تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,457 |
تحلیل مبانی نظری اسطورهنگاری در تمدنهای کهن بر مبنای رهیافت آگاهی اسطورهای ارنست کاسیرر (مطالعه موردی: میانرودان) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، بهمن 1399، صفحه 65-80 اصل مقاله (857.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2021.31710.1199 | ||
نویسندگان | ||
مجیدرضا مقنی پور* 1؛ اشکان رحمانی2 | ||
1گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران | ||
2گروه هنر، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه شیراز ، شیراز ، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مواردی که به زعم برخی مکاتب فلسفی به عنوان بازنمودِ آگاهی در مرحله ای از حیات انسان معرفی شده است، «اسطوره» می باشد؛ بنا به نظر ارنست کاسیرر، ادراکات و جهان شکل یافته در اساطیر، محتواها و ویژگی هایی دارد که فهم و پذیرش آنها با معیارهای دانشِ نظری و عقل محورِ امروز چندان آسان نیست؛ لذا، این اصول را می بایست در چارچوب دستگاهشناختی غیرعقلانی اسطورهای مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، پرسش اصلی این پژوهش، اینگونه شکل می یابد: چه ارتباطی میان محتواها و ویژگی های اصلی آگاهی اسطوره ای از منظر کاسیرر، با نوع نمودِ تجسمیِ اسطوره نگاری های اقوام کهن و به طور خاص با یکی از این نمودها در تمدن میان رودان، وجود دارد؟ و هدف از آن، گام برداشتن در مسیر ارائه الگویی کارآمد به منظور خوانش، تحلیل و تبیین مضمونی و فرمی(تجسمی)، شکل های مختلف اسطوره نگاری در تمدن های کهن است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. روش تحلیل اطلاعات کیفی می باشد و نمونه مورد مطالعه لوحه ای با کارکرد تعویذ موسوم به «پزوزو» مربوط به دوره نوـ بابلی(از تمدن میان رودان) می باشد. بر مبنای نتایج این مقاله، مهمترین تمایزات محتوا و ویژگی های آگاهی اسطوره ای در مقایسه با شناخت و آگاهی عقلانی، در قالب های تفکیک و وحدت پدیده ها و امور، کیفیگرایی پدیده ها، مفهوم علیّت، واسطه های ادراکی(فضا، زمان، عدد) و تجسم بخشی پدیده ها و امور، مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین، در مطالعه نمونه ای از آثار اسطوره نگاری مربوط به تمدن میان رودان، ویژگی هایی همچون تفکیک فضایی در آگاهی اسطورهای، ماهیت کیفی اعداد اسطورهای، تجسم جوهری پدیده ها و امور ذهنی و انتزاعی و تجسم نمادپردازانه پدیده ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره؛ ارنست کاسیرر؛ میانرودان؛ آگاهی اسطورهای؛ شناختشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Theoretical Foundations of Mythology in Ancient Civilizations Using Ernst Cassirer's Mythical Knowledge Approach (Case Study: Mesopotamia) | ||
نویسندگان [English] | ||
majid reza moghanipour1؛ Ashkan Rahmani2 | ||
1Department of Art . Faculty of Art & Architecture, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
2Department of Art . Faculty of Art & Architecture. Shiraz University. Shiraz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
When investigating the historical roots of many cultures and beliefs that accompany phenomena such as performing rituals (festivals and mourning) and creating artworks, there are narratives with a deep scope of effect on the lives of the ancient people; to the extent that these narratives presented an explanation and reason for every natural and supernatural phenomenon. These narratives that are introduced to us as "myths", play a key role in shaping the visual culture of ancient peoples and civilizations, since illustration and visual forming of these narratives can be seen as the earliest artistic attempts of these cultures. Considering the importance of myths, there have been and still are various, and sometimes contradictory, approaches toward this phenomenon, according to which, myth is sometimes introduced as linguistic disease and distress of peoples. Ernst Cassirer is among those who have struggled to upgrade myth into a human cognitive form. Unlike Kant, Cassirer believed that human cognitive forms are not limited to rational patterns, rather irrational patterns also have a part to play in the human cognition and knowledge processes. Therefore, he introduced myth as one of the major irrational cognition forms of human life. According to Cassirer, the perceptions and the world created in mythology have certain features and contents that are not easy to grasp and accept based on the current standards of theoretical and rational knowledge. Therefore, these principles must be investigated within the framework of an irrational cognitive mechanism of the myths under study. In other words, rationality, as the dominant cognitive tool in the contemporary world, is not capable of properly explaining phenomena whose origin and nature flow from irrational foundations. Rationalism and its cognitive tools, therefore, cannot be used as similar models for analyzing the artworks of different civilizations. The problems are doubled when judging and reviewing non-Europeans artworks, particularly those created before the rise of Western civilization. The contemporary humans who live within the framework of knowledge and rational form of cognition assess the worlds existing before them and other than themselves using the same present-day rationality. They seek their entire world in rational cognition, even though rationality and ways of rational perception are only one of the paths of cognition and one of the types of human knowledge. This negligence is the root cause of cognitive misunderstanding of ancient culture and civilizations. On the other hand, similar to other narrative forms, the myth has presented visual imagination with an undeniable role. As such, a mythical narrative consists of a combination of mental, and of course imaginary, images that are consolidated based on a specific model and objective. In these narratives, the human knowledge and cognition of its self and its surroundings are expressed as special and mental (and also substantive) images. These mythical narratives and the visual world created in them have special features and contents which themselves are created based on the foundations of mythical knowledge. It seems that recovering these principles can bring us to an understanding of why and how the type of images shaped in mythology was created. The main focus of this study is to discover the relationship between the main features and contents of mythical knowledge (from the perspectives of Cassirer) and their type of visual representations in an example of ancient mythology, aiming to take effective steps toward a theoretical model for formal (visual) and content analysis and explanation of mythologies based on the fundamental features and content that shape mythical knowledge. The main research questions are: What are the fundamental features and contents of myth (as a cognitive form) from the perspective of Cassirer? What are the effects of the features and contents of mythical cognitive form on visual representations in a Mesopotamian mythical narrative from the perspective of Cassirer? The research method was descriptive-analytical, including the introduction of the features and contents of myth as a cognitive form and analysis of an example of mythical illustration and art based on these contents. The research data was collected through secondary research and analyzed qualitatively. The sample under study was a protective tablet for the sick, attributed to Pazuzu from the Neo-Babylon era (in the Mesopotamian civilization). According to the results, the main distinctions in features and content of mythical knowledge compared to rational cognition and knowledge were identified in differentiation and unification of phenomena and affairs, the quality orientation of phenomena, the concept of causality, perceptual mediators (space, time, and number) and representation of phenomena and affairs. In the analysis of the Mesopotamian case study, features such as spatial differentiation in mythical knowledge, the qualitative nature of mythical numbers, the substantive realization of mental and abstract phenomena and affairs, and semiotic representation of phenomena were analyzed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Myth, Ernst Cassirer, Mesopotamia, Mythical knowledge, Epistemology | ||
مراجع | ||
- احمدی علیایی، سعید و اعظمزاده، محمد(1395). «گونهشناسی نقشمایه خدای ایستاده بر حیوان در تمدنهای آسیای صغیر و بینالنهرین»، مطالعات باستان شناسی، دوره 8، شماره 1، 1-19. - استینسون، اوکویرک و کایتون، ویک. بون(1390). مبانی هنر، نظریه و عمل، ترجمه محمدرضا یگانه دوست، تهران: سمت. - اشتروس، کلود.لوی(1385). اسطوره و معنا، ترجمه شهرام خسروی، تهران: مرکز. - الیاده، میرچا(1374). اسطوره، رویا، راز، تهران: فکر روز. - بلک، جرمی و گرین، آنتونی(1385). فرهنگنامه خدایان، دیوان، و نمادهای بینالنهرین باستان، ترجمه پیمان متین، تهران: امیرکبیر. - جعفری، حسن(1388). « دین و اسطوره: بررسی نظریه ارنست کاسیرر درباره اسطوره»، پژوهشنامه ادیان، شماره 6، 27-54. - ساداتی، ناصر و پیراوی ونک، مرضیه(1394). «ویژگیهای معرفت هنر به عنوان فرم سمبولیک در اندیشه کاسیرر»، شناخت(پژوهشنامه علوم انسانی)، شماره 73، 129-146. - سلوکوور، هاری(1374). «هنر و ادبیات در اندیشه ارنست کاسیرر»، هنر، شماره 28، 60-78. - شاهوردی، امین(1398). «مرگ اندیشی به مثابه بنیانی در بررسی هنر میان رودان باستان»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، شماره 8، 41-50. - شایگان، داریوش(1371). بتهای ذهنی، خاطره ازلی، تهران: امیرکبیر. - ضیمران، محمد(1384). گذر از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: هرمس. - عسکریالموتی، حجتالله(1392). «مناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتر بنیامین و تئودور آدرونو»، هنرهای زیبا، شماره 1، دوره 18، 1-13. - قاسمی، نیما(1387). «تبیین علمی و تبیین دینی- اسطورهای، نقدعلم گرایی، مطابق با فلسفه اسطوره شناسی ارنست کاسیرر»، ذهن، شماره 34 و 35، 35-54. - کاسیرر، ارنست(1382). اسطوره دولت، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس. - کاسیرر، ارنست(1390الف). زبان و اسطوره، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مروارید. - کاسیرر، ارنست(1390ب). فلسفه صورتهای سمبلیک، جلد دوم: آگاهی اسطورهای، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس. - مبینی، مهتاب و حکیمی، رکسانا(1393). بررسی نماد خورشید و مفاهیم مرتبط با آن در هنر بینالنهرین، پیکره، شماره 5، 57-68. - مسگری، علیاکبر و قاسمی، حمید(1390). «خاستگاه اسطوره در صورت ابتدایی ادراک»، پژوهشهای فلسفی، دوره 5، شماره 8، 191-235. - مقنیپور، مجیدرضا و رحمانی، اشکان(1398). «تبیین سطح اندیشه انسانی در تمدنهای موازی بر مبنای ساختار فرمی و تخیل تصویری شکلیافته در روایات اساطیری»، کیمیای هنر، دوره 8، شماره 31، 51 -66. - مورتگات، آنتوان(1385). هنر میانرودان باستان؛ هنر کلاسیک خاور نزدیک، ترجمه زهرا باستی و محمد رحیم صراف، تهران: سمت - موسوی، یعقوب(1384). مطالعه رویکرد معرفت شناسی کاسیرر با تکیه بر نمادشناسی، معرفت و جامعه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - موقن، یدالله(1389). ارنست کاسیرر؛ فیلسوف فرهنگ، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. − Cassirer, Ernst (1994).an Essay on Man: An Introduction to a Philosophy of Human Culture, New Haven and London, Yale University Press. − Cassirer, Ernst (1953).the Philosophy of Symbolic Forms: Vol.1, Language, Ralph Manheim (trans.), New Haven and London, Yale University Press. − Doty, William (2000). Mythography: The Study of Myths and Rituals,University Alabama Press; 2nd edition, Alabama.−Chase, Richard (1949).Quest for Myth, Baton Rouge, Louisiana State University Press.-Winter, I. (2002). Defining 'Aesthetics' for Non-Western Studies: the Case of Ancient Mesopotamia. In Michael Ann Holly &Keith P. F. Moxey (eds.) Art History, Aesthetics, Visual Studies(pp. 3-28), Williamstown, MA: Sterling and Francine Clark Art Institute.
URLs: URL1.http://www.Ancient.eu(Accesdate:02/09/2020) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |