تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 735 |
تعداد مقالات | 6,056 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,897,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,940,627 |
تطبیق دیداری نقش بز سنگنگارههای لمگردو و کیارس خوزستان با سنگنگارههای تیمره، مزاین و خوراوند استان اصفهان و مرکزی | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2022.39128.1743 | ||
نویسندگان | ||
منصور کلاه کج ![]() ![]() | ||
1عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
نقش بز یکی از پرکاربردترین نقوش حیوانی است که در میان سنگنگارهها و دیگر آثار هنری در ترکیب با سایر نقوش یا به تنهایی به شکلهای مختلف نمایش آن در آثار ایرانی تداوم یافته است. با توجه به دیرینگی، تنوع و پراکندگی نقش بز در سنگنگارههای مناطق مختلف ایران، در این پژوهش به مقایسه ساختار این نقش در دو منطقه جغرافیایی ایران پرداخته شده، از این رو هدف آن شناخت وجوه تشابه و تمایز ساختاری نقشبز در سنگنگارهای دو منطقه جنوب غرب و مرکز ایران به منظور آشنایی بیشتر فرهنگ بصری ایرانی است. این که نمایش تجسمی و مضمونی که نقش بز در بستر آن خلق شده و همچنین شیوه اجرا و ارائه این نقش در مناطق یادشده چگونه بوده؛ سوالی است که در این پژوهش به آن پاسخ داده میشود. پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف بنیادی است. روش این پژوهش تحلیلی- تطبیقی است و جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای، میدانی و نیز پایگاههای علمی پژوهشی معتبر است. بررسی کلی نقش بزهای منطقه خوزستان به ویژه در محدوده اشکفت لمگردو این گمان را تقویت میکند که این بزها غیر کوهی یا اهلی و ترسیم کنندگان آنها شاید چوپانانی بودهاند که در هنگام چرای دام خود به تصویرگری روی آوردهاند. همچنین تکنیک اجرایی حرفهایتر نگارهها منطقه گلپایگان و خمین و ترسیم انتزاعی و خلاقانه شاخها این باور را القاء میکند که نگارندگان این نقشها احتمالاً شکارچی یا افرادی خبره به لحاظ توانایی ترسیمی بوده و بز رسامی شده آنها نیز بز کوهی است. فارغ از مقطع زمانی و نیز تقدم و تآخر خلق این سنگنگارهها که تا کنون زمان آنها مشخص نشده به گمان نگارندگان میان نقش بز هر دو منطقه گونهای پیوست و تداوم فرهنگی وجود دارد، دلیل این مدعا تداوم و حالت دورانی شاخ بز تا انتهای دم یا نزدیک به سر در هردو منطقه و همچنین تشابه شاخ بز اغلب مناطق دو منطقه مورد بررسی این پژوهش با شاخ بز سفال معروف و شناخته شده و تاریخدار هزاره چهارم قبل از میلاد شوش است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش بز؛ کیارسگتوند؛ لم گردو شوشتر؛ خمین؛ گلپایگان؛ مزاین؛ تیمره؛ خوراوند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the meeting of the role of goats in the lithographs of Lamgardo and Kiars of Khuzestan with the lithographs of Timura, Mazin and Khoravand in Isfahan and Markazi provinces. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Kolahkakj1؛ kadijeh Ashtari2 | ||
1University Board Member, Shahid Chamran University Of Ahvaz | ||
2Master student of Art Research | ||
چکیده [English] | ||
The role of a goat is one of the most widely used animal motifs, which among lithographs and other works of art in combination with other motifs or alone in various forms of its representation has continued in Iranian works. Due to the longevity, diversity and dispersion of goats in lithographs of different regions of Iran, in this study the structure of this role in two geographical regions of Iran has been compared, so its purpose is to recognize the similarities and structural differences of lizards in lithographs of two southwestern regions. And the center of Iran is in order to become more familiar with Iranian visual culture. The visual and thematic representation of the role of the goat in its bed, as well as the manner of performing and presenting this role in the mentioned areas; Is a question that is answered in this research. حاضرThe present research is qualitative and is fundamental in terms of purpose. The method of this research is analytical-comparative and the collection of information from library and field sources as well as scientific research bases is valid. A general study of the role of goats in the Khuzestan region, especially in the Ashkaft area, reinforces the suspicion that these goats were non-mountainous or domestic and their painters may have been shepherds who turned to illustration while grazing their livestock. Also, the more professional execution technique of the drawings in Golpayegan and Khomein region and the abstract and creative drawing of the branches suggest that the authors of these drawings are probably hunters or skilled people in terms of drawing ability, and their drawn goats are also mountain goats. Regardless of the time period and the precedence and delay of the creation of these lithographs, the time of which has not been determined yet, the authors believe that there is a kind of attachment and cultural continuity between the goat's role in both regions. In both regions, as well as the similarity of goat horns in most of the two regions studied in this study with the famous and well-known pottery goat horns and is dated to the fourth millennium BC. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Goat, Goat role, Kiarsogtvand, Shushtar walnut, Khomein, Golpayegan.Mazain, Timareh, Khoravand | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |