تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,302 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,683 |
تبیین نسبت نظریات اخلاق هنجاری با طرح اخلاقی قرآن کریم | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 3 - شماره پیاپی 55، آذر 1401، صفحه 29-50 اصل مقاله (666.92 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2021.37031.3295 | ||
نویسندگان | ||
سیدمازیار حسینی* 1؛ ابوالفضل خوش منش2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، ایران | ||
2گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نظریات اخلاق هنجاری براساس تقریری که از معیار صواب و خطا در اعمال و گزارههای اخلاقی دارند در سه شاخهی نتیجه-گرا، وظیفهنگر و فضیلتمحور دسته بندی شدهاند. از نظر فلاسفهی اخلاقهنجاری، سه معیار (فضیلت/ وظیفه/ نتیجه) از هم متمایز بوده و قابل جمع با یکدیگر نیستند. با این وجود، یافتههای این پژوهش نشان میدهد که قرآن کریم بانظر به وسع مخاطب خود که همگی در یک سطحِ اخلاقی و انگیزشی نیستند، نظریهای فراگیر ارائه میکند. برهمین اساس، میتوان با تکیه بر «نگرش طیفی» به جای نگرشهای مرزبندی شده و به وسیلهی سازماندهی شواهد متعدد قرآنی، این سه معیار متناقض را به متغیرهایی پیوسته تبدیل نمود؛ بهاین معنا که به جای اینکه میان «وظیفه»، «فضیلت» و «نتیجه» ارتباط از نوعِ «این یا آن» باشد، ارتباط «هرسه/ و» به صورت طیفی و دارای سلسله مراتب برقرار شود که در پایینترین مرتبه، توجه به پیامدهای دنیوی و اخروی فعل اخلاقی (به ترتیب: خودگروی/ دیگرگروی/ فایدهگروی) و در مراتب بالاتر، فضیلتمندانه بودن خودِ عمل(وظیفهگرایی) و در نهایت، شکوفایی واقعی انسان (فضیلتگرایی) قرار خواهد داشت. در این الگو، فعل اخلاقی بر اساس تحصیل رضای الهی که در تمامی مراحل مندرج است، طیفبندی میشود و هر مقدار انسان به این آرمان نزدیکتر باشد، فعل او ارزشمندتر خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
معیار فعل اخلاقی؛ اخلاق هنجاری؛ پیامدگرایی؛ فضیلت مداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining a process of the relationship between theories of normative ethics and the moral design of the Holy Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Maziar Hoseini1؛ Abolfazl Khoshmanesh2 | ||
1PhD student in Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, University of Tehran, Iran | ||
2Departement of Quran and Hadith sciencses, Faculty of Theology, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Theories of normative ethics are classified into three categories: consequentialist, task-oriented, and virtue-based, based on their interpretation of the criterion of right and wrong in moral actions and propositions. According to the philosophers of normative ethics, the three criteria (virtue / task / result) are distinct and cannot be combined. However, the findings of this study show that the Holy Qur'an offers comprehensive theories in terms of the breadth of its audience, not all of which are on the same moral and motivational level. Accordingly, it is possible to turn these three contradictory criteria into continuous variables by relying on "spectral attitudes" instead of demarcated attitudes and by organizing multiple Qur'anic evidences; In other words, instead of a "this or that" relationship between "duty", "virtue" and "result", the relationship of "all three / and" is established in a spectral and hierarchical manner that is at the lowest Next, pay attention to the worldly and otherworldly consequences of the moral act (respectively: selfishness / otherness / utilitarianism) and at a higher level, the virtuous nature of the action itself (conscientiousness) and finally, the real prosperity of man (virtue). Orientation) will be. In this model, the moral act is classified based on the study of divine pleasure, which is contained in all stages, and the closer a person is to this ideal, the more valuable his action will be. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Criterion of moral action, Normative ethics, Consequentialism, Orbital virtue | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 864 |