تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,715 |
تحلیل همبستگی رهبری مثبت گرا و رهبری هوشمند با کارآفرینی مدارس: آزمون نقش میانجی خودکارآمدی معلمان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 58، بهمن 1399، صفحه 237-258 اصل مقاله (8.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2020.32142.3089 | ||
نویسندگان | ||
فخرالسادات نصیری* 1؛ مریم قادری شیخی آبادی2 | ||
1عضو هیات علمی و دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران. ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا،همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری مثبتگرا و رهبری هوشمند با کارآفرینی مدارس بواسطه نقش میانجی خودکارآمدی معلمان شهرستان کرمانشاه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان به تعداد 3053 نفر بود که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان341 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای-گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری مثبتگرای کامرون (2008)؛ رهبری هوشمند سیدانمانلاکا (2002)؛ خودکارآمدی معلمان اسچانن، موران و وولفولک (2001) و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003) استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و صوری، و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب91/0، 93/0، 90/0 و 91/0 برآورد گردید. جهت تحلیل دادهها از تکنیکهای توصیفی (شاخصهای مرکز و پراکندگی) و آمار استنباطی ( تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تاییدی) استفاده شد. نتایج نشان داد که: رهبری مثبتگرا، رهبری هوشمند و خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارند. همچنین رهبری مثبتگرا و رهبری هوشمند اثر معنادار بر خودکارآمدی معلمان دارند. رهبری مثبتگرا بواسطهی خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارد. رهبری هوشمند بواسطهی خودکارآمدی معلمان اثر معنادار بر کارآفرینی مدارس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری مثبت گرا؛ رهبری هوشمند؛ خودکارآمدی معلمان؛ کارآفرینی مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the correlation between positive leadership and smart leadership with school entrepreneurship: Teachers' self-efficacy mediating role Testing | ||
نویسندگان [English] | ||
fakhrossadat Nasiri1؛ Maryam ghaderi sheykheeabadi2 | ||
1Professor of Educational Sciences Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran , Iran. | ||
2PhD Student in Educational Administration, Department of Human Sciences, Bu-Ali Sina University. Hamedan – Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate the relationship between positive-oriented leadership and smart leadership with school entrepreneurship with the mediating role of self-efficacy of teachers in Kermanshah city. The research method is descriptive-correlational. The statistical population included all teachers with 3053 who were selected as using random stratified sampling method and based on Karajsi and Morgan table. Four standard questionnaires Included: Cameron's Positive Leadership Questionnaire (2007); Smart Leadership by Sidmanlaka (2002); Scheffen, Moran & Wolfeff, (2001) and Margaret Hill's Organizational Entrepreneurship (2003) were used to collect research data. The validity of the questionnaires was calculated using content and formal validity, and its reliability was calculated through Cronbach's alpha coefficient and was estimated to be 0.91, 0.93, 0.90 and 0.91, respectively. To analyze of data descriptive techniques and inferential statistics (confirmatory factor analysis and confirmation path analysis) were used.The results showed that: Positive leadership, smart leadership, and teacher self-efficacy have a significant impact on school entrepreneurship. Also, positive leadership and intelligent leadership have a significant effect on teachers' self-efficacy; Positive leadership through teachers' self-efficacy has a significant effect on school entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Positive Leadership, Smart Leadership, Teachers' Self-Efficacy, School Entrepreneurship | ||
مراجع | ||
اردلان، محمدرضا و سلطانزاده، وحید (1394). تأثیرپذیری کارآفرینی اجتماعی از رهبری هوشمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 8(3): 493-512. آریانفر، خسرو.، نویدینکو، رضا و فرهینژاد، محمد (1390). بررسی سبک رهبری توزیعی و تأثیرات آن بر رفتار شهروندی سازمانی و احساس خودکارآمدی معلمان (مطالعه موردی: دبستانهای پسرانه شهر تهران). فصلنامه پژوهشهای مدیریت، ویژهنامه شمارههای 94 و 95: 66-77. اسماعیلیشاد، بهرنگ و احمدنیا، اکرم (1393). بررسی رابطه بین میزان بهرهگیری از رهبری مثبتگرا بر اساس دیدگاه کامرون با آمادگی برای تغییر در میان مدیران مدارس شهر بجنورد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد. باشکوه اجیرلو، محمد.، مرادی، مسعود و حیدری اناری، علی (1394). بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر ایدهی کارآفرینی در بین معلمان مدارس متوسطهی شهرستان اردبیل. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 4(1): 37-51. حاج آقایی، حنیف و خلخالی، علی (1398). پایش اکوسیستم کارآفرینی در مدارس ایران. فصلنامه مدیریت مدرسه، 7(2): 166-190. حیدری، مرضیه.، قربانی دولتآبادی، مسعود و محمدجانی، صدیقه (1396). بررسی روابط چندگانه میان راهبردهای رهبری مثبتگرا، اشتیاق شغلی و نشاط اجتماعی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(4): 43-64. دهقانی، مرضیه.، جوادیپور، محمد و اسلامدوست، سعید (1393). بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی معلمان با صلاحیتهای حرفهای آنان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 4(5):51-68. دیناروند، علی و گلزاری، زینب (1398). تأثیر روش تدریس معکوس بر نگرش حرفهای و خودکارآمدی معلمان. فصلنامه فناوری آموزش، 14(2): 433-445. سرفرازی، مهرزاد.، زارعیان، علی.، آقایی، ابراهیم و قاسمی، حمیدرضا (1397). بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر بهبود عملکرد کارکنان. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات مدیریت، تهران: مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه. سلطانی، ایرج (1388). هوش ششگانه ابزار رهبری هوشمند. فصلنامه تدبیر، پیاپی210: 21-28. شفیعی، زینب و فضلالهی قمشی، سیفاله (1398). رابطه مدیریت دانش و رهبری هوشمند با یادگیری سازمانی. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 1(1): 19-31. شیوندی چلیچه، کامران و زارع خلیلی، مجتبی (1395). رابطه بین راهبردهای رهبری مثبتگرا با سرمایههای روانشناختی معلمان مدارس ابتدایی. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، 3(10):141-167. صمدی، معصومه (1392). بررسی نقش دانش حرفهای و خودکارآمدی معلمان بر شیوههای ارتباطی مثبت و منفی آنان با دانشآموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(17): 105-125. ضیغمیگل، محبوبه و مومنی مهموئی، حسین (1394). بررسی مقایسه عملکرد شغلی و خودکارآمدی معلمان مدارس هوشمند و عادی. سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. https://www.civilica.com/Paper-EP فرح بخش، سعید و محمدی، طاهره (1393). بررسی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیلگری مدیریت استرس شغلی در مدارس متوسطه دوم شهر خرمآباد. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 6(21): 95-112. فیاضی، مرجان.، سیماراصل، نسترن و کاوه، منیژه (1389). استفاده از روانشناسی مثبتگرا در مدیریت و رهبری سازمانی (جنبشی رو به گسترش). همایش چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، اصفهان: دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان. قابل دسترسی در https://www.civilica.com/Paper- قرونه، داود و ثناییپور، فاطمه (۱۳۹۶). کارآفرینی آموزشی؛ رویکردی نوین در رشته علوم تربیتی. کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت، دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران. قابل دسترسی در: https://www.civilica.com/Paper. قنبری، سیروس و همتی، مدینه (1394). بررسی رابطه بین هوش معنوی با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 9(4): 63-79. عباسی، ابوالفضل (1393). آموزش کارآفرینی و مدرسه کارآفرینانه رویکردی جدید در تربیت و رشد دانش آموزان. همایش سلامت اخلاقی و رفتاری کودک و نوجوان در خانواده، مدرسه و جامعه، قابل دسترسی در: https://www.civilica.com/PdfExport. کیخا، عالمه.، هویدا، رضا و یعقوبی، نورمحمد (1396). بررسی تأثیر رهبری هوشمند بر عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان با نقش میانجی تفکر انتقادی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 10(35):61-83. یزدانشناس، مهدی (1395). نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در رابطه بین رهبری تحولآفرین و بدبینی کارکنان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(1):1-18. Abbasi, A. (2014). Entrepreneurship Education and Entrepreneurial School New Approach in Student Growth and Training. Conference on the behavioral and moral health of children and adolescents in the family, school and society, available at: https://www.civilica.com/PdfExport. (Text in Persian). Alok, K. (2014). Authentic leadership and psychological ownership: Investigation of interrelations. Leadership & Organization Development Journal, 35(4): 266–285. Ardalan, M. R., and Sultanzadeh, V. (2015). The impact of smart leadership on social entrepreneurship with the mediating role of organizational learning. Journal of Entrepreneurship Development, 8(3): 493-512.(Text in Persian). Arianfar, K., Navidineko, R. and Farhinejad, M. (2011). Investigating the style of distributive leadership and its effects on organizational citizenship behavior and self-efficacy sense of teachers, (Case study: Boys' primary schools in Tehran). Journal of Management Researches, Special numbers 94 and 95: 66-77.(Text in Persian). Bandura, A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizal effectiveness. Hrand book of principles of organization behavior: oxford: UK: Blach well, 120 – 129. Bashokohajirloo, M., Moradi, M. and Heidarianari, A. (2015). Investigating the organizational factors influencing the idea of entrepreneurship among teachers of secondary schools in Ardabil city. Journal of School Psychology, 4(1): 38-51.(Text in Persian). Bremner, P. A. M. (2018). The gap between degree outcomes and employability skills: using scholarly enquiry to aid in future teaching practice. Cameron, K. S. (2008). Positive leadership. San Francisco, CA: BerrettKoehler Publishers, Inc Cameron, K., & Spreitzer, G. (2012). The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship. NewYork (NY): Oxford University Press. Carroll, M. (2009). A study of the relationship between positive leadership behaviors and followers positive psychological capital. PhD dissertation, Capella University, 3378872. Dehghani, M., Javadipour, M. and Islamdoost, S. (2014). Investigating the relationship between metacognitive beliefs and teachers' self-efficacy with their professional competencies. Journal of Applied Psychological Research, (4) 5: 68-51. (Text in Persian). Dinarvand, A. and Golzari, Z. (2019). The effect of reverse teaching method on teachers' professional attitude and self-efficacy. Scientific Journal of Educational Technology, 14(2): 433-445.(Text in Persian). Elert, N., Andersson, F. W. and Wennberg, K. (2015). The Impact of Entrepreneurship Education in High School on Long-Term Entrepreneurial Performance. Journal of Economic Behavior & Organization, 111: 209-223. Farahbakhsh, S. and Mohammadi, T. (2014). Investigating the Relationship between Teachers' Smart Leadership and Mental Health with Career Stress Management Modification in the second high schools of Khorramabad city. Journal of Career and Organizational Counseling, 6 (21): 95-112. (Text in Persian). Fayazi, M., Simarsal, N. and Kaveh, M. (2010). The use of positive psychology in organizational leadership and management. Conference on Management and Leadership Challenges in Iranian Organizations, Isfahan: Islamic Azad University, Isfahan Branch of Science and Research. Available: https://www.civilica.com/Paper-CMPIO01-CMPIO01_084.htm. (Text in Persian). Friedman, I. A. (2002). Student brhavior patterns contributing to teacher burnout. Journal of Educational Research, 88(5): 281-289. Gardner, H. (1999). intelligence Reframed. Multiple intelligence for the 21 century. Basic books, New York. Ghanbari, S. and Hemmati, M. (2015). Investigating the relationship between spiritual intelligence and self-efficacy of primary schools teachers in Hamadan city. Quarterly Journal of Educational Leadership and administratoin, Islamic Azad University, Garmsar Branch, 9(4): 63-79. (Text in Persian). Guldenberg, S. and Kontath, H. (2013). Intelligent leadership in knowledge-based organizations: An empirical study. avaya austria GmbH, vienna twin Tower, Astria. Gupta, M. G. (2012). spiritual intelligence and emotion in telligence in relation to self efficacy and self regulation among college student. Journal of social since.1: 60-69. Hajaghaei, H. and Khalkhali, A. (2019). Monitoring the entrepreneurial ecosystem in Iranian schools. Journal of School Adminiatration, 7(2): 166-190.(Text in Persian). Heydari, M., Gorbani Dolatabadi, M. and MohammadJani, S. (2017). Examining multiple relationships between positive-oriented leadership strategies, job enthusiasm, and social vitality in Islamic Azad Universities of Fars Province. New Approach Quarterly in Educational Management, 8(4): 43-64. (Text in Persian). Ismailishad, B. and Ahmadnia, A. (2014). Investigating the relationship between the use of positive leadership based on Cameron's view with readiness to change among schools principals. Master Thesis in Educational Management field, Islamic Azad University, Bojnourd Branch.(Text in Persian). Isenberg, D. J. (2010). How to start an entrepreneurial revolution?. Harvard business review, 88(6): 40-50. Kikha, A., Hoveida, R. and Yaghoubi, N. M. (2017). Investigating the effect of intelligent leadership on the educational performance of faculty members of Governmental universities in Zahedan with the mediating role of critical thinking. Public Management Research Journal, 10(35): 61-83. (Text in Persian). Lackeus, M., Lundqvist, M. & Williams Middleton, K. (2013). How can entrepreneurship bridge between traditional and progressive education?. In ECSB Entrepreneurship Education Conference; Arhus, Denmark; May. Leffler, E. (2009). The many faces of entrepreneurship: A discursive battle for the school arena. European Educational Research Journal, 8(1): 104-116. Luthans, F. B. J., Avolio, J. B. and Avey, S. M. N. (2007). Positive Psychological capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Personnel Psychology, 60: 541–572. Maddux, J. E. (2002). Self- efficacy: the power of believing you can. The handbook of positive psychology. Newyork: oxford university press: 277-287. Margolis, H. and Mccabe, P. (2010). Self-Efficacy: A Key To Improving The Motivation Of Struggling Learners. Available At : Http://Www. Informaworld. Com/ Smpp/ Title-Content-T914957660. Mattone, J. (2013). Intelligent leadership: what you need to know to unlock your full potential. American management association. McKeown, A. & Bates, L. (2013). Emotional intelligent leadership: Findings from a study of public library branch managers in Northern Ireland Library Management. 34(6/7): 462 – 485. Meristo, M. and Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67: 1-10. Ozkan, H., Dalli, M., Erkan, B., Can Metin, S. and Yarali, D. (2014). Examining the relationship between the counication skills and self-efficacy levels of physical education teacher candidates. procedia-social and Behavioral science,152: 445-440. Peltonen, K. (2015). How can teachers’ entrepreneurial competences be developed? A collaborative learning perspective. Education Training, 57(5): 492-511. Samadi, M. (2013). Investigating the role of teachers' professional knowledge and self-efficacy on their positive and negative communication methods with students. Educational Psychology Studies,9 (17): 105-125. (Text in Persian). Sarfarazi, M., Zareian, A., Aghaei, E. and Ghasemi, H. (2018). Investigating the effect of intelligent leadership on employee performance improvement. the fourth National Conference for Community Empowerment in the field of Humanities and Management Studies, Tehran: Empowering Center of the Society Cultural and Social Skills. (Text in Persian). Shafiee, Z. and Fazlalahi Ghomshi, S. (2019). The relationship between knowledge management and intelligent leadership with organizational learning. Journal of a New Approach in Educational Sciences. 1(1): 19-31. (Text in Persian). Shivandi Chelicheh, K. and Zare Khalili, M. (2016). The relationship between positive leadership strategies with primary school teachers' psychological capital. Journal of Leadership and Educational Management Research, Allameh Tabatabai University, 3 (10): 141-167. (Text in Persian). Siriparp, T. (2015). Examining Self-efficacy and Achievement in an Educational Research Course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171 (2015): 1360 – 1364. Available online at www.sciencedirect.com. Soltani, I. (2009). Sextet Intelligence: tool for smart leadership. Tadbir Quarterly, 210 consecutive: 21-28. (Text in Persian). Sundin, E. (2011). Entrepreneurship and social and community care. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 5(3): 212-222. Sydanmaanlakka, P. (2008). Intelligent leadershipe and creativity: suporting creativity through intelligent leadership .the 2 community meeting ,may, Buffalo, New York. Terrell, K. and Troilo, M. (2010). Values and female Entrepreneurship. International Journal of Gender & entrepreneurship, 2(3): 260-286. Yazdanshenas, M. (2016). The role of positive organizational behavior in the relationship between transformational leadership and employee pessimism. Positive Psychology Research Journal, Consecutive 5, 2(1): 1-18. (Text in Persian). Zbierowski, P, J. (2012). Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywnosci, Wolters Kluwer, Warszawa. Zeighamigol, M. and Momenimehmoei, H. (2015). Investigating the comparison of job performance and self-efficacy of teachers in smart and normal schools. Third National Conference on Stable Development in Educational Sciences and Psychology, Available: https://www.civilica.com/Paper-. (Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,094 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622 |