تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,493,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,813 |
خوانش بینامتنی و نقش آن در بازسازی بافت تاریخی آیات قرآن(مطالعه موردی داستان هابیل و قابیل) | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 49، خرداد 1400، صفحه 203-236 اصل مقاله (692.31 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2020.30460.2780 | ||
نویسنده | ||
محمود مکوند* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بازسازی بافت تاریخی آیات یعنی موقعیتی که در آن متن قرآن شکل گرفته است از وجوه گوناگون، به ویژه تبیین معنای دقیق آیات، مسألهای خطیر،دشوار و سودمند است. بااینحال شواهد و مستندات موثقِ اندکی برای این مقصود در دسترس محققان قرار دارد. میدانیم که قرآن در موارد متعدد، ناظر به سنتها و تعالیم مذکور در متون مقدس یهودی-مسیحیِ پیش از خود سخن میگوید که در افواه مردم عصر نزول جاری بوده است. از این رهگذر خوانش بینامتنی در بازیابی متن قرآن به مثابه یک سند تاریخیِ موثق و به تَبَع،بازسازی بافت تاریخی آیات و شناخت مخاطبان عصر نزول بسیار کارآمد است.در پژوهش حاضر مبتنی بر این رهیافت به خوانش بینامتنی آیات 32-27 سوره مائده پرداختهایم که به داستان هابیل و قابیل مرتبط است. بازخوانی قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی، مشتمل بر عهد قدیم، عهد جدید و تلمود نشان میدهد که داستان پیشگفته، در این متون، به شیوهای مشابه و با زبانی تمثیلی روایت شده است. بااین همه، قرآن به بازخوانی صِرف داستان اکتفا نمیکند بلکه متناسب با مخاطبان خود در عصر نزول،این متون را تعدیل میکند و مفاهیمی نو میآفریند. خوانش بینامتنی نشان میدهد که آیات 32-27 سوره مائده به تنش میان یهودیان عربستان با پیامبر(ص) و مومنان مرتبط است و یهود قصد خیانت دوباره به پیامبر(ص) و کشتن وی را دارند. افزون بر خوانش بینامتنی، با بهرهمندی از برخی گزارشها و روایات تاریخی میتوان به این نظر دست یافت که آیات مذکور با موقعیتی در حدود سال 7 هجرت،پس از صلح حدبیه و پیش از خیانت یهودِ خیبر،مرتبط است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ بینامتنیت؛ بافت تاریخی؛ هابیل؛ قابیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Application of Intertextual Reading in Reconstructing the Historical Context of the Qur’anic verses (case study: The Story of Abel and Cain) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Makvand | ||
Associate Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
Reconstructing the historical context of the verses, the situation in which the Qur'anic text has been formed, from various aspects, in particular explaining the exact meaning of the verses, is a difficult, significant and fruitful matter. However, little authentic evidence is available for this purpose. We know that the Qur'an in many cases speaks considering the traditions and teachings mentioned in sacred Jewish-Christian texts, that have been current in the mouth of the people of the age of revelation. Therefore, Intertextual reading is very effective in restoring the text of the Qur'an as an authentic historical document and, as a result, in reconstructing the historical context of the verses and recognizing the audience of the age of revelation. In the present study, based on this approach, we have studied the intertextual reading of verses27-32of Surat al-Ma'idah related to the story of Abel and Cain. Re-reading the Qur'an and sacred Jewish-Christian texts, including the Old Testament, the New Testament, and the Talmud, shows that the story is narrated similarly and the language is symbolic. However, the Qur'an does not merely retell the story but modifies these texts and creates new meanings according to its audience in the age of revelation. The intertextual reading shows that verses 27-32 of Surat al-Ma'idah are related to the tension between the 7th century AD Jews in the Arabian Peninsula and the Prophet of Islam; they intend to betray the Prophet again and kill him. Finally, considering some historical narratives along with the intertextual reading indicates that the above verses refer to the treachery of the Jews of Khaybar around year 7 (AH). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Qur'an, intertextuality, historical context, Abel, Cain, the Bible, the Talmud | ||
مراجع | ||
10. جابری، محمد عابد، (2009م)، فهم القرآن الحکیم، التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول، مغرب: دارالبیضاء. 11. جمل، بسام (2005)، اسباب النزول، بیروت: الموسسه العربیه للتحدیث الفکری. 12. حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، (1398ق)، المستدرک علی الصحیحین فی الحدیث، بیروت. 13. دانی، عثمان بن سعید، (1414ق)، البیان فی عدّ آی القرآن، کویت: مرکز المخطوطات والتراث. 14. رابینسون، نیل (1383ش)، «عیسی در قرآن، عیسای تاریخی و اسطوره تجسد»،هفتآسمان، ترجمه محمدکاظم شاکر، شماره 24، صص 168-147. 15. رامیار، محمود، (1369)، تاریخ قرآن، تهران: امیر کبیر. 16. رشیدرضا، محمد، (1990)، تفسیر القرآن الحکیم (تفسیر المنار)، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب. 17. زرکشی، بدر الدین محمد بن عبدالله، (1376ق)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت: دار إحیاء الکتب العربیة. 18. ساسانی، فرهاد (1384ش)، «تأثیر روابط بینامتنی در خوانش متن»، زبان و زبان شناسی، شماره 2، صص55-39. 19. سیوطى، جلال الدین، (1404ق)، الدر المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى.
21. شرفالدین، جعفر، (1420ق)، الموسوعة القرآنیة، بیروت: دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیة. 22. طباطبایى، محمد حسین، (1417ق)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم. 23. طبرسى، فضل بن حسن، (1372ش)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو. 24. طبرى، ابوجعفر محمد بن جریر، (1412ق)، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه. 25. طوسى، محمد بن حسن، (بیتا)، التبیان فى تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آغابزرگ تهرانى و تحقیق احمد قصیرعاملى، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 26. عیاشى، محمد بن مسعود، (1380ق)، کتاب التفسیر، تهران: چاپخانه علمیه. 27. فتاحیزاده، فتحیه، علایی رحمانی، فاطمه، غلامی، مرجان، (1394ش)، «واکاوی نگرش علامه طباطبایی به روایات وارده در تفسیر قرآن کریم با تأکید بر مفاهیم بطن و جری»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شماره 2، صص182-155. 28. فخر رازى، ابوعبدالله محمد بن عمر، (1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 29. مجلسى، محمد باقر، (1403ق)، بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. 30. مقاتل بن سلیمان، (1423ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت: دار إحیاء التراث. 31. مقدمتان فی علوم القرآن، (1375ق)، تحقیق: آرتور جفری، قاهره: مکتبة الخانجی. 32. مکارم شیرازى، ناصر، (1374ش)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة. 33. نویورت، آنگلیکا، (1393ش)، «دو چهره از قرآن: قرآن و مصحف»، تفسیر اهل بیت(ع)، ترجمه (مصحح) مهدی عزتی آراسته (و محمد علی طباطبایی)، شمارۀ 1، صص 112-83. 34. واحدى، على بن احمد، (1411ق)، اسباب النزول، بیروت: دارالکتبالعلمیة. 35. وصفی، محمدرضا، شفیعی، روحالله، (1392ش)، «نگرشی روشمند به جایگاه عهدین در تفسیر قرآن با تکیه بر الگوی نشانهشناختی بینامتنیت»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، شماره 2، صص256-225. 36. یورگنسن، ماریانه؛ لوئیز، فلیپس، (1393ش)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
https://www.biblica.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 414 |