تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,271 |
نقش واسطه ای محق پنداری تحصیلی در رابطه بین والدگری سهل گیرانه با آشفتگی روان شناختی در بین دانشجویان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 66، فروردین 1401، صفحه 127-139 اصل مقاله (516.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2022.37429.2501 | ||
نویسنده | ||
سلمان زارعی* | ||
استادیار مشاوره، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای محق پنداری تحصیلی در رابطة بین والدگری سهل گیرانه با آشفتگی روان شناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش دانشجویان پسر دورة کارشناسی دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه تعداد 282 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده مقیاس محق پنداری تحصیلی، پرسشنامه اقتدار والدینی و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم والدگری سهل گیرانه بر آشفتگی روان شناختی، اثر مستقیم والدگری سهل گیرانه بر محقپنداری تحصیلی و اثر مستقیم محقپنداری تحصیلی بر آشفتگی روان شناختی مثبت معنادار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه ای محق پنداری تحصیلی در رابطۀ بین والدگری سهل گیرانه با آشفتگی روان شناختی معنادار است. یافته های مطالعة حاضر نشان داد که سبک والدگری سهل گیرانه میتواند از طریق تقویت باورهای محق پنداری تحصیلی، آشفتگی روان شناختی در بین دانشجویان را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آشفتگی روان شناختی؛ محق پنداری تحصیلی؛ والدگری سهل گیرانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Academic Entitlement in the relationship between Permissive Parenting and Psychological Distress among Students | ||
نویسندگان [English] | ||
salman zarei | ||
Assistant professor, Psychology department, Lorestan University, Khorramabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study was to investigate the mediating role of academic entitlement in the relationship between permissive parenting and psychological distress. The research method was descriptive-correlational. Statistical population was B.A Male students at the Lorestan University, Khorramabad, Iran. A total of 282 students were selected using voluntary response sample method. Data were collected using Academic Entitlement Scale (AES), Parenting Authority Questionnaire (PAQ) and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). To analyze the data Pearson correlation and structural equation modeling (SEM) were conducted. The results showed that direct effect of permissive parenting on psychological distress, the direct effect of permissive parenting on academic entitlement and the direct effect of academic entitlement on psychological distress were significantly positive. Also, results showed that mediating role of academic entitlement in the relationship between permissive parenting and psychological distress was significant. The current study findings indicate that permissive parenting style can increase psychological distress among university students by strengthening of academic entitlement beliefs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic entitlement, permissive parenting, psychological distress | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، شهنام و نیکدوست، امیرآرش (1394). رابطهی سبکهای فرزند پروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر. فصلنامه مددکاری اجتماعی. 4(2): 26-17. فردافشاری، ساره.، پورشهریار، حسین.، شکری،امید و فتحآبادی، جلیل (1396). رابطهی خوشبینی و آشفتگی روان شناختی در دانشجویان: نقش میانجیگر کنترل تحصیلی آگاهانه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(2):19-1. مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه (1397). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس محقپنداری تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 15 (57): 111-101. Abolqasemi, S., & Nikdoost, A. A. (2015). The relationship between perceived parenting styles and emotional intelligence and social adjustment in male students. Quarterly Journal of Social work, 4 (2): 17-26. (Text in Persian) Bertl, B., Andrzejewski, D., Hyland, L., & Shrivastava, A., Russell, D., & Pietschnig, J (2019). My grade, my right: linking academic entitlement to academic performance. Social Psychology of Education, 22(11):775-793. Bibi, A., Hayat, R., Hayat, N., Zulfiqar, S., Shafique, N., & Khalid, M. A. (2021). Impact of parenting styles on psychological flexibility among adolescents of Pakistan: A cross-sectional study. Child and Adolescent Social Work Journal, 38(1):126-137. Bibi, A., Lin, M., Zhang, X. C., & Margraf, J. (2020). Psychometric properties and measurement invariance of Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS-21) across cultures. International Journal of Psychology, 55(6):916–925. Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 57(1), 110–119. Chowning, K., & Campbell, N. J. (2009). Development and validation of a measure of academic entitlement: Individual differences in students' externalized responsibility and entitled expectations. Journal of Educational Psychology, 101(4):982–997. Fardafshari, S., Pourshahriar H., Shokri, O., Fathabadi, J. (2018). Relationship between optimism and psychological distress in students: The mediating role of perceives academic control. Journal of Studies in Learning and Instruction, 9 (2): 1-19. (Text in Persian) Flujas-Contreras, J. M., & Gomez, I. (2018). Improving flexible parenting with acceptance and commitment therapy: A case study. Journal of Contextual Behavioral Science, 8: 29–35. doi/10.1016/j.jcbs.2018.02.006 Haile, Y. G., Alemu, S. M., & Habtewold, T. D. (2017). Common mental disorder and its association with academic performance among Debre Berhan university students Ethiopia. International Journal of Mental Health Systems, 11(1): 34-45. Hakami R. (2018). Prevalence of psychological distress among undergraduate students at Janzan University: A cross-sectional study. Saudi Journal of Med Medical Sciences, 6(2): 82-88. Howard, M. J., Nicholson, C. B., & Chesnut, S. (2019). Relationships between positive parenting, over parenting, grit, and academic success. Journal of College Student Development, 60(2): 189-202. Huang, S., & Kuo, B. C. K. (2020) Demographic, psychosocial, and cultural predictors of entitlement in a multiethnic Canadian undergraduate sample. Social Psychology of Education 23(2): 523-535. Ellis, J., Bacon-Baguley, Th., & Otieno, S. (2021). Academic entitlement in Physician assistant students. Journal of Physician Assistant Education, 32(1):1-9. Keener, A. (2020). An examination of psychological characteristics and their relationship to academic entitlement among millennial and no millennial college students. Psychology in the Schools 57(4):572-582. King, A. K., Vidourek, A. R & AMerianos, A. L. (2016). Authoritarian parenting and youth depression: Results from a national study. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 44(2): 130-139. Kelemu, R. T., Kahsay, A. B., & Ahmed, K. Y. (2020). Prevalence of mental distress and associated factors among Samara university students, Northeast Ethiopia. Depression Research and Treatment, 11(2): 1-8. Klein, R. (2011). Principles and practices of structural equation modeling. (4nd Ed). New York: Guilford Press. Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1995). Manual for the depression anxiety stress scales. (2nd Ed). Sydney: Psychology Foundation of Australia. Mahbod, M., & Fouladchang, M. (2018). Psychometric Properties of the Academic Entitlement Scale. Developmental Psychology: Iranian Psychologist, 15(57): 101-111. (Text in Persian) Mboya, I.B., John, B., Kibopile, E.S., Mhando, L., George, J., & Ngocho, S. J. (2020). Factors associated with mental distress among undergraduate students in northern Tanzania. BMC Psychiatry, 20(28): 2-7. Mendez, J. H. M., Sanchez, J. P. E. S., & Becerra, M. I. G. (2020). Role of parenting styles in internalizing, externalizing, and adjustment problems in children. Saluda mental Journal, 43(2): 73-84. Olson, K. L. (2014). Academic entitlement, perceived faculty competence, and school satisfaction in traditional and nontraditional university populations. Ph.D. Thesis. North Central University. Retsen, R., Reysen, M., & Reysen, S. (2020). Academic entitlement predicts smartphone usage during class. College Teaching Journal, 69(1): 52-57. Sahithya, B. R., Manohari, S. M., & Vijaya, R. (2019). Parenting styles and its impact on children–a cross cultural review with a focus on India. Mental Health, Religion & Culture, 22(4): 357–383. Si, S., Zhang, Sh., Yu, Q., & Zhang, J. (2018). The interaction of DRD2 and parenting style in predicting creativity. Thinking Skills and Creativity, 27:64-77. Tariku, G. H., Zerihun, A. A., Bisrat, Z. S., Adissu, G. G., & Jini, D. (2017). Mental distress and its associated factors among students of Mizan Aman health science college, Ethiopia. Journal of Medical Sciences, 17(2): 61–7. Turner, L. A., & McCormick, W. H. (2018). Academic entitlement: relations to perceptions of parental warmth and psychological control. Educational Psychology, 38(2): 248-260. Whatley, M. A., Wasieleski, D., Breneiser, J. E., & Woow, M. M. (2019). Understanding academic entitlement: Gender classification, self-esteem, and covert narcissism. Contemporary Educational Research Quarterly, 42(3): 49-70 Wischerth, A. G., Mulvaney, K. M., Brackett, A. M., & Perkins, D. (2016). The adverse influence of permissive parenting on Personal growth and the mediating role of emotional intelligence. The Journal of Genetic Psychology, 177(5): 185-189. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |