تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,806 |
سریانیگرایی در مطالعات قرآنی معاصر غرب | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 53، خرداد 1401، صفحه 157-188 اصل مقاله (757.44 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2021.35326.3162 | ||
نویسنده | ||
سعید شفیعی* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
از آغاز سدۀ بیستویکم آثاری از سوی برخی پژوهشگران غربی دربارۀ قرآن منتشر شده است که آنها را میتوان متمایل به منابع سریانی یا «سریانیگرا» نامید. سریانیگراها معتقدند که گویش سریانی در اندیشۀ جهان مسیحیت عربی رایج بوده است وقرآن عربی نیز در این جهان پدید آمد. بنابراین، قرآن، احادیث وباورهای نخستین اسلامی باید در پرتو منابع سریانیِ پیش از اسلام ومعاصر با پیدایش این متون و باورها تفسیر شوند.براساس این رویکرد، قرآن واحادیث اسلامی در بافت منابع سریانی – نسبت به دیگر منابع پیش از اسلام و منابع عربی پس از اسلام – بهتر فهم و تفسیر میشوند. در این مقاله پس از اشاره به پیشینۀ بحث و جریانشناسی قرآنپژوهان غربی دو سدۀ گذشته در این زمینه و نیز دلیل اهمیت سریانی در فهم و تفسیر قرآن، چهار نمونه از پژوهشهای سریانیگراها معرفی شده است که به ترتیب عبارتند از: دو تعبیر ثالثُ ثَلاثَةٍ و شُبِّهَ لَهُم در قرآن از سیدنی گریفیت؛ «مطالعۀ تطبیقی داستان حضرت یوسف با منابع سریانی» از یوزف ویتستوم؛ «نکوهشهای قرآن در مقایسه با انجیل سریانی متّی»، نوشتۀ عمران اقبال البدوی؛ و سرانجام، مقالهای از ایلکا لیندشتِدت دربارۀ وقایع آخرالزمانی در سدۀ نخست هجری. براساس نتیجۀ مطالعه، علیرغم اینکه میتوان پذیرفت شاید این منابع زمینۀ شفاهی داستانهای بایبلی را فراهم آورده باشند، و بنابراین، گاهی فهم بهتری از آیات قرآن – بهویژه در زمینۀ داستانهای پیامبران – بهدست میدهند، اما نمیتوان به بهانۀ اشکالاتی در منابع اسلامی، آنها را بهکلی کنار گذاشت و یکسره به سراغ منابعی رفت که خود محل بحث و تردیدند. | ||
کلیدواژهها | ||
سریانیگرایی"؛ سیدنی گریفیت"؛ یوزف ویتستوم"؛ عمران اقبال البدوی"؛ "؛ ایلکا لیندشتِدت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Syriacism In Contemporary Western Qur’anic Studies | ||
نویسندگان [English] | ||
saeid shafiei | ||
Assistant Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Since the beginning of the 21st century, a group of western scholars have written works on the Qur’an, namely Syriac-oriented. Syriacists believe that the Syriac dialect was being spoken in the world of Arab Christianity and so the Arabic Qur’an originated in this world. Therefore, the Qur’an, the first Islamic hadiths and beliefs need to be interpreted in the light of pre-Islamic Syriac sources or simultaneous with the emergence of these texts and beliefs. Accordingly, the Qur’an and Islamic hadiths are better understood and interpreted in the context of Syriac sources than other pre-Islamic and post-Islamic Arabic sources. Referring to the background and trends of Qur’anic scholarship in the West during the last two centuries and the importance of Syriac in understanding and interpreting the Qur’an, four examples of Syriac-oriented researches are introduced here: “The statements of thālitu thalātha (ثالثُ ثَلاثَةٍ) and also shubbiha lahum (شُبِّهَ لَهُم) in the Qur’an” by Sidney Griffith; “Joseph among the Ishmaelites: Q 12 in light of Syriac sources” by Joseph Witztum; “Condemnation in the Qur’an and the Syriac Gospel of Matthew” by Emran Iqbal El-Badawi; and finally, an article by Ilkka Lindstedt about the apocalyptic events in the first century AH. In conclusion, although it may be admitted that these sources may have provided the oral context for Bible stories, and therefore sometimes provide a better understanding of Qur’anic verses, especially the stories of the prophets, they could not be giving up altogether, as excuses for flaws in Islamic sources, and turned entirely to sources that were themselves controversial. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Syriacism, Contemporary Western Qur’anic Studies, Sydney Griffith, Joseph Witztum, Emran Iqbal El-Badawi, Ilkka Lindstedt | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 990 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |