تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,820 |
تاثیر احساسات سرمایه گذاران بر عملکرد اجتماعی شرکت | ||
حسابداری و منافع اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 45، شهریور 1401، صفحه 171-200 اصل مقاله (430.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jaasci.2022.38705.1649 | ||
نویسندگان | ||
محسن رشیدی* 1؛ حنیفه حسینی2 | ||
1استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در این پژوهش، هدف بررسی تأثیر احساسات سرمایهگذاران بر مسئولیت اجتماعی شرکت-های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بنابراین، سعی میشود چگونگی واکنش شرکتها نسبت به این احساسات و تصمیمگیری درباره میزان مسئولیت اجتماعی ناشی از اطلاعات خصوصی شرکتها بررسی و ارزیابی شود. روش: بدین منظور، دادههای مربوط به 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1388 تا 1398 استخراج شده و از مدل رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شده است. یافتهها: فرضیه اول نشان میدهد که احساسات سرمایهگذاران بر فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری دارد. مطابق نتایج پژوهش میتوان اظهار داشت که فرضیه دوم پژوهش بر مبنای گردش مالی سهام و صرف سهام تایید شده است. همچنین، نتایج نشان میدهد که محدودیتهای ارزشگذاری شرکتها بر ارتباط بین احساسات سرمایهگذار و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری ندارد. طبق فرضیه چهارم اثر احساسات سرمایهگذاران بر عملکرد اجتماعی شرکت از بعد گردش مالی سهام تایید میشود اما این فرضیه از بعد صرف سهام رد میشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که فعالیتهای مسئولیت اجتماعی منجر به تاثیرگذاری بر بازارهای سهام میشود. به عبارتی، بعد از دورههای احساسی بالا، شرکتهای دارای مسئولیت اجتماعی بازده کمتری را بهدست میآورند. بنابراین، به عنوان یک استراتژی مهم شرکتی، افشای مسئولیت اجتماعی تحتتاثیر احساسات سرمایهگذار قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت؛ احساسات سرمایهگذاران؛ عملکرد شرکت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investor Sentiment for Corporate Social Responsibilities | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen rashidi1؛ hanife hosseini2 | ||
1Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty Economic Sciences and Finance, Lorestan University, Khoram Abad, Iran. | ||
2MSc Student. Department of Accounting, Khorram Abad, Lorestan University, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In this study, the aim is to investigate the effect of investors' Sentiments on the social responsibility performance of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Therefore, it tries to examine and evaluate how companies react to these Sentiment s and decide on the level of social responsibility resulting from companies' private information. Method: For this purpose, data related to 120 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2009 to 2020 were extracted and the combined data regression model was used to test the research hypotheses. Results: The first hypothesis shows that investors' Sentiments have a significant effect on corporate social responsibility activities. According to the research results, it can be stated that the second hypothesis of the research has been confirmed. Also, the results show that firm valuation constraints do not have a significant effect on the relationship between investor sentiment and corporate social responsibility activities. According to the fourth hypothesis, the effect of investors' Sentiments on the social performance of the company is confirmed in terms of stock turnover, but this hypothesis is rejected in terms of stock premium. Conclusion: The results of this study indicate that social responsibility activities lead to an impact on stock markets. In other words, after high emotional periods, socially responsible companies get lower returns. Therefore, as an important corporate strategy, disclosure of social responsibility is influenced by the sentiments of the investor. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Investor sentiment, Corporate Social Responsibility, Corporate Financial Performance | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
انواری رستمی، علی اصغر؛ کیانی، آیدین. (1394). بررسی نقش عدم اطمینان محیطی در رفتار هزینهها؛ شواهدی از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفتهای حسابداری، 7 (2): 57-33.
تاب، جعفر؛ جمالی، کورش. (1398). بررسی نقش تعدیلگر هزینه نمایندگی بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و حساسیت جریانات نقدی دارایی ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه پژوهشهای جدید درمدیریت و حسابداری، دوره جدید(35): 35-52.
حیدرپور، فرزانه؛ تاری وردی، یداله؛ محرابی، مریم. (1392). تاثیر گرایش های احساسی سرمایه گذاران بر بازده سهام. فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 6(17):1-13.
رحمانیان کوشککی، عبدالرسول؛ ایمانروی، زهرا. (1400). تأثیر اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها با نقش تعدیلگر مالکیت نهادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری و منافع اجتماعی، 11(3), 49-68.
سیار، حامد؛ اسکندری، علیرضا؛ ریاحی پور، محسن. (1398). بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت بر سیاست سود سهام. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 5(1): 38-56.
فرجی، امید؛ جنتی دریاکناری، فاطمه؛ منصوری، کفسان؛ یونسی مطیع، فاطمه. (1399). مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود. مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، 7(1), 25-58.
معطوفی، علیرضا؛ مهرپرور، متینه. (1398). رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکت باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(3), 157-184.
Anvari Rostami, A. Kiyani, A. (2015). Examining the role of environmental uncertainty in cost behavior: Evidence of listed companies in Tehran stock exchange. Journal of Accounting Progress, 7(2): 33-57. (In Persian)
Baker M, Stein JC. (2004). Market liquidity as a sentiment indicator. Journal of Financial Markets, 7:271–299.
Baker M, Wurgler J. (2006). Investor Sentiment and the Cross-Section of Stock Returns MALCOLM. The Journal Of Finance, LXI(4):1–36.
Baker, M., and J. Wurgler. (2007). Investor sentiment in the stock market. Journal of Economic Perspectives, 21 (2): 129–151
Baker, M., and J. Wurgler. (2012). Behavioral corporate finance: An updated survey. In Handbook of the Economics of Finance. Volume 2, edited by Constantinides, G. M., M. Harris, and R. M. Stulz. Amsterdam, the Netherlands: Elsevier
Biddle, G., G. Hilary, and R. Verdi. (2009). How does financial reporting quality relate to investment efficiency? Journal of Accounting and Economics, 48 (2/3): 112–131.
Brav, A., J. Heaton, and S. Li. (2010). The limits of the limits of arbitrage. Review of Financial Studies 14 (1): 157–187.
Cheong, Sinnakkannu S. (2017). Reactive or Proactive? Investor Sentiment as a Driver of Corporate Social Responsibility. Research in International Business and Finance, 692(3):1-30.
Ding L, Zhao Z, Wang L. (2020). Executive Incentives Matter for Corporate Social Responsibility under Earnings Pressure and Institutional Investors Supervision. Sustainability, 12(2492):1–22.
Drakos, K. (2010), “Terrorism activity, investor sentiment, and stock returns”, Review of Financial Economics, 19(3), 128-135.
Faraji, O., Jannati Daryakenari, F., Mansouri, K., Younesi Moti, F. (2020). Corporate Social Responsibility and Firm Value: The Mediating Role of Earnings Management. Social Capital Management, 7(1), 25-58. (In Persian)
Flammer C. (2015). Lead to Superior Financial Performance ? A Regression Discontinuity Approach. Management Science, 61(11):2549–68.
Friedman, H., and M. Heinle. (2016). Taste, information, and asset prices: Implications for the valuation of CSR. Review of Accounting Studies, 21 (3): 740–767.
Heidarpour, F. Tari verdi, Y. Mehrabi, M. (2013). Impact of Emotional trends of Investors on stock returns, Journal of Sientific Research, Financial Knowledge Analysis, 6(17): 1-13.(in persian)
Hribar, P., and J. McInnis. (2012). Investor sentiment and analyst’s earnings forecast errors. Management Science, 58 (2): 293–307.
Keleş E, Çetin A. (2018). Corporate Social Responsibility, Investor Sentiment, and Stock Returns. Sustainability and Social Responsibility: Regulation and Reporting, Accounting, Finance, Sustainability, Governance & Fraud, (18):443–62.
Laffont, J-J. (1985). on the welfare analysis of rational expectations equilibria with asymmetric information. Econometrica, 53:1–29.
Lys, T. Z., J. P. Naughton, and C. Wang. )2015(. Signaling through corporate accountability reporting. Journal of Accounting and Economics 60 (1): 56–72.
Margolis JD, Elfenbein HA, Walsh JP. (2007). Does it Pay to be Good? A Meta-Analysis and Redirection of Research on the Relationship between Corporate Social and Financial Performance. Journal of Chemical Information and Modeling, 53:160-220.
Matoufi, A., Mehrparvar, M. (2019). The Relationship between Political Connections and Agency Costs Considering the Moderating Role of Audit Quality. Journal of Accounting and Social Interests, 9(3), 157-184. (In Persian)
Mishra, S., & Suar, D. (2010). Does corporate social responsibility influence firm performance of Indian companies? Journal of Business Ethics, 95(4), 571–601
McWilliams, A., and D. Siegel. (2000). corporate social responsibility and financial performance: Correlation or misspecification? Strategic Management Journal, 21 (5): 603–609.
Meng Y, Wang X. (2020). Do institutional investors have homogeneous influence on corporate social responsibility? Evidence from investor investment horizon. Managerial Finance, 46(3):301–22.
Naughton JP, Wang C, Yeung I. (2014) Are CSR expenditures affected by investor sentiment? Northwestern University working paper.
Naughton JP, Wang C, Yeung I. (2019). Investor sentiment for corporate social performance. Accounting Review, 94(4):401–20.
Nemlioglu I, Mallick SK. (2020). Do innovation-intensive firms mitigate their valuation uncertainty during bad times ? Journal of Economic Behavior and Organization, 177:913–40.
Peloza, J. (2006). Using corporate social responsibility as insurance for financial performance. California Management Review, 48 (2): 52–72.
Plumlee, M., Brown, D., Hayes, R.M. and Marshall, R.S. (2015), “Voluntary environmental disclosure quality and firm value: further evidence”, Journal of Accounting and Public Policy, 34 (4): 336-361.
Polk, C., and P. Sapienza. (2009). the stock market and corporate investment: A test of catering theory. Review of Financial Studies, 22 (1): 187–217.
Rahmanian koushkaki, A., imanrooy, Z. (2021). The Effect of CEO Confidence on Corporate Social Responsibility; With Role of Moderating of Institutional Ownership in Firms Listed in Tehran Stock Exchange. Journal of Accounting and Social Interests, 11(3), 49-68. (In Persian)
Rodriguez-Fernandez, M. (2016). “Social responsibility and financial performance: the role of good corporate governance”. Business Research Quarterly, 19 (2): 137-151.
Saleh, M., Zulkifli, N., Muhamad, R. (2010). Corporate social responsibility disclosure and its relation on institutional ownership: Evidence from public listed companies in Malaysia. Managerial Auditing Journal, 25(6), 591-613.
Sayyar, H. Eskandari, A. Riyahipour, M. (2019). Examining the social responsibility of the company on the policy of interest. Journal of Management and Accounting Studies, 5(1): 38-56.(in Persian)
Stein, J. C. (1996). Rational capital budgeting in an irrational world. Journal of Business, 69 (4): 429–455.
Stein, J. C. (1988). Takeover threats and managerial myopia. Journal of Political Economy, 96 (1): 61–80.
Sun, W., Zhao, C., Wang, Y. and Cho, C.H. (2018), "Corporate social responsibility disclosure and catering to investor sentiment in China", Management Decision, 56 (9), 1917-1935.
Taab, J. Jamali, K. (2019), examining the mediating role of agency cost on the relationship between corporate social responsibility and the sensivity of cash flows in companies listed in Tehran stock exchange. The Quarterly Review of Accounting and Management. New period (35): 35-52. (In Persian)
Waddock SA, Graves SB (1997). The corporate social performance‑financial performance link. Strategy Management Journal, 18(4):303–319.
Wu, M.W. and Shen, C.H. (2013), “Corporate social responsibility in the banking industry: motives and financial performance”, Journal of Banking & Finance, 37 (9): 3529-353 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |