تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,817 |
شناسایی و رتبهبندی روشهای یادگیری فعال در آموزش حسابداری با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP) | ||
حسابداری و منافع اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 46، مهر 1401، صفحه 45-70 اصل مقاله (494.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jaasci.2022.39777.1684 | ||
نویسندگان | ||
نوید رضا نمازی1؛ تابنده صالحی* 2 | ||
1استادیار، گروه حسـابداری، دانشـکده اقتصـاد، مـدیریت و علـوم اجتمـاعی، دانشـگاه شـیراز، شـیراز، ایـران. | ||
2استادیار، گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین روشهای یادگیری فعال در آموزش حسابداری و رتبهبندی آنها با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی است. روش: روشهای یادگیری فعال در آموزش حسابداری با استفاده از بررسی کتابخانهای شناسایی و در یازده روش طبقهبندی و بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی فازی، توسط آزمودنیها رتبهبندی شدند. سپس بین رتبههای موجود قبل از استفاده از این الگو و بعد از آن، مقایسه تطبیقی صورت گرفت تا تفاوتهای احتمالی مشخص شود. جامعه آماری پژوهش استادان رشته حسابداری و روش جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بر اساس فرایند رتبهبندی تحلیل سلسله مراتبی فازی، روشهای حل مسئله توسط دانشجویان به صورت جداگانه در کلاس، سخنرانی اصلاح شده، پرسشهای شفاهی از دانشجویان، کوییزهای کلاسی و حل مسئله در قالب گروههای کوچک در کلاس بالاترین رتبه را دارند. افزون بر این، بین رتبهبندی روشهای یادگیری فعال در آموزش حسابداری قبل از استفاده از الگوی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و بعد از آن تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، میتوان گفت استفاده از روشهای یادگیری فعال منجر به اثربخشی آموزش در رشته حسابداری میگردد. دانشافزایی: انتظار میرود روشهای شناسایی شده در این پژوهش منجر به بهبود آموزش موثر در رشته حسابداری گردد و در نتیجه فاصله بین نیازهای جامعه و مهارت حسابداران کاهش یابد. همچنین نتایج این پژوهش میتواند به کمیته برنامهریزی رشته حسابداری، استادان این رشته و کمیتههای آموزشی دانشگاهها به منظور ارتقای کیفیت آموزشی خصوصاً در رشته حسابداری کمک شایانی نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری فعال؛ آموزش حسابداری؛ تحلیل سلسله مراتبی فازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify and Ranking Active Learning Methods in Accounting Education Using the Fuzzy Analysis Hierarchy Process | ||
نویسندگان [English] | ||
Navid Reza Namazi1؛ Tabandeh Salehi2 | ||
2Assistant Professor, Department of Accounting, Baft Higher Education Center, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The main purpose of this study is to identify the active learning methods in accounting education and ranking them using the Fuzzy Analysis Hierarchy Process (AHP). Methodology: Active learning methods in accounting education were identified using a library review and were classified into eleven methods and were ranked by the subjects according to the Fuzzy AHP. Then, a comparative comparison was made between the existing rankings before and after using this process to determine possible differences. The statistical population of the study includes professors of accounting and the data collection method is through a questionnaire. Results: The results showed that according to the Fuzzy analysis hierarchy process ranking, problem solving methods by students separately in the classroom, modified lectures, oral questions from students, class quizzes and problem solving in small groups in the classroom have the highest rank. In addition, there is a significant difference between the ranking of active learning methods in accounting education before using the Fuzzy AHP and after. Conclusion: Based on the results of the research, it can be said that the use of active learning methods leads to the effectiveness of education in the field of accounting. Contribution: It is expected that the methods identified in this study will lead to the improvement of effective education in the field of accounting and reduce the gap between the needs of society and the skills of accountants. These results can help the planning committee of the accounting field, the professors of this field and the educational committees of the universities in order to improve the quality of education, especially in the field of accounting. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accounting education, Active learning, Fazzy Analysis Hierarchy Process | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
الماسی، محمد؛ عابدینی، مهنوش. (1399). نگاهی تحلیلی به نظریههای یاددهی یادگیری. رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(3): 40-33.
حاجی مرادخانی، حدیثه؛ زارعآهنپنجه، زهرا. (1400). تشریح به کارگیری بازی صفحه ای مونوپولی در کلاس های اصول حسابداری. حسابداری و منافع اجتماعی، 11(1): 107-126.
حاجی مرادخانی، حدیثه؛ مشایخ، شهناز؛ رحمانی، علی. (1396). مقایسه استفاده از یک بازی صفحهای در آموزش اصول حسابداری (1) با روش سنتی مبتنی بر سخنرانی و کتب درسی. پیشرفتهای حسابداری، 9 (1): 1-30.
خواجوی، شکراله؛ نحاس، کاظم. (1398). افزایش یادگیری حسابداری به وسیله نقشه مفهومی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26 (3): 394-412.
رحمانیان کوشککی، عبدالرسول؛ برزگر، بهرام؛ کمالی راد، اسماعیل. (1400). طراحی مدل بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر روشهای تدرس. پژوهش های تجربی حسابداری، 11 (3): 139-166.
قدسی پور، حسن. (1379). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران.
نحاس، کاظم؛ کرمی، غلامرضا؛ حجازی، رضوان و خواجوی، شکراله. (1399). بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) بر یادگیری حسابداری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12 (45): 55-70.
نوروزی، محمد. (1399). نگرش تحلیلی به نقش بازیهای جدی در آموزش حسابداری. حسابداری و منافع اجتماعی، 10(2): 155-167.
Abeysekera, I. (2008). Preferred Learning Methods: a Comparison between International and Domestic Accounting Students. Accounting Education: An International Journal, 17(2), 187–198.
Accounting Education Change Commission (AECC). (1990). Objectives of Education for Accountants. Issues in Accounting Education, 5(2), 307–312.
Albrecht, W, S. & Sack, R, J. (2000). Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future. Accounting Education Series, 16.
Alhebri, A, A, Q. (2017). Impact of the Adequacy of Teaching Methods on Accounting Education Quality According to International Education Standards and National Requirements. International Journal of Management Studies, 4(4), 56-77
Almasi, M. & M. Abedini. (2020). An Analytical Look at Learning Teaching Theories. New Approach in Educational Sciences, 2(3): 33-40. (In Persian).
Alon, A. (2012). The IFRS Question: To Adopt or Not? Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, 13, 405–423.
Apostolou, B. Dorminey, J. Hassell, J. & Rebele, J. (2018). Accounting Education Literature Review. Journal of Accounting Education, 43, 1-23.
Behn, K. Ezzell, F. Murphy, A. Rayburn, J, D. Stith, M, T. & Strawser, J, R. (2012). The Pathways Commission on Accounting Higher Education. Issues in Accounting Education, 27(3), 595–600.
Blankley, I, A. Kerr, D. & Wiggins, E, C. (2017). The State of Accounting Education in Business Schools: an Examination and Analysis of Active Learning Techniques. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, 21, 101-124
Camillo, L. (2016), Promoting Active Learning in Introductory Financial Accounting through the Flipped Classroom design. Journal of Applied Research in Higher Education, 8(1), 72-87.
Capelo, C. Lopes, A. & Mata, A. (2015). A Simulation-Based Approach for Teaching the Systems Perspective of Strategic Performance Management. Accounting Education, 24(1), 1–26.
Cheng, P. & Ding, R. (2021). The Effect of Online Review Exercises on Student Course Engagement and Learning Performance. Journal of Accounting Education, 54, 100699.
Chih-shun, H. Sin-hui, Y. & Wei-hung, L. (2016). The Effect of Problem-Based Learning on Learning Outcomes of Accounting Students. Asian Journal of Finance & Accounting, 8(2), 135-154.
Chu, L. & Libby, T. (2010). Writing Mini-Cases: An Active Learning Assignment. Issues in Accounting Education, 25(2), 245–265.
Diaz, Ch, M. (2016), Assembling the Opinion: An Active Learning Exercise for Audit Students. Journal of Accounting Education, 34, 30-40
Gainor, M. Bline, D. & Zheng, X. (2014). Teaching Internal Control through Active Learning. Journal of Accounting Education, 32, 200–221.
Ghodsipour, H. (2000). Analytical Hierarchy Process. Amirkabir University of Technology Press, Tehran. (In Persian).
Gioiosa, M, E. & Kinkela, K. (2016). Active Learning in Accounting Classes with Technology and Communication Skills: A Two-Semester Study of Student Perceptions. Journal of Education for Business, 94(8), 561-568.
Gittings, L. Taplin, R. & Kerr, R. (2020). Experiential Learning Activities in University Accounting Education. Journal of Accounting Education, 52, 1-13.
HajiMoradkhani, H. Mashayekh, S. & A. Rahman. (2017). Traditional Teaching Methods vs. Teaching through a Game Board In Principles of Accounting (1) Course. 9(1): 1-30. (In Persian).
Hajimoradkhani, H. & Z. Zare Ahan Panjeh. (2021). How to Use Monopoly Board Game in Accounting Principles Courses. Journal of Accounting and Social Interests, 11(1): 107-126. (In Persian).
Hruska, I. (2018). Methods to Efficiently Achieve High-Quality Teaching of Accounting at the University-A Teaching Innovation Evaluation. Journal of Educational Technology, 17(1), 113-124.
Humphrey, R, L. & Beard, D, F. (2014). Faculty Perceptions of Online Homework Software in Accounting Education. Journal of Accounting Education, 32, 238–258.
Illeris, K. (2018). An Overview of the History of Learning Theory. European Journal of Education, 53(1), 86-101.
Khajavi, S. & Nahas, K. (2019). Increasing Accounting Learning Through Concept Map. Accounting and Auditing Review, 26(3), 394-412. (In Persion)
Marlina, M, A, E. & Maichal, M. (2017). Accounting Active Learning dan Hasil Pembelajarannya: Studi Kasus pada Universitas Berbasis Kewirausahaan Akrual, Jurnal Akuntansi, 9 (1), 82-94.
Matherly, M. & Burney, L. (2013). Active Learning to Revitalize Managerial Accounting Principles. Issues in Accounting Education, 28(3), 653–680.
Meij, E. Smits, A. & Meeter, M. (2022). How and Why Learning Theories Are Taught in Current Dutch Teacher Education Programs. Teaching and Teacher Education, 109, 103537.
Nahas, K. Karami, G. Hejazi, R. & S. Khajoy. (2020). Investigation the Effect of Team-Based Learning (TBL) on Active Learning in Accounting. Accounting and Auditing Research, 12(45): 55-70. (In Persian).
Noroozi, M. (2020). An Analytical Approach to the Role of the Serious Game (SG) in Accounting Education. Journal of Accounting and Social Interests, 10(2): 155-167. (In Persian).
Phillips, D. & Soltis, F. (2009). Perspectives on Learning. Teachers College Press.
Phillips, F. (2017). Are You Making Learning Too Easy? Effects of Grouping Accounting Problems on Students’ Learning. Issues in Accounting Education, 32(3), 81-93.
Porter, J, C. (2019). Beyond Debits and Credits: Using Integrated Projects to Improve Students’ Understanding of Financial Accounting. Journal of Accounting Education, 46, 53-71.
Prince, M. (2004). Does Active Learning Work? A Review of the Research. Journal of Engineering Education, 93(3), 1–9.
Pritchard, A. (2017). Ways of Learning: Learning Theories for the Classroom. Routledge.
Rahmanian koushkaki, A. Barzegar, B. & Kamalirade, I. (2021). Designing a Model to Improve the Quality of Accounting Education by Examining the Relationships between the Factors Influencing Teaching Methods. Empirical Research in Accounting, 11(3), 139-166. (In Persion)
Raluca, S. (2016). Using Interactive Methods in Teaching Accounting. Studies in Business and Economics, 11(2), 130-139
Riley, J. & Ward, K. (2017). Active Learning, Cooperative Active Learning, and Passive Learning Methods in an Accounting Information Systems Course. Issues in Accounting Education, 32(2), 1-16
Saadullah, S, M. & Elsayed, N. (2020). An Audit Simulation of the Substantive Procedures in the Revenue Process – A Teaching Case Incorporating Bloom’s Taxonomy. Journal of Accounting Education, 52, 1-10.
Stanley, T. & Marsden, S. (2013). Accountancy Capstone: Enhancing Integration and Professional Identity. Journal of Accounting Education, 31(4), 363–382.
Stanley, T. & Marsden, S. (2012). Problem-Based Learning: Does Accounting Education need it? Journal of Accounting Education, 30, 267–289
Stone, G. (2014). Work All Day, Study at Night: The Interactive Evening Lecture to Invigorate Working Students. Accounting Education, 23(1), 71–74.
Sugahara, S. & Cilloni, A. (2021). Mediation Effect of Students’ Perception of Accounting on the Relationship between Game-Based Learning and Learning Approaches. Journal of Accounting Education, 56, 100730.
Tan, G, K, R. & Ferreira, A. (2012). The Effects of the Use of Activity-Based Costing Software in the Learning Process: An Empirical Analysis. Accounting Education, 21(4), 407–429.
Veen-Dirks, J. (2017). Accounting for Sustainability: An Active Learning Assignment. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18)3(, 329 - 340.
Wygal, D, E. & Stout, D, E. (2015). Shining a Light on Effective Teaching Best Practices: Survey Findings from Award-Winning Accounting Educators. Issues in Accounting Education, 30(3), 173–205.
Xiang, M. (2016). Improving the Quality of Learning in Accounting through Advice and Learning Experiences from Former Students. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, 18, 1-22.
Zeigler, F. (2015). Pedagogy Change in Undergraduate Managerial Accounting Principles Courses. Advances in Accounting Education: Teaching and Curriculum Innovations, 17, 45–70.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |