تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,074 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,476 |
اثر استفاده از بازی های دیجیتال بر نگرش دانشجویان نسبت به حسابداری | |||
پژوهش های تجربی حسابداری | |||
مقاله 5، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 46، بهمن 1401، صفحه 99-120 اصل مقاله (508.1 K) | |||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2020.32934.2727 | |||
نویسندگان | |||
حدیثه حاجی مرادخانی1؛ شهناز مشایخ* 2 | |||
1دکترا، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران | |||
2دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران. | |||
چکیده | |||
با توجه به تأکید نهادهای حسابداری در خصوص استفاده از فنآوریهای آموزشی در کلاسهای حسابداری مقدماتی جهت جذابتر کردن این دورهها و ایجاد علاقه و نگرش مثبت در دانشجویان نسبت به حسابداری، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازیهای آموزشی دیجیتال بر علاقهمندی و نگرش دانشجویان انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی است و با استفاده از بازی دیجیتال اصول حسابداری موجود در کافه بازار، در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97، اجرایی شده است. نمونه مورد آزمون با روش نمونهگیری در دسترس، شامل 100 نفر دانشجوی اصول حسابداری (1) بود در قالب چهار کلاس درسی در دسترس در دانشگاهی در تهران که کلاسها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل، تخصیص یافتند. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد علاقهمندی و نگرش به حسابداری به عنوان ابزار گردآوری داده استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمایش با روش تحلیل کوواریانس نشان داد بازی مذکور، علاقه و نگرش به حسابداری را در دانشجویان درس اصول حسابداری (1) بهبود داده است. علاوه بر این، نتایج حاکی از آن است که تأثیر مثبت استفاده از بازی دیجیتال اصول حسابداری بر نگرش به حسابداری دانشجویان غیر حسابداری (مدیریت)، بیشتر بوده است. مطابق با نظر انجمن حسابداری آمریکا، جذابتر کردن کلاسهای حسابداری مقدماتی با استفاده از فنآوریهای آموزشی نظیر بازیها میتواند موجب بهبود علاقه-مندی و نگرش دانشجویان نسبت به حسابداری و جذب آنان به این حرفه شود. | |||
کلیدواژهها | |||
نگرش به حسابداری؛ بازی آموزشی؛ بازی دیجیتال؛ یادگیری عاطفی؛ اصول حسابداری | |||
عنوان مقاله [English] | |||
The Effect of Digital Games on Students' Attitude toward Accounting | |||
نویسندگان [English] | |||
Hadiseh Haji moradkhani1؛ Shahnaz Mashayekh2 | |||
1Ph.D. Department of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | |||
2Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | |||
چکیده [English] | |||
Accounting bodies have always emphasized the use of educational technologies in introductory accounting courses to make them more appealing and to have a positive impact on students’ interest and attitude towards this profession. The purpose of the present study is to investigate the effect of digital instructional games on students' attitudes toward accounting. The game used in this quasi-experimental research is the digital game Accounting Principles, available at Cafe Bazar, and the experiment was conducted during the first semester of the academic year 2018-2019. The sample was selected through convenience sampling and included 100 students of Accounting Principles (1) in four available classes at a university in Tehran. The classes were randomly assigned into experimental and control groups. A standard attitude survey was used to collect data. The results showed that the digital game Accounting Principles improved accounting students’ perception of this discipline. Moreover, the results showed the positive impact of the game on the attitude of non-accounting (management) students towards accounting was stronger. Consistent with the view of the American Accounting Association, findings suggest that making introductory accounting courses more attractive by using instructional technologies such as games can improve accounting students' interest and attitudes toward accounting and attract them to this major. | |||
کلیدواژهها [English] | |||
Attitude toward Accounting, Instructional Game, Digital Game, Affective Learning, Accounting Principles | |||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
|||
مراجع | |||
حاجیمرادخانی، حدیثه.(1396). تولید و اعتباریابی نمونه اولیهای از یک بازی آموزشی دیجیتال برای یادگیری مفاهیم پایه اصول حسابداری (1). رساله دکتری، رشته حسابداری، دانشگاه الزهراء (س).
حاجیمرادخانی، حدیثه؛ مشایخ، شهناز؛ رحمانی، علی.(1396). مقایسه استفاده از یک بازی صفحهای با روش سنتی مبتنی بر سخنرانی و کتب درسی در آموزش اصول حسابداری (1). مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، 9 (1)، پیاپی 3/72، 1-30.
صالح صدقپور، بهرام؛ غلامرضائی، فاطمه .(1392). نقش بازی رایانهای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانستههای زبان و ریاضی دانشآموزان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3 (3)، 89-113.
طباطبائیان, مریم السادات و شهناز مشایخ. (1399). مقایسه اثرگذاری روش آموزشی ترکیبی و چهرهبهچهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری. پژوهش های تجربی حسابداری, 10(4), 231-252.
طباطبائیان, مریم السادات و شهناز مشایخ. (1400). مقایسه روش آموزش ترکیبی و سنتی از بعد رضایتمندی تحصیلی دانشجویان حسابداری. پژوهش های تجربی حسابداری, 11(4), 104-124.
عظیمی، اسماعیل؛ جعفری هرندی، رضا؛ موسویپور، سعید.(1393). اثربخشی بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (15)، پیاپی24، 34-44.
مشایخ، شهناز؛ حاجیمرادخانی، حدیثه؛ خدابندهلو، روحاله.(1397). نقش بازیها در آموزش حسابداری. مطالعات حسابداری و حسابرسی، 7 (28)، 17-32.
Accounting Education Change Commission (AECC). (1992). the first course in accounting: Position statement (No 2). Issues in Accounting Education, 7(2), 249-251.
Ali, I. (2011). Current issues and challenges facing accounting education and the pedagogical implications: A review of the literature. ARA Conference.
Azimi, E., Jafari Harandi, R. & Mousavi Pour, S. (2014). The effectiveness of instructional games on academic achievement and attitude towards science learning. Research in Curriculum Planning, 11(42), 34-44. (In Persian)
Baker, R. (2011). An Approach to Course Design for Introductory Financial Accounting. The Accounting Educators’ Journal, 21(1). 63-77.
Baxter, P., & Kavanagh, M. (2012). Stereotypes, students’ perceptions and inherent creativity: further Australian evidence. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 6(5), 81-100.
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: David McKay Company, Inc.
Bonner, Sarah E. (1999). Choosing teaching methods based on learning objectives: An integrative framework. Issues in Accounting Education, 14(1), 11-39.
Carenys, J., & Moya, S. (2016). Digital game-based learning in accounting and business education. Accounting Education, 25(6), 598-651.
Churchman, R. J. (2013). Attracting the best and brightest: An examination of the factors that influence students' intent to enter the accounting profession. Doctoral dissertation, Anderson University.
Dorn, D. S. (1989). Simulation games: One more tool on the pedagogical shelf. Teaching Sociology, 17(1), 1-18.
Erickson, S. (2006). Student's attitude of accounting as a profession: Can the video" Takin'Care of Business" make a difference. Accounting Instructors' Report Newsletter. Winter.
Flores, M. K. (2015). Using Bloom’s Taxonomy to Promote Higher Level Thinking and Learning in Introductory Accounting Courses. School of Accountancy, Sorrell College of Business, Troy University.
Gamlath, S. L. (2007). Outcomes and observations of an extended accounting board game. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 34(3), 132-137.
Garris, R., Ahlers, R., & Driskell, J. E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441–467.
Geiger, M. A., & Ogilby, S. M. (2000). The first course in accounting: students’ perceptions and their effect on the decision to major in accounting. Journal of Accounting Education, 18(2), 63-78.
HajiMoradkhani, Hadise. (2018). Development and validation of an instructional digital game prototype for learning initial concepts of accounting principle (1). Ph.D. Thesis in Accounting, Alzahra University. (In Persian)
HajiMoradkhani, H., Mashayekh, S. & Rahmani, A. (2017). Traditional Teaching Methods vs. Teaching through a Game Board In principles of accounting (1) course. Journal of Accounting Advances, 9(1), 1-30. (In Persian).
Hatane, S. E., Setiono, F. J., Setiawan, F. F., Semuel, H., & Mangoting, Y. (2020). Learning environment, students' attitude and intention to enhance current knowledge in the context of choosing accounting career. Journal of Applied Research in Higher Education.
Hays, R. T. (2005). The Effectiveness of Instructional Games: A Literature Review and Discussion. Technical Report of Naval Air Warfare Center Training Systems Division. Technical rept. No. NAWCTSD-TR-2005-004.
Hays, R. T., & Singer, M. J. (1989). Simulation fidelity in training system design: Bridging the gap between reality and training. New York: Springer-Verlag.
Kalbers, L. P., & Weinstein, G. P. (1999). Student performance in introductory accounting: A multi-sample, multi-model analysis. The Accounting Educators' Journal, 11(1) 1-28.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies and education. John Wiley & Sons Inc.
Krathwohl, D. R., Bloom, B. S. & Masia B. (1964). Taxonomy Educational objectives: The classification of educational goals. Handbook II: Affective domain. New York: David McKay Company, Inc.
Kullberg, D.R., Gladstone, W.L., Scanlon, P.R., Cook, J.M., Groves, R.J., Horner, L.D., O’Malley, S.F. & Kangas, E.A. (1989). Perspectives on education: capabilities for success in the accounting profession. The Big 8 White Paper, Big 8 Firms, New York, NY.
Marriott, P. and Marriott, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal study of undergraduate accounting students’ attitudes toward accounting as a profession. Accounting Education: An International Journal, 12 (2), 113-33.
Mashayekh, S., HajiMoradkhani, H. & Khodabandelou, R. (2019.(The Role of Instructional Games in Accounting Education. Accounting & Auditing Studies, (28), 17-32. (In Persian)
Mavridis, A., Katmada, A., & Tsiatsos, T. (2017). Impact of online flexible games on students’ attitude towards mathematics. Educational Technology Research and Development, 65(6), 1451-1470.
Mbekomize, C. J., & Kiru, J. O. (2013). Assessment of students’ attitudes towards the Accounting profession: the case of University of Botswana. Botswana Journal of Business, 6(1) 17-29.
McClarty, K. L., Orr, A., Frey, P. M., Dolan, R. P., Vassileva, V, & McVay, A. (2012). A literature review of gaming in education. Gaming in education, 1(1), 1-35.
McDowall, T., & Jackling, B. (2010). Attitudes towards the accounting profession: an Australian perspective. Asian Review of Accounting, 18(1), 30-49.
Mladenovic, Rosina. (2000). an investigation into ways of challenging introductory accounting students' negative perceptions of accounting, Accounting Education: An International Journal, 9(2), 135-155
Nelson, I.T. (1991).Accounting attitude scale. Available from the author: Irv.nelson@usu.edu
Pathways Commission. (2012). The Pathways Commission: Charting a national strategy for the next generation of accountants. American Accounting Association and American Institute of CPAs.
Permatsari, A. G. (2015). Development of Yogy accounting Monopoly Educative Game as Learning Media Based Computer for Introduction to FINANCE and Accounting. Undergraduate Thesis. Faculty of Economics, Yogyakarta State University.
Phillips, M. E. & Graeff,T. R. (2014). Using an in-class simulation in the first accounting class: Moving from surface to deep learning. Journal of Education for Business, 89(5), 241-247.
Samsuri, A., Arifin, T., & Hussin, S. (2016). Perception of undergraduate accounting students towards professional accounting career. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 6(3), 78-88.
Shanklin, S. B. & Ehlen, C. R. (2007). Using the Monopoly board game as an efficient tool in introductory financial accounting instruction. Journal of Business Case Studies, 3)3(, 17-22.
Silva, R., Rodrigues, R., & Leal, C. (2019). Play it again: how game-based learning improves flow in Accounting and Marketing education. Accounting Education, 28(5), 484-507.
Smalt, S. W. & Selden, G. L. (2005) the Impact of an Accounting Simulation on Performance and Perception in Accounting Courses, Journal of Executive Education: 4(1), 21-41.
Spiceland, C. P., Spiceland, J. David & Schaeffer, S. J. (2015). Using a course redesign to address retention and performance issues in introductory accounting, Journal of Accounting Education. 33(1), 50–68.
Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. 6th ed. Boston: Pearson Education.
Tabatabaeian, M., & Mashayekh, SH. (2021). Comparison of Traditional and Blended Learning Methods in terms of Academic Satisfaction of Accounting Students. Empirical Research in Accounting, V. 11, No. 42, 105-124. (In Persian)
Tabatabaeian, M., & Mashayekh, SH. (2020). Effect of Blended and Face-to-face Learning Methods on Accounting Students Performance. Empirical Research In Accounting, V. 10, No. 38, 231-252. (In Persian)
Ulicsak, M., & Williamson, B. (2010). Computer games & learning. A Futurelab Handbook Available at www.futurelab.org.uk.
Wilson, K. A., Bedwell, W. L., Lazzara, E. H., Salas, E., Burke, C. S., Estock, J. L. & Conkey, C. (2009). Relationships between game attributes and learning outcomes. Simulation & Gaming, 40(2), 217–266
Wilson, M. S. (2015). Towards The Pathways Vision Model of Introductory Accounting. Accounting Instructors’ Report.
Woldeab, D., Yawson, R. M., & Osafo, E. (2020). A Systematic Meta-Analytic Review of Thinking beyond the Comparison of Online Versus Traditional Learning. e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 14(1), 1-24.
Zeff, S.A. (1989).Does accounting belong in the university curriculum?. Issues in Accounting Education, 4 (1), 203-210. | |||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |