تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 915 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,223,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,644,680 |
تأثیر دوزبانگی بر رشد زبانی: شواهدی از کودکان دوزبانۀ کردی کلهری و فارسی | ||
زبان پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 45، دی 1401، صفحه 129-149 اصل مقاله (384.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jlr.2022.38089.2106 | ||
نویسندگان | ||
رضا همتی1؛ مسعود دهقان* 2؛ اکرم کرانی3 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه آموزش زبان و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
3استادیار گروه آموزش زبان و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پدیدۀ دوزبانگی بر رشد زبانی دانش آموزان دو زبانۀ کردی (گویش کلهری) و فارسی زبان پایۀ اول تا سوم ابتدایی در شهر کرمانشاه انجام گرفتهاست. برای انجام این پژوهش، 120 دانش آموز پسر و دختر پایۀ اول، دوم و سوم ابتدایی شهر کرمانشاه انتخاب شدند. آزمودنی های هر پایۀ تحصیلی شامل 40 نفر -یک گروه 20 نفرۀ تک زبانۀ کرد و یک گروه 20 نفرۀ دوزبانه- از دانش آموزان پسر و دختر بودند. به منظور ارزیابی رشد زبانی آزمودنیها، از دو آزمون رشد زبانی تُلد و آزمون نمونۀ گفتار پیوسته استفاده شد. تحلیل آماری داده ها نشان داد که عملکرد دانش آموزان دوزبانۀ پایۀ اول در همۀ خرده آزمونهای آزمون تُلد و نمونه گفتار پیوسته دچار تأخیر است (05/0P <). در پایۀ دوم، اختلاف معناداری بین عملکرد دانش آموزان دوزبانه و تکزبانهها وجود نداشت. در پایۀ سوم، تحلیل آماری نشان داد که تفاوت عملکردی بین دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه در خردهآزمونهای درک دستوری، تکمیل دستوری، تمایزگذاری واژه، تحلیل واجی و شاخص ِمیانگین طول پاره گفتار معنادار نیست (05/0P >). با این حال، دوزبانه ها در مقایسه با تک زبانه ها در خرده آزمونهای واژگان تصویری، واژگان ربطی، واژگان شفاهی، تقلید جمله، تولید واژه و شاخص غنای واژگانی از عملکرد بهتری برخوردار بودند و اختلاف عملکرد آنها معنادار بود (05/0P <). همچنین، یافته ها نشان داد که دوزبانگی بر رشد زبانی کودکان تأثیر مثبت دارد. با این وجود، به نظر میرسد که چندین عامل مانند میزان تسلط دوزبانه ها به هر دو زبان، میزان در معرض بودن و به کارگیری دو زبان در محیط های گوناگون، رده های زبانی، آموزش، و عواملی از این قبیل، میتوانند در تأثیر دوزبانگی بر رشد زبانی دخالت داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
رشد زبان؛ دوزبانگی؛ آزمون گفتار پیوسته؛ آزمون رشد زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of Bilingualism on Language Development: An Evidence from Kalhori Kurdish and Persian Bilingual Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Hemati1؛ Masoud Dehghan2؛ Akram Korani3 | ||
1PhD candidate, Department of English Language and Linguistics, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah. Iran, | ||
2Associate Professor, Department of English and Linguistics, Faculty of Language and Literature, University of Kurdistan,. Sanandaj. Iran, | ||
3Assistant Professor, Department of English Language and Linguistics, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The issue with bilingualism is the level of fluency and fluency of bilingual speakers in the non-dominant language. The present study aimed to investigate the effect of bilingualism on the language development of Kurdish (Kalhori dialect) and Persian bilingual students in the first to third grades of elementary school. Given the importance of language development and the phenomenon of bilingualism, research on the factors affecting language development, especially in bilingual children, can help us understand the nature of language, how it is learned, the learning process and its function. On the other hand, due to the multilingual nature of Iran and the fact that most people in different cities speak two or more languages, the importance of the research topic is doubled. In this regard, in the city of Kermanshah, most people are able to speak both Kalhori Kurdish and Persian. Some children in this area learn both Kurdish and Persian at an early age, and others learn Persian from the educational environment after entering school. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of bilingualism on the language development of Kurdish and Persian language students in the first to third grades of elementary school. Few studies have been conducted on the effect of bilingualism on language development, each of which shows different perspectives. Researchers have reached conflicting conclusions about the effect of bilingualism on children's cognitive development and academic achievement. Some studies suggest that learning a second or more languages at the same time may be accompanied by a delay in one language for some time. However, other research has shown that these results are temporary and that bilinguals eventually learn both languages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
language development, bilingualism, continuous speech test, TOLD Test | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |