تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,807 |
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبتهای سهگانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عینالقضات همدانی | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 23، دی 1399، صفحه 9-35 اصل مقاله (347.31 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2021.34975.2158 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا تقوی کوتنائی* 1؛ سیاوش حق جو2؛ فرزاد بالو2؛ علی اکبر باقری خلیلی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه مازندران. مازندران. ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه مازندران. مازندران. ایران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه مازندران. مازندران. ایران | ||
چکیده | ||
تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشههای عینالقضات، اصلی بنیادین بهشمار میآید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا به انتها میرسد و در انتها نیز مدارجی را می پیماید تا به نهایت انتها برسد. نوبتهای سهگانۀ تأویلی عینالقضات در پرتو مراتب سهگانة معرفتی-ادراکیِ «خواندن»، «دانستن» و «رسیدن»، علاوه بر حیثیت معرفتشناختی، بُعد هستیشناختی نیز پیدا میکند؛ سلسلهمراتبی تأویلی که درنهایت منجر به تحول باطنی و گشودگی چشم و دل به ساحت و افق تازهای می شود. در قوس هرمنوتیکی پل ریکور نیز مفسریا خواننده در مواجهه با متن مراحلی را پشت سر می گذارد که عبارتاند از: «تبیین»، «فهم»، و «به خود اختصاص دادن». «تبیین» ساختار لفظ را بررسی میکند و به نشانهشناسی واژگان توجه دارد. در مرحلة «فهم»، مفسر یا خواننده درصدد کشف ژرفای معنا و حصول به نیت مؤلف ضمنی متن است. «به خود اختصاص دادن» مرحلة پایانی فهم است که داده های معنایی سبب تحول مفسّر گردیده، به فهمی متفاوتتر از خویش نائل می شود. ما در این پژوهش برآنیم تا میاننوبتهای سهگانۀتأویلی عینالقضات و قوس هرمنوتیکی ریکور تناظر برقرار کنیم و ضمن اشاره به وجوه متشابه و متفاوت این دو رویکرد تأویلی/هرمنوتیکی، از قوس تأویلی در نظام فکری عینالقضات پرده برداریم. | ||
کلیدواژهها | ||
پل ریکور؛ عینالقضات همدانی؛ هرمنوتیک؛ تأویل؛ نوبتهای سهگانۀ تأویلی/ هرمنوتیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Ricoeur's Hermeneutic Arc to Tripartite Interpretive Stages in the Thought and Works of Ayn al-Quzat Hamadani | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Taghavi Kotenaee1؛ Siavash Haghjoo2؛ Farzad Baloo2؛ Ali Akbar Bagheri Khalili3 | ||
1PhD student in Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran | ||
3Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Mazandaran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Interpretation (Ta’wil) in the Sufi discourse of enthusiasm, namely in the works and thought of Ayn al-Quzat, is regarded as a fundamental principle. In his philosophical mysticism, which comprises a hierarchical and graded design, every concept has a beginning and an end. The spiritual seeker moves from the starting point to the end point and at the end he undergoes various stages to reach the final. Ayn al-Quzat’s tripartite interpretive stages find ontological facet, in addition to epistemological status, in light of the three-tiered epistemological-perceptual orders of "reading", "knowing", and "reaching"; an interpretive hierarchy that ultimately leads to an esoteric transformation and the opening of the eyes and heart to a new realm and horizon. In Paul Ricoeur's hermeneutic arc, the interpreter or reader undergoes the stages of “explication”, “understanding”, and “self-appropriation” while interacting with the text. In “explication”, the reader examines the structure of utterances and pays attention to words’ semiotics. In the stage of “understanding”, the interpreter or reader seeks to fathom the depth of the meanings and unveil the author’s implicit propositions. “Self-appropriation” is the final stage of understanding through which semantic data transform the interpreter and make him/her achieve a different understanding of him/herself. In this study, we attempt to draw an analogy between the tripartite interpretive stagesof Ayn al-Quzat and Ricoeur's hermeneutic arc. Besides pointing to the similarities and differences of these two interpretive/hermeneutic approaches, we attempt to elucidate the interpretive arc in the intellectual system of Ayn al-Quzat. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Paul Ricoeur, Ayn al-Quzat Hamadani, Hermeneutics, Interpretation, Interpretive / Hermeneutic arc | ||
مراجع | ||
منابع قرآن کریم احمدی، بابک. (1380). ساختار و تأویل متن. چاپ پنجم. تهران: مرکز. امامی جمعه، سید مهدی. (1383) «عینالقضات در آیینۀ هرمنوتیک مدرن«، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان (مطالعات و پژوهشهای دانشکده ادبیات و علوم انسانی). شمارۀ 39. صص 21-34. ایزوتسو، توشیهیکو. (1383). آفرینش، وجود و زمان. ترجمۀ مهدی سر رشتهداری. تهران: مهراندیش. بالو، فرزاد. (1395). «از قوس هرمنوتیکی تا تفسیرهای سهگانۀ پل ریکور». نقد و نظریۀ ادبی. سال اول. دورۀ 2. صص6-30. -------. (1398). «از «سویة کاربردی» در هرمنوتیک گادامری تا «به خود اختصاصدادن» در هرمنوتیک ریکور با تکیه بر متون عرفانی». گوهر گویا. دورۀ 13. شمارۀ 4. پیاپی43. صص52-72. پالمر، ریچارد. (1377). علم هرمنوتیک. ترجمۀ سعید حنایی کاشانی. تهران: هرمس. پورحسن، قاسم. (1384). هرمنوتیک تطبیقی: بررسی همانندی های فسلفۀ تأویل در اسلام و غرب. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. حسنی، سید حمیدرضا. (1393). فهم و عوامل متن در دانش هرمنوتیک و علم اصول استنباط از دیدگاه پل ریکور و محقق اصفهانی. تهران: هرمس. ریکور، پل. (1377). وجود و هرمنوتیک در گزینه جستارهای هرمنوتیک مدرن. ترجمه بابک احمدی و دیگران. تهران: مرکز. --------. (1386). زندگی در دنیای متن، ترجمۀ بابک احمدی. تهران: مرکز. -------.(1395). ایدئولوژیک، اخلاق، سیاست. ترجمۀ مجید اخگر. تهران: چشمه. سلیمی، حسین. (1389). هرمنوتیک و شناخت روابط جهانی. چاپ اول. تهران: انتشارات رخداد نو. سلیه، روبرت (1382). گفتگو با پل ریکور: «فلسفه خرد هرمنوتیکی». ترجمۀ ل. فخری. بازتاب اندیشه. ص72-73. علوی مقدم، مهیار و سحر سعادتی. (1389). « نقد و تحلیل نگرش هرمنوتیکی عین القضات همدانی». پژوهشهای ادبی. سال 7. شمارۀ 27. صص 59- 76. گروندن، ژان. (1391). درآمدی به علم هرمنوتیک فلسفی. ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی. تهران: مینوی خرد. --------- . (1393). درآمدی برعلم هرمنوتیک فلسفی. ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نشر ماهی. نصری، عبدالله. (1381). راز متن، هرمنوتیک، قرائتپذیری متن و منطق فهم دین. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش). نیوتن، ک. م. (1373). «هرمنوتیک». ترجمۀ یوسف اباذری. تهران. ارغنون.سال1. شمارۀ 4. واینسهایمر، جوئل. (1381). هرمنوتیک فلسفی و نظریۀ ادبی. ترجمۀ مسعود علیا. تهران: ققنوس. واعظی، احمد. (1380). درآمدی بر هرمنوتیک. تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر. همدانی، عینالقضات. (1360). شکوی الغریب.ترجمۀ دکتر قاسم انصاری. تهران: انتشارات منوچهری. ---------------. (1377). نامههای عینالقضات همدانی. مقدمۀ علینقی منزوی. چاپ اول. تهران: انتشارات اساطیر. ---------------. (1379). زبده الحقایق. متن عربی به تصحیح عفیف عسیران به همراه ترجمۀ مهدی تدین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. --------------. (1393). تمهیدات. مقدمه و تصحیح و تحشیه و تعلیق عفیف عسیران، چاپ اول، تهران: انتشارات اساطیر.
Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the human science, Edited by john B. Thompson. Cambridge University Press. Ricoeur, P. (1974). The Conflict of Interpretation, Trans by K. Mclaughling. Evanston: Northwestern University Press. References Holy Quran. Ahmadi, B. (2001). Sakhtar va ta’wil matn [The structure and interpretation of text](5th ed.). Markaz Publisher. Alavi Moghadam, M., & Sa’adati, S. (2002). Critical survey of hermeneutic insight in Ayn al-Quzat Hamadani. Literary Research, 7 (27), 59-76. Baloo, F. (2016). From Ricœur’s hermeneutic arc to the tripartite interpretive stages in Meybodi’s Kashf al-Asrar. Literary Theory and Criticism, 1(2), 5-30 Baloo, F. (2019). From application in the Gadamerian hermeneutics to appropriation in the hermeneutics of Ricoeur based on mystical texts. Researches on Mystical Literature (Gowhar-i-Guya), 13(4), 52-72. Emami Jome’, S. M. (2004). Ayn al-Quzat in the mirror of modern hermeneutics. Journal of Isfahan Faculty of Literature and Humanities (Studies and Research of the Faculty of Literature and Humanities), (39), 21-34. Grodin, J. (2012). An introduction to philosophical hermeneutics (M. S. Hanaie Kashani, Trans.). Minoo-e-Kherad Publications. Grodin, J. (2014). An introduction to philosophical hermeneutics (M. R. Abolghasemi, Trans.). Nashr-e- Mahi Publications. Hamadani, A. (1981). Shekwa-al-gharib [Stranger's lament] (Gh. Ansari, Trans.). Manouchehri Publications. Hamadani, A. (1998). Namehaye Ayn al-Quzat Hamadani [The letters of Ayn al-Quzat Hamadani]. Asatir Publications. Hamadani, A. (2000). Zobdat ol haghayegh [The essence of truth] (M. Tadayon, Trans. & A. Asiran, Ed.). Markaz-e-Nashr-e-Daneshgahi Publications. Hamadani, A. (2014). Tamhidat [Preludes] (A. Asiran, Ed.). Asatir Publications. Hassani, S. H. R. (2014). Fahm va avamele matn dar danshe hermeneutics va elme osoole estenbat az didgahe Paul Ricoeur va Mohaghegh Isfahani [Comprehension and textural factors in hermeneutics and the science of principles of inference from the viewpoints of Paul Ricoeur and Mohaghegh Isfahani]. Hermes Publications. Izutsu, T. (2004). Creation, being and time (M. Sar-reshtehdari, Trans.). Mehrandish Publications. Nasri, A. (2002). Raze matn, hermeneutic, ghera’at paziri matn va mantiqe fahme din [The secret of text, hermeneutics, readability of text and logic of understanding religion]. Islamic Republic Broadcasting of Iran (Soroush) Publications. Newton, K. M. (1994). Hermeneutics (Y. Abazari, Trans.). Arghanoon, 1(4).202-183 Palmer, R. (1998). Hermeneutics (M. S. Hanaie Kashani, Trans.). Hermes Publications. Pourhassan, Gh. (2005). Hermeneutie tatbighi: Barresi hamanandihaye falsafe ta’wil dar Islam va gharb [Comparative hermeneutics: Comparative study of Islamic and Western interpretation philosophies]. Office of Islamic Culture Publications. Ricoeur, P. (1981). Hermeneutics and the human science (J. B. Thompson, Ed.). Cambridge University Press. Ricoeur, P. (1998). Existence and hermeneutics in selected essays on modern hermeneutics (B. Ahmadi, Trans.). Markaz Publisher. Ricoeur, P. (2007). The life in the world of text (B. Ahmadi, Trans.). Markaz Publisher. Ricoeur, P. (2016). Ideology, ethics, politics (M. Akhgar, Trans.). Cheshmeh Publications. Ricoeur, P. (1974). The conflict of interpretation (K. Mclaughling, Trans.). Northwestern University Press. Salia, R. (2003). Conversation with Paul Ricoeur: “The philosophy of hermeneutic wisdom” (L. Fakhri, Trans.). Baztab-e-Andisheh,2003 (42) 72-73. Salimi, H. (2010). Hermeneutic va shenakhte ravabete jahani [Hermeneutics and understanding global relations]. Rokhdad-e- No Publications. Vaezi, A. (2001). Daramadi bar hermeneutic [An introduction to hermeneutics]. Research Center for Islamic Culture and Thought. Weinsheimer, J. (2002). Philosophical hermeneutics and literary theory (M. Olya, Trans.). Qoqnoos Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 411 |