- ابراهیمی، شیما و زهرا جهانی (1400). «الگوی مفهومی تحلیل زباهنگ روشی مؤثر در معرفی فرهنگ ایرانیان به غیرفارسیزبانان (مطالعۀ موردی: زباهنگ مرگاندیشی در شاهنامۀ فردوسی)». پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. دورۀ 10. شمارۀ 2. صص 105-135. https://doi.org/10.30479/jtpsol.2021.15104.1521
- ابراهیمی، شیما و زهرا جهانی (1401). بررسی نقش زباهنگهای آموزشی در تدریس زبان و ادبیات فارسی (مطالعۀ موردی: دانشاندوزی). آموزشپژوهشی، دورۀ 8. شمارۀ 32. صص 33-49. Retrieved from < https://sid.ir/paper/1032096/fa>
- ابراهیمی، شیما و زهرا جهانی (1402). «معرفی الگوی روایتمحور هَیَجامَدی در بازنگری کتابهای تاریخ زبان فارسی». زبانپژوهی، دورۀ 14. شمارۀ 43. صص 155-188. https://doi.org/10.22051/jlr.2021.33856.1947
- بهنام، رسول و هانیه رجبزاده (1395). «جستاری در کارکردهای همدلی و همدردی در دیوان صائب به عنوان یکی از مهارتهای اساسی ایجاد ارتباط مؤثر در مشاوره». مجلۀ نخبگان علوم و مهندسی. دورۀ 1. شمارۀ 2. صص 44-57. Retrieved from <https://elitesjournal.ir/fa/page.php?rid=48>
- بیرامی، منصور، داوود جعفری و محسن بهرامی (1393). «رابطۀ بین مؤلفههای همدلی با شادکامی در جمعیت دانشجویی. روانشناسی. دورۀ 18. شمارۀ 3. صص 280-291. Retrieved from <https://www.magiran.com/paper/1319967>
- پیشقدم، رضا (1391). «معرفی زباهنگ بهعنوان ابزاری تحوّلگرا در فرهنگکاوی زبان». مطالعات زبان و ترجمه. شمارۀ 4. صص 47-62. Retrieved from <https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1039447.pdf>
- پیشقدم، رضا و فاطمه وحیدنیا (1394). «کاربردهای دعا در فیلمهای فارسی و انگلیسی در پرتو الگو هایمز». جستارهای زبانی. دورۀ 7. شمارۀ 28. صص 53-72. Retrieved from <http://lrr.modares.ac.ir/article-14-4402-fa.html>
- پیشقدم، رضا، شیما ابراهیمی و مریمسادات طباطبائیان (1398). رویکردی نوین به روانشناسی آموزش زبان. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. Retrieved from <https://press.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=910&tg=press&Itemid=718&lang=fa>
- ترکمنملایری، مهدی و راضیه شیخالاسلامی (1398). «همدلی و رفتارهای جامعهپسند: نقش واسطهای هیجانهای اخلاقی». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. دورۀ 15. شمارۀ 59. صص 261-271. Retrieved from < http://ensani.ir/file/download/article/1581768054-10219-59-4.pdf>
- خردمند، سعید، محمدرضا جلالی و حسن شمس اسفندآباد (1397). «مقایسۀ همدلی شناختی و عاطفی، در دو گروه دارای سبک شخصیت جراتورز و ضداجتماعی». تازههای علوم شناختی. دورۀ 20. شمارۀ 3. صص 114-126. Retrieved from http://icssjournal.ir/article-1-799-fa.html>>
- سلطانیعظمت، ابراهیم، ابوالفضل محدیان، مریم کامی، مریم جبرئیلی و بهروز دولتشاهی (1395). «مقایسۀ نظریۀ ذهن و همدلی در دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران». شفای خاتم. دورۀ 4. شمارۀ 2. صص 19-26. Retrieved from < http://shefayekhatam.ir/article-1-936-fa.html>
- غلامی، سمیه، ساره احمدی و حکیمه حرمتی (1400). طراحی الگوی درسی (آموزش) مهارتهای همدلی در دورۀ متوسطه و ارزیابی اثربخشی آن. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی. دورۀ 14. شمارۀ 1. صص 311-340. https://doi.org/10.52547/MPES.14.1.311
- فراستخواه، مقصود (1394). ما ایرانیان: زمینهکاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی. نشر نی.
- کهنوجی، مرضیه (1395). «بررسی ابعاد همدلی در بین اعضای هیأت علمی دارای پستهای مدیریتی با توجه به نقش جنسیتی(مطالعه موردی: دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان)». مطالعات منابع انسانی. دورۀ 5. شمارۀ 20. صص 171-186. Retrieved from <https://www.jhrs.ir/article_65340.html?lang=fa>
- محمدامینزاده، دانا، سمیه کاظمیان، معصومه اسماعیلی و یوسف اسمری (1396). پیشبینی همدلی ادرک شده براساس طرحوارههای هیجانی و تابآوری در مادران دارای فرزند کمتوان جسمیحرکتی. توانبخشی، دورۀ 18. شمارۀ 2. صص 142-153.Retrieved from < http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2059-fa.html>
- یاریقلی، بهبود و جعفر بهادریخسروشاهی (1397). «بررسی تطبیقی مفهوم همدلی از منظر روانشناسی و مبانی اسلامی». سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، دورۀ 2. شمارۀ 3. صص ۱۶۳-۱۵۵.Retrieved from < https://www.islamiilife.com/article_188143_5aab2c2813cb5c546f6ad1a8daefadaa.pdf>
- Andreoni, J., Rao, J. M., & Trachtman, H. (2016). Avoiding the ask: A field experiment on altruism, empathy, and charitable giving. Journal of Political Economy, 125(3), 625-653. https://doi.org/10.1086/691703
- Ariyarathne, D., & Hulathduwa, S. R. (2015). Implications of sympathy, empathy and apathy in medico-legal practice. Sri Lanka Journal of Forensic Medicine, Science & Law, 6(1), 21-24. https://doi.org/10.4038/sljfmsl.v6i1.7759
- Behnam, R., & Rajabzadeh, H. (2016). Investigating the functions of empathy and sympathy in Saeb Divan as one of the basic skills to create effective communication in counseling. Journal of Science and Engineering Elites, 1(2), 44-57. https://elitesjournal.ir/fa/page.php?rid=48 [In Persian]
- Beyrami, M., Jafari, D., & Bahram, M. (2014). Relationship between empathy elements and happiness in university students. Journal of Psychology, 18(3), 280-291. https://www.magiran.com/paper/1319967 [In Persian]
- Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. Prentice Hall Regents.
- Dahl, G. (2004). Qualitative analysis of films: Cultural processes in the mirror of film. Forum: Qualitative Social Research, 5(2), 1-43. https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/593/1288
- Ebrahimi, S., & Jahani, Z. (2021). The cultuling” analysis model as an effective approach in teaching Iranian culture to non-Persian speakers: The case of the cultuling of mortal thoughts in the Shahnameh. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 10(2), 105-135. https://doi.org/10.30479/jtpsol.2021.15104.1521 [In Persian]
- Ebrahimi, S., & Jahani, Z. (2022). Introducing the narrative-based emotioncy model in updating and revising the content of coursebooks featuring history of Persian language. Zabanpazhuhi (Journal of Language Research, 14(43), 155-188 https://doi.org/10.22051/jlr.2021.33856.1947 [In Persian]
- Ebrahimi, S., & Jahani, Z. (2023). An investigation into the role of educational cultulings in teaching Persian language and literature: The case of accumulating knowledge. Journal of Education Studies, 8(32), 33-49. https://sid.ir/paper/1032096/fa
- Ferastkhah, M. (2014). We Iranians: Historical and social research of Iranian people. Ney Publishing. [In Persian]
- Garber, J., Robinson, N. S., & Valentiner, D. (1997). The relation between parenting and adolescent depression: Self-worth as a mediator. Journal of Adolescent Research, 12(1), 12-33. https://doi.org/10.1177/0743554897121003
- Gholami, S., Ahmadi, S., & Hormati, H. (2021). Designing a curriculum model (teaching) empathy skill in the secondary schools and evaluating its effectiveness. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 14(1), 311-340. https://doi.org/10.52547/MPES.14.1.311[In Persian]
- Hanania, R. R., Rossangle, N. B., Higgins, A., & Alessandro, D. (2000). Development of self and empathy in early infancy, implications atypical. Journal of Infant and Young Children, 13(1), 1-13. https://doi.org/10.1097/00001163-200013010-00004
- Hofstede, G. (1983). National cultures in four dimensions: A research-based theory of cultural differences among nations. International Studies of Management & Organization, 13(1-2), 46-74. http://www.jstor.org/stable/40396953
- Hymes, D. (1967). Models of interaction of language and social setting. Journal of Social Issues, 33(2), 8-28. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1967.tb00572.x
- Hymes, D. (1972). Models of the interaction of language and social life. In J. J. Gumperz and D. Hymes (Eds.) Directions in sociolinguistics: The ethnography of communication. (pp. 35-71). Holt, Rinehart & Winston.https://nimshav.github.io/EthnoComm-Repository/EOC_Library/Hymes%20-%201972%20-%20Models%20of%20the%20interaction%20of%20language%20and%20social%20life.pdf
- Hymes, D. (1974). Foundations in sociolinguistics: An ethnographic approach. USA: University of Pennsylvania Press. https://doi.org/10.4324/9781315888835
- Hymes, D. (1975), Breakthrough into performance. In Ben-Amos, D. & Goldstein, K. S. (Eds). Folklore: Performance and communication (pp.11-74). Mouton.
- Izadi, A. (2015). Persian honorifics and im/politeness as social practice. Journal of Pragmatics, 85, 85-95. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2015.06.002
- Kahnuji, M. (2016). Investigating the dimensions of empathy among faculty members with managerial positions according to gender role (Case study, Vali-e-Asr University of Rafsanjan). Journal of Human Resource Studies, 6(2), 171-186 [In Persian]. https://www.jhrs.ir/article_65340.html?lang=fa
- Kheradmand, S., Jalali, M., & Shams Esfandabad, H. (2018). Comparing cognitive empathy and emotional empathy in assertive individuals and individuals with antisocial personality styles. Advances in Cognitive Science, 20(3), 114-126 [In Persian]. http://icssjournal.ir/article-1-799-fa.html
- Koutlaki, S. (2002). Offers and expressions of thanks as face-enhancing acts: tae’arof in Persian. Journal of Pragmatics, 34(12), 1733-1756. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(01)00055-8
- Langacker, R. W. (1994). Culture, cognition, and grammar, in language contact and language conflict. John Benjamin's Publishing Company. https://doi.org/10.1075/z.71.02lan
- Markus, H. R., & Hamedani, M. G. (2007). Sociocultural psychology: The dynamic interdependence among self systems and social systems. In S. Kitayama & D. Cohen (Eds.), Handbook of cultural psychology (pp. 3-39). Guilford Press. https://www.scribd.com/document/496513945/Markus-H-R-Hamedani-M-G-Sociocultural-psychology
- Meyer, E. (2014). The culture map: Breaking through the invisible boundaries of global business. Public Affairs. https://www.hachettebookgroup.com/titles/erin-meyer/the-culture-map/9781610392501/?lens=publicaffairs
- Mininni, G. (2004). Psicologia e Media. Laterza. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=79894
- Minkov, M., & Hofstede, G. (2013). Cross-cultural analysis: The science and art of comparing the world's modern societies and their cultures. SAGE publication. https://methods.sagepub.com/book/cross-cultural-analysis
- Mohammadaminzadeh, D. M., Kazemian, S., Esmaeily, M., & Asmari, Y. (2017). Prediction of perceived empathy based on emotional schemas and resilience in mothers with physically-disabled children. Archives of Rehabilitation, 18(2), 142-153. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2059-fa.html [In Persian]
- Nall, R. (2019, September 27). What you should know about apathy. https://www.healthline.com/health/apathy
- Nobis, L., & Husain, M. (2018). Apathy in Alzheimer’s disease. Current Opinion in Behavioral Sciences, 22, 7–13. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2017.12.007
- Pishghadam, R. (2013). Introducing cultuling as a dynamic tool in culturology of language. Language and Translation Studies, 45, 47-62. https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1039447.pdf [In Persian]
- Pishghadam, R. (2015, October). Emotioncy in language education: From exvolvement to involvement [Conference presentation]. The 2nd Conference of Interdisciplinary Approaches to Language Teaching, Literature, and Translation Studies. Mashhad, Iran. https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1050108.html
- Pishghadam, R. (2022). 104 conceptual concepts. Lulu Press.
- Pishghadam, R., & Ebrahimi, S. (2020). Cultuling: A novel approach to examine Iranian's cultural meme. Amazon Publications Inc.
- Pishghadam, R., & Ebrahimi, S. (2024). Cultuling: A novel approach to examine Iranian's cultural meme (second edition). LuLu Press.
- Pishghadam, R., & Vahidnia, F. (2016). Uses of praying in Persian and English movies in the light of Hymes’ model. Language Related Research, 6(7), 53-72. http://lrr.modares.ac.ir/article-14-4402-fa.html [In Persian]
- Pishghadam, R., Al Abdwani, T., Kolahi Ahari, M., Hasanzadeh, S., & Shayesteh, S. (2022). Introducing metapathy as a movement beyond empathy: A case of socioeconomic status. International Journal of Society, Culture, and Language, 10(2), 35-49. https://doi.org/10.22034/ijscl.2022.252360.
- Pishghadam, R., Ebrahimi, S., & Derakhshan, A. (2020a). Cultuling analysis: A new methodology for discovering cultural memes. International Journal of Society, Culture, and Language, 8(2), 17-34. https://www.ijscl.com/article_43256.html
- Pishghadam, R., Ebrahimi, S., Naji Meidani, E. & Derakhshan, A. (2020b). An introduction to "cultuling” analysis (CLA) in light of variational pragmatics: A step toward “euculturing. Journal of Research in Applied Linguistics (RALs), 11(2), 44-56. https://doi.org/10.22055/rals.2020.15945
- Pishghadam, R., Ebrahimi, S., Rajabi Esterabadi, A., & Parsae, A. (2023). Emotions and success in education: From apathy to transpathy. Journal of Cognition, Emotion and Education, 1(1), 1-16. https://doi.org/10.22034/cee.2023.172495
- Pishghadam, R., Ebrahimi, Sh., & Tabatabaeian, M. S. (2019). A novel approach to psychology of language education. Ferdowsi University Press. https://press.um.ac.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=910&tg=press&Itemid=718&lang=fa [In Persian]
- Soltani Azemat, E., Mohammadian, A., Kamie, M., Jebreeili, M., & Doolatshahi, B. (2016). A comparison of theory of mind and empathy in male and female students at university of welfare and rehabilitation sciences in Tehran. The Neuroscience Journal of Shafaye Khatam, 4(2), 19-26. http://shefayekhatam.ir/article-1-936-fa.html [In Persian]
- Torkaman Malayeri, M., & Sheikholeslami, R. (2019). Empathy and pro-social behavior: The mediating role of moral emotions. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 15(59), 261-271. http://ensani.ir/file/download/article/1581768054-10219-59-4.pdf [In Persian]
- Turiel, E., & Eisenberg, N. (1998). Handbook of child psychology. Wiley.
- Yarigoli, B., & Bahadorikhosroshahi, J. (2018). Comparative study of the concept of empathy from the perspective of psychology and Islamic foundations. Islamic Life Style, 2(3), 155-163. https://www.islamiilife.com/article_188143_5aab2c2813cb5c546f6ad1a8daefadaa.pdf [In Persian]
- Zaki, J., & Ochsner, K. N. (2012). The neuroscience of empathy: Progress, pitfalls and promise. Nature Neuroscience. 15(5), 675-80. https://doi.org/10.1038/nn.3085
|