تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 931 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,491,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,307 |
خوانششمایلشناسانۀ قالی تصویری کلیمی موزۀ «beth tzedek» | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 36، آذر 1401، صفحه 85-97 اصل مقاله (839.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2022.39049.1740 | ||
نویسندگان | ||
آزاده یعقوب زاده* 1؛ مهدی محمدزاده* 2 | ||
1استادیار دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران، نویسنده مسئول. | ||
2استاد دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
قالیهای کلیمی گروهی از قالیهای تصویری قاجاری هستند که محصول تلفیق نقوش مذهبی آیینِ یهود با طرحهای قالیبافی دوران خویشاند. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل و تفسیر شمایلشناسانه یک نمونه قالیچۀ کلیمی را از نظر ساختاری و مضمونی، بررسی و عوامل اثرگذار بر انتخاب موضوع و جهانبینی خلق آن را تحلیل کرده است. در این مقاله پس از بیان پیشینۀ تاریخی موضوع و گذر از دو مرحلۀ توصیف و تحلیل، در مرحلۀ سوم به تفسیر همهجانبۀ تصاویر توجه شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که هنرمندان یا حامیان یهودیتبار تا کجا و چه اندازه از باورهای دینی و قومی و سرگذشت تاریخی خود در آفرینش آثار هنری بهره بردهاند و کدام انگیزه و دغدغه ایشان را به خلق آثاری اینچنین با مضامین دینی و قومیتی یهود واداشته و آثاری از این دست در تاریخ هنر به چه منظور خلق شدهاند. نتایج پژوهش، حاکی از این است که شکل ظاهری نقوش قالی بر اساس متون و باور آیین یهود ترسیم و رمزگذاری و متناسب با موازین تصویرگری قاجار تطبیق یا تغییر داده شدهاند. با توجه به منع صریح شمایلنگاری در آیین یهود در ورای فرم ظاهری، معانی نمادینی نهفته است که تحولات تاریخی و باورهای فرهنگی و ساختاری و بازتاب آنها بر خلق اثر مؤثر بوده است. شمایلها همچون یک متن دینی، مفاهیم والای دینی را به پیروان خود منتقل میکند، از این منظر قالی مذکور، نمونهای از شمایل دینی به شمار میآید که بر اساس روایتهای منقوش و نشانههای دینی موجود به احتمال زیاد به نیت پردۀ طاق مقدس، در جهت اهداف یادمانی و تعلیمی تولید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: دورۀ قاجار؛ شمایلشناسی؛ اروین پانوفسکی؛ قالی تصویری کلیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iconological Reading of Pictorial Jewish carpet at “Beth Tzedec Museum” | ||
نویسندگان [English] | ||
Azadeh Yaghoubzadeh1؛ Mehdi Mohammadzadeh2 | ||
1Assistant professor, Faculty of Carpert, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran, Corresponding Author. | ||
2Professor, Faculty of Visual Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Jewish rugs were a group of Qajar pictorial carpets that were created by a combination of Jewish motifs and Persian carpet designs. By using Iconology on structure and content, this research has studied and analyzed one of famous Jewish rugs to find factors affecting the worldview behind its creation. After studying the history of the subject, and detailed description and analysis of the work, the motifs have been interpreted. Iconology is an important theoretical approach in arts and methodology that narrates artworks as reflections of political, social and economic contexts, and hails them as evidence of reality of their era. Erwin Panofsky, an art theorist in imagery, has attempted to implement two methods of Iconography and Iconology in the study of pictorial artworks. This process starts from description of visual elements of the artwork and concludes with the interpretation and analysis of each element and the work as a whole. This research is qualitative and is based on analytical descriptive methods; and by implementing Panofsky’s approach, attempts to present a novel interpretation of the Jewish pictorial carpet woven in 1890 in Kashan, which is being kept at Beth Tzedek Museum in Toronto. The reasoning behind choosing this particular rug is its uniqueness and presence of symbols and signs of Jewish religion with motifs and design of Qajar era carpets. Jewish rugs are a subgroup of Persian carpets in Qajar era, which showcase the ethnic tastes, wishes and feelings of a people, through the artistic features, motifs and colors .Therefore, in order to understand these icons; we first need to have an understanding of their historical and cultural source. Since the creation and popularity of these works, was due to their cultural and ethnic values, they were created by a combination of religious motifs with designs and motifs of Persian carpets. On the other hand, by emigration of Jews from all over the world to the occupied Palestine, the life experiences of Jews from Iran and other countries famous for their rugs, and Jewish Union Schools, helped the establishment of art workshops that provided an environment suitable for production of cultural illustration for the new Jewish community. The main focus of this research is to find out how helpful Panofsky’s iconographic approach is in the comprehension of the work; and also to understand the extent to which the Jewish artists, or Jewish patrons of art, have used their religious and ethnic beliefs and history to create such artworks. And also to ponder on the motivations and concerns of the Jewish people that resulted in the creation of arts that contain Jewish religious and ethnic values, and what could be their purpose. In order to answer these questions, after a thorough study on the historical and social origin of the Jewish Rug of the “Beth Tzedek” Museum, this research has studied the iconography of the rug by relying on description, analysis, and interpretation, to achieve an in depth comprehension of the artwork. This approach, and iconographic study of the subject, provide a binary study – artistic and religious – on similar subjects, and pave the way towards a better understanding of art of carpet in Qajar era. This rug consists of two plans, each part has several images and symbols. In the bottom plan, a three arched scene is shown with two lions at the bases of the central arch. In the left and right arch, two men are depicted, one is holding a tablet in his left hand and his right hand is pointing upwards, and the other man is wearing a special (ceremonial) costume with a Menorah in his background. In the central arch a view of a mountain is shown and at its bottom, there is a tablet with two guardian angels. In the upper part of the rug at the top of the arch, a crown is depicted and 12 figures are shown around the crown, inside frames, including: Wolf, Gazelle, Lion, Sword, Snake, Grape, Plate, Boat, Branch, Flag, Mule, Trees. A luminous tablet is depicted under the crown. And below a temple is shown with columns and image of two angels (Cherubs) on both sides. The margins of this rug also narrate separate, episodic imagery of religious Jewish stories, which are interrupted by frames of gazelles and hares and trees and structures. Analysis of this rug requires the knowledge of epistemological concepts that are reflected in its imagery. First, this rug reveals holy and religious figures in Judaism: Abraham, Joseph, Elijah, Moses and his brother Aaron etc. Second, it reflects the history and sacred events of Abrahamic religions, especially in the episodic imagery on the margins that narrate the most important stories in Judaism, such as: Abraham getting ready to sacrifice Samuel; Joseph being sold to slavery; Moses in everglade, Elijah and his ascension to heaven; Noah’s Ark landing on top of Ararat; the Victory arc and the twelve tribes. In upper part of the rug, above the arch, a crown is depicted, which is crown of Torah and its manifestation and illumination has appeared in form of RA (Egyptian god of midday sun), which is a direct reference from Kabbalah which teaches that under the illumination of the Torah, three hundred gates appear and the central gate is guarded by two cherubs with a Torah scroll between them, and no one but Messiah can observe this scene. Therefore, all the characters depicted on this rug, in a way, can be different manifestations of Messiah. Iconography in Judaism, whether actually represented in artworks or in form of traditional images, has been observed on the basis of “prohibition of images” in the Old Testament. This prohibition, which has been expressed in various forms in Jewish holy texts, can be understood as follows: 1) Prohibition of any image in religious rites, regardless of its subject. 2) Prohibition on depiction of God and using the imagery in religious ceremonies as an idol. History of Art shows that Imagery has played an integral role in men’s religious life and many studies prove that implementation of illustrations has existed in religious rites. This study concludes that appearance of this rug’s illustrations have been adapted and encoded from Jewish religious texts and beliefs, but adjusted or changed in accordance with standards of Qajar era. Due to explicit prohibition of Iconography in Judaism, there are symbolic hints conveying the history and cultural and structural beliefs of the Jewish people, reflected in the creation of the subject. Icons, like religious texts, convey religious concepts and teachings to the followers of the faith on one hand and on the other, they eternalize the sacred remembrance of the sublime. From this point of view, this rug is an example of a religious icon which, based on iconography of the imagery and the narrative can be a symbolic contribution to Parokhet.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Qajar era, Iconology, Erwin Panofsky, Pictorial Jewish carpets | ||
مراجع | ||
منابعآفرین، فریده (۱۳۸۹) «تحلیل واقعگرایی در نگارگری ایرانی از دورۀ تیموری تا قاجار»، مطالعات هنر اسلامی، 6(12)، 72-53.
باغ شیخی، آرزو؛ کامرانی، بهنام؛ نیکویی، مجید؛ باغ ِشیخی، میلاد (1399) «مطالعه و شناخت موردی جنبههای تصویرسازانۀ فرش کاشان) دورۀ صفوی و قاجار»، هنر و تمدن شرق، 8(27)، 52-39.
بهزادی، محمدرضا (۱۳۸۸) «پایاننامۀ دکتر تولوزان حکیمباشی ناصر الدین شاه»، پیام بهارستان، 2(۶)، 1121-1136.
بیالوستوکی، یان (1385) شمایلنگاری، فرهنگ تاریخ اندیشهها، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: سعاد.
تناولی، پرویز (۱۳۶۸) قالیچههای تصویری ایران، تهران: سروش.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (۱۳۸۲) یهودیت، انجمن معارف اسلامی ایران، قم: آیات عشق.
سلیمانی، حسین؛ موسوی، سید ابراهیم (۱۳۹۴) «جنبش اصلاحطلبی یهود و چالشهای آن در دوران مدرن»، الهیات تطبیقی، 6(14)، 148-139.
شیخ رضایی، انسیه (۱۳۷۱) «مدارس فرانسوی در ایران»، گنجینۀ اسناد، (۷و۸)، ۹۵ -۱۰۹.
جلالی، سید لطفالله (۱۳۸۷) «هسکله؛ جنبش روشنگری یهود»، ادیان، 2(3)، ۴۱-۷۱.
چیتسازیان، امیر حسین (۱۳۸۸) نگاهی به تاریخ درخشان فرش کاشان، تهران: سروش
حیدری، حسین؛ فلاحیان وادقانی، علی (۱۳۸۹) «تحولات اجتماعی یهودیان کاشان در عصر قاجار»، تاریخ و فرهنگ، 42(2)، ۱19-۱48. فربود، فریناز (1388) بررسی تأثیرات و پیامدهای انقلاب صنعتی اروپا بر هنر صنعت نساجی ایران در دوران قاجار (از منظر طراحی نقش)، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
فلتون، آنتون (۱۳۸۰) «مروری بر قالیهای کلیمیباف»، قالی ایران، (42)، ۳-۵.
کتاب عهد عتیق و عهد جدید (بخش سفر خروج و سفر پیدایش و سفر تثنیه) (۱۹۲۳)، لندن: دارالسلطنۀ لندن.
کریمیان، حسن؛ عطارزاده، عبدالکریم (1390) «نقش انقلاب صنعتی در تحولات صنایع دستی ایران»، مطالعات تاریخ اسلام، 3(11)، 120-99.
کشاورز افشار، حسام؛ سامانیان، صمد (۱۳۸۶) «تحلیل شمایلشناسانۀ قالیچۀ تصویری حضرت مریم(س) و حضرت مسیح(ع)»، گلجام، (8)، 106-91.
کشاورز افشار، حسام (1394) «تکثیر مکانیکی اثر هنری در عصر قاجار و تأثیر آن بر فرش ایران»، گلجام، 11(27)، 5- 21.
کدی، نیکی.آر (1381) ایران دورۀ قاجار و برآمدن رضاخان، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
نصری، امیر (۱۳۸۹) «رویکرد شمایلنگاری و شمایلشناسی در مطالعات هنری»، رشد آموزش هنر، (23)، 63-56.
_______ (۱۳۹۱) «خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی»، کیمیای هنر، 2(6)، ۷-۲۰.
نیکوئی، آزاده؛ مظاهری، مهرانگیز (۱۳۹۵)، «مطالعۀ تطبیقی نقش سیاست در هنر دو سدۀ اخیر ایران و فلسطین اشغالی»، گلجام، (30)، 23-45.
References
Afarin,F,2009,realism in the Persian painting; Timurid to Qajar eras ,Islamic art Journal, Spring -Summer,6(12): 53-72, (Text in Persian).
Baghsheikhi, A. kamrangi,B.Nikoei,M.Baghsheikhi,M.2020,Studing and imaginary aspects of case study Kashan carpets(Safavid and Qajar periods),Journal of Art and civilization of the orient,march,27(8): 39-5, (Text in Persian).
Behzadi.M.B.(2009),Dr Tolozan thesis,Payame Baharestan,(6), (Text in Persian).
Chitsaziyan,A.2009,Kashan carpets,Tehran:Sorosh Pub, (Text in Persian).
Cody.N.R.(2002),Iran during Qajar era and the rise of Reza Khan,Translator:M.Haghighatkhah,Gognus pub:Tehran, (Text in Persian).,
Farbod,F,(2009),The influence of industrial revolution on the Persian textile design at Qajar(From design aspect),PHD thesis ,Research of Art, Tarbiat Modares University, (Text in Persian).
Felton .A. (1983) ,Jewish carpet, wood bridge ,The Antique collections club.
Felton,A.(2001),The review of Jewish carpets, Persian rugs Journal,(42):3-5, (Text in Persian).
Haydari,H. Fallahiyan,A. (2011),Social development in Kashan’s Jewish community during Qajar era,Islamic studies Journal 42(2), March:119-148, (Text in Persian).
Jalali ,L. (2006),Haskalah:The jewish English testament,Journal of Religious studies, 2(3),spring summer: 49-79, (Text in Persian).
Karimian,H.Attarzadeh.A.(2012),The role of industrial revolution in developments of persian’s handicrafts,Islamic history research Journal,3(11): 99-120, (Text in Persian).
Keshavarz Afshar,M, Samanian,S.(2008),Rugs as Icon:Iconographical Analysis of case study: pictorial rug o “Maddona and Jesus Christ” Goljam Journal,(8): 91-106, (Text in Persian).
Keshavarz Afshar,M.(2015),Mechanical revolution of artwork in Qajar era and its impact on persain carpet,Goljam Journal,spring and summer,(27): 5-21, (Text in Persian).
Pastor,S.(2006),The role of Jews in the Art and economy op Persian carpets, Tehran Jewish committee,(31),Autmn, (Text in Persian).
Panofsky, E. (1955), Meaning in the Visual Arts, Doubleday Anchor Books: New York.
Panofsky, E .(2009), Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art, In The Art of Art History , Preziosi , D.Second edition , oxford university , press Lnc , New York.
Sheikh Rezaei,A.(1992), French schools in Iran, Ganjeneh asnad, (7-8):95-109, (Text in Persian).
Solymani,H,Mosavi.H.(2016),The Jewish reformist movement and its challenges in modern time,Camparative Theology. 16(14),Autumn and Winter:139-148, (Text in Persian).
Solymani Ardastni,A(2003),Judaism, Islamic studies institute,Ayate eshgh pub:Gom, (Text in Persian).
Tanavoli,P.(1989),Persian pictorial carpets,Tehran:Sorosh pub, (Text in Persian).
Nasri,A.(2010),Iconography and Iconology approach in Art studies, Roshde amozeshe honar Journal,(8): 56-63, (Text in Persian).
Nasri,A.(2013),Reading image with Erwin Panofsky,Kimiyaye honar Journal,(6): 7-20, (Text in Persian).
Nikoei,A.Mazaheri,M,(2017),Comparison study of the role of politics in Iran’s and occupied Palestine territories,Art in two resent centuries, (case study:Jewish Rugs),Goljam journal, (30): 23-46, (Text in Persian).
------,(1923),The new and old testament,London:London royal state.
Url)s(
URL1: http://www.iranjewish.com/essay/Essay183_31_farsh.htm.accessed:2018/2/9 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |