تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,495,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,469 |
تحلیل ساختارو ویژگیهای بصری کتیبههای کوفی امامزادهعبدالله شوشتر | ||
جلوه هنر | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 29، اسفند 1399، صفحه 74-85 اصل مقاله (663.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.28997.1475 | ||
نویسندگان | ||
سحر صالحی* 1؛ محمد خزایی2؛ سید ابوتراب احمدپناه3 | ||
1کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
2استاد گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنرو معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران | ||
3استادیار گروه پژوهش و تاریخ هنر ، دانشکده هنرو معماری دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امامزاده عبدالله در استان خوزستان، شهرستان شوشتر قرار دارد. بنای اولیه امامزاده در قرنهای ابتدایی اسلام ایجاد شدهاست، که در دورههای بعد، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفتهاست. بنای این امامزاده، امروزه، شامل مقبره امامزاده عبدالله، مقبره مویدبنالمسافر، مقبره بیبیگزیده میباشد. سردر ورودی مقبره امامزاده عبدالله و مویدبنالمسافر شامل کتیبههایی به خط کوفی ساده و برگدار میباشد. پرسش این است که، اجزای تشکیلدهنده خط کوفی استفاده شده در این بنا کدامند و ساختار اجزای آن از چه ویژگیها و قابلیتهای بصری برخوردار است؟ روش پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد و جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی انجام شدهاست. بررسیها نشان میدهد، کتیبه آجری سردر ورودی امامزاده عبدالله شامل نظام نوشتاری است. فضای نظام نوشتاری این کتیبه با فضای کشیدگیهای عمودی حروف ارتفاعدار مانند (الف)ها برابر است. در نظام نوشتاری آن ساختار نظاممند دیگری است که شامل خطوط کرسی و خطوط راهنما میباشد. اتصالات حروف در کلمات و در نهایت، در یک جمله روی چهار خط کرسی ایجاد شدهاند که میتوان آنها را خطوط کرسی زمینه دانست. این خطوط کرسی متعدد باعث حرکت اتصالات تکحرفها و در نهایت، حرکت خطوط افقی اتصالات کلمات در کتیبه میشود. علاوه بر خطوط کرسی خطوط راهنمای حروف نیز در این کتیبه وجود دارد؛ که خط انتهای کشیدگیها و خط انتهای حروف است که کل کتیبه از این خطوط خارج نمیشود. فضای خالی بین (الف)ها با حرف (لا) پر شده است که باعث ایجاد فضای مثبت و منفی در بین کشیدگیهای حروف ارتفاعدار شده است و ضربآهنگ فضاها را در کتیبه ایجاد کردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
امامزاده عبدالله؛ کتیبه نگاری؛ خط کوفی؛ ساختار کتیبه کوفی ساده و برگدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The structure and visual characteristics of Kufic inscriptions Imamzadeh Abdullah Shoushtar | ||
نویسندگان [English] | ||
S. salehi1؛ M. khazai2؛ S. A. ahmadpanah3 | ||
1, Master of Visual Communicatio Faculty of Arts and Architecture, . Tarbiat Modares University. Tehran, Iran | ||
2Full Proffessor, Department of Research and Art History Faculty of Arts and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3, Associate Professor Department of Research and Art History , Faculty of Arts and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Around the third century A.H., the Kufic script was used as decoration in Islamic architecture. Various types of Kufic script were developed until about the seventh century AH. Some characteristics such as flexibility, variety of letters in word composition, different thicknesses, uppercase letters, and combination of letters with herbal motifs, geometric motifs, and sometimes simple ones led to the expansion of Kufic script during the third century till the seventh. Most samples of Kufic script including simple, gol-dar, barg-dar, and greh-dar ones can be observed in brickwork and moldings during Saljuqi and Ilkhani period. The Kufic script into Imamzadeh Abdullah Shoushtar remained from the Ilkhani Period (according to the history of inscriptions) in which the building is related to the initial centuries of Islam and is rebuilt in the next periods. Today, the building of this shrine consists of the tomb of Imamzadeh Abdullah, the tomb of Moayed bin Al-Musafer, and the tomb of Bibi Gazideh. The entrance of the tomb of Imamzadeh Abdullah and Moayed bin Al-Musafer includes inscriptions in simple and Barg-dar Kufic script which also includes brick and stucco inscriptions. The question is what are the components of the Kufic script used in this building and what are the features and visual capabilities of its components? This research is a descriptive-analytical method and examines and analyzes the Kufic inscriptions of the Imamzadeh Abdullah collection. It deals with the aspects of calligraphy rules and visual qualities in the visual arts. The method of collecting information is library and field research. The analysis was performed using photographed images as well as drawing inscriptions in that place. According to the division of the Kufic script into three main parts of the writing system, plant and geometric, it examines the writing system in the Kufic inscriptions of Imamzadeh Abdullah. Achieves the structure and features of the writing system. By providing systematic examples, the capabilities and structural features of the Kufic script are examined in the field of inscription. Studies show that the brick inscription at the entrance of Imamzadeh Abdullah includes the written system. The space of the written system of this inscription is equal to the space of vertical stretches of high-pitched letters such as (الف). In the written system, it is another systematic structure that includes seat lines and guidelines. The conjunctions of the letters in the words and finally in the sentence are created on the four-seat lines, which can be considered as the background seat lines. Because on these lines the connections of letters are formed with each other. These multiple seat lines cause single-letter connections to move and ultimately move the horizontal lines of word connections in the inscription. In addition to the seat lines, the guidelines of the letters are also in this inscription, which is the end line of the drawings and the end line of the letters so that the whole inscription does not come out of these lines. The beginning of the letters like (الف) All started from the guideline other letters like (ن), (ح) in some cases the same height as (الف) is terminated. The beginning of the letters like (الف), (ل), (ط) have started from an initial line and some letters of the inscription such as(ح), (ج), (خ), (د), (ر), (ی) in Some words end in the same height as (الف), which in some cases has been accompanied by a combination of Islamic motifs. The space between the letters (الف) is filled with the letter (لا), which creates a positive and negative space between the drawings of the high-pitched letters and creates the rhythm of the spaces in the inscription. Visual qualities such as the type of writing space, the formal composition, rhythm, and balancing positive and negative spaces are regarded in Kufic inscriptions of Imamzadeh Abdullah. Simple Kufic inscriptions follow the writing system and have the most creativity in designing the letters in the writing system than the other parts of the inscriptions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key Words: Abdullah, Inscription, Kufic script, Simple and Barg-dar Kufic script structure | ||
مراجع | ||
آیت اللهی، حبیب الله(1376). مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران: سمت. احمدی، عباس علی و احمدی سیاهپوش، امین(1396). مطالعه و بررسی روند شکلگیری بنای امامزاده عبدالله شوشتر، سومین همایش ملی باستان شناسی ایران، تهران. پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی(1378). بناهای آرامگاهی، تهران: حوزه هنری. دلاوران، ابراهیم(1395). مطالعه زیبایی شناسی کتیبههای اسلامی شوشتر ازقرن سوم هجری تا اواخر دوره قاجار(نمونههای موردی:1-مسجدجامع شوشتر2-امامزاده عبدالله شوشتر3-بقعه سید محمد گلابی)، پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع دستی، تهران: دانشگاه سوره. سجادی، علی(1396). آرامگاههای جنوب غرب ایران(خوزستان و مناطق همجوار)، تهران: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری. صفاران، الیاس؛ موسویلر، اشرفالسادات و نوروزی زاده، مرجان(1393). بررسی آرایههای تزیینی امامزاده عبدالله شوشتر، پیکره، شماره 5، 69-80. فضایلی، حبیب الله(1362). اطلس خط(تحقیق در خطوط اسلامی)، اصفهان: مشعل. قوچانی، عبدالله و رحیمی فر، مهناز(1380). کتیبههای مسجد جامع و امامزاده عبدالله شوشتر، تهران: پژوهشکده زبان و گویش. کیانی، یوسف(1397). تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تهران: سمت. مکی نژاد، مهدی(1397). ساختار ویژگی کتیبههای کوفی تزیینی (گل و برگدار) در دوره سلجوقی و ایلخانی، نگره، شماره 46، 17-27. نامی، غلامحسین(1371). مبانی هنرهای تجسمی(ارتباطات بصری)، تهران: توس. هیلن براند، رابرت(1386). معماری اسلامی. ترجمه ایرج اعتصام، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری(وابسته به شهرداری تهران).
References -Ahmadi, A.; Ahmadi, A. (2017). Study and of the Formation Process of Abdullah Shushtar Imamzadeh Building, Tehran: the 3rd National Conference of Iranian Archeology. https://civilica.com/doc/770648. -Fazayli, H. (1983). Atlas Khat (Tahghigh dar Khotut Islami). Isfahan: Mashal Publications. (Text in Persian). -Hillenbrand,R. (2007). Islamic Architecture, (Etesam, I. Trans.) Tehran: Urban Processing and Planning Company (affiliated to Tehran Municipality). -Kiani, Y. (2018). Iranian Architecture of Islamic Period, Tehran: SAMT. (Text in Persian). -Maki Nejad, M. (2018). Structure and Appearance of Decorative Kufic (Gol-dar, Gereh-dar) Inscription in the Seljuk and Illkhanid Eras, Negareh Journal, (46) 17-27. (Text in Persian). - Nami, Gh. (1992). Foundations of Visual Art, Tehran: Toos. (Text in Persian). -Quchani, A; Rahimifar, M. (2001). Katibe haye Kufi Masjed jame va Imamzadeh Abdullah Shushtar, Tehran: Language and Dialect Research Institute. (Text in Persian). -Sajadi, A. (2017). Tombs in South of Iran (Khuzestan and Neighboring), Tehran: Publications Research Institute of Cultural Heritage Handicrafts and Tourism. (Text in Persian). -Safaran, A.; Mosavi, L.; Norozi Zadeh, M. (2014). Examination of Decorative Elements Applied Immamzade Abdollah; Shushtar, Paykareh journal. (5), 69-80. (Text in Persian).
URLs: URL1. ttps://wikipedia.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |