تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,223,349 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,644,635 |
بازنمایی مرگ و سوگواری در کتابهای تصویری برای کودکان (نمونۀ موردی: کتاب اردک، مرگ و گل لاله و کتاب مرگ بالای درخت سیب) | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1401، صفحه 21-33 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2021.38067.1716 | ||
نویسندگان | ||
علی بوذری* 1؛ احسان عبداللهی2؛ فائزه فغفوری3 | ||
1استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران، نویسنده مسئول | ||
2مربی گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد تصویرسازی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کتابهای تصویری برای کودکان طیف گستردهای از مضامین متنوع را در برمیگیرد که یکی از آنها آشناکردن و ارائۀ شیوههای مواجهه آنان با مفاهیم دشوار زندگی، چون مفهوم مرگ و از دستدادن نزدیکان است. مرگ واقعیتی است که بیشتر انسانها، بزرگ و کوچک، تجربه میکنند و این پیشامد، انسان را با شرایطی جدید از زندگی روبهرو میکند که بر کودکان بهصورت واضح تأثیر مینهد. خواندن کتابهایی پیرامون چگونگی مواجهه با رویدادهای غمبار زندگی به کودکان کمک میکند تا پس از رویارویی با این تراژدی، به درک عمیق آن نائل آیند و پس از گذر از بحران و پذیرش آن، به زندگی عادی بازگردند. همگامی متن و تصویر در کتابهای تصویری که هر کدام به طریقی موضوع را بیان میکنند و در نهایت در قالب یک کل یکپارچه بهعنوان کتاب تصویری در اختیار مخاطب قرار میگیرند، میتواند راه مؤثری باشد که به مخاطبان کودک در برونرفت از این تنگنا کمک کند. نویسنده در این پژوهش کتابهای تصویری با مفهوم مرگ چاپشده در ایران را بررسی میکند و به این پرسش پاسخ میدهد که کتابهای تصویری داستانی از چه شیوههایی برای انتقال مفهوم مرگ به کودکان استفاده میکنند. نتیجۀ این پژوهش حاکی از آن است که همراهی داستان و تصویر در کنار یکدیگر و گاه پیشیگرفتن هر یک از دیگری، برای بیان این مفهوم در قالب داستانهای ساده و سرراست و با بهرهگیری از اسطوره و نماد، برای گروههای سنی (ب) و (ج) مؤثر است و باعث پذیرش مفهوم مرگ برای کودکان میشود. شخصیت اصلی در کتابهای بررسیشده، حیوانات، بهمثابۀ تمثیلی از انسان، هستند. بسیاری از کودکان حیوان خانگی دارند یا در زندگی خود با حیوانات و شاید مرگ آنها مواجه شدهاند؛ بدین ترتیب حیوانات در ذهن کودک جایگزین انسانها و افراد پیرامونشان میشوند. فضاسازیهای خلوت با بیشترین تأکید بر شخصیت اصلی، یعنی شخصیت سوگوار یا شخصیت درگیر با مرگ است که نشاندهندۀ تنهایی فرد متوفی و بازماندگان است. در هر دو کتاب مرگ بهجای مقابلۀ مستقیم با شخصیت اصلی، بهمثابۀ دوستی آرام و صبور شخصیت را همراهی میکند تا جایی که زمان همسفری سوژه با مرگ فرارسد، آنگاه درمییابیم که نامیرایی چه عواقبی میتواند در پی داشته باشد. قصهها و تصاویر آنها مخاطب را همراه میکنند تا او را به مرحلۀ پذیرش و غلبه بر این ترس برسانند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: تصویرسازی؛ کتاب تصویری؛ کودکان؛ مرگ؛ سوگواری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Death and Mourning in Picture Books for Children (Case Study: Duck, Death and the Tulip and Death on the Apple Tree Books) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Boozari1؛ Ehsan Abdollahi2؛ Faezeh Faghfouri3 | ||
1Assistant professor of Graphic Design and Illustration Department, Faculty of Visual Arts, Art University, Tehran, Iran, Corresponding Author | ||
2Instructor of Graphic Design and Illustration Department. Faculty of Visual Arts, Art University, Tehran, Iran. | ||
3MA of Graphic Design and Illustration, Faculty of Visual Arts, Art University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Picture books for children cover a wide range of topics, one of which is to introduce and present the ways in which children are confronted with difficult concepts of life, such as the concept of death and the loss of loved ones. Death is a reality which most human beings no matter young or old, experience it and this event confronts human with new conditions of life that clearly affect children. Reading books on how to deal with the tragic events of life helps children to gain a deeper understanding of the tragedy after experiencing it and to return to a normal life after overcoming the crisis and accepting it. The synchronization of text and image in picture books, each of which deals with the subject in a way that is ultimately provided to the audience in the form of an integrated whole as a picture book, can be one of the effective ways to help the child audience get out of this bottleneck. Helping children requires knowing how children think and process information. One of the ways to help them includes reading books containing topics and pictures on the subject of death. A picture book is a template that can hold all kinds of children's literature. The picture book is not just for children, but in today's illustrated world, adults also enjoy their own picture book; but the content of the children's picture book covers the whole range of children's literature, and at the same time the structure and form of its presentation is diverse and diverse. This study examines picture books with the concept of death published in Iran and answers the question that what methods do fiction books use to convey the concept of death to children? The present study, which is applied in terms of purpose and qualitative in terms of the nature of data, has studied descriptive-analytical picture books with the theme of death published in Iran. Information is collected in the form of libraries and documents (articles, books, reputable online resources and picture books for children). In the initial surveys, 46 picture fiction books (authored and translated) on the subject of death for children were identified, which were published in Persian between 2003 and 2020. Among them, six titles have been written and forty titles have been translated from non-Persian texts. In the leading research, first the concept of death and then mourning for children aged 7 to 12 years has been studied. In the following, two picture books with the theme of death, created by one artist as an author and an illustrator, are examined. The selection of these two books has been purposeful and according to the different approaches of the artists towards the subject of death. The two picture books examined in this study are the book "Duck, Death and Tulip" written and illustrated by Wolf Erlbruch, German illustrator and author and creator of picture books, and translated by Mahsā Mohammad Hosseini and Farzāneh Shahrtāsh from Shahrtāsh Publications (2018) and the other book titled Death on the Apple Tree is written and illustrated by Kathrin Schärer as the author and illustrator, and translated by Parvāneh Oroujniā (2017). In the studied works, an attempt has been made to acquaint the audience with the phenomenon of death and to make death a part of natural life. That the child has the right to grieve in the absence of the deceased and to mourn in various ways. The use of animal characters in books is aimed at better understanding the audience and embracing a reality that may be disturbing to this audience which is the child age group. Many children have pets or have encountered animals that may die. In this way, animals in the child's mind replace humans and people around them. Another common feature of the books is at the end of the story. That death is part of the nature of the life of every creature that breathes. In fact, the moment a person is born, his death is born with him. The story is about companionship and empathy with the child, as life goes on after the death of a loved one, and mourning must end somewhere. While the memory of the deceased will never be lost; but the child must return to normal interests and routines. The image next to the text helps to better understand this content. In many cases, the image complements and expands the text. The atmosphere of solitude is with the greatest emphasis on the main character, the mourning character or the character involved in death. Sometimes the lighting of the scenes is such that all the audience's attention is focused on the main character. It seems that these empty and often monotonous spaces are a way to create suspense in space and better understand the loneliness of the mourning character by the audience. From the beginning, the child is faced with a normal life in the story, it continues with the main character until it is time for the mourning to end and the child learns that death is an integral part of life. In both books, Death accompanies the main character as a calm and patient friendship instead of a direct confrontation. Until the time comes for the subject to travel with the death phenomenon. Then the audience will find out what the consequences of immortality can have. The coloring in the two books reviewed is a bit bright. Finally, all samples try to reduce the fear of death and express the inseparability of death from life. Their stories and images accompany the audience to take them to the stage of accepting and overcoming this fear. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Illustration, Picture Book, Children, Death, Mourning | ||
مراجع | ||
آریس، فیلیپ (1392) تاریخ مرگ: نگرشهای غربی در باب مرگ از قرون وسطی تاکنون، ترجمۀ محمدجواد عبدالهی، تهران: علم.
ارچنگ، فائزه (1394) «تأثیر قصهدرمانی بر درمان ترس کودکان با تأکید بر کتاب اسرار شبهای تاریک»، اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
ارلبروخ، ولف (1397) اردک، مرگ و گل لاله، ترجمۀ مهسا محمدحسینی و فرزامه شهرتاش، تهران: شهرتاش.
اکرمی، جمالالدین (1382) «زندگی، مرگ و دیگر هیچ (نگاهی گذرا به روایت «مرگ» در ادبیات کودک و نوجوان)»، کتاب ماه کودک و نوجوان، 7(73)، 120-108.
بوذری، علی؛ عسکری، ریحانه (1400) «نقد اسطورهشناختی مرگ در کتاب مرگ بالای درخت سیب»، مطالعات ادبیات کودک، 12(1)، 104-77.
خوشبخت، فریبا (1389) «بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران، تحلیل محتوای 9 کتاب داستان»، مطالعات ادبیات کودک، 1(1)، 142-129.
د. یالوم، اروین (1399) رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: نی.
دیواین، مگان (1397) عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست، ترجمۀ سیده سارا ضرغامی و آرزو مومیوند، تهران: میلکان.
شارر، کاترین (1396) مرگ بالای درخت سیب، ترجمۀ پروانه عروجنیا، تهران: طوطی.
شافر، دن؛ لیونز، کریستین (1397) کلیدهای کمک به کودک برای برخورد با مرگ عزیزان، ترجمۀ اکرم کرمی، تهران: کتابهای دانه.
صدیقی، مصطفی (1392) «کودک، داستان کودک و مواجهه با مفهوم مرگ تحلیل داستان ساداکو و هزار درنای کاغذی بر پایۀ نظریۀ کوبلر راس»، تفکر و کودک، 4(8)، 73-53.
عامری، زهرا؛ دهنوی، مریم (1394) «بازتاب نامیرایی در افسانههای پریان»، اولین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.
فکوهی، ناصر (1399) مرگها و یادها، تهران: انسانشناسی.
کارتر، ماریان (1399) کمک به کودکان و نوجوانان برای فکرکردن دربارۀ مرگ، مردن و داغدیدگی، ترجمۀ اکرم خمسه، تهران: ارجمند.
کرزی، لوری؛ براون، مارک (1396) مرگ یک دایناسور، ترجمۀ هایده کروبی، تهران: نردبان.
کوبلر راس، الیزابت. (1395) چرخ زندگی، ترجمۀ فرناز فرود، تهران: کلک آزادگان.
مرادی، ایوب؛ چالاک، سارا (1399) «بررسی نقش تصاویر هنری در مواجهه منطقی مخاطب نوجوان با مفهوم مرگ بر اساس الگوی ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران (نمونۀ موردی رمان آنسوی دریای مردگان)»، تفکر و کودک، 11(1)، 227-199.
References
· Ameri, Z., Dehnavi. M. (2015). Reflection of Immortality in Fairy Tales, First National Conference on Children and Adolescent Literature, Islamic Āzad University: Anar Branch.
URL(s)
URL1: ketabak.org/content/11723- برگزیده-جایزه-یادبود-آسترید-لیندگرن-۲۰۱۷-اعلام-شد
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 487 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |