تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,489 |
مقایسه تطبیقی جانورنگاری در دیوارنگارههای کاخ چهلستون اصفهان و قزوین | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آذر 1400، صفحه 7-17 اصل مقاله (2.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2021.24384.1590 | ||
نویسندگان | ||
سولماز امیرراشد* 1؛ نسرین نصیری فر2؛ علیرضا حسینی صدر3 | ||
1مربی گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران، نویسنده مسئول | ||
2کارشناس نگارگری، گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3مربی گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
نگارگری مکاتب دوره صفوی رابطه تنگاتنگی با هم دارند. جانورنگاری خشی از نگارگری که در دیوارنگارههای اولیه کاخهای چهلستون اصفهان و قزوین نقش بسته، نشانگر این پیوستگی است. فرضیه نگارندگان مبتنی بر آن است که دیوارنگارههای اولیهی کاخهای چهلستون اصفهان و قزوین که مربوط به دوره شاهتهماسب و شاهعباس اول هست ازنظر سبک با هم مطابقت دارند و توسط نسلی از نگارگران انجام شدهاند که سابقه کار و هنرآموزی را در مکاتب تبریز و قزوین داشتند. هدف از این پژوهش تطبیق موضوعها، ویژگیهای سبکی و عناصر بهکاررفته در دیوارنگارههای اولیه بنای چهلستون اصفهان و قزوین بود. از این مطالعه چنین برمیآمد که آزادی که در مکتب اصفهان از آن بحث میشود در این نگارههای مذکور قابل رویت نیست زیرا هنوز در این دیوارنگارهها سبک مکاتب قبلی نمایان است. جانورسازی در نگارهها گرچه هر سه شیوه جانورنگاری را در برمیگیرد اما در آثار باقیمانده در دو بنای حایز اهمیت دوره صفوی، اثری از جانوران اسطورهای اژدها و سیمرغ نیست و گرفتوگیر در این دیوارنگارهها حذف و یا محدود شده است. تغییر و تحولات مذکور در جانورنگاری از سالهای پایانی مکتب تبریز دو، آغاز و در دیوارنگارههای چهلستون قزوین و اصفهان خودنمایی کرده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تطبیقی بوده و در مطالعات از منابع کتابخانهای و تحقیق میدانی استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جانورنگاری؛ کاخ چهلستون اصفهان؛ چهلستون قزوین؛ مکتب نگارگری قزوین؛ مکتب نگارگری اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Comparison of Animal Painting in the Murals of Chehel Sotoun Palace in Isfahan and Qazvin | ||
نویسندگان [English] | ||
Solmaz Amirrashed1؛ Nasrin Nasirifar2؛ Alireza Hosseinisadr3 | ||
1Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran, Corresponding Author. | ||
2Persian miniature expert, department of Arts, University Mohaghegh of Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
3uma | ||
چکیده [English] | ||
Animal painting (Zoomorphism) and the use of animal motifs in natural landscapes have been among the most widely used subjects in royal murals. Sadeghi Beyk has described the nature and importance of animal painting in his treatise Majma 'al-Khawas. This tradition of mural painting has continued in Qazvin and Isfahan schools during the Safavid period. The similarity of Chehel Sotoun Palace murals of Isfahan and Qazvin with the murals of the Tabriz school is a proof of this claim. These murals, made by artists trained in the Tabriz and Qazvin schools, also undergo changes and developments in a short period of time. The motifs of mythical and trapped animals are the least used in them. The authors' hypothesis is based on the fact that the original murals of Chehl Sotoun the palaces of Isfahan and Qazvin, which belong to the period of Shah Tahmasb and Shah Abbas I, correspond in style. They belong to the painters who studied in Tabriz and Qazvin schools. This article answers these questions: What are the similarities between the Animal drawing style in the murals of Chehel Sotoun Palace in Qazvin and Isfahan, and what are the differences that they have for about fifty years? The method in this research is descriptive-comparative, and it uses library resources and field research or field observation. The visual information in the Chehel Sotoun Palace in Qazvin and Isfahan was collected by visiting the Chehel Sotoun Palace and cooperating with Qazvin's cultural heritage. Library resources, digital resources and the statements of Hossein Aghajani, the restorer of Chehel sotoun in Isfahan, have been used during the interview. The main purpose of this article is to investigate the use of animal motifs in the Qazvin school and its continuation in the Isfahan school. Therefore, the common animal motifs between the murals of Isfahan and the Chehel Sotoun palace of Qazvin were identified and classified, and the art schools of Tabriz and Qazvin were analyzed and compared. The result of the study showed that the freedom discussed in Isfahan school is not seen in these paintings, because the murals with animal motifs in nature are related to the style of Qazvin and Tabriz schools According to Sadeghi Beyk Afshar, although murals include all three methods of animal painting, in the remaining works in two important buildings of the Safavid period, there is no motif of mythical animals such as dragons and phoenixes (Simorgh) and the scene of animal fights in these murals is very limited. The mentioned changes and developments in animal painting have started from the last years of Tabriz II School and have been displayed in the Chehel Sotoun murals of Qazvin and Isfahan. The animal motifs used in the Chehel Sotoun of Qazvin are less varied. The animals in nature are full of flowering trees and a variety of flowering shrubs, Khitan flowers, and leaves, and show paradise views similar to those in the Second Tabriz School. Plant motifs for moqarnas and plants such as flowering trees and flowering shrubs were used for landscaping in the two murals. Here, arabesque frames - in the form of Toranj and Sartoranj - are just as easily placed in the middle of the painting next to the natural landscape, just like the murals of the Chehel Sotoun of Qazvin, where the branches of the flower grow from a rocky bed. The blossoming tree is one of the characteristics of Tabriz school, but it is less found in the works of Qazvin, Mashhad and Isfahan schools. The blossoming tree is used symmetrically in the wall painting of Chehel Sotoun Palace in Isfahan in the red field. However, the artist seems to be more inclined to the Timurid school in the green field because, as in most Timurid works, the background is full of flowering plants and animals painted on the bushes' side. The plants painted in them already existed in the field of painting in Tabriz school, but here they are bigger and have been painted more clearly. The size of the bushes is so large that the animals next to them look very small. None of the murals use motifs of legendary creatures such as dragons and ostriches. This cannot indicate the obsolescence of this type of motif in the school of Isfahan because they have been used a lot in the tiles of the Hasht Behesht Palace in Isfahan. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Animal Painting, Isfahan Chehel Sotoun Palace, Qazvin Chehel Sotoun, Qazvin School of Painting, Isfahan School of Painting | ||
مراجع | ||
منابع ـ آژند، یعقوب (1385). مکتب نگارگری اصفهان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر. ـ آژند، یعقوب (1383). سنت دیوارنگاری در ایران بعد از اسلام (سده سوم تا سده دهم هجری)، مجله هنر، تابستان، شماره ۶۰، صفحات 72-87. -آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز و قزوین - مشهد، تهران: فرهنگستان هنر. ـ آقاجانی، حسین و اصغر جوانی (۱۳۸۶). دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر. ـ آقاجانی، حسین (1359). تعمیرات نقاشی، مجله اثر، بهار، شماره ۱، 79-90. -میرزا محمد ظاهر وحید قزوینی (1383). تاریخ جهان آرای عباسی، تصحیح سعید میر محمد صادق، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ـ اشراقی، احسان (1388). توصیف نقاشیهای عمارات دولتخانه صفوی در اشعار عبدیبیگ، فرهنگ، شماره ۷۱، پاییز، ۱ – ۱4. ـ ﺍﺷﺮﺍﻗﯽ، ﺍﺣﺴﺎﻥ (1356). ﻧﻘﺎﺷﯽ ﮐﺎﺥ چهلستون ﻗﺰﻭﯾﻦ ﻭ ﮐﺎﺥﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺻﻔﻮﯼ ﺍﺯ ﺧﻼﻝ ﻣﻨﻈﻮﻣﻪ ﻋﺒﺪﯼﺑﯿﮓ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ، ﻫﻨﺮ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ، ﺷﻤﺎﺭﻩ ۱۸۲، ۲ - ۹. -امیرراشد، سولماز (1399). هنرمندان طراح تشعیرهای خمسه نظامی شاهتهماسب، کتابداری و اطلاعرسانی، دوره 23، شماره 1، 30-53. ـ امینالرعایا، مریم و محمد تقی پیربابای (1394). سیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونههایی از کاخ عالی قاپو و چهلستون و هشتبهشت اصفهان، دو فصلنامه هنرهای کاربردی، شماره ۶، بهار و تابستان، صفحات 15-21. ـ حاجی علیان، محمد اسماعیل (1388). بررسی پنجاه سال مرمت نقاشیهای دیواری صفوی کاخ چهلستون اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: صمد سامانیان، دانشگاه هنر تهران. دیماند، 1383 -رازانی، مهدی (1387). نقاشیها و نقاشان چهلستون، فرهنگ اصفهان، شماره 40، صفحات 9-14. -زارعی فارسانی، احسان و مریم قاسمی اشکفتکی (1398). ترکیببندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنتهای تصویری، جلوه هنر، دوره جدید، سال 11، شماره 2، شماره پیاپی 23، 21-42. - قزوینی، شاد. (۱۳۸۶). مجموعه مقالات نگارگری مکتب اصفهان، چاپ اول. تهران: فرهنگستان هنر. - محمد حسن، زکی (۱۳۸۸). هنر ایران در روزگار اسلامی، ترجمه محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: انتشارات صدای معاصر. ـ مجموعه مقالات همایش بینالمللی قزوین عصر صفوی (1386) به کوشش باقرعلی عادلفر؛ ویراستار نصرالله پورمحمدی املشی، قزوین : دانشگاه بینالمللی امام خمینی،.
ـ نصر اصفهانی، غلامرضا (1389). بررسی نقوش حیوانی در کاشیهایترنگ کاخ هشتبهشت اصفهان (عمارت هزار نقش)، چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر. ولش، آنتونی (1385). نگارگری و حامیان صفوی، مترجم روح الله رجبی، تهران: فرهنگستان هنر. References -Azhand,Y. (2006). Painting School of Isfahan, Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian). -Azhand,Y. (2004). The tradition of murals in past-Islamic Iran (3 to 10 centuries AH), Art Magazine, Summer, No. 60, pp. 72-87. -Azhand,Y. (2003). Painting School of Tabriz, Qazvin, Mashhad, Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian). -Aghajani, H., Javani, A. (2007) Safavid Murals in Isfahan, Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian). - Aghajani, H.(1980). Painting Repairs, Athar Journal, Spring, No. 1, 79-90 (Text in Persian). -Amin al-Roaya, M., Taghi Pirbabai, M. (2015). The course of Islamic application in Isfahan school based on a comparative study of examples of Ala Qapo Palace and forty columns and eight heavens of Isfahan, Journal of Visual and Applied Arts, No. 6, Spring and Summer, 15-21(Text in Persian). -Canby, Sh. (2011). The Shahnama of Shah Tahmasp: The Persian Book of Kings, New York: Metropolitan Museum of Art. - Dimand, M. S. (2004). A Handbook of Muhammadan Art, (Trans by Abdullah Faryar). Tehran: Elm va Fathangh (Text in Persian). -Eshraghi, Eh. (2009). Description of the paintings of Safavid government buildings in the poems of Abdi Beyg, Farhang, No. 71, Autumn, 1-13 (Text in Persian). Eshraghi, Eh. (2009). Qazvin Chehel Sotoun palace painting and other Safavid palace in Abdi beigh Poems, Honer va Mardom, No 182,2-9 (Text in Persian). -Haji Alian, M. (2009). A Review of Fifty Years of Restoration of Safavid Murals of Chehel Sotoun Palace in Isfahan, Master Thesis, Supervisor: Samad Samanian, Tehran University (Text in Persian). - Qazvini, Sh. (2007). Collection of Isfahan School Painting Articles. First Edition. Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian).
Razani, M. (2008). Chehel Sotoun Paintings and Painters, Isfahan Culture, No. 40, 9-14 (Text in Persian). - Muhammad Hassan, Z. (2009). Art in the Islamic era, (Trans by M.I. Eghlid), Tehran: Sedaye Moaser (Text in Persian). - Proceedings of the Qazvin International Conference on the Safavid Era (2007) by Adelfar, B. A.; Edited by Pourmohammadi Amleshi, N., Imam Khomeini International University, Qazvin (Text in Persian). Nasr Esfahani, Gh. (2010). A Study of Animal Patterns in the Seven Colors Tiles of Hasht Behesht Palace in Isfahan (Imaret Hezar Naghsh), First Edition, Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian). -Monshi Qomi, A. I. H. (2004). Golestan Honar, fourth edition, Tehran: Manouchehri (Text in Persian). -Vahid Qazvini, M. M. Z. (2004). Tarikh Alem Arayi Abbasi, edited by Saeed Mir Mohammad Sadegh, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies (Text in Persian). Welch, A. (1976). Artists for the Shah: late sixteenth - century painting at the imperial court of Iran, (Trans by R. Rajabi). Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian). -Zarei Farsani, E., Ghasemi Ashkaftaki, M. (2019). Composition in Iranian painting with emphasis on the theme and principles of visual traditions, Jelve-y-honer, Number 2, consecutive number 23, 21-42 (Text in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |