تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,444 |
پژوهشی پیرامون درونمایه آثار دوره سوم زندگی رضا عباسی (مبتنی بر زمینههای تاریخی) | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 32، آذر 1400، صفحه 56-72 اصل مقاله (983.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2021.34884.1603 | ||
نویسندگان | ||
سینا علیزاده اوصالو* 1؛ مهیار اسدی2 | ||
1کارشناسی ارشد مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران، نویسنده مسئول. | ||
2استادیار گروه، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آثار دوره سوم زندگی رضا عباسی که مربوط به زمان بازگشت مجدد وی به دربار است، کمتر موردمطالعه و مداقه قرار گرفته و به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگیهای درونمایه آثار دوره سوم زندگی رضا عباسی با تکیه بر سپهر زیستی هنرمند شکل گرفته است و با مرور وضعیت سیاسی، مذهبی، ادبی، فکری و اقتصادی قصد دارد به این سؤالات پاسخ دهد که با در نظر گرفتن زمینه شکلگیری، آثار دوره سوم زندگی رضا عباسی حاوی چه مفهوم و معنایی هستند و در مقایسه با دوره اول و دوم زندگی او، چه تفاوتی را در رویکرد هنرمند به نمایش میگذارند. جامعه آماری این پژوهش متشکل از پنج اثر است که بهصورت هدفمند بهمثابه نمونه کاملی از رویکرد غالب هنرمند در دوره سوم زندگیاش انتخابشدهاند. این پژوهش ازنظر هدف، بنیادی به شمار میرود و با روشی تفسیری - تاریخی و گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای شامل منابع دستاول و تحقیقات جدید، به تجزیهوتحلیل کیفی موضوع خود پرداخته است. نتایج حاصله نشان میدهد که آثار دوره سوم زندگی رضا عباسی بیانگر رویکردی دوگانه و همچنین انتقادی نسبت به زندگی هستند که بخشی از آن برآمده از تجربیات دوران دوری از دربار است. | ||
کلیدواژهها | ||
رضا عباسی؛ نگارگری؛ مکتب اصفهان؛ صفویان؛ نقاشی ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Theme of Reza Abbasi's Works in his Third Period of Life (Based on Historical Contexts) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sina, Alizadeh Osalou,1؛ , Mahyar Asadi2 | ||
1, Master of Art Studies, Department of Visual Arts, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran, Corresponding Author. | ||
2Assistant professor, Department of Visual Arts, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The works of the third period of Reza Abbasi's life, which are related to the time of his return to the court, have not been yet extensively studied. By reviewing the political, religious, literary, intellectual, and economic situation, this article intends to answer the following questions that what is the meaning and meaning of the works of the third period of Reza Abbasi's life, and what difference do they show in the artist's approach compared to the first and second periods of his life? The works of this study consist of five paintings including: "Golgasht with Ashrafzadeh (right)", "Golgasht with Ashrafzadeh (left)", "Golgasht in the desert", "Lovers and old man" and "Thief, poet, and Dogs ”. They have been purposefully selected as a perfect example of the artist's dominant approach in the third period of his life. This research is considered fundamental in terms of purpose, and with an interpretive-historical method and collecting information from library sources, including primary sources and new research, it has analyzed the subject. The results show that the works of the third period of Reza Abbasi's life express a dual and critical approach to life, part of which is derived from the experiences of the period away from the court. Reza Abbasi's time is a very important period in the history of Iran from a political, social, and artistic point of view due to its coincidence with the reign of Shah Abbas. The abundance of articles and research about the life and works of Reza Abbasi shows his importance in the history of Iranian art. Despite leaving and rejoining the court, he is an artist who has been revered by prominent figures of his time. Nevertheless, a series of contradictions rooted in the past and the events of that time raises many issues. Conflicts about tradition and modernity, different or new religions and beliefs, old and new military forces, confrontations between the court and the tribes, are only part of this chain. Reza Abbasi entered the court simultaneously as a talented young man in the field of painting and left the court in 1011 AH for various reasons. Historians of Shah Abbas's court, including Iskanderbeg and Ghazi Ahmad Qomi, in addition to describing his characteristics, cite his connection with intimidators and wrestlers as reasons he did not get much respect. Reza Abbasi returned to the court in 1018 AH and resumed his work as a painter. According to Canby, this distance and his return to the court divide Reza Abbasi's life into three parts: the first period, which coincides with his early works, the second period, which is known as the period of rebellion, and the third period, which corresponds to the return of Reza Abbasi to the court. Meanwhile, the last period of Reza Abbasi's life is doubly important for two reasons. First, the amount of researche so far has been more focused on the rebellious period of Reza Abbasi and less on the third period of his life. The second is the maturity of Reza Abbasi's works in this period and considering the third period as the result of his artistic life. More than his previous works, the works of the third period challenge the presuppositions and attitudes about the art of painting and the methodology of analyzing the artworks. The present study aims to explain the thematic features of the works of the third period of Reza Abbasi's life by relying on the artist's life. The main question is that, considering the historical context, what meaning do the works of the third period of Reza Abbasi's life hold, and the second question is that compared to the first and second periods of Reza Abbasi's life, how these works show his different approach from the past. The use of a balanced and comprehensive method in the art of painting have mutual importance. First, it is possible to get a more accurate understanding of history from information about art and examine the artist's living conditions from another perspective.Second, one can get closer to creativity in contemporary art and thought by carefully recognizing and analyzing all of these themes in past art. In order to deal with this method, it is necessary to put together the historical contexts, the contexts of the thoughts around it to reconstruct the life of the artist and, most importantly, a detailed analysis of the theme of the works of art. This research, which is considered qualitative, with an interpretive-historical method, intends to analyze the inferential analysis of the studied subject by collecting information from library sources, including primary sources and the new research.The statistical population includes the works of the third period of Reza Abbasi's life and the studied samples include five drawings that have been selected purposefully and rely on a theoretical framework. According to the historical method used in this article, first, the situation of the rulers of the time, a set of socio-political contexts, economic situation, history of literature, and contemporary thought of Reza Abbasi is studied. After recognizing these cases and receiving a picture of the formation of the works, the theme of the works and their various dimensions, based on the shreds of evidence and documents, are analyzed. The issue that needs to be addressed in the present research method is that all three dimensions of history, theory, and works of art are necessary to answer the questions related to the art of painting, and these three should be addressed in a balanced way. During the reign of Shah Abbas, the economy reached its most advanced level during the Safavid period. In addition, Shah Abbas, with his tact, upgraded the country militarily and security-wise. All the favorable policies of that time can be best seen in Isfahan of that period and from the available reports and travelogues. Nevertheless, one should not ignore the socio-cultural gaps and issues, and contradictions of that era. During this period, Reza Abbasi entered the court as a talented young man and grew up. In the middle period of his life, due to his religious tendencies, he distanced himself from the court for several years (this period is known as the period of Reza Abbasi's rebellion), and after returning to the court, his painting style changed significantly, in terms of both form and theme. During this period, most of his works express his dual approach to life. For example, in Golgasht with Ashrafzadeh, although at first glance a completely different atmosphere is observed from the second period, with further analysis, it can be concluded that Reza Abbasi in this period of his life is trying to cope the court life and tendencies outside the court. However, in this connection, like the literary tendencies common to poets at that time, there was an attempt to create a special language, enigmatic, metaphorical, and containing content subtleties, which, firstly, need more reflection to discover its dimensions, and secondly, in no way to the audience. It does not convey a definite and final meaning. Apart from such attempts to construct a special language, Reza Abbasi also seeks a way out of the usual tendencies to express his protest, which, according to current information, is unprecedented until then. Throughout the history of painting, imitation of the past works has been pervasive, and painters have imitated these works for educational and technical purposes. However, the imitation of Behzad's work by Reza Abbasi, for the reasons mentioned, indicates a kind of conscious choice, which, considering its subject, clarifies the content of his protest. In general, it should be said that Reza Abbasi's works in the third period of his life narrate a dual and, at the same time, critical approach to the life and current situation of the society during the artist's life. There is a narrative hidden in the heart of his visual metaphors and clever choices, and it is not possible to receive it except by recognizing the socio-historical context of the formation of works and the re-creation of the artist's life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reza Abbasi, Painting, Isfahan School, Safavids, Iranian Painting | ||
مراجع | ||
منابع آژند، یعقوب (1384)، رضا، آقارضا و رضا عباسی. هنرهای زیبا، شماره 21، 77 تا 86. آژند، یعقوب (1393). مکتب نگارگری اصفهان، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر. آژند، یعقوب (1395). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، جلد دوم، تهران: سمت. اسکندربیگ منشی (1350). تاریخ عالمآرای عباسی، تصحیح ایرج افشار، تهران: انتشارات امیرکبیر. اشرفی، م.م. (1396). از بهزاد تا رضا عباسی، ترجمه نسترن زندی، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر. آفرین، فریده (1392). نگره مؤلف و آثار کمالالدین بهزاد و رضا عباسی، باغ نظر، شماره 25، 89 تا 100. افشاری، مهران، مداینی، مهدی، (1388). چهارده رساله در باب فتوت و اصناف، چاپ سوم، تهران: نشر چشمه. امورتی، ب. س. (1384). تاریخ ایران (دوره صفویان)، ترجمه یعقوب آژند، چاپ دوم، تهران: نشر جامی. آنجوللو، جووان ماریا (1381). سفرنامههای ونیزیان در ایران، ترجمهی منوچهر امیری، چاپ دوم، تهران: انتشارات خوارزمی. بابایی، سوسن (1390). غلامان خاصه، ترجمه حسن افشار، چاپ اول، تهران: نشر مرکز. باستانی پاریزی، محمدابراهیم (1378). سیاست و اقتصاد عصر صفوی، تهران: انتشارات صفی علیشاه. بینیون، لورنس و همکاران (1383). سیر تاریخ نقاشی ایرانی، ترجمه محمد ایرانمنش، چاپ سوم، تهران: انتشارات امیرکبیر. پارسادوست، منوچهر (1391). شاهتهماسب اول، چاپ سوم، تهران: شرکت سهامی انتشار. پاکباز، رویین (1395). دایره المعارف هنر، چاپ اول، تهران: نشر فرهنگ معاصر. پانوفسکی، اروین (1396). معنا در هنرهای تجسمی، ترجمه ندا اخوان مقدم، چاپ اول، تهران: نشر چشمه. پرایس، کریستین (1393). تاریخ هنر اسلامی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات امیرکبیر. پوپ، آرتور (1393). سیر و صور نقاشی ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی. پورتر (پورته)، ایو (1392). آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی، ترجمه زینب رجبی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر. پورته، ایو (1388). از نظریه دو قلم تا هفت اصل نقاشی، نگارگری ایرانی-اسلامی، ترجمه صالح طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر. تواسکارچیا، جیان روبرتو (1376). تاریخ هنر ایران (هنر صفوی، زند، قاجار)، چاپ اول، تهران: انتشارات مولی. جعفریان، رسول (1379). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، قم: انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه. جعفریان، رسول (1385). صفویه از ظهور تا زوال، چاپ ششم، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان. جعفریان، رسول (1387). نقش خاندان کرکی در تأسیس و تداوم دولت صفوی، تهران: نشر علم. چیتسازیان، امیرحسین (1395). تحلیل آثار رضا عباسی بر اساس روش ژیلبر دوران، ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، دوره 1، شماره 2، 31 تا 52. دلاواله، پیترو (1391). سفرنامهی پیترو دلاواله، ترجمهی شعاع الدین شفا، تهران: نشر علمی و فرهنگی. راکسبرگ، دیوید (1388)، نگارگری ایرانی-اسلامی، ترجمه صالح طباطبایی، چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگستان. رایس، دیوید تالبوت (1384). هنر اسلامی، ترجمه ماه ملک بهار، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. رضوی، کشور (1388). هنر و معماری صفویه، ترجمه مزدا موحد، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر. رویمر، ه. ر. (1384). تاریخ ایران (دوره صفویان)، ترجمه یعقوب آژند، چاپ دوم، تهران: نشر جامی. سودآور، ابوالعلا (1380). هنر دربارهای ایران، ترجمه ناهید محمدشمیرانی، چاپ اول، تهران: نشر کارنگ. سومر، فاروق (1371). نقش ترکان آناطولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی، ترجمه احسان اشراقی و محمدتقی امامی، تهران: نشر گستره. سیوری، راجر (1394). در باب صفویان، ترجمه رمضان علی روح الهی، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز. سیوری، راجر (1397). ایران عصر صفوی، ترجمه کامبیز عزیزی، چاپ بیست و نهم، تهران: نشر مرکز. شاردن (1338). سیاحتنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، جلد پنجم، تهران: انتشارات امیرکبیر. شریعتی، علی (1351). تشیع علوی و تشیع صفوی، تهران: نشر سپیده باوران. الشیبی، کامل مصطفی (1380). تشیع و تصوف، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، چاپ سوم، تهران: انتشارات امیرکبیر. صادقی بیگ افشار (1327). مجمع الخواص، ترجمه عبدالرسول خیام پور، تبریز: نشر خیام. صفتگل، منصور (1394). فراز و فرود صفویان، چاپ سوم، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان. عالی افندی، مصطفی (1369). مناقب هنروران، ترجمه توفیق سبحانی، تهران: نشر سروش. عکاشه، ثروت (1380). نگارگری اسلامی، ترجمه غلامرضا تهامی، چاپ اول، تهران: نشر حوزه هنری. فاضل، سیده آیین (1391). رویکردی جامعهشناختی بر زندگی رضا عباسی، نگره، شماره 24، 36 تا 49. فریر، رانلد (1384). تاریخ ایران (دوره صفویان)، ترجمه یعقوب آژند، چاپ دوم، تهران: نشر جامی. فلسفی، نصرالله (1332). جنگ چالدران، مجله دانشکده ادبیات تهران، شماره 2، سال اول، 50 تا 127. فلسفی، نصرالله (1347). زندگی شاهعباس، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران. فلسفی، نصرالله (1396). سیاست خارجی ایران در دوران صفویه، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. قاضی احمد قمی (1383). گلستان هنر، تهران: نشر منوچهری. قاضی احمد قمی (1395)، خلاصه التواریخ، تصحیح دکتر احسان اشراقی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1363). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، لندن: ناشر نامشخص. کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1380). احوال و آثار میرعماد الحسنی السیفی القزوینی، لندن: نشر نامشخص. کنبای، شیلا (1377). دوازده رخ، ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، تهران: نشر مولی. کنبای، شیلا (1391). نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه هنر. کنبای، شیلا (1393). رضا عباسی اصلاحگر سرکش، ترجمه یعقوب آژند، چاپ سوم، تهران: نشر فرهنگستان هنر. کورکیان و سیکر (1377). باغهای خیال، ترجمه پرویز مرزبان، چاپ اول، تهران: نشر فروزان. گرابار، اولگ (1396). مروری بر نگارگری ایرانی، ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند، چاپ اول، تهران: نشر فرهنگستان هنر. لیمن، اولیور (1391)، زیباشناسی اسلامی، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی. لینپول، استانلی (1363). طبقات سلاطین اسلام، ترجمه عباس اقبال، تهران: نشر دنیای کتاب. متی، رودی (1393). ایران در بحران، ترجمه حسن افشار، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز. محبی، بهزاد (1396). نقش زن در نگارههای دوره صفوی با تأکید بر آثار رضا عباسی، پژوهشنامه زنان، سال هشتم، 97 تا 121. مزاوی، میشل (1363). پیدایش دولت صفوی، ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، تهران: نشر گستره. نسخه خطی به شماره 6325، صادقی بیگ افشار، موزه ملک. نظرلی، مائیس (1390). جهان دوگانه مینیاتور ایرانی، ترجمه عباس علی عزتی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر. نفیسی، سعید (1388). سرچشمه تصوف در ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات پارسه. نویدی، داریوش (1386). تغییرات اجتماعی-اقتصادی در ایران عصر صفوی، ترجمهی هاشم آقاجری، تهران: نشر نی. واله اصفهانی (1372). خلد برین (ایران در روزگار صفویان)، به کوشش میرهاشم محدث، تهران: مجموعه انتشارات ادبی و تاریخی. ولش، آنتونی (1389). نگارگری و حامیان صفوی، ترجمه روحالله رجبی، چاپ دوم، تهران: فرهنگستان هنر. References Afarin, F. (2013). A study on Authorship in Kamal ud-Din Behzad and Reza Abbasi’s Works, The Scientific Journal of NAZAR research center (Nrc), Vol.10, No.25, 15-26 (Text in Persian). Afshari, M., Madayeni, M (2009). Fourteen treatises on fatwat and guilds, third edition, Tehran: Cheshmeh (Text in Persian). Ali Effendi, M. (1990). Managheb Honarvaran, Translated by T. Sobhani, Tehran: Soroush (Text in Persian). Al-Sheibi, K. M. (2001). Shiism and Sufism, Translated by A. Zakavati Qaragazloo, third edition, Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Amoretti, B.S. (2005). RELIGION IN THE TIMURID AND SAFAVID PERIODS. Translated by Y. Aghand, Tehran: Gami (Text in Persian). Angello, J. M. (2002). The Travelogues of the Venetians in Iran, Translated by M.Amiri, second edition, Tehran: Kharazmi (Text in Persian). Ashrafi, M. M. (2009). From Bihzad to Riza Abbasi, Translated by N. Zandi, second edition, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Azhand, Y. (2005). Reza, Agha Reza and Reza Abbasi, Fine Arts Journal, No. 21, 77-86 (Text in Persian). Azhand, Y. (2014). Isfahan School of Painting, Second Edition, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Azhand, Y. (2016). Iranian Miniature (Research in the History of Iranian Painting and Miniature), Volume 2, Tehran: Samt (Text in Persian). Babaie, S. (2011). Slaves of the Shah: New Elites of Safavid Iran, Translated by H.Afshar, Tehran: Markaz (Text in Persian). Bastani Parizi, M. (1999). Iran under Safavids economic and political conditions, Tehran: Safi Alishah (Text in Persian). Binyon, L. (2004). Persian Miniature Painting, Translated by M. Iranmanesh, Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Canby, Sh. (2012). Persian Painting, Translated by M. Hoseini, Tehran: Art university (Text in Persian). Canby, Sh. (2014). Rebellious Reformer: Drawings and Paintings of Riza-Yi 'Abbasi of Isfahan, Translated by Y. Azhand, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Canby, Sh. (1998). Twelve Faces, Translated by Y. Azhand, first edition, Tehran: Mola (Text in Persian). Canby, Sh. (2009). Shah Abbas the remaking of Iran, British museum press. Chardin, J. (1959). Chardin Travelogue, Translated by M. Abbasi, Volume 5, Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Chitasian, A. (2016). Analysis of Reza Abbasi's works based on Gilbert Doran method, Journal of Dramatic Literature and Visual Arts, 1(2), 31-52 (Text in Persian). Della Valle, P. (2012). The Pilgrim: The Travels of Pietro Della Valle, Translated by Sh. Shafa, Tehran: Elmi Farhangi (Text in Persian). Eskandarbeig Munshi. (1971). Tarikh-e Alam Aray-e Abbasi, edited by Iraj Afshar, Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Falsafi, N. (1953). Chaldiran Battle, Journal of Tehran Faculty of Literature, No. 2, first year, 50 to 127 (Text in Persian). Falsafi, N. (1968). The Life of Shah Abbas, Third Edition, Tehran: University of Tehran (Text in Persian). Falsafi, N. (2017), Foreign Policy of Iran in the Safavid Era, Fourth Edition, Tehran: Elmi Faehangi (Text in Persian). Fazel, S. A. (2012). A Sociological Approach to the Life of Reza Abbasi, Nagareh Journal, No. 24, 36-49 (Text in Persian). Ferrier, R. (2005). TRADE FROM THE MID-14TH CENTURY TO THE END OF THE SAFAVID PERIOD. Translated by Y.Aghand, Tehran: Gami (Text in Persian). Ghazi Ahmad Qomi. (2004). Golestan Honar, Tehran: Manouchehri (Text in Persian). Grabar, O. (2001). Mostly Miniatures: An Introduction to Persian Painting, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Grabar, O. (1983). Reflections on the study of Islamic art, Muqarnas, Volume 1, 1-14. Jafarian, R. (2000). Safavids in the field of religion, culture and politics, Qom: Howze and University Research Institute Publication (Text in Persian). Jafarian, R. (2006). Safavids from emergence to decline, Tehran: Andishe javan center (Text in Persian). Jafarian, R. (2008). The role of the Karki dynasty in the establishment and continuation of the Safavid state, Tehran: Elm (Text in Persian). Ghazi Ahmad Qomi. (2016), Kholasat-ol-tavarikh, edited by Dr. Ehsan Ishraqi, Tehran: University of Tehran Press (Text in Persian). Karimzadeh Tabrizi, M.A. (1984). The Status and Works of Ancient Iranian Painters, London: Unknown Publisher (Text in Persian). Karimzadeh Tabrizi, M.A. (2001). Biography and works of Mir Emad Al-Hassani Al-Seifi Al-Qazvini, London: Unknown publication. Korkian., Seeker. (1998). Imaginary Gardens, Translated by P. Marzban, First edition, Tehran: Forouzan (Text in Persian). Leaman, O. (2012). Islamic Aesthetics: An Introduction, Translated M.R. Abolghasmi, Tehran: Mahi (Text in Persian). Linpool, S. (1984). Classes of the Sultans of Islam, Translated by Abbas Iqbal, Tehran: Donya-e Ketab (Text in Persian). Matthee, R. (2014). Persia in Crisis: Safavid Decline and the Fall of Isfahan, Translated by H. Afshar, Tehran: Markaz (Text in Persian). Mazavi, M. (1984). The Origin of the Safavid State, Translated by Y. Azhand, first edition, Tehran: Gostareh (Text in Persian). Moein Al-Dini, M. (2013). The evolution of natural aesthetics in monographs of Isfahan school, Glory of Art (Jelve-y Honar) Journal, 5(1), 77-90 (Text in Persian). Mohebbi, B. (2017). The Role of Women in Safavid Paintings with Emphasis on the Works of Reza Abbasi, Women's Research Journal, Year 8, 97-121 (Text in Persian). Nafisi, S. (2009). The Origin of Sufism in Iran, First Edition, Tehran: Parseh (Text in Persian). Navidi, D. (2007). Socio-economic changes in Safavid Iran, Translated by H.Aghajari, Tehran: Ney (Text in Persian). Nazarli, M. (2011). The Dual World of Iranian Miniature, Translated by A.A. Ezzati, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Newman, A. (2008). Safavid Iran rebirth of a Persian empire, I.B.Tauris Press. Okasha, T. (2001). Islamic Painting, Translated by Gh. Tahami, first edition, Tehran: Hozeh Honari (Text in Persian). Pakbaz, R. (2016). Encyclopedia of Art, First edition, Tehran: Farhang-e Moaser (Text in Persian). Panofsky, E. (2017). Meaning in the Visual Arts, Translated by N. Akhavan, Tehran: Cheshme (Text in Persian). Parsadoust, M. (2012). First Shah tahmasb, third edition, Tehran: Sherkat-e Sahami Enteshar (Text in Persian). Pope, A. (2014). A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, Translated by Y. Aghand, Tehran: Mola (Text in Persian). Porter, E. (2009). From the "Theory of the Two Qalams" to the "Seven Principles of Painting": Theory, Terminology, and Practice in Persian Classical Painting, Persian-Islamic miniature, Translated by S. Tabatabaie, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Porter, E. (2013). Painters, paintings, and books: an essay on Indo-Persian technical literature, 12-19th, Translated by Z. Rajabi, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Price, C. (2014). The Story of Moslem Art, Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Rizvi, K. (2009). Safavid Art and Architecture, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Roemer, H. (2005). THE SAFAVID PERIOD. Translated by Y.Aghand, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Roxburgh, D. (2009). Persian-Islamic miniature, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Sadeghi Beg Afshar. (1948). Majma 'al-Khawas, Translated by A. Khayyampour, Tabriz: Khayyam (Text in Persian). Sadeghi Beg Afshar, Manuscript (No.6325), Malek Museum, Tehran(Text in Persian). Savory, R. M. (2015). Studies on the History of Safavid Iran, Translated by K. Azizi, Tehran: Markaz (Text in Persian). Savory, R. (2018). Iran under the Safavids. Tehran: Markaz (Text in Persian). Sefatgol, M. (2015). The Rise and Fall of the Safavids, Third Edition, Tehran: Andishe javan center (Text in Persian). Shariati, A. (1972). Alawite Shiism and Safavid Shiism, Tehran: Sepide Bavaran (Text in Persian). Soudavar, A. (2001). Art of the Persian Courts: Selections from the Art and History Trust Collection, Translated by N. MohammadShemirani, Tehran: Karang (Text in Persian). Sümer, F. (1992). Safevı̂ devletinin kuruluşu ve gelişmesinde Anadolu Türklerinin rolü: Şah İsmail ile halefleri ve Anadolu Türkleri, Tehran: Gostareh (Text in Persian). Talbot Rice, D. (1975). Islamic Art, Tehran: Elmi Farhanfi (Text in Persian). Tuascarchia, G. R. (1997), History of Iranian Art (Safavid Art, Zand, Qajar), First Edition, Tehran: Mola (Text in Persian). Esfahani, V. (1994). Khold-e Barin (Iran in the Safavid era), edited by M.H. Mohaddes, Tehran: literary and historical publication (Text in Persian). Welch, A. (2010). Artists for the Shah: late sixteenth -century painting at the Imperial court of Iran, Translated by R. Rajabi, Tehran: Farhangestan-e Honar (Text in Persian). Yarshater, E. (1974), Safavid literature: growth and decline, Iranian studies Journal, vol 47, 120-174.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |