تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,926 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,633 |
طراحی و تبیین الگوی رفتارهای برندساز منابع انسانی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 29، اردیبهشت 1401، صفحه 215-250 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/bmr.2022.38239.2259 | ||
نویسنده | ||
علی شریعت نژاد* | ||
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
رفتارهای برندساز منابعانسانی به معنای نمایش ویژگیهای متمایز شخصیت یک برند در قالب رفتار کارکنان و نیروهای انسانی آن است، بهطوریکه کارکنان و نیروی انسانی سازمان با رفتارهای خود، نشانگر راهبردهای مشتری مدارانه سازمان و ویژگیهای شخصیتی آن برند باشند. ازاینرو پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی رفتارهای برندساز منابعانسانی با روش مدلسازیساختاریتفسیری انجام پذیرفت. جامعهآماری پژوهش حاضر خبرگان هستند که بااستفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس اصل کفایت نظری اعضاینمونه آن انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها بهترتیب با استفاده از روشهای روایی نظری و پایایی درون کدگذار میان گذار و روایی اعتبارمحتوا و پایایی بازآزمون تایید شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار Atlas.ti و در بخش کمی از روش مدلسازیساختاریتفسیری استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که الگوی رفتارهای برندساز منابع انسانی مشتملبر چهار سطح پیشایندی، مهارتهای موردنیاز، انواع رفتارهای برندساز و پیامدها است. لذا درخصوص تشریح مدل پژوهش باید بیان داشت که در سطح اول پیشایندهای مرتبط با رفتارهای برندساز منابعانسانی قرار دارند که منتج به ایجاد مهارتهای موردنیاز درخصوص رفتارهای برندساز منابعانسانی میشوند. پس از ایجاد مهارتهای موردنیاز، سازمان قادر به نهادینهسازی انواع رفتارهای برندساز منابعانسانی خواهد بود که نتیجه آن در سطح پیامدی مشتمل بر خلق مزیت رقابتی غیرقابل تقلید، موضعسازی قوی برند، رضایت و وفاداری مشتری، افزایش اعتماد به برند و تداعی ذهنی مطلوب و ایجاد ذهنیت مثبت برای مشتری میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برندسازی؛ رفتارهای ارتباطی منابع انسانی؛ رفتارهای برندساز منابع انسانی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model for Human Resource Brand-building Behaviors with Interpretive Structural Modeling | ||
نویسندگان [English] | ||
ali shariatnejad | ||
Lorestan university assistant professor, Management faculty, Korramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Human resource brand-building behaviors mean displaying the distinctive features of a brand's personality in the form of the behavior of its employees and human resources. Therefore, this study aims to design a model for human resource brand-building behaviors using interpretive structural modeling methods. The statistical population of the present study is experts who were selected using the snowball sampling method and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool in the qualitative part is interview and in the quantitative part is a questionnaire whose validity and reliability were confirmed using theoretical validity methods and inter-coder reliability and content validity and retest reliability, respectively. In this research, coding method and Atlas.ti software were used to analyze the data in the qualitative part and interpretive structural modeling method were used in the quantitative part. The results indicate that the pattern of human resource brand-building behaviors includes four levels of antecedents, required skills, types of branding behaviors and consequences. Therefore, regarding the description of the research model, it should be stated that in the first level, there are antecedents related to human resource branding behaviors that lead to the development of the required skills regarding human resource brand-building behaviors. Once the required skills are developed, the organization will be able to institutionalize a variety of human resource brand-building behaviors. Finally the result indicate that the level of consequence include creating unparalleled competitive advantage, strong brand positioning, customer satisfaction and loyalty, increasing trust in brand, desirable mental association and creating a positive mentality for the customers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Branding, Human Resource Communication Behaviors, Human Resource Brand-building Behaviors, Interpretive Structural Modeling | ||
مراجع | ||
حسینی، سید یعقوب، موسوی، سید عباس، ضیایی، علیرضا، (1392)، ارائه مدلی برای تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمههای بازرگانی استان یزد، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره سوم، شماره اول، ص 1-16خدادادحسینی، حمید، میرزایی، زینب، همتی، مهرعلی، (1396)، بررسی عوامل موثر بر رفتار کارمندان به عنوان سفیران برند، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال ششم، شماره بیستم، ص 56-74زارعی، عظیم، (1399)، عملکرد شرکت های صادراتی: واکاوی نقش رفتارهای برندساز کارکنان بر ارزش ویژۀ برند، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، سال سوم، شماره دوم، ص 43-60سنگری، نگین، علیزاده، ژاله، (1397)، نقش ارزش ویژه برند درون سازمانی در رضایت مشتری، مطالعه نقش میانجی رفتار شهروندی برند و رضایت کارکنان، مطالعات رفتار سازمانی، دوره هفتم، شماره اول، ص 81-106شفیعی زاده، فاطمه، نیک بخش، رضا، آفرینش خاکی، اکبر، شریفی، فریده، (1398)، آزمون مدل برندگرایی و ارتباطات درون کارکردی بر رفتارهای برندساز منابع انسانی، مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، دوره سوم، شماره سوم، ص 67-80Ali, B. J., Anwar, G., Gardi, B., Othman, B. J., Aziz, H. M., Ahmed, S. A., Hamza, P. A., Ismael, N. B., Sorguli, S., Sabir, B. Y. (2021). Business Communication Strategies: Analysis of Internal Communication Processes. Journal of Humanities and Education Development, 3(3), 16–38.Adamou, L, Abdghani, N, Abdulrahman, M, (2019), The Internal Branding Practices and EmployeeBrand Citizenship Behavior: The Mediating Effectof Employee Brand fit, Journal of Environmental Treatment Techniques, 8(1): 99-106.Buil, I., Martínez, E., Matute, J., (2016). From internal brand management to organi- sational citizenship behaviours: evidence from frontline employees in the hotel industry. Tour. Manag. 57, 256–271 .Bettencourt, S, and Scott B. MacKenzie (2005), “CustomerOriented Boundary-Spanning Behaviors: Test of a SocialExchange Model of Antecedents,” Journal of Retailing, 81 (2),141–57.Baayd, A, Goward, J. (2021),Porter’s Generic Competitive Strategies and its influence on the Competitive Advantage, International Journal of Advanced Engineering, Management and Science, 7(6): 42-51.Chen, R. X. Y., Cheung, C., & Law, R. (2012). A review of the literature on culture in hotel management research: What is the future? International Journal of Hospitality Management, 31(1), 52-65.de Chernatony, L., & Cottam, S. (2006). Internal brand factors driving successful finan-cial services brands. European Journal of Marketing, 40, 611-633.Ferreira, T., & Alon, I. (2008). Human resources challenges and opportunities in China: A case from the hospitality industry. International Journal of Business and Emerging Markets, 1, 141-150.Ghlichlee, B, Bayat, F, (2020), Frontline employees' engagement and business performance: the mediating role of customer-oriented behaviors, Management Research Review. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MRR-11-2019-048 Hosseini, S, Y, Mousavi, S, A, Ziaei, A, (2013), Presenting a Model for Explaining Brand Equity Based on Employees in Commercial Insurance in Yazd Province, New Marketing Research, 3 (1), pp. 1-16 (in persian). Kwon, Y, (2013). The Influence of Employee-Based Brand Equity on the
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |