تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,218 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,546 |
ارزیابی تاثیر ویژگیهای مدیریت بر رابطه رقابت بازار محصول با عملکرد مدیریت | ||
پژوهش های تجربی حسابداری | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1401، صفحه 151-174 اصل مقاله (635.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jera.2022.31694.2691 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا محمدی رمضانی1؛ فرزین رضایی* 2؛ حسین کاظمی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
3استادیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه نقش مدیران در شرکتها دارای چنان اهمیتی است که داشتن مدیر توانمند و با کیفیت یکی از مزایای رقابتی تلقی میشود. ابزاری که مدیران از آنها برای موفقیت استفاده میکنند اطلاعاتی است که اکثراً از ویژگیهای آنها ناشی میشود. نقش مدیران در بازارهای رقابتی نیز شدیدتر میباشد. بنابراین هدف این پژوهش ارزیابی تاثیر ویژگیهای مدیریت بر رابطه رقابت بازار محصول با عملکرد مدیریت میباشد.روش گردآوری دادهها آرشیوی بوده و نمونهای متشکل از 120 شرکت طی سالهای 1391 تا 1398 انتخاب و دادههای آنها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که با افزایش رقابت بازار محصول و ویژگیهای مدیریت، عملکرد مدیریت بهبود پیدا کرده و همچنین ویژگیهای مدیریت، رابطه مثبت بین رقابت و عملکرد مدیریت را بهبود و در توانایی مدیریت تاثیر داشته و در بازارهایی که سطح رقابت بالا میباشد، اثربخشی این ویژگیها مشهودتر است . این یافتهها میتواند ادبیات حوزه ویژگیهای مدیریت را گسترش داده و برای ارکان راهبری شرکتها اطلاعات مفیدی را فرآهم نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
رقابت؛ عملکرد مدیریت؛ معادلات ساختاری؛ ویژگیهای مدیریت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Management Characteristics and the Relationship Between Product Market Competition And Management Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza mohammadi ramezani1؛ Farzin Rezaei2؛ hosein kazemi3 | ||
1Ph. D. Student in Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran | ||
2Associate Prof., Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran | ||
3Assistant Prof., Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, the role of managers in organizations and companies is so important that having a capable and quality manager is considered one of the competitive advantages. The tools that managers use to succeed are information that is often derived from their characteristics. The role of managers in competitive markets is also more intense. Therefore, the aim of this study is to evaluate the effect of management characteristics on the relationship between product market competition and management performance. The sample consists of 120 firms selected during 2012-2019. The data is collected through the archival method and is analyzed using structural equation modeling. The findings suggest that as market product competitiveness and management characteristics increase, management performance improves. In addition, management characteristics improve the positive relationship between competition and management performance and affects the management ability. The effectiveness of characteristics is more evident in and in markets with a higher level of competition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competition, Management Characteristics, Management Performance, Structural Equations | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا؛ایاغ، زهرا. (1398). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیلکنندگی کیفیت افشای اطلاعات: شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران . مدیریت دارایی و تامین مالی، 8 (1)، 29-44.
ایمر، فرشید ؛ گرکز، منصور. (1397) . بررسی نقش هیجانات خودآگاهانه در تصمیمگیری های اخلاقی حسابداری: مطالعه موردی دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاههای شهر گرگان. حسابداری ارزشی و رفتاری، 3 (6)، 165-197
آزاد، رحمتاله؛ کامیابی، یحیی ؛ خلیل پور، مهدی. (1399). ویژگیهای رفتاری مدیران و نقدشوندگی سهام . پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی.12 (45)، 191-213.
حیدرپور، فرزانه؛ رجب دری، حسین. (1396). رابطة اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار. اخلاق در علوم و فناوری، 12(2)، 161-164.
خدادادی، ولی ؛ آقاجری، ولی الله، (1388). ارزیابی رابطه بین ساختار مالکیت شرکت و سیاستهای سود سهام در ایران. حسابداری مالی، 1(2)، 106-126.
داداشی،ایمان ؛ یحییزادهفر، محمود؛شامخیامیری، عباس، (1397) . تأثیرخوشبینی مدیران بر همزمانی قیمت سهام در شرکتهای پذیرقته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پیشرفتهای حسابداری، 3 (75)، 159-188.
دیانتی دیلمی، زهرا؛ مظاهری ،علی ؛ مرادزاده، مهدی، (1392). اثر دوره تصدی مدیریت بر ارزش شرکت،هزینههای نمایندگی و ریسک اطلاعاتی، پژوهشهای تجربی حسابداری، 3(1)، 21-39.
سرلک، نرگس؛ میرزایی، فاطمه. (1395). رابطه رقابت در بازار و سیاست تقسیم سود. مدیریت دارایی و تامین مالی، 4(4)، 45-60.
طاهری، عابد؛ علی نژاد ساروکلایی، رضا؛ فغانی ماکرانی، خسرو ، (1397). توانایی، دانش مالی مدیران عامل و شفافیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرقته شده در بورس اوراق بهادار تهران . دانش حسابداری مالی، 5(2)، 85-110.
طوروسیان ، آرینه. (1390). بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مهدی ابزری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
عباس زاده، محمد. (1393). رقابت محصول و معیارهای مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار، سومین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، تهران.
قادری، کاوه؛ قادری ،صلاح الدین ؛ قادری ، سامان . (1396). تأثیر عامل رفتاری اطمینانبخش بیش از حد مدبران بر اثربخشی مدیریت ریسک در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای حسابداری و مالی، 10(37)، 243-272.
قاسمی، وحید. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربردAmos Graphics ، تهران، انتشارات جامعه شناسان
وکیلی فرد، حمید رضا؛موسوی، سید احمد. (1393). ساختار سرمایه ، رقابت در بازار محصول و عملکرد شرکت. دانش حسابداری مالی، 1 (3)، 84-65.
Abbaszadeh, M. (2014). Product Competition and Different Profit Quality Criteria Based on Market Principles, Third National Conference on Accounting and Management, Tehran. (In Persian) Abdoh H., & Varela, O. (2017). Product market competition, idiosyncratic and systematic volatility. Journal of Corporate Finance, 43, 500-513. DOI:https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2017.02.009 Adnan, A؛ Abdullah, H.S. and Ahmad, J. (2016). Assessing the moderating effect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link:The experience of Malaysian R&D companies. 7th International Economics & Business Management Conference, 35(1): 462-467.) DOI https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)00057-5 Akbari, M. ; Farkhondeh, M. & Ayagh, Z. (2019). Investigating the effect of competition in the product market on financial performance by modulating the quality of information disclosure: Companies listed on the Tehran Stock Exchange. Asset Management and Financing, 8 (1), 29-44. (In Persian) Allen, F; & Gale, D. (2000). Corporate Governance: Theoretical and EmpiricalPerspectives.Cambridge: CambridgeUniversity. Angelini, V. & Cavapozzi, D. (2017), Dispositional Optimism and Stock Investments. Journal of Economic Psychology, 59,113-128. DOI https://doi.org/10.1016/j.joep.2017.01.006 Azad, R. ; Kamyabi, Y. & Khalilpour, M. (2020). Behavioral characteristics of managers and stock liquidity, Financial Accounting and Auditing Research, 12 (45), 191-213. (In Persian) Berman, K; Knight, J; and Case, J. (2006). Financial Intelligence, Revised Edition: A Manager's Guide to Knowing What the Numbers Really Mean. Harvard Business Press. Boone, J., van Ours, J. C., & van der Wiel, H. (2007). How (not) to measure competition. TILEC Discussion Paper, No. 32: 1-49.DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.985270 Caves, R. (1980). Industrial organization, corporate strategy and structure. Journal of Economic Literature, 18, 64-92. Chang,Shu-Ling, Hwang, Long-Jainn, Li, Chun-An, Jhou,Cian-Ting, (2020), Managerial Overconfidence and Earnings Management . International. Journal of Organizational Innovation, 10(3), 189-205. Chen, C; Li, L; & Mary, L. Z. M. (2014). Product market competition and the cost of equity capital: Evidence from China. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics. 21(3), 227-261. DOI:10.1080/16081625.2014.893197 Dadashi , I. ; Yahya Zadeh , M. , & Shamekh Amiri, A. , (2018) . effect of Optimism Managers For Concurrency Price Shares In Companies Accepted In Stock Exchange Securities Tehran . Accounting Advanceseds , , 3 (75), 159-188 . (In Persian) Dianti Deilami, Z; Mazaheri ,A. & Moradzadeh ,M. , (2013), The effect of management tenure on the value of the company. Agency costs and information risk. Empirical Accounting Research, 3 (1), 21-39. (In Persian) DIO: https://dx.doi.org/10.22051/jera.2013.587 Fosu, S., (2013). Capital structure, product market competition and firm performance: Evidence from South Africa. The Quarterly Review of Economics and Finance, 53, 140-151. https://doi.org/10.1016/j.qref.2013.02.004 Ghaderi, K. ; Ghaderi, S. & Ghaderi ,S. (2017). The effect of overly reassuring behavioral factor on the effectiveness of risk management in companies listed on the Tehran Stock Exchange, Accounting and Financial Research, 10 (37), 243-272. (In Persian) Ghasemi, V. (2013). Structural Equation Modeling in Social Research using Amos Graphics, Tehran. Sociologists Publications. (In Persian) Haidarpour, F. ; Rajab , H. (2017), The relationship between professional ethics and personality traits of stock exchange investors. Ethics in Science and Technology, 12 (2), 161-164.(In Persian) Hoque, Z. (2011), The relations among competition, delegation, management accounting systems change and performance: A path model. Advances in Accounting, 27 ( 2), 266-277. Imer, F. ; Gerks, Mansour. (2016), A Study of the Role of Self-Awareness Emotions in Ethical Accounting Decisions: A Case Study of PhD and Master of Accounting Students at Gorgan Universities. Value and Behavioral Accounting, 3 (6), 165-197.(In Persian) Kaplan, H.I ; and Sadock, B.J. (2005). Synopsis Psychiatry, Behavioral ScienceS Clinical Psychiatry. Baltimor, Williams and Wilkins Pub Khodadadi, V. ; Aghajari,V. (2009). Assessing the Relationship between Company Ownership Structure and Share Policy in Iran. Financial Accounting, 1 (2), 106-126 . (In Persian) Lopez-Costa, J.A. and Munoz-Canavate, A. (2015). Relational Capital and Organizational Performance in the Portuguese Hotel Sector (NUTS II Lisbon). 4th World Conference on Business, Economics and Management, 26(2): 64-71. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00839-4 Park, R; Srivastava, M.K. and Gnyawali, D. R. (2014). Walking the Tight rope of Coopetition: Impact of Competition and Cooperation Intensities and Balance on Firm Innovation Performance. Industrial Marketing Management, 43(6): 210-221. Pinjisakikool, T. (2017). The effect of personality traits on households’ Sarlak, N. ; Mirzaei, F. (2016). Relationship between Market Competition and Profit Sharing Policy. Asset Management and Financing, 4 (4), 45-60. (In Persian) Symeonidis, G. (2017). Does product market competition increase strike activity? Evidence from the UK. European Economic Review, 97, 42-56. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2017.05.008 Taheri ,A. ; Ali Nejad, R. & Faghani Makrani, K. (2018), Ability, financial knowledge of CEOs and financial reporting transparency in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Financial Accounting Knowledge Research, 5 (2), 85-110. (In Persian) Torosian, Arineh. (2011). Investigating the effect of product market competition on the capital structure of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Mehdi Abzari , Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan (In Persian). Vakilifard, Hamid Reza ; Mousavi, Seyed Ahmad. (2014). Capital structure, competition in the product market and company performance. financial accounting knowledge, 1 (3), 84-65. (In Persian) Zavertiaeva,M. A., Iturriaga,F. J. &Kuminova, E. V. (2019), Better Innovators or more Innovators? Managerial Overconfidence and Corporate R&D. Managerial and Decision Economics, 39(4), 447-461. https://doi.org/10.1002/mde.2917.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |