات تخت فولاد با رویکرد شمایلگریزی، تنها ابزار و ادوات مشاغل بدون نقش انسانی تجلییافته است که، ریشه در تفاوتهای بنیادین مبانی هنر اسلامی و مسیحیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: نقوش مشاغل؛ نقوش سنگ مزار؛ تجسد؛ تجلی؛ آرامستان تخت فولاد و جلفای اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study on the Tombstones Containing Occupational Motifs of Isfahan’s New Julfa Cemetery with the Takht-e-Foulad Cemetery | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahareh Jahanmard,1؛ Mahdi Mohamadzade,2 | ||
1Ph.D Student, Department of Islamic Arts, Faculty of Islamic Handcrafts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran. | ||
2Professor, Department of Islamic Arts, Faculty of Islamic Crafts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran, Corresponding Author. | ||
چکیده [English] | ||
The concepts of life and death are amongst common principles in all religions and civilizations. Consequently, their related iconography is is present in the tomb carvings.. Tombstones are a testament to people's view of death and the afterlife, where bodies are left to one of the four elements of wind, water, fire and earth to be purified. Tombs are perhaps the beginning of the use of stone in burial rituals, which became the main material because of their longevity and protection of the body and to overcome the fear of ghosts, an eternal resting place for the deceased. The sacredness and sanctity for the eternal resting place for the deceased, in all that religions, has always motivated the sculptors to carve the tombstones as a work of art showcasing all kinds of motifs and inscriptions. With the advent of Islam in Iran, it became customary for Muslims to place the name and seal of the deceased on their graves, and with the presence of Shia elements and the migration of Armenians to Iran during the Safavid period, the tombstones of Muslims and Armenians were decorated with various motifs (vegetal, geometric, animal, angelic, human, object) and different types of inscriptions. Due to the importance of burial as one of the most important human rituals, and with the growth and expansion of the urban fabric of Isfahan as one of the important centers of government, separate cemeteries were established in many areas of this city. Among them, the Takht-e-Foulad and the Jolfa Armenian cemetery in Isfahan, with their historical antiquity and artistic value, tell the story of the Muslim and Armenian views on the beliefs of life and death, the concept of resurrection and immortality in Christianity and Islam. One of the common decorations in these tombs is the occupation and social status of the deceased during their lifetime, which is manifested in the form of associated tools and instruments, or in the form of a human figure. The communication and interaction of Muslims and Armenians, the closeness of monotheistic religions and their common life experience in Isfahan caused many artistic commonalities over several centuries, which play an important role in recognizing culture, art and the worldview of the concept of life and death in a diverse society. The present research is qualitative in terms of its purpose, and is done by descriptive-analytical method. Data collection was performed based on field research and library studies. Hundreds of tombstones were photographed by the authors within a few months from Jolfa Mausoleum and Takht-e-Foulad in Isfahan, and the scope of this research includes all Armenian tombs and Takht-e-Foulad in the several acres of these two mausoleums. An attempt was made to comprehensively evaluate and analyze the tomstones by considering different periods from Safavid to Pahlavi, with the diversity of samples of the statistical population. Based on the selective sampling of Takht-e-Foulad and Armenians, 50 tombstones were selected from each and a total of 100 tombstones were studied, which had the largest amount of information on human occupations and could be classified, and analyzed accoedingly. In this research, this question is answered: What is the relationship between human motifs and occupational instruments in the Armenian gravestones and Takhte-e-foulad tomstones, taking into account the basic principles of Islamic and Christian art? The dominant discourse in Christian art insists on perceiving the supreme essence, which is the incarnation of the supreme imperceptible, that is, God, in a human form and the body of Christ, in contrast to which the discourse of Islam was formed on the basis of monotheism. In the text of religion (Qur'an), there is no document based on the opposition of imagery, and perhaps the presence of some hadiths and comments based on the prohibition of imagery in some religious sciences such as jurisprudence has caused this misinterpretation. The cjristian arts rely heavily on iconography, and the relationship between the believer and God in this religion is based on incarnation; while in Islam, it is language either spoken or written that creates the connection. As a result, the absence of illustrations in Islam, unlike Christianity, is not because of prohibition, just as the absence of calligraphy and inscriptions in Christianity and its churches should not be interpreted as the opposition of that religion to the use of language;; a misconception that has wrongly introduced Islam as an iconoclastic religion. An important point to keep in mind is that the image in Islam, from the beginning of its appearance, basically did not find an iconic position and did not find a ritual function that would cause iconoclasm to happen like what happened in Christianity. In fact, Islamic art did not contain iconography, because the art forms in the society it originated from, did not contain iconography. One of the most important and fundamental teachings of Christianity is the Incarnation, according to which the Creator expresses and reveals Himself in the form of an incarnated human beingwith absolute likeness. Narratives such as Jacob wrestling with God had a full presence in the Old Testament; and according to these narrations, at the beginning of the Gospel of John, the incarnation became one of the pillars of the Christian principles. In addition to the Jewish foundations, the presence of Roman civilization was also completely incarnational and among the influencial factors. Unlike Christianity, whose centrality is influenced by the character of the Prophet, Islam does not place the centrality on the Prophet, but on Allah, and the Prophet does not have a divine rank, and Allah is not incarnated, and lowers the meaning, not the form. The lack of a physical incarnation of the divine in the Mount Hira does not establish an absolute prohibitiopn of the image. The iconoclasm of Islamic art does not mean the negation of any facetization in the form of anti-facetism. Islam has no conflict with motifs and images as long as the images do not create illusions of his succession and idolatry. The abstract and allegorical language and expression of the motifs and symbols of Islamic tombstones, such as Takht-e-Foulad, is rooted in this principle and goes back to its sanctity, not to the prohibition of images. The small number of human images on the tombstones of Takht-e-Foulad Muslims, especially the absence of women's occupations (there are no cases of women's occupation), unlike what happens in the Jolfa cemetery with the abundance of images of women and men, not to the text of religion, which is related to the inference. The religious object of Islam is speech and calligraphy, which is rightly manifested in the stone carvings of Muslim tombstones, with an obvious preference over human motifs. And as evident in Armenian tombs, according to Christian iconography, it is the cross or the Khachkar that has the highest rate of appearance, obviously implying the reverence of this Icon amongst Armenian Christians. The carved drawings of the gravestones of Takht-e-Foulad and the Armenians of Jolfa, reflect the fundamentals of art and worldview of the two religions, Islam and Christianity, and are indebted to either’s artistic heritage. The results show that the occupations in the tombs of Jolfa cemetery are mainly the images of men and women doing their work and profession in the form of "iconography", but in most of the tombs of Takht-e-Foulad, with the approach of "iconoclasm", only the tools and instruments of occupations are manifested. Among the religious minorities of Iran, Armenian Christians were considered successful merchants, artisans and artists, and were supported by kings in some eras and had better living conditions, which is well reflected in their tombstones. The Iranian and Armenian traditionalist artists act in harmony with their ethnic and religious codes and principles. More than anything else, the carvings of tombstones are based on religious beliefs and show Christian iconography, and Islamic iconoclasm and their attitude towards life and death and the afterlife. As a result, the carvings of occupations in the Armenian tombs of Jolfa are mostly in the form of motifs of women and men and the narrator of the deceased's profession, and in Takht-e-Foulad cemetery, the occupations are implied mainly in the form of pictograms of tools and implements of occupations, which express the personal characteristics and status of the deceased, individually or combined with other motifs (plants , animals, angels, geometry). Also, despite their fundamental religious differences, the motifs of the tombs of Takht-e-Foulad and Jolfa have many similarities in form and content, which show the interactions and influences of Muslims and Armenians on each other. It cannot be definitely said that Iranian and Islamic culture influenced Armenians more in the formation of these stones, or that they were the heritage of Armenian sculptors. What is significant, is the influence and similarities of religions and their ethnic and cultural characteristics, along with the fundamental differences in the foundations of Islamic and Christian art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Occupational Motifs, Tombstone Motifs, Incarnation, Manifestation, Takht-e-Foulad Cemetry, Isfahan’s New Julfa Cemetery | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (۱۳۷۸). ترجمه استاد الهی قمشهای، تهران: رشیدی و قائم نوین.
انجیل یوحنا (۱۳۶۳). انجمن کتاب مقدس.
براتی، بهاره و افروغ، محمد (1390). بازتاب نمادها و نشانههای شغلی در سنگهای قبور ارامنه، کتاب ماه هنر، شماره 156، 76- 87.
بلانت، ویلفرد (1383). اصفهان مروارید ایران، اصفهان: خاک.
بلخاری قهی، حسن (1394). قدر (نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی)، تهران: سوره مهر.
بلخاری قهی، حسن (1395). نظریه تجلی؛ در شرح شمایل گریزی هنر اسلامی و شمایلگرایی مسیحیت و هندوئیزم، هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، دوره 21، شماره 1، 1-8. بورکهارت، تیتوس (1386). مبانی هنر اسلامی، ترجمه امیر نصری، تهران: حقیقت.
تحویلدار، حسین بن محمد ابراهیم (۱۳۸۸). جغرافیای طبیعی و انسانی، تهران: اختران.
تمیزی، مهدی (۱۳۹۲). در سایه سرو: سرو نگارههای سنگ آرامگاههای مردم اصفهان، تهران: رسم.
تناولی، پرویز (1388). سنگ قبر، تهران: بنگاه.
جناب، میر سیدعلی (1376). الاصفهان، به کوشش محمد ریاضی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
جهانمرد، بهاره (1397). پردیس نگارهها (نقوش سنگ مزارهای تخت فولاد و ارامنه جلفای اصفهان)، اصفهان: هنرهای زیبا.
جهانمرد، بهاره و ولیبیگ، نیما (1398). بررسی تناسب و ترکیببندی سنگ مزارهای با نقشمایه فرشته در آرامستان ارامنه جلفای اصفهان، نگره، دوره 14، شماره 52، 53- 67.
حق نظریان، آرمن (1385). کلیساهای ارامنه جلفای نو اصفهان، ترجمه نارسیس سهرابی ملایوسف، تهران: فرهنگستان هنر.
خدادادی، علی و صفی خانی، نینا و احمدپناه، ابوتراب (1393). نشانهشناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان (با تاکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی)، هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 4، 67- 76.
خدادادی، علی؛ صفیخانی، نینا و احمدپناه، ابوتراب (1397). بررسی تطبیقی نقشمایه فرشته در سنگ قبور آرامگاه ارامنه و تخت فولاد اصفهان، هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 3، 83-92
درهوهانیان، هارتون (۱۳۷۹). تاریخ جلفای اصفهان، ترجمه لئون میناسیان، محمدعلی موسوی فریدنی، اصفهان: زنده رود.
رائین، اسماعیل (1349). ایرانیان ارمنی، تهران: امیرکبیر.
رهبر، ایلناز (1400). مطالعه تاریخی بازتاب تحولات نشانهای جنسیت بر روی سنگ قبور زنان از دوره قاجار تا دوره معاصر، جلوه هنر، دوره 13، شماره 2، 21- 33.
شاردن، ژان (۱۳۶۲). سفرنامه شاردن: بخش اصفهان، ترجمه حسین عریضی، تهران: نگاه.
شاهمندی، اکبر (۱۳۹۲). بررسی و مقایسه تطبیقی طشت آبهای قبور در آرامگاههای تخت فولاد و ارامنه اصفهان، هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره 1، 33- 44.
شاهمندی، اکبر و شهیدانی، شهاب (۱۳۹۲). نقشهای ماندگار سیری در آرایههای قبور ارامنه ایران، اصفهان: مولف.
صادقی، سارا؛ میراضی، زهرا و جوانمردزاده، اردشیر (1401). بررسی و مطالعه سنگ قبرهای ارمنی سنگ سفید الیگودرز، جلوه هنر، دوره 14، شماره1، 70- 87.
عقیلی، احمد (۱۳۸4). تخت فولاد اصفهان، اصفهان: کانون پژوهش.
غروی، مهدی (۱۳۷۶). آرامگاه در گستره فرهنگ ایرانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فتائی، گارگین (1387). نامهای خانوادگی ارمنی، پیمان، سال دوازدهم، شماره44، 47- 51.
فقیه میرزایی، گیلان؛ مخلصی، محمدعلی و حبیبی، زهرا (۱۳۸۴). تخت فولاد، یادمان تاریخی اصفهان، تهران: میراثفرهنگی.
کاظمپور، مهدی؛ محمدزاده، مهدی و شکر پور، شهریار (1399). تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر، هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، دوره 25، شماره 1، 71- 86.
کربن، هانری (1371). آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه داریوش شایگان و باقر پرهام، تهران: آگاه.
لازاریان، ژانت (1382). دانشنامه ایرانیان ارمنی، تهران: هیرمند.
مظاهری، هوشنگ (۱۳۸۲). آرامگاه خارجیان در اصفهان، اصفهان: غزل.
مهدوی، مصلحالدین (۱۳۸2). مزارات اصفهان، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
موریه، جیمز (1378). سرگذشت حاجیبابای اصفهانی، ترجمه میرزا حبیب اصفهانی، تهران: نگاه.
موریه، جیمز (1386). سفرنامه جیمز موریه، جلد 2، ترجمه ابوالقاسم سری، تهران: توس.
مولند، اینار (1380). جهان مسیحیت، ترجمه محمدباقر انصاری و مسیح مهاجری، تهران: امیرکبیر.
میناسیان، هویک (1385). سنگ مزارهای ارامنه، اصفهان: سازمان میراثفرهنگی و صنایعدستی.
نادری، فاطمه (1388). معرفی پیکتوگرام های تخت فولاد اصفهان، مجموعه مقالات پژوهش گرافیک، تهران: یساولی.
همایی، جلالالدین (۱۳۸۱). تاریخ اصفهان: مجلد ابنیه و عمارات فصل تکایا و مقابر، تهران: هما.
هوویان، آندرانیک (1384). ارمنیان ایران، تهران: هرمس.
ورهام، غلامرضا (1385). نظام سیاسی و سازمانهای اجتماعی ایران در عصر قاجار، تهران: معین.
References
QuranBibleAghili, A. (2009). Takhte Foulad-Isfahan, Isfahan: Kanoun pajouhesh (Text in Persian).
Armen Kyurkchyan.( 2010). Armenian ornamental art, Hrair Hawk Khatcherian, Craftology LLC.
Barati, B., Afroq,M.(2011). The reflections of the occupation-related signs and symbols in armanian tomb stones, Ketab-e Mah the Arts, No. 156: 76-87(Text in Persian).
Bolkhari Ghehi, H. (2016), Manifestation theory; incarnation in Christian and Hinduism Art, Manifestation in Islamic Arts, Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi,No. 21,1-8, (Text in Persian).
Bolkhari Ghehi, H. (2016), Qadr (theory of art and beauty in Islamic civilization), Tehran:Soore mehr, (Text in Persian).
Blunt, W. (2004). Isfahan- Pearl of Persia, translated by M.Mousavi, Isfahan: khak, (Text in Persian).Burckhardt,T.(2007). Art of Islam, Translated by A.Nasiri, Tehran: Haghighat, (Text in Persian).
Corbin, Henry.(1992). The horizons of spiritual thinking in Islamic Iran, Translated by D.Shaygan &B.Parham,Tehran: Agah, (Text in Persian).
Chardin, J.(1982), A Journey to Persia,Translated by H.Arizi, Tehran: Negah, (Text in Persian).
Einar, M.(2001).Christian world, Translated by M.Ansari& M.Mohajeri, Tehran: Amirkabir, (Text in Persian).
Faghih Mirzayi, G., Mokhlesi, M., Habibi, Z. (2005). TakhteFoulad- historic relic of Isfahan, Tehran:Miras farhangi, (Text in Persian).
Jahanmard, B., Valibeig,N. (2019), A Study on the Proportions and Composition of the Tombstones Containing Angelic Motifs in Isfahan’s New Julfa Cemetery, Negare Journal, No52-14, 67-93, (Text in Persian).
Jahanmard, B.(2018).PardiseMotifes, Isfahan: Honarhayeziba.
Kazempour,M., mohammadzadeh,M., shokrpour,Sh.(2020). The Iconography Analysis of the Islamic Period Grave stones in Ahar Museum Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi, No25, 71-86, (Text in Persian).Khodadadi, A.,Safania,N., Ahmadpanah,A.(2018), Comparative study of the role of the angel on the rock of the Tombs of the Armenians and Flat of Steel in Isfahan, Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi,No18, 83-92 (Text in Persian).
Khodadadi, A.,Safania,N., Ahmadpanah,A.(2014), Semiotic of Isfahan s Takht-e Foulad Cemetery Motifs (With Emphasis on Animal Motifs of Lion and Fish) Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi,No19, 67-76(Text in Persian).Hagh nazariyan, A. (2006). Churches of the Julfa in Isfahan, translated by N.Sohrabi,Tehran: Farhangestan Honar(Text in Persian).
Homayi, J. (2002). History of Isfahan- Cover of buildings, Tehran: Homa(Text in Persian).
Huiyan, A. (2005). Iranian Armenians, Tehran: Hermes(Text in Persian).
Hovhanian, H. (2000). History of new Julfa, translated by L.Minasiyan, M. mousavi, Isfahan: Zenderood(Text in Persian).
Lazarian, J. (2003). Encyclopedia of Iranian Aemenians, Tehran: Hirmand(Text in Persian).
MoslehAldin, M. (2002). Shrines of Isfahan, Isfahan: Isfahan University(Text in Persian).
Mazaheri, H. (2003).The tomb of foreigners in Isfahan, Isfahan: Ghazal(Text in Persian).
Morier, J. (1999).The Adventures of Hajji Baba, Translated by Mirzahabib Esfahani, Tehran: Negah(Text in Persian).
Morier, J. (2007), A Journey Through Persia, Translated by Abolghasemsari, Tehran: Tous,(Text in Persian).
Naderi,F.(2009). Introducing pictogram of TakhteFoulad-Isfahan, Ordibehesht Graphic
researchs, Tehran: Yasavoli(Text in Persian).
Raeen, E. (1970). Armenian Iranians, Tehran: Amirkabir,(Text in Persian).
Rahbar, I, (2020), A Historical Study of the Gender Signs related to Females on Gravestones from Qajar Period till Now, Jelve-y-honar,No31,21-33,(Text in Persian).Shahmandi, A.(2013). Evaluating and comparing Tashab(Water Tub)in the Aemenians’CemeteryandtheCemeteryof TakhteFouladinIsfahan, Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi,No 18, 33-44,(Text in Persian).
Shahmani, A.,Shahidani, Sh. (2013). NaghshhayeMandegar- Research on the Motifs of Iranian Armenian graves, Isfahan: Publication of the author,(Text in Persian).
Tamizi, Mahdi. (2013). Dar saye Sarve-The Cedar of head stone of the Isfahan, Tehran: Rasm(Text in Persian).
Tahvildar, H. (2009). Natural and human geography, Tehran: Akhtaran,(Text in Persian).
Tanavoli, p.(2009). A History Sculptures in Iran, Tehran: Nazar, (Text in Persian).
Varahram, Gh.(2001). The political system and social organizations of Iran in the Qajar era, Tehran:Moein, (Text in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |