تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,228 |
سنت واسطهگری ازدواج؛ از مسأله شناسی تا توانمندسازی آموزشی (موردمطالعه: واسطهگری ازدواج در شهر مشهد) | ||
مطالعات زن و خانواده | ||
دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 21، شهریور 1400، صفحه 9-33 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jwfs.2021.35622.2672 | ||
نویسندگان | ||
حسین مهربانی فر* 1؛ مهدیه دژبرد2؛ کبری امامی3 | ||
1عضو هیأت علمی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی،مشهد، ایران. | ||
2دانشآموخته کارشناسیارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران. | ||
3دانشآموخته کارشناسیارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
واسطه گری ازدواج ازجمله فرآیندهای سنتی در تشکیل خانواده است که احیاء و تقویت آن از طریق توانمندسازی آموزشی واسطه گران، نقشی مؤثر در تسهیل ازدواج و پیشگیری از آسیب طلاق دارد. از آنجا که پیش نیاز توانمندسازی مؤثر، فهم دقیق مسائل و نیازهای واسطه گری است، پژوهش حاضر با بهره گیری از یک روش ترکیبی، مسأله شناسی و نیازسنجی واسطه گری در شهر مشهد و نسبت یابی آن را با توانمندسازی آموزشی از دید متخصصان خانواده دنبال نموده است تا درنهایت بتواند مبتنی بر اطلاعات بهدستآمده، یک صورتبندی اولیه از الگوی توانمندسازی آموزشی واسطه گران ازدواج پیشنهاد دهد. اجرای گروه کانونی و به دنبال آن طراحی پرسشنامه محققساخته و انجام پیمایش در میان 600 نفر از 996 تن از واسطه گران ازدواج، ما را به این نتیجه رساند که مسائل و نیازهایی از قبیل «آگاهی های عقیدتی و تعهدپذیری واسطین، توانایی در ارزیابی آمادگی ازدواج دختر و پسر ازلحاظ بلوغ اجتماعی و عاطفی، ارتباط مؤثر، مسأله راستی آزمایی و...» بیشترین فراوانی را داشته اند. همچنین مصاحبه با متخصصان بهمنظور تدقیق نیازهای آموزشی و نسبتیابی با توانمندسازی آموزشی، اولویت هایی از قبیل مهارت «کشف آمادگی و بلوغ فرد برای ازدواج، کفویتشناسی، الگوهای تعارف (آشنایی دادن) طرفین در واسطه گری، مهارت برقراری ارتباط موثر و فن بیان و...» را برجسته نمود. درنهایت بر اساس جمع بندی این اطلاعات «الگوی توانمندسازی واسطین در شهر مشهد در سه سطح مقدماتی، نیمه تخصصی و تخصصی» از سوی پژوهشگران ارائه شد. | ||
تازه های تحقیق | ||
مسائل و نیازهایی از قبیل «آگاهی های عقیدتی و تعهدپذیری واسطین، توانایی در ارزیابی آمادگی ازدواج دختر و پسر ازلحاظ بلوغ اجتماعی و عاطفی، ارتباط مؤثر، مسأله راستی آزمایی و...» بیشترین فراوانی را داشته اند. همچنین مصاحبه با متخصصان بهمنظور تدقیق نیازهای آموزشی و نسبتیابی با توانمندسازی آموزشی، اولویت هایی از قبیل مهارت «کشف آمادگی و بلوغ فرد برای ازدواج، کفویتشناسی، الگوهای تعارف (آشنایی دادن) طرفین در واسطه گری، مهارت برقراری ارتباط موثر و فن بیان و...» را برجسته نمود. درنهایت بر اساس جمع بندی این اطلاعات «الگوی توانمندسازی واسطین در شهر مشهد در سه سطح مقدماتی، نیمه تخصصی و تخصصی» از سوی پژوهشگران ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
واسطهگران ازدواج؛ نیازسنجی؛ توانمندسازی؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Tradition of Marriage Meditation: from Problem Identification to Educational Empowerment (Case Study: Marriage Meditation in Mashhad) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Mehrabanifar1؛ Mahdieh Dezbord2؛ Kobra Emami3 | ||
1Faculty member of Razavi University of Islamic Sciences,Mashhad,Iran | ||
2Bachelor's degree, Master of Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Bachelor's degree, Master of Educational Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Marriage mediation is one of the traditional processes in starting a family. Revival and strengthening of marriage meditation through educational empowerment of mediators has an effective role in facilitating marriage and preventing the harm of divorce. Accurate understanding of marriage mediation problem and needs is a one of the main prerequisites of the effective educational empowerment. Therefore, this study by using a mixed method seeks to identify problems and needs of marriage mediation in Mashhad and its relationship with educational empowerment from the perspective of family experts. At the first, the focus group was conducted and then a researcher-made questionnaire was designed and was distributed between 600 of 996 marriage meditators. According to the results, needs such as "the ideological awareness and commitment of the marriage mediator, the ability to assess the readiness of the girl and the boy for marriage in terms of social and emotional maturity, effective communication, the issue of verification, etc." were most prevalent. Also, interview to experts in order to more accurate examination of educational needs and its relationship to educational empowerment highlighted priorities such as "the skill of detecting the readiness and maturity of the individual for marriage, being in the same level, the patterns of introducing the girl and the boy in the marriage mediation, the skills of effective communication, art of expression, etc." Finally, according to the obtained information, an initial model for empowerment of marriage mediators in three level introductory, semi-specialized and specialized were suggested by the present study researchers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
marriage meditators, needs assessment, empowerment, education | ||
اصل مقاله | ||
Extended Abstract Background and purpose With the arrival of modernity and its subsequent changes in technology, culture, and lifestyle, the ways of mate selection have been changed, and the traditional patterns gradually lost their efficiency and effectiveness, and in parallel with the diversity and breadth of human social life and the facilitation of communication at various levels, older patterns were replaced by new patterns in accordance with new requirements (Shahnavaz and Azamzadeh, 2019). In addition, studies show that at this time, various social problems, especially in metropolises, have made the phenomenon of marriage a complex and ambiguous phenomenon. On the one hand, this situation has led to delays in marriage, which have various negative social consequences. On the other hand, the problematic state of marriage has weakened the family's foundation and has resulted in the spread of divorce (Kazemipour and Jafari, 2009). Meanwhile, the city of Mashhad, as the first religious metropolis of Iran, despite demographic, economic, and cultural changes, has not been seriously immune from the problems related to delays in marriage and the growing trend of divorce (Hassani et al., 2014: 34). In such a situation, one of the significant factors in resolving the delay in marriage and helping to increase timely and informed marriage (facilitating marriage) is the revival and strengthening of traditional marriage processes in contrast to modern methods. Marriage mediation is one of the traditional processes in family formation that its revival and strengthening through the educational empowerment of mediators has an influential role in facilitating marriage and preventing divorce. Since a precise understanding of the problems and needs of mediation is the prerequisite for effective empowerment, needs are identified and prioritized during the needs assessment process. Because education requires a budget and is based on the learner's needs, what seems vague is what exactly are the problems and needs of marriage mediators in the city of Mashhad in terms of education? And as a sub-question, how can we formulate educational problems and needs concerning educational empowerment?
Method In the present study, a mixed-method design for collecting and analyzing data has been used to answer the question posed in the problem identification/educational needs assessment of marriage mediators in Mashhad. The population of this study consisted of 996 identified mediators in the city of Mashhad. In the first step of the research, we tried to select mediators with more experience in mediation. Through purposive sampling, 30 high experienced mediators (working as a mediator for 15 years or more), with more successful marriages (number of marriages not leading to divorce) by mediation and educated in psychology and counseling, were selected. Then, a focus group was formed. In the second step, to prioritize the educational needs and benefit from the ideas and experiences of more marriage mediators as the target population in designing the educational system, we also used a survey. The Questionnaires were purposefully distributed among 600 marriage mediators. A total of 300 questionnaires were returned and analyzed through SPSS software to determine the problems and needs of intermediaries, especially in education based on mediators' ideas. In the third step, we conducted a semi-structured interview with experts to capture their specialized ideas and perspectives and examine educational needs, which are the basis for formulating programs and content of the educational empowerment of marriage meditators. The data analysis and categorization, and discovery of categories and subcategories were performed using qualitative content analysis.
Results In relation to Question 1, findings showed that the most mentioned educational needs of marriage mediators are as follows: (1) The ideological awareness and commitment of the mediator, (2) The ability to assess the couple's readiness for marriage in terms of social and emotional maturity, (3) the skill of verifying and obtaining reliable information from families, (4) effective communication skills, (5) Psychological knowledge and personality appraisal of a couple. On the other hand, the least mentioned educational needs of marriage mediators are as follows: (1) Knowledge Acquisition about doing mediation in cyberspace, (2) Knowledge about characteristics of a good mediator, (3) Familiarity with misleading ideologies, (4) knowledge about with traditional medicine, and (5) Knowledge about laws and potential risks of marrying immigrant citizens. In Question 2, we studied its relevance to educational empowerment from the specialist perspective of marriage and divorce experts. The extracted themes are as follows: ''Criteria and principles of an easy and successful marriage'', models of introducing candidates in mediation process'', ''the skill of recognizing individual' readiness and maturity for marriage'', ''basic knowledge of candidates' psychological and personality problems to help and refer high-risk cases to a counselor'', ''mental health of a mediator'', the do's and don'ts of courtship'', and ''the principles and rules of teamwork and networking in facilitating youth marriage''.
Conclusion Finally, researchers proposed, based on the summarization of this information, "the model of mediator empowerment in Mashhad in three levels of introductory, semi-professional and professional." It is worth mentioning that this initial model is based on the collecting experiences and repeated reviewing of data obtained from the mediation study in Mashhad. Therefore, it is entirely context-dependent and can not be generalized to other contexts. It must be adapted to the cultural context of different cities and regions based on the influential variables (gender, history, and duration of mediation. Gray, education, etc.)
Ethical Considerations
Compliance with ethical guidelines This study is carried out following human research ethics. Funding: The present study received no financial support from any organization or institution. Authors’ contribution: Hossein Mehrabanifar is the first and corresponding author, Mahdieh Dezbord is the second author and Kobra Emami is the third author. Conflict of interest: This study is not directly or indirectly in conflict with the personal interests of a particular organization. Acknowledgments: We would like to thanks Astan Quds Razavi Center for Women and Family Affairs for their support, whose essential and influential role in motivating the idea of marriage mediation studies and facilitating the implementation process of the study. | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
ابطحی، حسن و کاظمی، بابک. (1379). بهرهوری، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
ابیلی، خدایار و موفقی، حسن. (1389). مدیریت منابع انسانی (با تأکید بر رویکردهای نوین)، تهران؛ انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمود رضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2): 44-15.
ایمان، محمدتقی. (1388). مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
جوادی، محمد اسلم. (1389). بررسی جامعهشناختی الگوهای وساطت در ازدواج. معرفت، 103، 79-87.
حبیبی، یدالله؛ عیوضی، یاور؛ معظمی گودرزی، ابراهیم. (1396)، مسأله فرهنگی و مسألهشناسی فرهنگی ایران (در دیدگاه نخبگان دانشگاهی و حوزوی داخلی). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 7(4): 550-525.
حر عاملی، محمدبن حسن. (1409). وسائل الشیعه. قم: موسسه آل البیت.
حسنی، رضا، قدرتی، حسین و امیرپور، مهناز. (1393). پیامدهای طلاق برای زنان مطلقه شهر مشهد (یک پژوهش کیفی). مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11 (42): 49-33.
حسینی سورشجانی، ابراهیم و موحدی، مسعود. (1395). ارایه الگوی فرهنگی برای تسهیل امر ازدواج با تاکید بر قشر دانشجو. دومین کنگره بینالمللی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، https://civilica.com/doc/598713
رضوانی، ایوب و قربانی، علی. (1397). بررسی علل اقتصادی و تحصیلی موثر بر تاخیر در ازدواج و ارایه راهکار برای تسهیل ازدواج. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، https://civilica.com/doc/759645
ساروخانی، باقر، علی احمدی، امید و صفا، داود. (1395). تحلیل گفتمان الگوهای خانواده در جامعه کنونی با تأکید بر مناسبات همسرگزینی (بازنمایی الگوهای پست مدرن، تجددگرا، سنتی، در حال گذار، اسلامی). پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 4(7): 42-9.
سیار ثریا، راهب، غنچه و اقلیما، مصطفی. (1391). مقایسه کارکرد خانواده در ازدواجهای سنتی و مدرن در زنان متاهل شهر تهران. رفاه اجتماعی، 12(47): 295-281.
شهانواز، منصوره و اعظمزاده، منصوره. (1398). شناسایی و تحلیل پیشرانهای موثر بر تجرد در ایران. مسایل اجتماعی ایران، 10(2): 157-191.
صادقی فسایی، سهیلا و مقدم، سمیه. (1392). مسأله شناسی زنان بنابر روایت زنان (مطالعه کیفی). رفاه اجتماعی، 13(49): 303-269.
عباسزادگان، سید محمد و ترکزاده، جعفر. (۱۳۷۹). نیازسنجی آموزشی در سازمانها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
عظیم پور مقدم، عظیم و پاپی نژاد، فاطمه. (1398). راهکارهای مقابله با ازدواج سفید از منظر قرآن و روایات. مطالعات راهبردی زنان، 21(84): 93-69.
عیسوند، یونس. (1396). اخلاق وساطت در ازدواج با تأکید بر قرآن و حدیث. پایاننامه کارشناسی ارشد، قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
فلیک، اووه. (1390). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کاظمی پور، شهلا و جعفری، مژگان. (1388). موانع ارتقا شغلی زنان در ایران: مطالعه موردی کارکنان بانک ملی ایران. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 2(1): 197-177.
کافمن، راجر و هرمن، جری. (۱۳۸۷). برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمه فریده مشایخ و عباس بازرگان. تهران: انتشارات مدرسه.
کرمی، مرتضی. (1390). طراحی نظام آموزشی در کسبوکار و صنعت. تهران: کویر.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1386). روشهای کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت.
مشکینی، علی. (1366)، ازدواج در اسلام. ترجمه احمد جنتی (آیتالله)، قم: انتشارات الهادی.
معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی. جلد سوم. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
نوروزی، علیمراد، زارعی، مهرداد و مصطفی ادیبی، پویا. )1393). بررسی علل عدم تمایل کارکنان سازمانها در یادگیری زبان انگلیسی (زبان دوم) با استفاده از تکنیک AHP و ارائه راهبردها با استفاده از خانه کیفیت، سومین همایش ملی آسیبشناسی آموزش سازمانی با رویکرد کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمانها، تهران،https://civilica.com/doc/333670
ویمر، راجر دی و دومینیک، جوزف آر. (1384). روشهای تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه کاووس سید امامی، تهران: انتشارات سروش.
References The Holy Quran Abbaszadegan, S. & Torkzadeh, J. (2000). Educational needs assessment in organizations, Tehran: Sherkat Sahami Aam. (Text in Persian) Abili, Kh. & Movafaghi, H. (2010), Human resource management (with emphasis on new approaches), Tehran: Industrial Management Institute. (Text in Persian) Abtahi, h. & kazemi, B. (2000). Productivity, Tehran: Motaleat va pajooheshaye bazargani. (Text in Persian) Armstrong, Michael. (2010). Armstrong's essential human resource management practice. London: Kogan Page Azimpour Moghdam, A. & Papinejad, Fatemeh (2019). Strategies to Combat white Marriage from the Perspective of the Qur'an and Narratives, Women's Strategic Studies, 21(84): 69-93. (Text in Persian) (Link) Flick, Uwe (2011), An Introduction to Qualitative Research, translated by Hadi Jalili, Tehran: Ney. (Text in Persian) Gall, Meredith; Borg, Walter R. & Gall, Joyce P. (2007). Quantitative and qualitative methods in pedagogy and psychology, translated by Ahmadreza, Nasr, Tehran: Beheshti University & Samt. (Text in Persian) Habibi, Y., Eyvazi, Y., Godarzi, E. (2018). Cultural Problem and Cultural Problemology of Iran (In the Opinion of the University and Seminary the Elite in Iran). Culture in The Islamic University, 7(25), 525-550. (Text in Persian) (Link) Hasani, R.; Ghodrati, H. & Amirpour, M. (2014). Divorce consequences for divorced women in Mashhad (a qualitive research). Social Studies of Iran, 11(42): 33-49. (Text in Persian) (Link) Hor Ameli, M. (1988). Wasa'il al-Shia. Qom: Al albeit. (Text in Persian) Hosseini Sureshjani, E. & Movahhedi, M. (2016). Providing a cultural model to facilitate marriage with an emphasis on the students, The Second International Congress on Community Empowerment in the Field of Educational Sciences and Social and Cultural Studies, Tehran. (Text in Persian) (Link) Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288. (Link) Iman, M. & Noshadi, M. (2011). Qualitive content analysis, Pazhuhesh, 3(2): 15-44. (Text in Persian) (Link) Iman, M. (2009). Paradigmatic foundations of quantitative and qualitative research methods in the humanities, Qom: Research Institute of Hawzah and University. (Text in Persian) Isvand, Y. (2017). Ethics of mediation in marriage with emphasis on Quran and Hadith, Master degree, Qom: University of Quran & Hadith. (Text in Persian) Javadi, M. (2010). Sociological Study of Patterns of Mediation in marriage. Marefat,103:79-87. (Text in Persian) (Link) Karami, M. (2011). Designing an Educational System in Business and Industry, Tehran: Kavir. (Text in Persian) Kaufman, R. & Herman, J. (2008). Strategic Planning in The Educational System. Translated by Farideh Mashayekh & Abbas Bazargan, Tehran: Madrese. (Text in Persian) Kazemipour, Sh. & Jafari, M. (2009). Barriers to women's career advancement in Iran: A case study of Bank Melli Iran employees. Journal of Iranian Social development studies, 2(1): 177-197. (Text in Persian) (Link) Meshkini, A. (1987). Marriage in Islam. Translated by Ahmad Jannati, Qom: Alhadi. (Text in Persian) Moein, M. (1992). Persian dictionary, third volume. Tehran: Amir Kabir. (Text in Persian) Norouzi, A. M., Zarei, M. & Adibi, M. (2014). Investigating the causes of unwillingness of employees of organizations to learn English (second language) using AHP technique and presenting strategies using quality house. Third National Conference on Organizational Education Pathology with an Applied Approach Based on Executive Experiences in Organizations, Tehran. (Text in Persian) (Link) Rezvani, A. & Ghorbani, A. (2018). Investigating the economic and educational causes affecting the delay in marriage and providing a solution to facilitate marriage. The Sixth Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran. (Text in Persian) (Link) Robertson, S. (2001). Problem solving. Philadelphia: Psychology Press. Sadeghi S, Moghaddam S. (2013). Qualitative Study on How Women Perceived Their Social Problems. Refahj, 13 (49) :309-346. (Text in Persian) (Link) Saks, A. M., Haccoun, R. R., & Belcourt, M. (2013). Managing performance through training and development. Cengage Learning. Saroukhani, B., Ali Ahmadi, O. & Safa, D. (2016). A Discourse Analysis of Family Patterns in the Today›s Society with an Emphasis on the Relationships of Mate-Selection (Representation of Post-Modern, Modern, Traditional, in Transition, and Islamic Patterns). The Islamic Journal of Women and Family, 4(7): 9-42. (Text in Persian) (Link) Sayyar, S.; Raheb, Gh. & Eghlima, M. (2012). Comparison of the family function in traditional and modern marriages in married women in Tehran. Social Welfare, 12(47): 281-295. (Text in Persian) (Link) Shahnavaz, M. & Azamzade, M. (2019). Identification and analysis of effective factors on singleness in Iran. Iranian social issues, 10(2): 157-191. (Text in Persian) (Link) Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2005). Mass Media Research, translated by Kavoos Sayyed Emami, Tehran: Soroosh. (Text in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 405 |