تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,776 |
نقش آزار کودکی و دلبستگی ناایمن در تبیین اختلال سلوک نوجوانان به واسطۀ پردازش شناختی | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 63، مرداد 1400، صفحه 117-138 اصل مقاله (454.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2021.36421.2464 | ||
نویسندگان | ||
زیبا شیرمحمدی1؛ مسعود صادقی* 2؛ فیروزه غضنفری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش آزارهای کودکی و دلبستگی ناایمن در تبیین اختلال سلوک با میانجیگری پردازش شناختی در نوجوانان بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر شهر قروه میشد که در سال تحصیلی 1400-1399 در دورۀ اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 300 دانشآموز انتخاب شدند که در دامنۀ سنی 15-12 سال بودند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای مشکلات رفتاری آخنباخ، کودک آزاری، دلبستگی کولینز و رید، پردازش اطلاعات عمیق، مقیاس حافظه وکسلر برای کودکان و آزمون کلمه- رنگ استروپ استفاده شد و دادهها با روش همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شدند. طبق یافتههای پژوهش آزار کودکی، دلبستگی ناایمن و پردازش شناختی رابطۀ مستقیم و معناداری با اختلال سلوک دارند و آزار کودکی و دلبستگی ناایمن با اختلال سلوک از طریق پردازش شناختی دارای ارتباط غیرمستقیم و معنادارند. همچنین یافتههای پژوهش نشان از برازش خوب مدل داشتهاست. نتایج این پژوهش نشان داد، آزار کودکی و دلبستگی ناایمن با میانجیگری پردازش شناختی اختلال سلوک را تبیین میکنند. لذا یافتههای این پژوهش میتواند کاربردهای بالینی داشته باشد و در برنامههای پیشگیری و آموزشی مورد توجه متخصصان حوزهای بهداشت و روان و آموزش و پرورش قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ آزار کودکی؛ پردازش شناختی؛ دلبستگی ناایمن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Roles of Child Abuse and Insecure Attachment, Through Mediation of Cognitive Process, in Explaining Conduct Disorder in Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
ziba shirmohammadi1؛ masood Sadeghi2؛ Firoozeh i Ghazanfar3 | ||
1Master student of General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran. | ||
2Assistant Family Counselor, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran | ||
3Professor of General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Lorestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Building on ideas developed in the quantitative approach, this paper aims to explore the roles of child abuse and insecure attachment, through the mediation of cognitive process, in explaining conduct disorder in adolescents. By using the multi- stage cluster sampling, 300 girl students ages 12-15 years, who were studying in secondary schools in Ghorveh city during the education year of 2020- 21 were selected randomly to fill six scales including Achenbach’s behavioral problems Youth Self- Report scale, Child Abuse Self-Reporting Scale, Revised Adult Attachment Scale of Collins and Reads, Deep Information Processing, Wechsler Memory Scale for Children, and Stroop Color-Word Test. According to the findings which ware achieved by employing correlational method and structural equation model, three independent variables including child abuse, insecure attachment, and cognitive process directly impacted on forming conduct disorder as the dependent variable. Moreover, child abuse and insecure attachment predicted conduct disorder through the mediation of cognitive process (as a mediational variable). Research findings indicated that the model was fitted properly and thus the experts of health, psychology, and education can use the findings in considering clinical problems and also in arranging preventive and educative plans. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Child abuse, cognitive process, conduct disorder, insecure attachment | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |