تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,496,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,887,176 |
چالش ها و راهکارهای توانمند سازی اجتماعی زنان در قرآن و روایات | ||
مطالعات زن و خانواده | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 21، شهریور 1400، صفحه 58-79 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2020.33003.2524 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رضازاده عسکری* 1؛ حمیدرضا حاجی بابایی2؛ زینب ثمنی3 | ||
1استادیار، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شناسایی چالشها و موانعی که در مقابل توانمندسازی اجتماعی زنان، در تناسب با خلقت و هدف آفرینش زنان، از منظر قرآن کریم و روایات وجود دارد؛ هدف این نوشتار است. مساله اساسی اهمیت توانمندسازی زنان در برنامههای توسعه و اجرای این طرحها در شهرها و روستاهای ایران اسلامی بر طبق مبانی غربی و فارغ از مبانی اسلامی است. درحالیکه میتوان راهکارهایی در جهت توانمندسازی اجتماعی زنان متناسب با ایجاد تمدن نوین اسلامی از منابع اسلامی ارائه نمود. صاحب نظران مسلمان در حکم تکلیفی فعالیت اجتماعی زنان، اختلاف دارند، که بعد از بررسی مبانی قرآنی و روایی، ضرورت مشارکت اجتماعی زنان و لزوم توانمندسازی اجتماعی زنان صحیحتر به نظر میرسد. تحقیق به روش تحلیل محتوای کیفی، به مشکلات زنان در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی زن برای مشارکت اجتماعی در منابع اسلامی پرداختهاست. این مشکلات اعم از ضعف اعتقادی و شخصیتی یا عدم تبیین حقوق و تکالیف خانوادگی و یا اختلاط در جامعه، مورد شناسایی در متون اسلامی قرار گرفتهاند. قرآن کریم و روایات راهکارهای توانمندسازی اجتماعی زنان را در قالب تبیین تکلیف و عبادت الهی، ارائهی الگوهای مطلوب زنانه در مشارکت اجتماعی، تعیین شرایط حضور زنان، برجسته سازی اولویتها و ... بیان نمودهاند. | ||
تازه های تحقیق | ||
قرآن کریم و روایات راهکارهای توانمندسازی اجتماعی زنان را در قالب تبیین تکلیف و عبادت الهی، ارائهی الگوهای مطلوب زنانه در مشارکت اجتماعی، تعیین شرایط حضور زنان، برجسته سازی اولویتها و ... بیان نمودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمند سازی اجتماعی؛ مسولیت اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی؛ خودباوری زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and Strategies for Women's Social Empowerment in the Qur'an and Narrations | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Rezazadeh1؛ Hamidreza Hajibabaeei2؛ Zeinab Samani3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. Student lecturer in Islamic Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Identify the challenges and obstacles to women's social empowerment in relation to the creation and purpose of women's creation, from the perspective of the Holy Quran and Islamic traditions; The purpose of this article is. The main issue is the importance of women's empowerment in development programs and the implementation of these projects in the cities and villages of Islamic Iran according to Western principles and independent of Islamic principles. While it is possible to provide solutions for the social empowerment of women in accordance with the creation of a new Islamic civilization from Islamic sources. Muslim scholars differ on the obligatory ruling on women's social activity, which after examining the Qur'anic principles and narration, the need for women's social participation and the need for women's social empowerment in the Islamic society seems more correct. Research using qualitative content analysis has addressed the problems of women in the individual, family and social dimensions of women for social participation in Islamic sources. These problems, including weakness of belief and personality or lack of explanation of family rights and duties or mixing in society, have been identified in Islamic texts. The Holy Quran and Islamic traditions have stated the strategies of women's social empowerment in the form of explaining the duty and worship of God, presenting desirable female role models in social participation, determining the conditions of women's presence, highlighting priorities, and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social empowerment, Social responsibility, social participation, Women's self-confidence | ||
اصل مقاله | ||
Background and purpose The purpose of this study was to identify the challenges and barriers to the social empowerment of women in accordance with the creation and purpose of women's creation, from the perspective of the Quran and Islamic traditions. The main issue is the importance of women's empowerment in development programs and implementing these projects in the cities and villages of Islamic Iran based on Western principles without considering Islamic tenets. In comparison, we can provide solutions for the social empowerment of women based on the new Islamic civilization through Islamic sources. Most women have been left out from effective social presence for various reasons, and we believe that the women 's role in this historical oppression of women has not been less than that of men. The basis for the claim is evident in the Quranic examples because, despite different cultures, there have always been women who have played an influential and history-making role in human society with a monotheistic view and a strong will; The Holy Quran depicts a woman in Pharaoh's house who is the savior of the life of Arch-Prophets (Ulul'azm) of God (''Do not kill him, hoping that it will benefit us" (Al-Qasas: 9))-and critic of her husband's actions in oppressing society ("and save me from Pharaoh and his actions" (At-tahrim: 11)). There are many such illustrations of the Holy Quran and Islamic traditions. Although Orientalists have linked Muslim women's religious beliefs and social behavior to men (Simonsohn, 2020, p9), there is a fact that is contrary to this view. This fact can be found in the challenges and solutions available in Islamic sources to empower women for social participation and have nothing to do with dependence on men. Given that international institutions pursue women's empowerment, it seems to be a management and sociological debate, as research on this subject all have been written in this area. Even sociological studies on this issue are limited despite the importance and application of this goal in the programs and perspectives of the country (Saffarian and Moradi, 2019: 186). Since, based on deism monotheism, the actual management of the universe by the creation and legislation system is in the hands of God Almighty, this concept, like other emerging concepts, must be explored in the world of legislation. Therefore, the main problem of this article is beyond the micro-management discussions and sociology related to a specific time and place. In fact, we aim to analyze the challenges that women face in gaining the necessary ability for appropriate social presence based on the Holy Quran and Islamic traditions, and finally, to highlight the strategies that the Quran and Itrat have provided for women's empowerment in society. Empowerment is to giving people more power to control their lives or personal situations (Oxford Learner's Academic). In management science and sociology, empowerment refers to the ability of individuals, groups, or communities to manage their circumstances and achieve success in maximizing quality of life (Adams, Robert, 2008, p.6). The realization of guidance, based on the Quranic principles, depends on achieving the goal. The guidance by the Quran outwardly means scientific and theoretical, and inwardly, it means delivery to de desired (Javadi Amoli, 2011: vol. 2, p. 145). Then, guidance is similar to the concept of empowerment; In fact, one example of guidance in the Holy Quran is the empowerment of human beings for desirable social participation. They indicate the empowerment and empowerment of humanity in advancing goals. In addition, the depiction of the final destination in each of the chosen aspects of good or evil by the autonomous human being "Anna Hedinah al-Sabeel but Shakra and Umm Kufra" (Man: 3), is one of the meanings of empowerment in the general sense. In fact, by giving authority on the one hand and by explaining the right way from the wrong on the other hand, steps of human empowerment in the divine path have been taken. Also, the verses of conquest, "He conquered for you what is in the heavens and what is on the earth", (Luqman: 20), which explain the subjugation of the heavens and the earth for the human, indicate the empowerment and enabling of humanity in advancing goals.
Method Using qualitative content analysis, we addressed the necessity of women's social empowerment as well as women's problems in the individual, family, and social dimensions of women for social participation proposed in Islamic sources.
Results
Conclusion In Islamic verses and hadiths, carnal desires and materialism, weakness of believing, personality weakness, and considering the physical condition of women are viewed as individual challenges in women's social participation. On the other hand, the conflict between women's duties and tasks in child, wife, mother's role with social tasks are considered as family challenges of women's social participation. In society, the humiliation of women in social presence, ignoring the necessity of the social presence of women, violating the boundaries, and disrespecting the privacy of men and women are some of the women's social challenges that have been addressed in the Holy Quran and Islamic traditions. By limiting the boundaries of harming and vulnerability for women in society, the Holy Quran and Islamic traditions have provided solutions such as determining the confines of hijab, controlling the eyes, and setting severe punishment for illicit relationships. By explaining the correct purpose of women's social presence and existential values, they also provide theoretical solutions to problems such as women's personality weakness and their specific physical conditions. Proposing a female role model in management by the Holy Quran and Islamic traditions is one strategy for empowering women, which tackles challenges such as humiliating women in society and ignoring their participation. By explaining the value position of women in family roles and, consequently, defining women's rights and duties, especially in spouse role, and explaining the principles governing the family, the solution to women's family challenges is presented.
Ethical Considerations Compliance with ethical guidelines Funding: The present study resulted from a doctoral dissertation at the Faculty of Islamic Thought and Education, University of Tehran, without financial support. Authors’ contribution: The corresponding author and third author's contribution in this article was 5% and 95%, respectively. Conflict of interest: On behalf of all authors, the corresponding author states that there is no conflict of interest. Acknowledgments: To all those who have collaborated with me in this research. | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه الهی قمشهای (1374). انتشارات پیام عدالت، تهران. ابن اثیر جرزی، مجدالدین.، (1367). ق3م، اسماعیلیان (لینک) ابوالفداء، اسماعیل بن علی. (1417). تاریخ ابی الفداء. بیروت: دار المعرفة. الآلوسی البغدادی، العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود،(1415). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی الترمذی، محمد بن عیسی. (1419). الجامع الصحیح و هو سنن الترمذی. تحقیق: شاکر، احمد محمد، دارالحدیث، قاهره الحر العاملى، محمد بن حسن. (1409). وسائل الشیعة. قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام) الدینوری، ابن قتیبة. (1373). الأخبار الطوال. قم: منشورات الشریف الرضی. چاپ اول(لینک) العاملی، جعفر مرتضى .(1400). الحیاة السیاسیة للإمام الرضا جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة. قم: مؤسسة النشر الإسلامی. امین، نصرت بیگم. (1361) . مخزن العرفان در تفسیر قرآن. تهران، نهضت زنان مسلمان(لینک) تاج الدین، محمدباقر و رحمتی والا، لیلی. (1393). رسانه ملی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مورد مطالعه: زنان سرپرست خانوار منطقه 18 تهران). مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق)17(لینک) تانگ، رزمری. (1398) . نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی. ترجمه: منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی. ثعلبى، احمد بن محمد. (1422). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی جصاص، احمد بن على. (1405). احکام القرآن. بیروت: دار إحیاء التراث العربی .چاپ اول.(لینک) جوادی آملی، عبدالله (1390) تسنیم، قم، اسراء. چاپ 1(لینک) ------(1385). زن در آیینه جلال و جمال. قم: اسراء، چاپ پنجم. روحانی مشهدی، فرزانه. (1393) .نقش اجتماعی زنان در مقایسه با مردان: از نگاه قرآن و روایات. زن در فرهنگ و هنر، 6 (4)، 445-460. 10.22059/jwica.2014.56019. )لینک( سن، آمارتیا کومار. (1383). توسعه یعنی آزادی. ترجمة محمد سعید نوری نائینی، تهران: نی. صدوق، محمد بن علی. (1413) من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ دوم. صفاریان، محسن و مرادی، علی. (1398). شناخت عوامل اقتصادی اجتماعی مرتبط با عاملیت زنان در جامعه: مورد مطالعه شهر کرمانشاه. مطالعات زن و خانواده. 7(3)،153-192. . doi: 10.22051/jwfs.2020.22580.1888 )لینک( طباطبائی، محمدحسین. (1378). تفسیر المیزان. مترجم: موسوی همدانی. سیدمحمد باقر، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طبرسى، فضل بن حسن. (1375). ترجمه تفسیر مجمع البیان. چاپ اول. تهران: فراهانى. طبرسى، احمد بن على،(1403) . الاحتجاج. مشهد: نشر مرتضى. طبرى، محمد بن جریر،(1412) جامع البیان فى تفسیر القرآن. چاپ اول. بیروت:دار المعرفة طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن،(1414) الأمالی، دار الثقافة، قم - ایران، اول - ------. (1409). التبیان فی تفسیر القرآن. چاپ اول. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. (لینک) - ------.(1407 ). تهذیب الاحکام. تهران: دارالکتب الاسلامیه (لینک) فتاحی زاده، فتحیه. افسردیر، حسین. (1393). ارزیابی و نقد مدخل جنسیت از دائرهالمعارف قرآن لیدن. مطالعات زن و خانواده. 2(2): 7-38. . doi: 10.22051/jwfs.2015.1520 (لینک) فیض کاشانى، محمد بن شاه مرتضى. (1415). تفسیر الصافی،. چاپ دوم. تهران: مکتبة الصدر . قیصری, نوراله. (1398). مشارکت اجتماعی؛ معناکاوی یک مفهوم راهبردی. مطالعات راهبردی ناجا . 4(11)، 31-59. . doi: 411113982 (لینک) کاظمی خراسانی، محمدعلی. (1403). فوائد الاصول. قم: موسسه نشر اسلامی(لینک) کتابی، محمود؛ یزدخواستی، بهجت؛ فرخی راستابی، زهرا (1382). توانمندسازی زنان برای مشارکت در توسعه. پژوهش زنان، 1(7): 5-30 . (لینک) کلینی، محمد بن یعقوب. (1367). الفروع من الکافی. تهران: دارالکـتب الاسـلامیة. لانگه، سارا . (1372) معیارهایی برای توانمندسازی زنان، نقش زنان در توسعه، تهران، روشنگران. مجلسی، محمد باقر. ( 1403ق). بحار الانوار. چاپ دوم بیروت: دار إحیاء التراث العربی محمد بن مکرم بن على، أبو الفضل. (1414). لسان العرب. بیرو ت، دار صادر ،الطبعة: الثالثة مطهری، مرتضی. (1383). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا. مفید، محمد بن محمد. (1413). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد. قم : کنگره شیخ مفید مکى بن حموش،(1429). الهدایة إلى بلوغ النهایة. امارات : جامعة الشارقه، کلیة الدراسات العلیا و البحث العلمی چاپ: 1. موسوی خمینی، روح الله. (1393) استفتائات امام خمینی (ره). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(لینک) نوری،حسین بن محمدتقی. (1408) مستدرک الوسائل مؤسسة آل البیت علیهمالسلام. چاپ اول. بیروت، لإحیاء التراث. نیکوقدم، مسعود. قلیزاده امیرآباد، محدثه. خوشنودی، عبدالله.( 1397). بررسی تأثیر توانمندسازی زنان بر توسعۀ دموکراسی. زن در توسعه و سیاست, 16(4), 621-640: 10.22059/jwdp.2019.263033.1007470 (لینک( هدایتنیا، فرج الله. (1396). تاملی بر نظریه خانهنشینی زن در فقه اسلامی. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق)، 19: 7-24. doi: 10.22095/JWSS.2017.57622, )لینک( واقدی، محمد،(1409) المغازی. بیروت: اعلمی (لینک) وجدی سیس، فاطمه. مودب، سید رضا. (1396). خانواده وآسیبشناسی فهم روایات مربوط به آن. مطالعات زن و خانواده. 5(1). 151-170 doi: 10.22051/jwfs.2017.9859.1144. )لینک( References The Holy Qur’an (1995) (Elahi Ghomshe’I, Persian Trans.). Payam-e Edalat Publications, Tehran. Abolfidā’, I. A. (1417 AH). Ta’rīkh Abi al-Fidā’. Beirut: Dar Al-Ma'rifah. (Text in Persian) Adams, Robert, (2008). Empowerment, participation and social work. New York: Palgrave Macmillan. Al-Āmilī, J. M. (1400 AH). Al-Hayāt al-Sīyāsīya lil Imām Ridā (AS). Qom: Islamic Publishing Foundation. (Text in Persian) Al-Dīniwarī, I. Q. (1994). Al-Akhbār al-Tiwāl. Qom: Al-Sharif Al-Radī Publications. (Text in Persian) (link) Al-Hurr al-‘Āmilī, M. H. (1409 AH). Wasā’il al-Shī'a. Qom: Āl al-Bayt (AS) Institute. (Text in Persian) Al-Tirmidhī, M. I. (1419 AH). Al-Jāmi' Al-Sahīh wa Huwa Sunan alTirmidhī (Ahmad Muhammad Shakir, ed.). Cairo: Dar al-Hadith. (Text in Persian) Ālūsī Al-Baghdādī, Sh. M. (1415 AH). Rawh al-Ma'ānī fī Tafsīr al-Qur’an al-‘Azīm wal-Sab' al-Mathānī. Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. (Text in Persian) Amīn, N. B. (1982). Mkhzan al-‘Irfān in the Interpretation of the Qur’an. Tehran: Muslim Women Movement (link). (Text in Persian) Fattahizadeh, F., Afsardyr, H. (2014). Translation and Criticism of the Article Gender of the Leiden Encyclopedia of Quran Fatheeh. Journal of Woman and Family Studies, 2(2), 7-38. doi: 10.22051/jwfs.2015.1520 )(text in Persian)) link( Fayd Kāshānī, M. S. M. (1415 AH). Tafsīr al-Sāfī (Second ed.). Tehran: Sadr Library. (Text in Persian) Hedayatnia F. (2017). “Reflections on the theory of female housekeeping in Islamic jurisprudence.” Strategic Studies of Women (Women Book) 19: 7-24. doi: 10.22095 / JWSS.2017.57622. (link) (Text in Persian) Ibn Athīr Jazarī, M. (1988). Qom: Esmaeilian (link). (Text in Persian) Jassās, A. A. (1405 AH). Ahkām al-Qur’an. Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. (link) (Text in Persian) Javadi Amoli, A. (2011). Tasnīm Commentary. Qom: Esra'. (link) (Text in Persian) ---------------------(2006). Woman in the Mirror of Glory and Beauty (Fifth ed.). Qom: Esra’. (Text in Persian) Kāzemī Khorāsānī, M. A. (1403 AH). Fawā’id al-‘Usūl. Qom: Islamic Publishing Institute. (link) (Text in Persian) Ketabi M. Yazd Khasti B. Farrokhi R. Zahra (2003). “Empowering women to participate in development.” Women's Research, 1(7): 5-30. (link) (Text in Persian) Kulaynī M. Y. (1988). Al-Furū' min Kāfī. Tehran: Dar al-Kutub alIslāmīya. (Text in Persian) Lange S. (1993) “Criteria for Women’s Empowerment; The Role of Women in Development.” Tehran: Roshangaran. Majlisī M. B. (1403 AH). Bihār al-'Anwār (Second ed). Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. (Text in Persian) Makī bin Hamūsh (1429 AH). Al-Hidāya ilā Bulūgh al-Nihāya. United Arab Emirates: Al-Shareqah University. (Text in Persian) Motahari M. (2004). Collected Works. Tehran: Sadra. (Text in Persian) Mousavi Khomeini R. (2014). Fatwās of Imam Khomeini. Tehran: Imam Khomeini Publishing Institute. (link) Mufīd M. M. (1413 AH). Al-Irshād. Qom: Sheikh Mufīd Congress. Muhammad ibn Mukrim ibn Ali A. F. (1414 AH). Lisān al-‘Arab (Third ed.) Beirut: Dar Sādir. (Text in Persian) Nikouqadam M. Qolizadeh Amirabad M. Khoshnoodi A. (2018). “Investigating the effect of women's empowerment on the development of democracy.” Women in Development and Politics 16(4), 621-640. doi: 10.22059 / jwdp.2019.263033.1007470 (link) Nourī H. M. T. (1408 AH). Mustadrak al-Wasā'il. Beirut: Āl al-Bayt (AS) Institute. (Text in Persian) Qeysari, N. (2019). “Social participation; Meaning of a strategic concept.” NAJA Strategic Studies 4(11), 31-59. doi: 411113982 (link) (Text in Persian) Rappaport, J. (1984). Studies in empowerment: Introduction to the issue. "Prevention in Human Services," Rouhani Mashhadi, F. (2014). The social role of women compared with men from the perspective of Quran and hadith. Journal of Woman in Culture Arts, 6(4), 445-460. doi: 10.22059/jwica.2014.56019 (text in Persian) )link( Sadūq, M. A. (1413 AH). Man lā Yahduruh al-Faqīh (Second ed.). Qom: Islamic Publications Office. (Text in Persian) safarian, M., moradi, A. (2019). Understanding of Socio economic factors related to women's agency: A Case Study of Kermanshah. Journal of Woman and Family Studies, 7(3), 153-192. doi: 10.22051/jwfs.2020.22580.1888 (text in Persian) (link) Sen, A. K. (2004). Development Means Freedom (Mohammad Saeed Nouri Naeini, Trans.). Tehran: Ney. Simonsohn, U. (2020). Female conversion to islam: A sample analysis of medieval narratives of the prophetic age. Mediterranean Historical Review. doi.org/10.1080/09518967.2020.1741230 (link) Tabarī, M. J. (1412 AH). Jāmi' al-Bayān fī Tafsīr al-Qur’an. Beirut: Dar Al-Ma'rifah. (Text in Persian) Tabātabā’ī, M. H. (1999). Al-Mīzān Interpretation (Seyed Mohammad Baqer Mousavi Hamedani, Trans.). Qom: Islamic Publications of Qom Seminary Teachers Association. (Text in Persian) Tabrisī, A. A. (1403 AH). Al-Ihtijāj. Mashhad: Morteza Publishing. (Text in Persian) Tabrisīi, F. H. (1996). Majma' al-bayān Interpretation (Trans.). Tehran: Farahani. (Text in Persian) Tajoddin, M. B. & Rahmati Wala, L. (2014). “National Media and Empowerment of Women Who Are Responsible of House (Case Study: Women in District 18, Tehran)”. Strategic Studies of Women (Women's Book), 17 (link). (Text in Persian) Tha'labī, A. M. (1422 AH). Al-Kashf wal-Bayān al-Ma'rūf bi Tafsīr al-Tha'labī. Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. (Text in Persian) Tong, R. (2019). Critique: A Comprehensive Introduction to Feminist Theories (Manijeh Najm Iraqi, Trans.). Tehran: Ney Publishing. (Text in Persian) Tūsī, A. J. M. H. (1414 AH). Al-Amālī. Qom: Dar al-Thaqāfa. -------------------- (1407 AH). Tahdhīb al-Ahkām. Tehran: Dar al-Kutub al-Islāmīya. (link) (Text in Persian) -------------------- (1409 AH). Al-Tibyān fī Tafsīr al-Qur’an. Beirut: Dar 'Ihyā’ al-Turāth al-‘Arabī. (link) (Text in Persian) vajdi sis, F. (2017). Pathology Hadith Studies Area of Family. Journal of Woman and Family Studies, 5(1), 151-170. doi: 10.22051/jwfs.2017.9859.1144 (text in Persian) )link( Wāqidī M. (1409 AH). Al-Maghāzī. Beirut: 'A'lamī. (link) (Text in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |