تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,195 |
سیر تحول نقش جنسیت در گفتمان نسبت میان کار و زندگی: تحلیل کتابسنجی و مصورسازی | ||
مطالعات زن و خانواده | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 26، آذر 1401، صفحه 103-126 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2022.38809.2808 | ||
نویسندگان | ||
الهام ابراهیمی* 1؛ مصطفی اسماعیلی مهیاری2 | ||
1استادیار مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
2دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، بخش بازرگانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
حدود سه دهه است که موضوع نسبت میان کار و زندگی کارکنان مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است. با حضور گستردهتر زنان در فعالیتهای شغلی، موضوع جنسیت و نقش آن در نسبت میان کار و زندگی اهمیت بیشتری یافته و به صورت روزافزون بر تعداد پژوهشهای این حوزه افزوده میشود. هدف مقاله حاضر، ارائه مروری نظاممند بر پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه و بررسی سیر تحول آنهاست. بر این اساس، پژوهشهای حوزه نسبت میان کار و زندگی با تأکید بر نقش جنسیت، از ابتدا تاکنون (سالهای 1991 تا 2021) از پایگاه داده وب آو ساینس (Web of Science استخراج و با استفاده از نرمافزار وی. او. اس. ویوور (VOS Viewer)مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج در دو بخش اصلی ارائه شد. نخست، اطلاعات توصیفی که شامل روند کمّی پژوهشها و استنادها در این حوزه مطالعاتی، برترین مقالات، فعالترین پژوهشگران، کشورها، مجلات و دانشگاهها بود و دوم، تحلیلهای مصورسازی، شامل هماستنادی و همآیندی واژگان که ساختارهای مفهومی در این زمینه را نشان میداد. نتایج پژوهش نشان داد، علاوه بر رشد کمّی فزاینده پژوهشها پیرامون این مفهوم، سیر تحول موضوعات پژوهشی از در این گفتمان از سویه منفی نسبت میان کار و زندگی زنان در قالب تضاد کار و زندگی به ساحت مثبتِ این مفهوم در قالب غنیسازی و تعادل کار و زندگی و دست آخر طرح مفاهیم ایدئولوژی نقش جنسیتی، نگرش جنسیتی، مساواتطلبی جنسیتی و نابرابری جنسیتی بوده است. | ||
تازه های تحقیق | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی سیر تحول پژوهشها در گفتمان کار–زندگی با رویکرد جنسیت بود و برای تحقق این هدف از روش کتابسنجی و مصورسازی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد طی سهدههای که از طرح این موضوعات پژوهشی میگذرد، یعنی از سال 1991 تا 2021، پژوهشهای انجام شده و استنادها، روندی افزایشی داشتهاند و این امر بیانگر توجه روزافزون به این حوزه پژوهشی بوده است. در پاسخ به پرسش شماره دو، پر استنادترین پژوهش متعلق به فرون و همکاران (1992) بود. دلیل آن است که این پژوهش با صورتبندی و آزمون مدلی جامع از پیشایندها و پسایندهای مناسبات کار و زندگی و سرریز دوسویه منفی این دو ساحت بر یکدیگر، بینش مناسبی را برای پژوهشهای پس از خود فراهم آورده است. در عین حال، نقش جنسیت در این مدل به صراحت مورد آزمون قرار گرفته است. در پاسخ به پرسش سه، از تعداد 1431 مقاله، ایالات متحده و انگلستان سهم عمدهای از پژوهشها را به خود اختصاص دادهاند. در میان دانشگاههایی که بیشترین مقالات را در این زمینه منتشر کردهاند نیز دانشگاه لندن، دانشگاه کالیفرنیا سیستم و دانشگاه هاروارد در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. سه نفر از پژوهشگرانی که بیشترین تعداد مطالعات در زمینه نقش جنسیت در مناسبات کار و زندگی را داشتهاند عبارتند از «کریگ و استرازدینس»، «شیمن» و «مینوت». در نهایت مجلات علمی «انجمن کار خانواده»، «جنسیت کار و سازمان» و «مجله بینالمللی مدیریت منابع انسانی» بیش از دیگر مجلات علمی پذیرای پژوهشهایی در این زمینه بودهاند. در پاسخ به پرسش شماره چهار، چهار خوشه مجزا بنیانهای فکری گفتمان پژوهش را تشکیل دادند. خوشه نخست متمرکز بر تضاد کار و زندگی زنان بود؛ رویکردی که توسط گرینهاوس و باتل (۱۹۸۵) تعریف شد. آنان با بهرهگیری از نظریه استرس نقش، تضاد را عنصر اصلی تشکیلدهنده مناسبات کار و زندگی بهویژه در مورد زنان دانستند. نتیجه پژوهشهایی که چنین رویکردی را پیگیری کردهاند، عموماً نشان میدهد با کنترل کردن متغیرهای شغلی و سازمانی، زنان بیش از مردان تضاد کار و زندگی را تجربه میکنند (راسل و همکاران[1]، 2009). خوشه دو پژوهشها در عین توجه به تضاد، رویکرد مثبت به مناسبات کار و زندگی زنان را هم مورد بررسی قرار دادهاند و با نظریههای جدیدتر حوزه مناسبات کار و زندگی مانند نظریه سیستمهای بومشناختی همگراترند. مطابق این نظریه (گریزواکس و مارکز، 2000)، ویژگیهایی نظیر جنسیت و ویژگیهای زمینهای (مانند فشار کار یا پشتیبانی خانواده) بر تجربه فرد از مناسبات کار و زندگی، یک تأثیر مضاعف (و بالقوه تعاملی) میگذارد که نتیجه آن بهبود تناسب میان فرد و محیط اوست. بهعلاوه، نظریه هماهنگی در حوزه مناسبات کار و زندگی توسط مک میلان و همکاران[2](2011)، در مورد این خوشه مصداق بارزتری دارد. هماهنگی زمانی رخ میدهد که دستاوردهای حاصل از غنیسازی کار و زندگی (کارلسون و همکاران[3]، 2006) به صورت موفقیتآمیزی با بهبود یا کاهش استرسزاها (تضاد زمان، رفتار و فشار) که ناشی از تضاد کار و زندگی است همراستا باشند. خوشه سه، به مشاغل/ صنایع/ ساختارها یا بافتارهای فرهنگی ویژه در موضوع تضاد/ غنیسازی/ تعادل کار و زندگی زنان اشاره داشت. گروهی از ویژگیهای شغلی که با تضاد کار با زندگی مرتبطند، عوامل استرسزای شغلی یا مطالبات و الزامات شغلی هستند که ممکن است با نقشهای خانوادگی ناسازگار باشند (گرینهاوس و باتل، 1985) برعکس، علاوه بر جنبههای طاقتفرسا و پرمطالبه شغل، ابعاد مختلفی از مفهوم مناسبات کار و زندگی با ویژگیهای مثبت شغلی مرتبط دانسته شدهاند. به عنوان مثال در پژوهشی رابطه بازآفرینی شغل[4] با غنیسازی کار و خانواده تأیید شد. کارکنانی که قادر به تطبیق فعالانه محیط کار خود از طریق افزایش منابع اجتماعی و ساختاری شغل بودند، با شغل خود عجینتر شده و غنیسازی کار و خانواده را بیشتر تجربه میکردند (راستوگی و چاهاری[5]، 2018). در عین حال پژوهشهای این گروه تأثیر بافتارهای فرهنگی بر مناسبات کار و زندگی زنان را نیز مطمح نظر قرار دادهاند. برای چندین دهه، پژوهشگران حوزه کار و زندگی، نتایج پژوهشها را عاری از تأثیر فرهنگ میپنداشتند؛ ویژگی پژوهشهای این خوشه این است که مناسبات کار و زندگی زنان را «حساس به فرهنگ»[6] میدانند. خوشه چهار پژوهشها، مفاهیم بنیادین جنسیتی مانند نگرشها و باورها به نقشهای جنسیتی را مدنظر قرار دادهاند. نظریه «استدلال منطقی» در برابر «استدلال نقش جنسیتی» برای تبیین تضاد کار و زندگی و همچنین نظریه «اسناد منبع» در برابر «اختصاصی بودن حوزه» برای تبیین غنیسازی کار و زندگی مبنای مطالعات این خوشه است. براساس دیدگاه منطقی (گوتگ و همکاران[7]، 1991)، هرچه ساعات بیشتری در یک حوزه صرفشود، احتمال وقوع تضاد و تضاد افزایش مییابد. این نظریه پیشبینی میکند که مردان باید بیشتر از زنان مداخله کار در خانواده را تجربه کنند؛ زیرا زمان بیشتری را در محل کار میگذرانند. در حالی که زنان باید بیشتر از مردان تضاد خانواده با کار را تجربه کنند؛ چون زمان بیشتری را در خانه سپری میکنند. اما بر اساس نظریه نقش جنسیتی (پِلِک[8]، 1977)، افراد بیشتر تمایل دارند خود را با نقشهای جنسیتی مناسب هویتیابی کنند و بههمین دلیل هرگونه دخالت از حوزه مخالف به احتمال زیاد سبب تضاد میشود. مطابق نظریه اختصاصی بودن حوزه (فرون و همکاران، 1992؛ 1997)، انتظار میرود وقتی نقشی نقش دیگر را ارتقا میدهد، عملکرد و کیفیت (از جمله رضایت) در نقش دریافتکننده افزایش یابد. از سوی دیگر، برخی پژوهشگران مانند کینونن و همکاران[9] (2006) دیدگاه دوسویهای مطابق نظریه اسناد منبع را اتخاذمیکنند. بهعبارتدیگر معتقدند وقتی یک نقش، نقش دیگری را تقویت میکند، افراد به طور همزمان هم در نقش دریافتکننده از مزایایی بهرهمند میشوند و هم این مزایا را به نقش فرستنده اسنادمیدهند (شاکلی و سینگالا[10]، 2011). البته بر اساس این دو نظریه، غنی شدن کار- زندگی برای هر دو جنسیتِ مرد و زن قابل توجیه است. در نهایت پاسخ به پرسش شماره پنج، تحلیل هم آیندی واژگان، روند مفهومی پژوهشهای انجام شده و واژگان پرتکرار را ارائه داد. در این پژوهش، تحلیل همآیندی با تحلیل هماستنادی واژگان همراستا بود و براساس روند زمانی نشان داد سیر تحولی پژوهشها از مفهوم تضاد به غنیسازی و تعادل و درنهایت مفاهیم ایدئولوژی نقش جنسیتی تغییریافتهاست. ملاحظات اخلاقی رعایت اخلاق پژوهش: پژوهش حاضر به طور کامل از اخلاق حرفهای پژوهش پیروی کرده است. تمام نقل قولها و استنادها با ذکر منابع ارائه شدهاند. حمایت مالی: پژوهش حاضر از حمایت مالی هیچ موسسهای استفاده نکرده است. سهم نویسندگان: نویسنده اول ادبیات پژوهش را گردآوری کرده و تحلیلها را بسط داده و تشریح کرده است. نویسنده دوم، گردآوری دادهها و تحلیل آنها با استفاده از نرمافزار را انجامداده است. تضاد منافع: این پژوهش به طور مستقیم یا غیرمستقیم با منافع شخص یا سازمانی تعارض ندارد. تشکر و قدردانی: از تمامی نویسندگان و پژوهشگران حوزه مناسبات کار و زندگی که از پژوهشهای آنها در این مقاله استفاده شد سپاسگزاریم.
[1] .Russell et al. [2] .McMillan et al. [3] .Carlson et al. [4] .Job crafting [5] .Rastogi & Chaudhary [6] .culture-sensitive [7] .Gutek et al. [8] .Pleck [9] .Kinnunen et al. [10] .Shockley & Singla | ||
کلیدواژهها | ||
نسبت میان کار و زندگی؛ جنسیت؛ کتابسنجی؛ مصورسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the evolution of gender’s role in work-life discourse: Bibliometric and visualization analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Ebrahimi1؛ Mostafa Esmaeili Mahyari2 | ||
1Assistant professor, Department of management, Institute for humanities and cultural studies, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
For almost three decades, the issue of work-life interface of employees has been considered by researchers in this field. With the wider presence of women in professional activities, the issue of gender and its role in work-life interface is becoming more important and the number of research in this field is increasing. The purpose of this article is to provide a systematic review of research conducted in this field and to examine their evolution. Accordingly, studies in the field of work-life interface with emphasis on the role of gender, from the beginning until now (1991 to 2021) were extracted from the Web of Science database and analyzed using VOS Viewer software. The results were presented in two main sections. First; Descriptive information that included the quantitative trend of research and citations in this field, top articles, most active researchers, countries, journals and universities, and second; visualization analyses also include co citation and keywords co-occurrence which show the intellectual and conceptual structure of this field. The results showed that in addition to the increasing quantitative growth of research on this concept, the evolution of research topics in this discourse was from the negative side of work-life interface of women in the form of work-life conflict to the positive side of this concept in the form of enrichment and work-life balance and finally, the ideological concepts of gender role, gender attitude, gender equality, and gender inequality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
work- family interface, gender, bibliometrics, visualization | ||
مراجع | ||
کاوئی، مهسا؛ حسن پور، اکبر؛ جعفری نیا، سعید؛ وکیلی، یوسف (1400). تبادل کار و خانواده: ارائه نقشه دانشی و مرور سه رویکرد تعارض، غنی سازی و تعادل. مطالعات رفتار سازمانی 10 (1): 73-102. [Link]
References
Acker, J. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations. Gender & society, 4 (2), 139-158. https://doi.org/10.1177/089124390004002002 [Link]
Arora, S.D. and Chakraborty A. (2021). Intellectual structure of consumer complaining behavior (CCB) research: A bibliometric analysis. Journal of business research 122: 60-74. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.043 [Link]
Baker, M. (2010). Choices or constraints? Family responsibilities, gender and academic career. Journal of Comparative Family Studies, 41 (1), 1-18. https://doi.org/10.3138/jcfs.41.1.1[Link]
Bianchi, S. M., & Milkie, M. A. (2010). Work and family research in the first decade of the 21st century. Journal of marriage and family, 72 (3), 705-725. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2010.00726.x [Link]
Boris, E., & Lewis, C. H. (2006). Caregiving and wage earning: A historical perspective on work and family, (pp. 73-97). The work and family handbook: Multi-disciplinary perspectives and approaches. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. [Link]
Carriero, R., & Todesco, L. (2018). Housework division and gender ideology. Demographic Research, 39, 1039–1064. https://dx.doi.org/10.4054/DemRes.2018.39.39 [Link]
Carlson, D. S., & Grzywacz, J. G. (2011). Reflections and Future Directions on Measurement in Work-Family Research. In Handbook of Work-Family Integration: Research, Theory, and Best Practices (pp. 57–73). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012372574-5.50007-7 [Link]
Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Wayne, J. H., & Grzywacz, J. G. (2006). Measuring the positive side of the work–family interface: Development and validation of a work–family enrichment scale. Journal of vocational behavior, 68 (1), 131-164. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.02.002[Link]
Cavalcante, W. Q. D. F., Coelho, A., & Bairrada, C. M. (2021). Sustainability and Tourism Marketing: A Bibliometric Analysis of Publications between 1997 and 2020 Using VOSviewer Software. Sustainability, 13 (9), 4987. https://doi.org/10.3390/su13094987 [Link]
Crittenden, A. (2002). The Price of Motherhood. : Why the Most Important Job in the World is Still the Least Valued. Henry Holt. [Link]Dicke, A. L., Safavian, N., & Eccles, J. S. (2019). Traditional gender role beliefs and career attainment in STEM: A gendered story?. Frontiers in psychology, 1053. https://doi: 10.3389/fpsyg.2019.01053[Link]
Dubin, R. (1956). Industrial workers’ worlds: A study of the central life interest of industrial workers. Social Problems, 3 (3), 131–142. https://doi.org/10.2307/799133 [Link]
Duxbury, L. E. and C. A. Higgins (1991). "Gender differences in work-family conflict." Journal of Applied psychology 76 (1): 60. https://doi.org/10.1037/0021-9010.76.1.60 [Link]
Eagle, B. W., Miles, E. W., & Icenogle, M. L. (1997). Interrole conflicts and the permeability of work and family domains: Are there gender differences?. Journal of Vocational behavior, 50 (2), 168-184. https://doi.org/10.1006/jvbe.1996.1569 [Link]
Eby, L. T., Casper, W. J., Lockwood, A., Bordeaux, C., & Brinley, A. (2005). Work and family research in IO/OB: Content analysis and review of the literature (1980–2002). Journal of Vocational Behavior, 66 (1), 124–197. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2003.11.003 [Link]
Frone, M. R. (2003). Work-family balance. In Handbook of occupational health psychology. (pp. 143–162). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10474-007 [Link]
Frone, M. R., Russell, M., & Barnes, G. M. (1996). Work–family conflict, gender, and health-related outcomes: A study of employed parents in two community samples. Journal of Occupational Health Psychology, 1 (1), 57–69. [Link]
Frone, M. R., Russell, M., & Cooper, M. L. (1992). Antecedents and outcomes of work-family conflict: Testing a model of the work-family interface. The Journal of Applied Psychology, 77 (1), 65–78. https://doi.org/10.1037/0021-9010.77.1.65 [Link]
Frone, M. R., Yardley, J. K., & Markel, K. S. (1997). Developing and testing an integrative model of the work–family interface. Journal of vocational behavior, 50 (2), 145-167. https://doi.org/10.1006/jvbe.1996.1577 [Link]
Frone, M. R., Russell, M., & Cooper, M. L. (1997). Relation of work–family conflict to health outcomes: A four year longitudinal study of employed parents. Journal of Occupational and Organizational psychology, 70 (4), 325-335 https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1997.tb00652.x[Link].
Garrigos-Simon, F. J., Narangajavana-Kaosiri, Y., & Narangajavana, Y. (2019). Quality in tourism literature: A bibliometric review. Sustainability, 11 (14), 3859. https://doi.org/10.3390/su11143859 [Link]
Grandey, A. A., & Cropanzano, R. (1999). The conservation of resources model applied to work–family conflict and strain. Journal of vocational behavior, 54 (2), 350-370. https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1666 [Link]
Greenhaus, J. H., & Beutell, N. J. (1985). Sources of conflict between work and family roles. The Academy of Management Review, 10 (1), 76–88. https://doi.org/10.5465/amr.1985.4277352 [Link]
Greenhaus, J. H., & Powell, G. N. (2006). When Work and Family Are Allies: A Theory of Work-Family Enrichment. The Academy of Management Review, 31 (1), 72–92. https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379625 [Link]
Grzywacz, J. G., & Marks, N. F. (2000). Reconceptualizing the work–family interface: An ecological perspective on the correlates of positive and negative spillover between work and family. Journal of Occupational Health Psychology, 5 (1), 111–126. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.111 [Link]
Gutek, B. A., Searle, S., & Klepa, L. (1991). Rational versus gender role explanations for work-family conflict. Journal of applied psychology, 76 (4), 560. 10.1037/0021-9010.76.4.560 [Link]
Hill, E. J., & Carroll, S. J. (2021). Work-life harmony. In Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 1-2). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69909-7_3271-2[Link]
Ingale, K. K. and R. A. Paluri (2020). "Financial literacy and financial behaviour: a bibliometric analysis." Review of Behavioral Finance. https://doi.org/10.1108/RBF-06-2020-0141 [Link]
Kavei, M., et al. (2021). "Work Family Interface: Knowledge Mapping for Conflict, Enrichment and Balance Approaches." Organizational Behaviour Studies Quarterly 10 (1): 73-102. [Link] (Text in Persian).
Kinnunen, U., Feldt, T., Geurts, S., & Pulkkinen, L. (2006). Types of work family interface: Wellbeing correlates of negative and positive spillover between work and family. Scandinavian journal of psychology, 47 (2), 149-162. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2006.00502.x[Link]
Kraus, S., Li, H., Kang, Q., Westhead, P., & Tiberius, V. (2020). The sharing economy: a bibliometric analysis of the state-of-the-art. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. https://doi.org/10.1108/IJEBR-06-2020-0438 [Link]
Lin, K. Y., & Burgard, S. A. (2018). Working, parenting and work-home spillover: Gender differences in the work-home interface across the life course. Advances in Life Course Research, 35, 24–36. https://doi.org/10.1016/j.alcr.2017.12.003 [Link]
Martín-del-Río, B., Neipp, M. C., García-Selva, A., & Solanes-Puchol, A. (2021). Positive Organizational Psychology: A Bibliometric Review and Science Mapping Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (10), 5222. https://doi.org/10.3390/ijerph18105222 [Link]
McMillan, H. S., Morris, M. L., & Atchley, E. K. (2011). Constructs of the work/ life interface: A synthesis of the literature and introduction of the concept of work/life harmony. Human Resource Development Review, 10 (1), 6–25. https://doi.org/10.1177/1534484310384958 [Link]
McMillan, G., Ramirez, M. L., Dalton, J., Read, M., & Seamans, N. H. (2011). An investigation of ETDs as prior publications: findings from the 2011 NDLTD Publishers’ Survey. [Link]
Mok, K. Y., Shen, G. Q., & Yang, J. (2015). Stakeholder management studies in mega construction projects: A review and future directions. International journal of project management, 33 (2), 446-457. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2014.08.007 [Link]
Pleck, J. H. (1977). The work-family role system. Social problems, 24 (4), 417-427. https://doi.org/10.2307/800135 [Link]
Powell, G. N., & Greenhaus, J. H. (2010). Sex, gender, and the work-to-family interface: Exploring negative and positive interdependencies. Academy of Management Journal, 53 (3), 513–534. https://doi.org/10.5465/amj.2010.51468647 [Link]
Putnik, K., Houkes, I., Jansen, N., Nijhuis, F., & Kant, Ij. (2018). Work-home interface in a cross-cultural context: a framework for future research and practice. The International Journal of Human Resource Management, 1–18. https://doi.org/10.1080/09585192.2017.1423096 [Link]
Rastogi, M., & Chaudhary, R. (2018). Job crafting and work-family enrichment: the role of positive intrinsic work engagement. Personnel Review. https://doi.org/10.1108/PR-03-2017-0065 [Link]
Russell, H., O’Connell, P. J., & McGinnity, F. (2009). The Impact of Flexible Working Arrangements on Work-life Conflict and Work Pressure in Ireland. Gender, Work & Organization, 16 (1), 73–97. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2008.00431.x[Link]
Subramony, M., Groth, M., Hu, X. J., & Wu, Y. (2021). Four Decades of Frontline Service Employee Research: An Integrative Bibliometric Review. Journal of Service Research, 24 (2), 230-248. https://doi.org/10.1177/1094670521999721 [Link]
Saha, V., Mani, V., & Goyal, P. (2020). Emerging trends in the literature of value co-creation: a bibliometric analysis. Benchmarking: An International Journal. https://doi.org/10.1108/BIJ-07-2019-0342 [Link]
Shockley, K. M., & Singla, N. (2011). Reconsidering work—family interactions and satisfaction: A meta-analysis. Journal of Management, 37 (3), 861-886. https://doi.org/10.1177/0149206310394864 [Link]
Smithson, J., & Stokoe, E. H. (2005). Discourses of Work–Life Balance: Negotiating ‘Genderblind’ Terms in Organizations. Gender, Work & Organization, 12 (2), 147–168. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2005.00267.x [Link]
Stum, D. (2001). Maslow revisited: Building the employee commitment pyramid. Strategy & Leadership, 29 (4), 4–9. https://doi.org/10.1108/10878570110400053[Link]
Thompson, C. A., Beauvais, L. L., & Lyness, K. S. (1999). When work–family benefits are not enough: The influence of work–family culture on benefit utilization, organizational attachment, and work–family conflict. Journal of Vocational behavior, 54 (3), 392-415. https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1681 [Link]
Van Eck, N. J. and L. Waltman (2016). "VOSviewer Manual: Version 1.6. 5." Universiteit Leiden. [Link]
Wayne, J. H., Butts, M. M., Casper, W. J., & Allen, T. D. (2017). In search of balance: A conceptual and empirical integration of multiple meanings of work-family balance. Personnel Psychology, 70 (1), 167–210. https://doi.org/10.1111/peps.12132 [Link]
Wayne, J. H., Grzywacz, J. G., Carlson, D. S., & Kacmar, K. M. (2007). Work–family facilitation: A theoretical explanation and model of primary antecedents and consequences. Human Resource Management Review, 17 (1), 63–76. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2007.01.002 [Link]
Wilensky, H. L. (1960). Work, careers and social integration. International Social Science Journal, 12, 543–560. Link [Link]
Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational research methods, 18 (3), 429-472 doi.org/10.1177/1094428114562629 [Link]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |