تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,579 |
ارائه مدل عوامل موثر بر قیمت گذاری کمتر از واقع در عرضه های اولیه با تاکید بر نقش اطلاعات حسابداری | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1401، صفحه 175-214 اصل مقاله (589.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2021.32655.2716 | ||
نویسندگان | ||
یاسین امینی1؛ بیتا مشایخی* 2 | ||
1دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. ایران | ||
2دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعات متعددی در بازارهای سرمایه مختلف نشان داده است که قیمت سهام در عرضه های اولیه بعد از مدت بسیار کوتاهی تغییر کرده و بازده قابل توجه و غیر عادی را موجب می شود که از آن با عنوان قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های اولیه یاد میشود. با توجه به اینکه مطالعات قبلی که عمدتا مبتنی بر تئوری عدم تقارن اطلاعاتی و سویه های رفتاری هستند، دلایل مختلف و گاها متضادی را عامل این پدیده دانسته اند هدف این پژوهش ارائه مدلی جامع از عوامل تبیین کننده این بازدهی غیرعادی است. به علاوه نقش اطلاعات حسابداری در توضیح این پدیده نیز بررسی شده است. برای کشف این عوامل محقق با مطالعه گسترده ادبیات موضوع و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم و مصاحبه با خبرگان اقدام به استخراج نظرات آنها در این خصوص نموده، الگوهای تکرارشونده در بین نظرات را استخراج و با طبقه بندی آنها مدل جامع عوامل موثر بر قیمت گذاری سهام در عرضه های اولیه را تدوین کرده است. در مدل ارائه شده در این تحقیق چهار عامل کاستی های فرایند عرضه اولیه، عوامل بنیادی، سویه های رفتاری و محتوای اطلاعاتی در عرضه های اولیه منجر به قیمت گذاری کمتر از واقع میشوند به این صورت که با دخالت ارکان در مکانیزم عرضه و تقاضای بازار اشتباهاتی در قیمتگذاری رخ داده و عوامل بنیادی در قیمت عرضه منعکس نمیشوند. سویه های رفتاری سرمایه گذاران و کافی نبودن محتوای اطلاعاتی حسابداری منجر به تشدید این امر میشود. با توجه به یافته های پژوهش آن دسته از سهامدارانی که به تحلیل اطلاعات موجود و به ویژه اطلاعات حسابداری بپردازند، میتوانند بازدهی اضافه کسب نمایند. همچنین لزوم ارائه اطلاعات حسابداری آینده نگر در عرضه های اولیه برای تعیین قیمت واقعی سهم منجر به افزایش محتوای اطلاعاتی حسابداری میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قیمت گذاری کمتر از واقع در عرضه اولیه؛ عدم تقارن اطلاعاتی؛ سویه های رفتاری؛ محتوای اطلاعاتی حسابداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Model of Factors Affecting Underpricing in IPOs Focusing Accounting Information Role | ||
نویسندگان [English] | ||
Yasin Amini1؛ Bita Mashayekhi2 | ||
1Ph.D. of Accounting, Faculty of Management, Department of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Faculty of Management, Department of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Numerous studies in different capital markets show that stock prices in initial public offerings change after a very short time, resulting in significant and unusual returns, which are referred to as underpricing of initial public offerings. Considering that previous studies, which are mainly based on the theory of information asymmetry and behavioral biases, have considered various and sometimes contradictory reasons as the cause of this phenomenon. This study aims to provide a comprehensive model of the factors explaining this abnormal return. Also, the role of accounting information in explaining this phenomenon is investigated. To discover these factors, the researcher studies the subject literature extensively, uses the qualitative method of theme analysis and interviews experts to extract their opinions. Then extracting repetitive patterns among the opinions and classifying them, the researcher develops a comprehensive model of factors affecting stock price in initial public offerings. In the model presented in this research, four factors of shortcomings of the initial supply process, fundamental factors, behavioral aspects and information content in the initial public offerings lead to underpricing in such a way that by intervening of regulatory bodies in the supply and demand mechanism, pricing errors occur and fundamental factors are not reflected in offering prices. Investors' behavioral aspects and insufficient accounting information content intensify this matter. According to the research findings, those shareholders who analyze the available information, especially accounting information, can gain abnormal returns. Also, the need to provide prospective accounting information in an initial public offering to determine the real share price leads to an increase in accounting information content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Underpricing in Initial Public Offerings, Information Asymmetry, Behavioral Biases, Accounting Information Content | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
باقرزاده، سعید, نیک بخت، محمدرضا, نوروش، ایرج. (1390). پژوهش های مدیریت در ایران., دوره 15 , شماره 1 (پیاپی 70).
دستگیر، محسن. علیخانی بوانی، مهدی. (۱۳۸۵). "عرضه اولیه سهام: پدیده ارزان فروشی سهام و فرضیات مرتبط با آن". ماهنامه بورس ، شماره ۵۸.
ازکیا، مصطفی. دربانآستانه، علیرضا. (1382). روشهای کاربردی تحقیق، جلد اول، انتشارات کیهان، چاپ اول.
افشار، ابراهیم. (1392). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای، نشر نی، چاپ سوم. Afshar, E. 2013. Fundamentals of Qualitative research: Methods and Steps in developing grounded theory. Nashre-Ney. 3rd edition (In Persian) Amihud, Y., & Mendelson, H. (1986). Asset pricing and the bid-ask spread. Journal of financial Economics, 17(2), 223-249. Azkia, M. 2003. Applied Research Methods. Keyhan Press. 1st edition (In Persian) Bagherzadeh, S. Nikbakht, M. And I. Noravesh. 2011. Management researchs in Iran. 15(1):70 (In Persian) Baron, D. P. (1982). A model of the demand for investment banking advising and distribution services for new issues. The journal of finance, 37(4), 955-976. Beatty, R. P. (1989). Auditor reputation and the pricing of initial public offerings. Accounting Review, 693-709. Beatty, R. P., & Ritter, J. R. (1986). Investment banking, reputation, and the underpricing of initial public offerings. Journal of financial economics, 15(1-2), 213-232. Bertoni, F., & Giudici, G. (2014). The strategic reallocation of IPO shares. Journal of Banking & Finance, 39, 211-222. Bertoni, F., & Giudici, G. (2014). The strategic reallocation of IPO shares. Journal of Banking & Finance, 39, 211-222. Boreiko, D., & Lombardo, S. (2011). Italian IPOs: Allocations and claw back clauses. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 21(1), 127-143. Boulton, T. J., Smart, S. B., & Zutter, C. J. (2011). Earnings quality and international IPO underpricing. The Accounting Review, 86(2), 483-505. Cai, N., Ramchand, L., & Warga, A. (2004). The pricing of equity IPOs that follow public debt offerings. Financial Management, 5-26. Chan, K., Wang, J., & Wei, K. J. (2004). Underpricing and long-term performance of IPOs in China. Journal of Corporate Finance, 10(3), 409-430. Chan, Y. C. (2010). Retail trading and IPO returns in the aftermarket. Financial Management, 39(4), 1475-1495. Chuluun, T. (2015). The role of underwriter peer networks in IPOs. Journal of Banking & Finance, 51, 62-78. Dastgir, M. And M. Alikhani. 2006. Initial Public offering: Underpricing Phenomenon and related hypotheses. Bourse Publications. 58 (In Persian) Derrien, F., & Womack, K. L. (2003). Auctions vs. bookbuilding and the control of underpricing in hot IPO markets. The Review of Financial Studies, 16(1), 31-61. Duarte-Silva, T. (2010). The market for certification by external parties: Evidence from underwriting and banking relationships. Journal of Financial Economics, 98(3), 568-582. Fernando, C. S., Gatchev, V. A., May, A. D., & Megginson, W. L. (2012). The benefits of underwriter reputation to banks and equity issuing firms. The Journal of Finance, 67, 233-270. Goldstein, M. A., Irvine, P., & Puckett, A. (2011). Purchasing IPOs with commissions. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 1193-1225. Harris, O. (2018). The impact of industrial districts on the pricing of IPOs. The Quarterly Review of Economics and Finance, 69, 274-285. Ibbotson, R. G., & Ritter, J. R. (1995). Initial public offerings. Handbooks in operations research and management science, 9, 993-10 Jamaani, F., & Alidarous, M. (2019). Review of Theoretical Explanations of IPO Underpricing. Journal of Accounting, Business and Finance Research, 6(1), 1-18. Jenkinson, T., Jones, H., & Suntheim, F. (2018). Quid pro quo? What factors influence IPO allocations to investors?. The Journal of Finance, 73(5), 2303-2341. Jeon, B., Lee, J., & Choi, J. (2013). Design and implementation of a wearable ECG system. International Journal of Smart Home, 7(2), 61-69. Kaneko, T., & Pettway, R. H. (2003). Auctions versus book building of Japanese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal, 11(4), 439-462. Loughran, T., & Ritter, J. R. (2002). Why don’t issuers get upset about leaving money on the table in IPOs?. The Review of Financial Studies, 15(2), 413-444. Loughran, T., Ritter, J. R., & Rydqvist, K. (1994). Initial public offerings: International insights. Pacific-Basin Finance Journal, 2(2-3), 165-199. Lowry, M., Michaely, R., & Volkova, E. (2018, June). Information revelation through regulatory process: Interactions between the SEC and companies ahead of the IPO. In Fifth Annual Conference on Financial Market Regulation. Lyn, E. O., & Zychowicz, E. J. (2003). The performance of new equity offerings in Hungary and Poland. Global Finance Journal, 14(2), 181-195. Nielsson, U., & Wójcik, D. (2016). Proximity and IPO underpricing. Journal of Corporate Finance, 38, 92-105. Ritter, J. R. (1984). Signaling and the valuation of unseasoned new issues: A comment. The Journal of Finance, 39(4), 1231-1237. Ritter, J. R. (1998). Initial public offerings. Contemporary finance digest, 2(1), 5-30. Ritter, J. R., & Welch, I. (2002). A review of IPO activity, pricing, and allocations. The journal of Finance, 57(4), 1795-1828. Rock, K. (1986). Why new issues are underpriced. Journal of financial economics, 15(1-2), 187-212. Schrand, C., & Verrecchia, R. E. (2004). Disclosure choice and cost of capital: evidence from underpricing in initial public offerings. Unpublished working paper. University of Pennsylvania. Scott, W. R. (2009). Financial accounting theory. Toronto, Ont: Pearson Prentice Hall. Sherman, A. E. (2005). Global trends in IPO methods: Book building versus auctions with endogenous entry. Journal of Financial Economics, 78(3), 615-649. Shi-yu, X., & Chang, L. (2008). The degree of IPO underpricing in China. Journal of Modern Accounting and Auditing, 4(4), 32. Su, D., & Fleisher, B. M. (1999). An empirical investigation of underpricing in Chinese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal, 7(2), 173-202. Tinic, S. M. (1988). Anatomy of initial public offerings of common stock. The Journal of Finance, 43(4), 789-822. Trueman, B., & Titman, S. (1988). An explanation for accounting income smoothing. Journal of accounting research, 127-139. Wang, W., & Yung, C. (2011). IPO information aggregation and underwriter quality. Review of Finance, 15(2), 301-325. Welch, I. (1989). Seasoned offerings, imitation costs, and the underpricing of initial public offerings. The Journal of Finance, 44(2), 421-449.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |