تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,234,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,653,271 |
نقش مؤلّفههای همجوشی شناختی و ذهنآگاهی در پیشبینی افسردگی دانشجویان | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 60، آبان 1399، صفحه 89-104 اصل مقاله (5.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2020.30114.2153 | ||
نویسنده | ||
خدیجه فولادوند* | ||
استادیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلّفههای همجوشی شناختی و ذهنآگاهی در پیشبینی افسردگی دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای لرستان در سال 1398 بود که از بین آنها تعداد 340 دانشجو (186زن، 154مرد) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامۀ افسردگی بک، پرسشنامۀ همجوشی شناختی و پرسشنامۀ پنج عاملی ذهنآگاهی بود. روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام بهگام برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مؤلّفههای همجوشی شناختی (همجوشی و گسلش) با افسردگی رابطۀ مثبت معنادار دارند؛ در حالی که مؤلّفههای ذهنآگاهی (مشاهده، عمل توأم با هشیاری، غیرقضاوتی بودن به تجربه درونی، توصیف و غیرواکنشی بودن) با افسردگی رابطۀ منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون بیانکنندۀ آن بود که مشاهده، عمل توأم با هشیاری، غیرقضاوتی بودن به تجربه درونی، همجوشی و گسلش بهترتیب توانستند افسردگی را پیشبینی کنند. از نتایج بهدستآمده میتوان به اهمیت نقش مؤلّفههای همجوشی شناختی و ذهنآگاهی در افسردگی دانشجویان پی برد. بنابراین، با بهبود وضعیت شناختی و ذهنآگاهی دانشجویان میتوان در جهت ارتقاء سلامت روانی آنها گام برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ همجوشی شناختی؛ ذهنآگاهی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Cognitive Fusion and Mindfulness Components in Prediction of Student’s Depression | ||
نویسندگان [English] | ||
Khadijeh Fooladvand | ||
Assistant professor in psychology, Faculty of Education and Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to investigate the role of cognitive fusion and mindfulness components in the prediction of a student’s depression. This research was a descriptive-correlational study. The statistical population consisted of the students of Lorestan Universities in 2019. Among them, 340 students (186 females, 154 males) were selected through multistage cluster sampling. The data collecting tools included the Beck Depression Inventory, Cognitive Fusion Questionnaire and the Five Facet Mindfulness Questionnaire. For data analysis, statistical methods such as the Pearson correlation and stepwise regression were used. The results of the study indicated that the components of cognitive fusion (fusion and diffusion) had a significant and positive relation with the depression; while the components of mindfulness (observation, acting with awareness,non-judging of inner experience, describing and non-reactivity) had a significant and negative relation with depression. Also, the results of regression analysis showed that observation, acting with awareness, non-judging of inner experience, fusion and diffusion were predictors of depression, respectively. The obtained results indicate the important role of cognitive fusion and mindfulness components in students' depression. Thus, improving the cognitive status and mindfulness of the students can lead to the improvement of their mental health. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive fusion, depression, mindfulness, students | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
امیری، ماندانا.، دوران، بهناز.، سلیمی، سیدحسین.، ضرغامی، محمدحسین و غلامی فشارکی، محمد (1398). ارتباط عوامل استرسزای دانشجویی با مشکلات روانشناختی در دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهران، مجله طب نظامی، ۲۱(۴):۳۸۰-۳۸۹. تمناییفر، شیما.، اصغرنژاد فرید، علیاصغر.، میرزایی، مصلح و سلیمانی، مهدی (1395). ویژگیهای روان سنجی پرسشنامۀ پنج عاملی ذهنآگاهی، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12(47): 321-329. سعیدپور، صابر.، کاظمی رضایی، سیدعلی.، کربلایی اسمعیل، انسیه.، کاظمی رضایی، سیدولی و احمدی، فرشاد (1396). نقش تشخیصی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، همجوشی شناختی و راهبردهای کنترل فکر در اختلال وسواسی-اجباری، مجله روانشناسی بالینی، 9(3): 1-12.
Baer, R., Smith, G., Hopkins, J., Krietemeyer, J. and Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness, Assessment, 13(1): 27-45. Bardeen, J. and Fergus, T. (2016). The interactive effect of cognitive fusion and experiential avoidance on anxiety, depression, stress and posttraumatic stress symptoms, Journal of Contextual Behavioral Science, 5(1): 1-6. Beck, A., Steer, R. A. and Brown, G. K. (1996). BDI–II, Beck Depression Inventory: Manual. Boston: Harcourt Brace. Carvalho, S. A., Pinto-Gouveia, J., Gillanders, D. and Castilho, P. (2019). Pain and depressive symptoms: Exploring cognitive fusion and self-compassion in a moderated mediation model, The Journal of Psychology, 153(2):173-186. Cheung, R. Y. and Ng, M. C. (2019). Mindfulness and symptoms of depression and anxiety: The underlying roles of awareness, acceptance, impulse control, and emotion regulation, Mindfulness, 10(10): 1124-1135. Christensen, G. T., Maartensson, S. and Osler, M. (2017). The association between depression and mortality -a comparison of survey- and register-based measures of depression, Journal of Affective Disorders, 210: 111-124. DOI: 10.1016/j.jad.2016.12.024 Cladder‐Micus, M. B., Speckens, A. E. M., Vrijsen, J. N., Donders, A. R. T., Becker, E. S. and Spijker, S. (2018). Mindfulness‐based cognitive therapy for patients with chronic, treatment‐resistant depression: A pragmatic randomized controlled trial, Depression and Anxiety, 35(10):914–924. Cookson, C., Luzon, O., Newland, J. and Kingston, J. (2019). Examining the role of cognitive fusion. and experiential avoidance in predicting anxiety and depression, Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 92(1): 1-18. Costa, J. and Gouveia, J. P. (2018). The role of negative affect, rumination, cognitive fusion and mindfulness on depressive symptoms in depressed outpatients and normative individuals, International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 18(2): 207-220. Creswell, J. D. (2017). Mindfulness interventions, Annual Review of Psychology, 68: 491-516. DOI: 10.1146/annurev-psych-042716-051139 Freudenthaler, L., Turba, J. and Tran, U. (2017). Emotion regulation mediates the associations of mindfulness on symptoms of depression and anxiety in the general population, Mindfulness, 8(5): 1339–1344. Ghassemzadeh, H., Mojtabai, R., Karamghadiri, N. and Ebrahimkhan, N. (2005). Psychometric properties of a persian-language version of the beck depression inventory second edition: BDI-II-Persian, Depression and Anxiety, 21(4): 185-192. Gillanders, D., Bolderston, H., Bond, F., Dempster, M. and Flaxman, P. (2014). The development and initial validation of the cognitive fusion questionnaire, Behavior Therapy, 45(1): 83-101 Jo, D. and Yang, E. (2019). The role of present moment awareness and cognitive fusion with food craving in the relationship between depression and binge eating, Journal of Contextual Behavioral Science, 13: 126-133.DOI: 10.1016/j.jcbs.2019.08.001 Jury, T.K., and Jose, P.E. (2019). Does rumination function as a longitudinal mediator between mindfulness and depression? Mindfulness, 10(6): 1091–1104. Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavior therapy, Behavior Therapy, 35(4): 639-665. Lu, F., Xu, Y., Yu, Y., Peng, L., Wu, T., Wang, T., Liu, B., Xie, J., Xu, S. and Li, M. (2019). Moderating effect of mindfulness on the relationships between perceived stress and mental health outcomes among Chinese intensive care nurses, Front Psychiatry, 10: 1-12. DOI: 10.3389/fpsyt.2019.00260 Hicks, L. M., Dayton, C. J., Brown, S., Muzik, M. and Raveau, H. (2018). Mindfulness moderates depression and quality of prenatal attachment in expectant parents, Mindfulness, 9(5): 1604–1614. Hofmann, S. G. and Gomez, A. F (2017). Mindfulness-based interventions for anxiety and depression, Psychiatric Clinics of North America, 40(4): 739-749. Mayer, B., Polak, M. G. and Remmerswaal, D. (2019). Mindfulness, interpretation bias, and levels of anxiety and depression: Two mediation studies, Mindfulness, 10(1): 55-65. Medvedev, O. N., Norden, P. A., Krägeloh, C. U. and Sigert, R. J. (2018). Investigating unique contributions of dispositional mindfulness facets to depression, anxiety, and stress in general and student populations, Mindfulness, 9(6): 1757–1767. Nigol, S. H. and Di Benedetto, M. (2020). The relationship between mindfulness facets, depression, pain severity and pain interference, Psychology, Health & Medicine, 25(1):53-63. Parmentier, F. B. R., Garcia-Toro, M., Garcia-Campayo, J., Yanez, A. M., Andres, P. and Gili, M. (2019). Mindfulness and symptoms of depression and anxiety in the general population: The mediating roles of worry, rumination, reappraisal and suppression, Frontiers in Psychology, 8(10): 1-10. Royuela-Colomer, E. and Calvete, E. (2016). Mindfulness facets and depression in adolescents: Rumination as a mediator, Mindfulness, 7(5): 1092–1102. Segal, Z. V., Williams, J. M. G. and Teasdale, J. D. (2013). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. New York: Guilford. Shallcross, A. J. and Spruill, T. M. (2018). The Protective role of mindfulness in the relationship between perceived discrimination and depression, Mindfulness, 9(4): 1100–1109. Shambhu, D. S., Rajesh, S. K. and Subramanya, P. (2018). Relation between mindfulness and depression among adolescent orphans, Journal of Clinical and Diagnostic Research, 12(11): 1-4. Stirman, S. W., Pontoski, K., Creed, T., Xhezo, R., Evans, A. C., Beck, A. T. and Crits-Christoph, P. (2017). A nonrandomized comparison of strategies for consultation in a community-academic training program to implement an evidence-based psychotherapy, Administration and Policy in Mental Health, 44(1): 55-66. Valvano, A., Floyd, R., Penwell-Waines, L., Stepleman, L., Lewis, K. and House, A. (2016). The relationship between cognitive fusion, stigma, and well-being in people with multiple sclerosis, Journal of Contextual Behavioral Science, 5(4): 266-270. Xiang, X., Leggett, A., Himle, J. A. and Kales, H. C. (2018). Major depression and subthreshold depression among older adults receiving home care, The American Journal of Geriatric Psychiatry, 26(9): 939-949.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 603 |