تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,885,777 |
بررسی تاثیر تحولات سیاسی- اجتماعی دوره قاجار در نقاشیهای دیواری خانه امام جمعه در تهران | ||
جلوه هنر | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آذر 1399، صفحه 7-24 اصل مقاله (845.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.30439.1492 | ||
نویسندگان | ||
هیراد حسینیان* 1؛ جمال الدین سهیلی2؛ سیده سپیده اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران، نویسنده مسئول | ||
2استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد هشتگرد، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران | ||
چکیده | ||
با شروع دوره قاجاریه در تاریخ این مرز و بوم و به واسطه پیشرفت در زمینههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین، گسترش روابط خارجی با کشورهای غربی و آشنا شدن ایرانیان با دنیای جدید و شروع فرنگیمآبی در کشور، تصویرگرایی و از جمله آن دیوارنگاری دستخوش تغییرات گردید. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و میدانی و با استفاده از روش تفسیری-تاریخی در قالب استدلال استنتاجی به بررسی تحولات دیوارنگاری در دوره قاجاریه پرداخته شده است. بستر تحولات سیاسی- اجتماعی، همراه با نقش نقاشی در این دوره، منجر به پیدایش مـولفههای جدیدی میگردد که حاصل از به اشتراکگذاری این دو زمینه میباشد که خود منجر به تفسیر شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم در آن دوران میشود؛ که برای پیبردن به این مهم باید به پرسشی همچون، تاثیر تحولات سیاسی- اجتماعی دوره قاجار بر نقاشیهای دیواری خانه امام جمعه چگونه است؟ پاسخ داد؛ که خود منجر به تولید مولفههای کلیدی میشود و از ایجاد اشتراک با نقاشیهای خانه امامجمعه میتواند چارچوب تحولات فکری در آن دوران را از طریق تصویرگرایی برای خواننده تشریح نماید؛ که این موضوع، خود میتواند در پیوند تحولات سیاسی و اجتماعی آن زمان با مفاهیم دیوارنگاری در آن دوره تاثیرگذار باشد. به این دلیل، سعی شد تا با بهرهگیری از مولفههای تولید شده در این دو زمینه به مضامین تصویرگرایی در این خانه پیبرد؛ که خود منجر به پیدایش نگرش صحیح در این بازه از تاریخ و همچنین، در چارچوب زمینه هنری مختص به زمان خود میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: دیوار نگاری؛ خانه امامجمعه تهران؛ قاجاریه؛ فرنگیمآبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Effect of the Political-Social Development in Qajar Era on Murals of the House of Imam Jom’a in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Hosseinian1؛ J. Soheili2؛ S. Eslami3 | ||
1PhD Candidate of Architecture, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin. (Corresponding Author). | ||
2Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran | ||
3Bachelor Student of Architecture, Faculty of Techniacal and Engineering, Hashtgerd Branch, Islamic Azad University, Hashtgerd, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Upon the rise of Qajar Dynasty in the history of this country and following the progress and consolidation of the social, economic and cultural propositions, and also the expansion of foreign relations with the western countries, familiarity of the Iranians with the modern world and the concept of modernism, and the beginning of westernized living experiences, imagism and more specifically the mural painting underwent significant changes due to economic interaction and the flow of capital toward the society to some extent (which resulted in individual possessions and class conflict). Moreover, the promotion of education level and the awareness of the aristocratic women of Qajar (who were out of sights by being confined to the indoor areas) and their participation in the society followed by the western women, and on the other hand, the opening of new places such as DarolFunun[1], creating modern methods such as nature drawing and the like, in the form of perspectives, making light-dark and perspective, photo printing, and producing artificial colors and the rise of painters like Kamal-ol-Molk and Mazin-ol-Doleh, all and all led to changes of thought in the society and laid the foundation for the dominance of modern technology across the society. The mural painting, which was exclusively possessed by the royal families, entered into the social life of the first class strata and subsequently into the lives of the people around them and due to the fast propagation of this wave into the daily affairs, it appeared in the social lives of the wealthy people insofar as ordinary people, who were in contact with those strata and the people who enjoyed such artistic issues such as mural painting, assumed ownership in their own lives. The spirit of that period in the mental body of the time also allowed the ordinary people to use this privilege, in the light of which the government somehow managed to achieve its governmental pseudo-legitimacy and subsequently, it could respond to the motivations of the society as well as the people’s personal affairs (Democracy), and in return, it could legitimize people’s satisfaction by creating emotional and instinctive motivations; because the images of the European women on the walls of the wealthy people houses and also their postal cards were easily available for the public through printing and using modern methods. Of course, further in the process of these changes and the extensive possibility of being influenced by the West, the Kings of Qajar tried to imitate the performance of Iran’s former powerful governments (like the Achaemenid Empire & Safavid Dynasty) in order to attach more legitimacy to their own governments; and following these imitations, some aspects of Iranian archaism were reappeared in the imagism of this period. The outcome of the entire mentioned factors led to the lack of a comprehensive and specific art style in painting and mural of this period, and this multiculturalism was clearly evident at all the levels of the society and art; However, a general classification can be made of the paintings of Qajar period, and that would be: 1. Iranian-Traditional, 2. Iranian-Western, 3. Westernized, 4. Street Painting (Graffiti). In this paper, library and field research techniques were employed for data collection, and the author investigates mural developments and the intellectual interpretation in this area in Qajar Dynasty using interpretive historical method within inferential reasoning framework. The basis of the political-social developments together with the role of painting and the motives of statesmen in giving meaning to the exploitation of the virginal nature of painting alongside governmental pseudo-legitimation resulted in the appearance of new components which are the outcome of sharing such areas, which solely leads to the correct interpretation of the spirit of the time and the conditions prevailing it. Therefore, in order to realize this important principle, we have to answer the following question: How are the effects of the political-social developments of Qajar Dynasty on the murals of the house of the leader of the day of congregation[1]? This answer will lead to the production of important criteria for challenging the mind of the audience, which depicts the reason for the connection of these developments with the concepts underlying the mural paintings of that period. This is where the cryptography of concepts comes into view, and one can realize the principle governing this type of art (mural painting) through interpretation. Thus, the author attempts to investigate the themes of the codes and interpret the mural paintings drawn in wide spectrum of designs in this house by taking advantage of the produced components in the mentioned areas, which leads to the emergence of a modern line of thought in mural painting and its themes and even the consolidation of the modern attitude toward this matter in a period of history, which, from the view of the interpreters, might lie outside of the principal meaning, and it might pave the way for its reinterpretation so that we may realize the value of this field of art, which is in form of mural painting, in Qajar Dynasty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Murals, Imam Jom’a House, Qajar, Westernism | ||
مراجع | ||
منابع آژند، یعقوب(1385). دیوارنگاری در دوره قاجار، هنرهای تجسمی، شماره 25، 34- 41. اتحادیه، منصوره(1374). رشد و توسعه شهر تهران در دوره ناصری، تحقیقات اسلامی، دوره 10، شماره 1و2، 145- 173. احمدی، مهناز(1394). نقاشی قاجار؛ دستاوردهای نو یا ادامۀ سنت، نقدی بر کتاب همگامی ادبیات و نقاشی قاجار، نقد کتاب، دوره 2، شماره 5، 51-72. ارمغان، مریم؛ سلطانزاده، حسین و ایرانیبهبهانی، هما(1394). بازتعریف نقش زن در خانواده و تاثیرات آن بر تزیینات نقاشی و ساختار خانههای اعیانی تهران دوره قاجار، باغ نظر، دوره 12، شماره 34، 11- 24. اسماعیلزاده، خیزران و شادقزوینی، پریسا(1397). ژانر نقاشی مکاننگر(امر هنری) در اواخر قاجار و اوایل پهلوی و رابطه آن با گفتمان ناسیونالیسم (امر سیاسی) تحلیلی مبتنی بر مفاهیم (میانجی) و (کلیت) در روش نظری لوکاچ، کیمیای هنر، دوره 7، شماره 28، 57- 77. امینپور، صالح و امانیان، خالد(1397). معماران مدارس نوین در ایران (امیرکبیر- حسن رشدیه)، مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام، دوره 3، شماره 1، 13- 22. پاشاپور، مرتضی؛ محمدزاده، مهدی و چرخی، رحیم(1393). مطالعه و بررسی دیوارنگارههای تاریخی تبریز (دوره قاجار)، پژوهش هنر، دوره 2، شماره 7، 81- 88. پاکباز، رویین(1396). نقاشی ایران، از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین. پنجهباشی، الهه(1395الف). مطالعه تطبیقی دو نقاشی از زنان در دوره قاجار با رویکرد بینامتنیت، زن در فرهنگ و هنر، دوره 8، شماره 4، 453- 472. پنجهباشی، الهه(1395ب). مطالعه تحلیلی و تطبیقی نقشمایه مرغ در نقاشیهای گل و مرغ لطفعلی شیرازی، نگره، دوره 11، شماره 39، 61- 74. پنجهباشی، الهه و فرهد، فرنیا(1397). مطالعه نقشمایه انسان در کاشیهای مجموعه کاخ گلستان، جلوه هنر، دوره 10، شماره 2، 7- 16. تقیپور، پریسا و آقامیری، مرجان(1394). نمود نظریات فمینیسم در پیکره نگاری زنان در دربار فتحعلی شاه قاجار، کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، تهران، 1-9. حیدری باباکمال، یدالله؛ زارعی، محمدابراهیم و همتی ازندریانی، اسماعیل(1395). تأملی بر اهمیت نقشمایه شکار در اوایل دوره قاجار با تکیه بر شواهد هنری موجود، مطالعات تطبیقی هنر، دوره 6، شماره 12، 71- 86. خاتونآبادی، افسانه(1390). شعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنت و مدرنیته. ادبیات پارسی معاصر، دوره 1، شماره 2، 39- 55. سخنپرداز، کامران و مراثی، محسن(1388). بازتاب هنر ایران در تزیینات وابسته به معماری خانه امامجمعه و خانه منسوب به امیرکبیر، نگره، دوره 4، شماره 13، 53- 68. شیرازی، ماهمنیر و موسویلر، اشرفالسادات(1396). بازیابی لایههای هویتی در هنر دوره قاجار(مطالعه موردی روی کاشیهای دوره قاجار)، نگره، دوره 12، شماره 41، 18 -28. عسکریچاوَردی، جواد؛ بیگدلی، علی؛ جهانبخش، علیحیدر و علیصوفی، علیرضا(1396). معماری و نهادهای جدید تمدنی در دوره قاجار، تاریخ روایی، دوره 2، شماره 4، 36- 61. علیزاده، سیامک(1391). بررسی و فنشناسی تحول هنر نقاشی در دوره اول قاجار، نگره، دوره 7، شماره 22، 73- 83. علیزادهجدا، زهرا(1395). نقد آثار و کتاب منتظم ناصری اثر اعتمادالسلطنه، تحقیقات جدید در علوم انسانی، دوره 3، شماره 9، 1- 20. قائممقامی، جهانگیر(1347). پایان کار میرزا آقاخان نوری اعتمادالدوله، بررسیهای تاریخی، دوره 3، شماره 3، 97- 144. گودرزی، مرتضی(1388). آیینه خیال، تجزیهوتحلیل و بررسی نقوش و تزیینات در هنر دوره قاجار تهران، تهران: سوره مهر. لعلشاطری، مصطفی؛ سرافرازی، عباس و وکیلی، هادی(1395). نفوذ غرب در نقاشی ایران از ابتدای حکومت قاجار تا پایان عصر ناصری، پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، دوره 10، شماره 19، 185- 210. محمودی، فتانه(1398). تصویرگری آثار نقاشی زیرلاکی (پاپیهماشه) در دورۀ قاجار با رویکرد آیکونوگرافی، مطالعات باستانشناسی پارسه، دوره 3، شماره 8، 159- 177. مدهوشیاننژاد، محمد؛ حدادیان، محمدعلی و رازانی، مهدی(1396). مطالعه تطبیقی دیوارنگاری در تالارهای شاهنشین خانه حریری تبریز و خانه قوامالدوله تهران، هنرهای صناعی اسلام، دوره 2، شماره 1، 35- 51. مقدممراغهای، محمدحسنخان اعتمادالسلطنه (1350). روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، تهران: امیرکبیر. مومنی، کوروش؛ عطاریان، کوروش و قدردان قراملکی، رضا(1394). بررسی تزیینات خانههای قاجاری شهر قم (مطالعه موردی: خانه شاکری قم)، نگارینه هنر اسلامی، شماره 7 و 8، 128- 142. مومنی لندی، مهناز و چیتسازیان، امیرحسین(1395). نگاهی بر عناصر نمادین نگارههای قاجار کرمان(مطالعه موردی ده اثر)، نگارینه هنر اسلامی،دوره 3،شماره 11، 4-18. URLs:
-URL1. https:// google.com/amp/wikiwook.ir (access date: 2019/6/2).
-URL2.https://google.com/fa.m.wikipedia.org (access date: 2019/6/2).
-URL3. http:// google.com/s6.picofile.com (access date: 2019/5/12).
References Ahmadi, M. (2015). Qajar Painting; New Achievements or Continuation of Tradition, a Review of Qajar Literature and Painting Book, Book Review Journal, 2(5), 51-72 (Text in Persian). Alizadeh, S. (2012). Survey on Ways of Painting Development in the First Part of Qajar Period, Negareh, 7(22), 73-84 (Text in Persian). Alizadeh Joda, Z. (2016). Criticism of Montazem Naseri’s Works and Book by Etemad al-Saltaneh, Human Sciences Research, 3(9), 1-20 (Text in Persian). Aminpour, S & Amanian, Kh. (2018). Modern Schools Architects in Iran (Amir Kabir – Hassan Roshdieh), Studies of the Iranian and Islamic History and Civilization, 3(1), 13-22 (Text in Persian). Armaghan, M & Soltanzadeh, H & Irani Behbahani, H. (2015). Redefining Woman’s Role in the Family and Its Impact on the Painting Decorations and Structure of Aristocratic Houses in Tehran during the Qajar era, Bagh-e Nazar, 12(34), 11-24 (Text in Persian). Askari Chavardi, J & Bigdeli, A. & Jahanbakhsh, A. & Ali Sufi, A. (2017). New Civilization Architecture and Institutions in the Qajar Period, Tarikh Ravai, 2(4), 36- 61(Text in Persian). Azhand, Y. (2006). Mural in Qajar era, Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 25, 34-41(Text in Persian). Esmaielzadeh, Kh. & Qhazvini, P. (2018). The Genre of Landscape and Building-Painting (The Artistic) and the Discourse of Nationalism (The Political), during the Late Qajar and Early Pahlavi Periods an Analysis Based on Mediation and Totality in Methodology of Georg Lukacs, Kimya-Ye-Honar, 7(28), 57-77 (Text in Persian). Ettehadie, M. (1995). Development and Extension of Tehran during the Nasserian Period, Islamic Research, 10(1&2), 145-173 (Text in Persian). Ghaem Maghami, J. (1968). End of Mirza Aga Khan Nouri Etemad al-Dawlah, Historical Reviews, 3(3), 97-144 (Text in Persian). Goodarzi, M. (2009). Imagination Mirror, Analysis and Study of Patterns and Decorations in the Art of Qajar Period of Tehran, (1st ed.) Tehran: Sooremehr. Heidari Baba Kamal, Y. & Zarei, M. & Hemati Azandaryani, E. (2017). Studying the Importance of Hunting Motif during the Early Qajar Period Based on Artistic Evidences, Motaleate-e Tatbighi-e Honar, 6(12), 71-86 (Text in Persian). Khatoonabadi, A. (2012). Poetry and Painting in the Qajar Period: A Challenge between Tradition and Modernity, Adabiyyat-e Parsi-ye Mo’aser (Contemporary Persian Literature), 1(2), 39-55 (Text in Persian). Laal shateri, M & Sarafrazi, A & Vakili, H. (2017). West’s Influence on the Iranian Painting from the Beginning of Qajar Rule to the End of Naseri Era, Historical Researches of Iran and Islam, 10(19), 185-210 (Text in Persian). Madhoushian nejad, M & Haddadian, M & Razani, M. (2017). A Comparative Study of Mural Paintings in the Main Halls of Qavam-ol-Dowlah House in Tehran and Houses of Hariri in Tabriz. Iran, Journal of Islamic Crafts, 2(1), 36-51 (Text in Persian). Moghadam Maraghei, M. (1971). Ruznameye Khatirat –E Itimad-os-Saltaneh, (2nd ed.) Tehran: Amirkabir (Text in Persian). Mahmoudi, F. (2019). Illustrations of Qajar Period Laquer Artworks with Iconography Approach, Parseh Journal of Archaeological Studies, 3(8), 159- 177 (Text in Persian). Momeni, K & Attarian, K & Qadrdan qaramakli, R. (2015). Review of Decoration Works in Residential Houses of Qajar Era in Qom city (Case Study: Shakeri House – Qom), Negarineh Islamic Art, 7& 8, 128-142 (Text in Persian). Momeni Landy, M & Chit Sazian, A. (2016). An Observation at the Symbolic Elements of the Qajar Paintings of Kerman’s Tiles (A Case Study of Ten Works), Negarineh Islamic Art, 3(11), 4-18(Text in Persian). Pakbaz, R. (2017). Painting of Iran, from Ancient Times to Present, (13th ed.) Tehran: Zarrin va Simin (Text Persian). Panjehbashi, E. (2017a). A Comparative Study of Two Women in Qajar Painting Using Semiotic Approach, Woman in Culture and Art 8(4), 453-472 (Text in Persian). Panjehbashi, E. (2016b). Analytical and Comparative Study of Bird Motifs in Paintings of Flowers and Birds Lotfali Shirazi, Negareh Journal, 11(39), 60-75 (Text in Persian). Panjehbashi, E. & Farhad, F. (2018). The Study of Human Motifs in Golestan Palace (Kakh-E-Golestan) Complex’s Tiles, Glory of Art (Jelve-y-honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 10(2), 7-16 (Text in Persian). Pashapour, M. & Mohammadzadeh, M. & Charkhi, R. (2014). Study of Tabriz Historical Wall Paintings (Qajar Period), Art Research, 2(7), 81-88 (Text in Persian). Shirazi, M., Mousavilar, A. (2017). Retrieval of Identity layers in Qajar Era (Case Study: Ceramics), Negareh Journal, 12(41), 17-29 (Text in Persian). Sokhan Pardaz, K. & Marasi, M. (2010). The Reflection of Iranian Ancient Art in the Architectural Decorations of Amir Kabir’s House and Emam jome’s House, Negareh, 4(13), 53-68 (Text in Persian). Taghipour, P. & Aghamiri, M. (2015). Manifestations of Feminism in the Sculpture of Women in the Court of Fath Ali Shah Qajar, International Conference on Research in Science and Technology, Tehran (Text in Persian).
URLs: -URL1. https:// google.com/amp/wikiwook.ir (access date: 2019/6/2). -URL2.https://google.com/fa.m.wikipedia.org (access date: 2019/6/2). -URL3. http:// google.com/s6.picofile.com (access date: 2019/5/12). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 435 |